[MTU & Gigabit] Welke waarde i.s.m. Linux en Windows?

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:05
Ik beschik over het volgende:
  • D-Link DGS-1005D 5-Port Gigabit Switch
  • Linux file server met daarin een Intel 1000GT nic
  • Windows desktop met een Yukon Marvell gigabit nic
  • Windows laptop met Yukon Marvel gigabit nic
Na wat te zoeken op google kwam ik er op uit om de MTU op de linux server (Fedora core 4) op 9000 te plaatsen (ifconfig eth0 mtu 9000).

Echter blijkt server totaal niet meer te bereiken zijn van buitenaf (andere pc's).

Op de desktop kan ik de maximum frame size instellen (met een numeric up down control) in apparaatbeheer. Op de laptop vind ik een instelling voor jumbo frames terug (disabled, 4088 bytes, 9014 bytes).

Ik heb nu eens alle 3 systemen op 9014 gezet (desktop manueel, laptop 3de optie en linux server manueel). Connectiviteit tussen laptop en desktop werkt wel, maar ook shares benaderen resulteer in hang up's. Voor de linux server ongeveer hetzelfde scenario.
Als de laptop wireless verbonden is met de lan, werkt het ook (ik veronderstel dat de frame grootte aangepast wordt).

Iemand een idee? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

[ Voor 4% gewijzigd door Tom_G op 05-08-2006 11:05 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-04 14:39

pistole

Frutter

Je kan de volgende stappen overwegen:
-met tcpdump kijken of je icmp fragmentatie berichten ziet
-met ping grote pakketten sturen en kijken waar het scriptschip strandt:
quote: windows
ping -f -l 1472 <andere host>
quote: linux
ping -M do -s 1472 <andere host>
(1472 is maximale grootte die ik kan sturen)

edit:

de specs van je router geven aan dat ie het aankan: "Jumbo Frames 9KB"
ftp://ftp10.dlink.com/pdf...GS-1005D/DGS-1005D_ds.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door pistole op 04-08-2006 21:33 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-03 20:56
1472 is een MTU van 1500 er zitten 28 bytes in de icmp header

Standaarden:

Network MTU (bytes)
-----------------------------------
16 Mbps Token Ring 17914
4 Mbps Token Ring 4464
FDDI 4352
Ethernet 1500
IEEE 802.3/802.2 1492
PPPoE (WAN Miniport) 1480
X.25 576

Let op dat je geen zogenaamde "Black Hole Router" krijgt

[ Voor 80% gewijzigd door TAMW op 04-08-2006 22:01 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-04 14:39

pistole

Frutter

Ik las nog even hetvolgende:
One drawback of jumbo frames is that there is no standardization for them, so users who want to implement them must often buy all of their gear from the same vendor.
Check dus even bij je netwerkkaarten (m.n. die in de Linux bak, daar je die niet kan bereiken) dat je hardware het ook ondersteunt.

Ik frut, dus ik epibreer

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jumbo Frames worden door veel gbit netwerkkaarten wel ondersteund, maar de gemiddelde switch vindt er niets aan. Waarschijnlijk jouw dlink dus ook niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:05
Ik heb ondertussen al enkele dingen geprobeerd, voornamelijk op de clients (laptop en desktop).

Het pingen, daar kan ik ook niet groter dan 1472 per frame anders wordt dit gefragmenteerd.

Aangezien ik op de clients ongeveer dezelfde netwerkkaart heb (op desktop zit die onboard en is pci, op de laptop is die tevens on board en is die pci-e, de type nummers verschillen ook een beetje).
Nu heb ik de recentste driver gedownload en op beide clients geinstalleerd.

Nu kan ik op desktop ook kiezen uit jumbo frames (disabled, 4048, 9014). De meeste configuratieintesellingen zijn voor beide systemen gelijk (de laptop heeft enkele meer m.b.t. energiebeheer).

Ik heb nu dus beide clients op 9014 gezet. Via de switch kan ik via mijn netwerklocaties de pc bereiken, maar bij het benaderen van een share freezed alles.
Dan maar met crosscable tussen 2 pc's geprobeerd, en jawel hoor dat loopt als een trein.
Mag ik daaruit concluderen dat de switch geen jumbo frames ondersteund? :s

De server heb ik nu ook voorlopig nettjes terug op 1500 gezet, zodat die wel te bereiken valt voor nog andere clients.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tom_G schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 11:53:
Dan maar met crosscable tussen 2 pc's geprobeerd, en jawel hoor dat loopt als een trein.
Mag ik daaruit concluderen dat de switch geen jumbo frames ondersteund? :s
Ja. Waarom wil je ueberhaupt jumbo frames? Je gaat daar niet echt heel veel profijt van hebben ofzo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1