Toon posts:

harde schijf defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is inmiddels de 2e keer dat mijn (ext4erne)schijf binnen 6 maanden de geest geeft. Beide waren 250 Gb.. eentje van Maxtor geweest en nu eentje van Hitachi.

Bij aanzetten spint de schijf zelf goed op... eenmaal op toeren hoor je de (denk ik) koppen tikken.

Net alsof ze aan lezen zijn en dan TIKK en dan weer lezen en dan weer TIKKK... hij blijft het continue doen.

Vorige keer zat er wat minder gevoelige data op dan nu.. :$ ding staat overigens 24u p.d. aan.

Wellicht iemand nog een goede tip? (iig geen dure recovery centra's... dat geld heb ik toch niet.

Ook tips met aankoop voor nieuwe harde schijf is welkom, weet nu namelijk niet echt zeker of dit soort harde schijven wel 24u p.d. aan mogen staan?

[edit]

En oude harde schijf heb ik geclaimd en gekregen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 19:21 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-02 00:43
nou; iig niet 24/7 aan laten staan zoals jij doet. ik heb hier een 80gb Conceptronic staan (tenminste, de box is van Conceptronic, weet niet of de HD die erin zit ook van Conceptronic is), en die werkt al heel lang perfect, echt totaal geen problemen mee :)

Maar die dingen worden ontzettend warm als je ze lang aan laat, dus ik zet hem alleen aan als ik bestanden nodig heb die erop staan, of er grote downloads op wil zetten. Als je toch weg bent van de pc, of je ext. HD niet gebruikt kun je hem net zo goed uitzetten, kleine moeite aangezien er zo'n mooi knopje op zit die je 1x indrukt :P

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ikzelf gebruik graag WesternDigital schijfjes. Die lui hebben een aantal schijven die speciaal zijn gemaakt om inderdaad 24/7 aan te staan. Ook hebben ze extratjes om in RAID te staan enzo, maar da's waarschijnlijk niet bij jou momenteel aan de hand. Aantal schijven heten de zogenaamde RE, wat Raid Edition betekend.

De schijfjes zijn de volgende:
WD RE
WD RE2
WD Raptor

De overige schijven zijn eigenlijk voor Desktop doeleinden gemaakt, waaraan je moet denken aan kantoor tijden, wat dus zo'n 8 uur per dag is.

Need more info? Ask for more info...

Enne, hoe warm worden je schijven in het algemeen? Want tegen te hoge temperaturen kunnen ze ook niet. CoolerMaster heeft losse HDD koelers, zoals de CoolDrive 3, welke alleen wel een CD/DVD-bay in beslag per HDD.
Ook kan je los een 4-in-3 HDD bracket bestellen die officieel in een CoolerMaster Stacker hoort. Daarin kan je makkelijk 4 HDD's koelen, voor als je in RAID 5 of 10 draait... oid. Ik kan deze bracket alleen even niet vinden in de PartShop van CM.

[ Voor 28% gewijzigd door Shaggy_NL op 04-08-2006 19:35 ]

• Avalaxy
er zit dus een Maxtor 6Y080L0 schijf in me box.
Versie Besturingssoftware 5.1.2535.0

dus tja, nieuwe halen en niet meer 24/7 aan laten staan he :)

[ Voor 52% gewijzigd door Avalaxy op 04-08-2006 19:31 ]

Verwijderd

Eens 5 (vijf) schijven vlot achter elkaar defect. De leverancier had me gelukkig ook het MB geleverd zodat ik een nieuwe kreeg. Probleem daarna over.

Verwijderd

Waarschijnlijk gaat het gewoon om een IDE / S-ata interface inside the box, dus de kans om te redden is nog zeer groot.

Wat je kan doen is de schijf uit z'n case halen, goed inpakken (echt luchtdicht) en dan in de vriezer voor 24uur mieteren. Door de kou krimpt de hardeschijf een beetje en dat geeft nou net de puls om wel te starten (hopelijk). Vervolgens haal je 'm eruit en wikkel je 'm in een handdoek en zorg je dat je lange draden hebt (Molex / IDE / sata). De reden dat je 'm in moet wikkelen is omdat er direct condens op de printplaat slaat en er gewoonweg vonken vanaf komen (eigen ervaring).

Vervolgens probeer je 'm te booten van je systeem en mochtie nog tikken geven pak dan de uiteinde van een schroevendraaier bijv en geef je 'm een tik. geen ram maar een tik. Hopelijk start hij dan wel op en kan je intime je data backuppen.

Herhaal deze processen totdat je je data gebackupped hebt. Het is mij vroeger gelukt met een 80GB maxtor die niks anders meer deedt dan tikken.

Verwacht niet dat je schijf erna het nog doet, want die zal gaan sterven.

• Avalaxy
maar als hij hem uit de case haalt is z'n garantie weg ;)

zolang er nix belangrijks op staat zou ik gewoon een nieuwe halen, en anders voor jezelf bepalen of het het ECHT waard is :X

Verwijderd

leonpwner1 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:33:
maar als hij hem uit de case haalt is z'n garantie weg ;)

zolang er nix belangrijks op staat zou ik gewoon een nieuwe halen, en anders voor jezelf bepalen of het het ECHT waard is :X
Mja dat is een keus die je maar es moet overwegen, want de meeste bedrijven geven geen support op dataverlies bij rma bijv.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, data is wel interessant maar niets dat ik denk AAAAHHH!

Overigens de tip van in de vriezer stoppen werkt alleen als de schijf niet draait/opstart. Hier draaid de schijf wel alleen leest hij verder niet

Heb inmiddels trouwens de schijf geopend en er kwam een zwarte zandachtige stof uit die over de gehele bovenschijf versprijd is. Niets aan te doen dus denk ik zo.

Vraag me wel de oorzaak ervan af.

Reden dat hij 24u p.d. aanstond is dat hij gekoppeld is/was aan een laptop server. Nu weet ik niet precies wat te doen, zijn er geen externe cases die de harde schijf automatisch uitzetten na enige tijd niet in gebruik? Of iemand een andere oplossing?

Het wordt dus gebruikt voor de thuis prive (web)server

Verwijderd

eb inmiddels trouwens de schijf geopend en er kwam een zwarte zandachtige stof uit die over de gehele bovenschijf versprijd is. Niets aan te doen dus denk ik zo.
Ik hoop voor je de casing alleen ;) want als je de harde schijf zelf geopened hebt kan je het wel helemaal vergeten nu :)
Vraag me wel de oorzaak ervan af.
Dat ligt meestal aan meerdere factoren, voornamelijk de warmte. Externe schijven hebben de eigenschap goed warm te worden. De andere is 24/7 gebruik. Als je 24/7 wilt gebruiken neem dan hardware op basis van SCSi. Deze schijven zijn meer voor kantoorgebruik ontworpen (8 uur per dag zoals al eerder gezegd was).

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 19:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, echt schijf opengemaakt. Anders was hij toch al meteen de vuilnis ingegaan, en ik weet dat de schijven vrijwel direct stuk zijn na openen door vnl stof.

Ben nu wel benieuwd waar dat stof vandaan kon komen. Ook benieuwd hoe het komt dat alle schijven(heb ze even eruit gehaald, arm ding maakt geweld mee :P) helemaal aangetast zijn, alsof er met een schuurpapier overheen is geweest.
Pagina: 1