Toon posts:

[XP] principevraag: op welk medium een back-up?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hard met de harde schijven. Een paar jaar geleden was het, gezien de grootte van de schijven destijds, nog wel aan te raden om back-ups te maken op een aantal CD's, later eventueel DVD's.

Dat heb ik toen ook gedaan, en sinds een paar jaar lagen die 23 back-up CD's daar maar, totdat ik ze vandaag even nodig had.
Krijg ik tot m'n stomme verbazing bij een aantal CD's de melding"
"cyclische redundantiecontrole". Nooit van gehoord..... :?
Even gegoogled, en een aantal verwijzingen gevonden. Het kon met de drive te maken hebben (maar bij mij deden alle drives het niet, ook van de laptop niet), en het kon aan de CD's liggen, foute of corrupte files. Ja, ik had er diverse keren over gelezen, dat schijfjes onbruikbaar konden raken, maar ach, dat overkwam alleen de buurman.... O-)

Goede raad is duur.... Ik heb inmiddels het programma BadCopy Pro erop staan, en zowaar! Het lukte, de CD's werden weer ingelezen.
So far, so good. :)

Maar nu, wat nu? Gevoelsmatig zeg ik dat een harde schijf een betrouwbaarder medium is dan CD's/DVD's. En dat kan tegenwoordig ook makkelijk, met die grote HDD's.

Zijn jullie het met me eens, dat een HDD beter en betrouwbaarder is, dat eigenlijk de CD's en DVD's achterhaald zijn? Of zie ik nog wat dingen over het hoofd, zijn er nog slangekuilen?
En nu zijn dit data CD's, wat moet ik denken van al die muziek-CD's die ik gebrand heb? Kan ik daar ook moeilijkheden verwachten?

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Allebij hebben ze zo hun voor en nadelen. DVD/CD's verliezen gewoonlijk sneller hun data, maar ze zijn wel kleiner, en je kan ze op een veilige plaats wegstoppen. HDD's behouden de bitjes gewoonlijk wat langer, en dmv S.M.A.R.T. weet je ook waar ergens ze in hun levensloop zijn. Mochten ze echter beschadigen, dan ben je je data ook zo goed als kwijt, want om data van een HDD terug te krijgen is gewoonlijk een stuk moeilijker/duurder.

Verwijderd

Tegen welke snelheid heb je gebrand?
Welke schijfjes gebruik je?

Antwoord op je vraag: brand traag en op goede schijfjes, bewaar ze donker en droog en dan zijn optische media betrouwbaar voor een paar jaar. Daarna neemt de betrouwbaarheid sowieso af. Als je hiermee rekening houdt zouden er normaal gezien geen problemn mogen ontstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:23:
Tegen welke snelheid heb je gebrand?
Welke schijfjes gebruik je?

Antwoord op je vraag: brand traag en op goede schijfjes, bewaar ze donker en droog en dan zijn optische media betrouwbaar voor een paar jaar. Daarna neemt de betrouwbaarheid sowieso af. Als je hiermee rekening houdt zouden er normaal gezien geen problemn mogen ontstaan.
merk: Taiyo Yuden

brandsnelheid : weet ik echt niet meer precies (die back-ups heb ik denk ik een jaar of drie gelden gemaakt, ze zijn altijd in het doosje gebleven), maar zal niet hoog geweest zijn, omdat ik weet dat langzaam branden beter is. Ik heb (bijna) nooit haast, aan mij is die hele snelheidsrage van steeds sneller branden voorbij gegaan. Denk maar aan 2X of 4X, in die orde.

Wat doen jullie in de praktij dan? Na een paar jaar die hele stapel CD's/DVD's opnieuw branden?

Verwijderd

Even een vraag in het verlengde van de topic start. Ik heb in de C'T een keer een test gezien over de kwaliteit van de CD naar x-aantal jaar. Weet iemand ook of dit soort software voor de normale man beschikbaar is? Je zag een plaatje van de CD met in een kleur de kwaliteit van de data. Op zich is het best makkelijk na een jaar of twee de CD's te checken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 20:15:
Even een vraag in het verlengde van de topic start. Ik heb in de C'T een keer een test gezien over de kwaliteit van de CD naar x-aantal jaar. Weet iemand ook of dit soort software voor de normale man beschikbaar is? Je zag een plaatje van de CD met in een kleur de kwaliteit van de data. Op zich is het best makkelijk na een jaar of twee de CD's te checken.
Zou dat niet dat S.M.A.R.T. zijn waar DEVoTION het over had?

Verwijderd

Op zich is voor een gemiddelde gebruiker een software RAID 1 systeem prima. Geen gezeik met branden, tapes verwisselen of wat dan ook, maar gewoon: schijf dood? Vervangen en doordraaien. Ook is dit relatief goedkoop; je hoeft er geen heftige controller / software voor te kopen.

Wel jammer natuurlijk dat je een overhead van 50% hebt.

Ik vraag me af of dit ook wel Windows XP Home kan.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
raid1 kan niet in home, ook niet in pro btw (wel met raid hack :P )

A wise man's life is based around fuck you

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-03 10:16

Verwijderd

En backups draaien op 2 HD's in softwarematige RAID1? Als je schijfjes van 250 gig neemt, heb je voor 150€ 250gig nuttige ruimte waarvan je bijna 100% zeker kan zeggen dat je data niet verloren gaat gaan. 'T kost nog altijd meer dan dvd's (bij dvd's ligt kostprijs rond de 20a25€ bij Tayo yudens), maar als je wekelijks een backup neemt, heb je dat prijsverschil er rap uit.

Vroeger brandde ik ook al mijn muziek op dvd's, ik ga ook overstappen naar alles bijhouden op HD's. Qua kostprijs valt het best mee (in raid5 verlies je nog minder ruimte), en qua zekerheid scoor je bijzonder hoog.

edit: raid 0 en 1 kunnen in xp prof; raid 5 ook met een hack.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 20:30 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 20:30:
En backups draaien op 2 HD's in softwarematige RAID1? Als je schijfjes van 250 gig neemt, heb je voor 150€ 250gig nuttige ruimte waarvan je bijna 100% zeker kan zeggen dat je data niet verloren gaat gaan. 'T kost nog altijd meer dan dvd's (bij dvd's ligt kostprijs rond de 20a25€ bij Tayo yudens), maar als je wekelijks een backup neemt, heb je dat prijsverschil er rap uit.

Vroeger brandde ik ook al mijn muziek op dvd's, ik ga ook overstappen naar alles bijhouden op HD's. Qua kostprijs valt het best mee (in raid5 verlies je nog minder ruimte), en qua zekerheid scoor je bijzonder hoog.

edit: raid 0 en 1 kunnen in xp prof; raid 5 ook met een hack.
prof kan default geen raid1 (mirroring) dat kan ie alleen met de bekende hack

striping/spanning kan ie wel default, maar ja das geen raid ;)
zonder hack: stripe/span
met hack: raid1, raid5

A wise man's life is based around fuck you

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 20:24:
Op zich is voor een gemiddelde gebruiker een software RAID 1 systeem prima.
RAID =! Backup

Het is natuurlijk handig dat als 1 schijf uitvalt je verder kan werken omdat je een mirror hebt, maar een brakke IDE controller, brak geheugen, software errors, virussen en malware kunnen alsnog je data omzeep helpen.
Dus er is meer nodig dan alleen een mirror om je data echt veilig te stellen. Dus extern backuppen (backuppen op een ander medium dan waar je origineel staat) is daarom sowieso aan te raden.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden eens nagedacht hoe ik mijn gegevens wil backuppen en op welk medium ik dit wil doen.

• CD's en DVD's heb ik afgeschreven vanwege de onbetrouwbaarheid (binnen 2 jaar), hoge prijs, lage snelheid en backups zijn lastig te automatiseren. Bovendien wil ik niet de buma / stemra sponsoren met het kopen van lege cd's.
• Harde schijven zijn een stuk betrouwbaarder, groter, sneller en handiger te automatiseren. Het nadeel is ook hier de prijs, zeker bij een raid 1 systeem. Verder wil ik mijn backup medium niet gebruiken als harde schijf in m'n pc, vanwege de grotere kans op kruisbesmetting.
• Flash geheugen is zeer betrouwbaar, maar klein, duur en backups zijn niet handig te automatiseren op dit medium.
• FTP webruimte is redelijk betrouwbaar (meestal ook raid op een andere server), goedkoop (gratis) en backups zijn zeer eenvoudig te automatiseren. Helaas is de beschikbare ruimte wel klein.
• Mail server ruimte heeft dezelfde eigenschap als FTP webruimte en is bovendien overal beschikbaar. Stuur een mailtje naar jezelf en laat e-mail op de server staan. Zeker met het IMAP protocol kun je nog jarenlang terug kijken in je e-mail.

Het medium wat ik heb gekozen of nog wil kiezen is niet één medium, maar een combinatie van media. FTP ruimte, e-mail en flash gebruik ik voor kleine projecten als rapporten en verslagen waar ik mee bezig ben. Een belangrijk project backup ik elke dag automatisch met een gratis ftp programma.
Data die meer ruimte in neemt gaat op m'n mp3 speler met harde schijf. Al m'n muziek staat hier ook automatisch gebackuped op, inclusief alle projecten die ik heb (gerarred en met wachtwoord beveiligd in geval van diefstal). Een backup van m'n OS bewaar ik gewoon op m'n onbetrouwbare raid 0 systeem. Een backup vind ik wel belangrijk, maar ik wil hier nog geen dure extra hardware voor kopen. Ik zorg er met ultra stille en goede koeling voor dat m'n harde schijven nooit te warm worden.

In de toekomst wil ik een harde schijf kopen met netwerkaansluiting om alles automatisch nog eens extra op te backuppen. Eventueel een mediasysteem met harde schijf, zodat je meteen twee vliegen in één klap slaat. Helaas slurpt een harde schijf met netwerkaansluiting aardig wat energie en zijn ze op dit moment erg traag.

Dit samen is kort hoe ik backup :).
Pagina: 1