FreeDB server opzetten in Mac OS X

Pagina: 1
Acties:

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024
Hoi mede maccers,

Ik ga over een kleine week een kampweek van muziek voorzien mbv mijn eigen MBP. Nu is het zo dat de deelnemers vast ook hun eigen CD's meebrengen. Om het voor hun en voor mij gemakkelijk te houden ben ik van plan de CD's te rippen en ze dan daarna direct weer terug te geven. Zo kan er ook geen spul kwijtraken.
Tot zover de inleiding. Nu is het zo dat ik daar ws geen internetverbinding heb en ik wel wat CD-info wil hebben het liefst met alle tracknamen erbij enzo. Ik ben er al achter gekomen dat de FreeDB.org database gewoon te downloaden is voor offline gebruik, maar nu moet ik nog een mogelijkheid vinden om die database te laten communiceren met iTunes. De enige mogelijkheid die ik zie is om een server te laten draaien (localhost) waar iTunes dan mee verbindt. Ik weet het, standaard verbindt iTunes naar GraceNote, maar met een tweak in de /etc/hosts file kun je het ipadres veranderen daarvan.

Rest nog de vraag: hoe zet ik een FreeDB server op op de Mac? Server software is eveneens beschikbaar op de freedb.org website, maar een goede tutorial of howto voor Mac OS X ben ik nog niet tegengekomen.

Wie helpt mij verder? Of wie heeft hier toevallig wel eens kaas van gegeten?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-02 22:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

>knip<

[ Voor 94% gewijzigd door Q op 04-08-2006 22:54 ]

• Acolyte
Nou, me dunkt wat heb ik zelf al gedaan :/
- Uitgevonden dat de database te downloaden is
- dat er serversoftware is
- dat je iTunes via een eventuele lokaal draaiende freedb kunt laten communiceren
- dat er zo 123 geen goede howto te vinden is voor het opzetten van een freedb server onder OS X

Inmiddels ben ik wel wat verder though, in de serversoftware zit een howto voor op UNIX gebaseerde systemen. OS X voldoet hier aardig aan dus ik ben eens aan de slag gegaan. Na Xcode maar eens geïnstalleerd te hebben om te kunnen compilen, loop ik vast bij de werkelijke installatie van de daemon. Alles gaat goed tot zeer goed totdat ik de database moet hashen. Ik had de database nog niet volledig gedownload (inmiddels wel) en dus was het niet zo gek dat hij daarop stukliep met de mededeling dat er geen database gevonden was. Maar nu is de vraag: waar plaats ik die database? En hoe? De howto rept hier met geen woord over.

Het install script zegt wel dat ie zoekt in /usr/local/cddb maar deze map bestaat niet, als ik daar eens naar ga kijken. /cddbd wel maar die is bedoeld voor de daemon.

edit:

Snel je reactie editen he jij jij jij :9

• Q

Q

Yes, to be honest, het was nogal triviaal, maar daar ben je zelf ook achter. Je bent al een heel eind.

je zou met sudo mkdir /usr/local/cddb de dir kunnen aanmaken en de db hier in plaatsen. Hoe dat laatste precies moet weet ik niet. Sorry. Ik kan wel verklappen dat ik de server even snel gecompileerd en gestart had en dat blijkt iig geen probleem (zonder db wel te verstaan).

Overigens kun je natuurlijk ook een willekeurige andere dir voor de db gebruiken en dat opgeven in dat script. (als antwoord op zo'n vraag)

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 05-08-2006 00:19 ]

• Acolyte
Dat heb ik ook geprobeerd en dan blijft de vraag: hoe de database aanleveren? Als .tar.7z bestand? Als tar bestand? of als zelfs volledig uitgepakte bestanden? Want ik had de db dir al eens op een map in mijn homedir gezet, maar dan krijg ik de error dat de database leeg is, terwijl er een file van dik 300MB in staat. Ik kan uiteraard proberen het te unzippen en ff een kleine 5GB aan entries daar neerzetten, maar als ik het hashen oversla staat er alsnog 'installation of cddbd is now complete.' Ben jij ook tot zover gegaan ongeveer? En hoe weet je dan zeker dat de daemon draait? Ik ga nou wel weer ff verder prutsen, maar ik weet nou echt niet of de server draait of niet... Waar kun je dat zien?

• Acolyte
Ok, met het commando 'cddb -s default' kun je de server starten, en hij verschijnt ook in de processenlijst (heb uitgevonden waar dat te vinden), maar om hem vervolgens te testen zou je via telnet moeten connecten. Doe ik, open localhost:8880 maar
127.0.0.1:8880: No address associated with nodename
En nu? De Howto geeft geen mogelijke foutscenario's... Ik kan de server dus nu niet testen op of ie succesvol werkt of niet...

• Q

Q

Section 5.3 Sanity checks

Leesvoer.

Je moet de targz uitpakken zodat de losse files in de db dir komen. In de db dir zie je dan dirs als blues, jazz, rock, etc. Daarin zie je maffe bestandsnamen die overeenkomen met disc ids.

Dan werkt ook je hashing. Niet met grote stappen snel thuis willen zijn.

Het uitpakken van een update van 8 meg koste op mijn ibook behoorlijk wat tijd. Test eerst met alleen de db update, als dat werkt, flikker dan de gehele db er neer.

Telnet eens naar 8880 en tik in "stat" + enter, zoals ook prachtig in de readme beschreven staat.

Ik krijg dit terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Escape character is '^]'.
201 Aaiboek CDDBP server v1.5.2PL0 ready at Sat Aug 05 22:55:36 2006
stat
210 OK, status information follows (until terminating `.')
Server status:
    current proto: 1
    max proto: 6
    interface: cddbp
    gets: no
    puts: no
    updates: no
    posting: no
    validation: accepted
    quotes: no
    strip ext: no
    secure: yes
    current users: 1
    max users: 100
Database entries: 36497
Database entries by category:
    blues: 1865
    classical: 3226
    country: 1204
    data: 614
    folk: 2870
    jazz: 1906
    misc: 11127
    newage: 1560
    reggae: 439
    rock: 10117
    soundtrack: 1569

Dit alles heeft me toch zeker wel bijna 15 minuten gekost om op te zetten op mijn ibookje, met behulp van de readme.

Gewoon netjes de stappen volgen en niet te snel willen gaan. Succes!

[ Voor 138% gewijzigd door Q op 05-08-2006 22:59 ]

• Acolyte
Ok, dat is jammer, de hele database is aan de grote kant namelijk, maar het zij zo.

Als ik telnet naar de genoemde poort 8880 krijg ik eerder gequote foutmelding terug. De daemon draait, in processenmonitor te zien. Heeft het misschien iets met beveiliging te maken? Zit mijn MBP nog te dicht? Moet er iets uitgezet worden om te werken?

• Q

Q

Start de daemon zo:

cddbd -s 8880

zou moeten werken, volgens de readme ....

Zet als test eventueel je firewall even uit als deze aan staat
Ok, dat is jammer, de hele database is aan de grote kant namelijk, maar het zij zo.
ipv de hele database uit te te pakken kun je dus ook een update van de db downloaden (8 mb) en die uitpakken en installen, dat is wel handig voor tests.

Gooi anders alles eens weg en begin overnieuw, netjes volgens de readme, waarbij je van te voren al de db (update) hebt uitgepakt.

[ Voor 84% gewijzigd door Q op 05-08-2006 23:52 ]

• Acolyte
Firewall staat momenteel uit, daemon terminated en opnieuw volgens jouw commando opgestart, ook in sudo, maar weer telnet localhost:8880 werkt niet...

• Acolyte
Maar nu je het zegt, hoe heb jij dat gedaan met wie de db beheert? Ik heb alle standaard waarden maar gehouden. Ik snapte dat deel niet en dacht het zit wel goed, standaard staat het op root, wheel en zo. Had ik daar toch wat meer bij stil moeten staan?

• Q

Q

Acolyte schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:58:
Maar nu je het zegt, hoe heb jij dat gedaan met wie de db beheert? Ik heb alle standaard waarden maar gehouden. Ik snapte dat deel niet en dacht het zit wel goed, standaard staat het op root, wheel en zo. Had ik daar toch wat meer bij stil moeten staan?
Ja, je kunt het beste even je eigen useraccount gebruiken als test. Eigenlijk zou je een speciale user speciaal voor de daemon moeten aanmaken, maar zelf til ik daar niet zo zwaar aan (security wise).

Dus user en group je username. (de username die je in je command prompt ziet, de korte dus).

Verder moet je opgeven:

- een dir waar de binary mag (usr/local/bin) default
- een dir waar de manpage mag (/usrlocal/man (default)
- een dir die als working directory gebruikt wordt
- een dir waar de uitgepakte db staat

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 06-08-2006 10:23 ]

• Acolyte
Dat heb ik allemaal precies zo gedaan, mijn naam en group als beheerder en verder alles standaard behalve de map waar de database in staat. Maar nog steeds geen telnet access?

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Je maakt volgens mij een kleine fout in je telnet-commando. Je moet niet
code:
1
telnet localhost:8880

uitvoeren, maar:
code:
1
telnet localhost 8880

Let op het ontbreken van de dubbele punt :) .

• Acolyte
wouterve schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:09:
Je maakt volgens mij een kleine fout in je telnet-commando. Je moet niet
code:
1
telnet localhost:8880

uitvoeren, maar:
code:
1
telnet localhost 8880

Let op het ontbreken van de dubbele punt :) .
good one, dat was het idd. Maar nu krijg ik het volgende:
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
530 computer-van-coen-de-jong.local Server error, closing connection.
Connection closed by foreign host.
Zou mijn server dan toch niet goed geconfigd zijn?

• Q

Q

Ik weet het niet. Ik heb deze melding nooit gezien. Gooi alles weg en begin van af het begin. Als je niet weet wat een optie doet, klik niet door, maar zoek het uit en stel het goed in.
Pagina: 1