Welke soort SCSI controller heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Hallo allemaal,

Ik heb hier een compaq server staan welke de deur uit moet maar ik wil de tapestreamer die erin zit over plaatsen in een andere PC. Nu zit er in deze server een onboard SCSI controller. Ik weet niet wat voor SCSI controller dit is (ben niet zo thuis in SCSI)

Ik wil dus voor de nieuwe PC een losse SCSI controller bestellen (liefst zo goedkoop mogelijk,) enige wat die moet kunnen is zorgen dat ik backups op tape kan draaien met de nieuwe machine.

Type van de tape drive is: "Compaq digital data storage eod006"
Met google zoeken op dit type nummer levert me geen bruikbare info op. Is dit SCSI1 of SCSI2? Aantal pins (50 of 68)? Weet iemand misschien waar ik meer info over deze drive kan vinden of welke controllers ik kan gebruiken?

edit:
ook de SCSI faq heb ik al doorgelezen maar nog kom ik er niet uit!

[ Voor 5% gewijzigd door slash24 op 04-08-2006 16:33 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Kan je niet ff een foto posten van de aansluiting?

Alle proemn in n drek

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Bij Compaq staat er meestel een partnr op de drive (meestal bovenop).
Zoek op dat partnumber en klaar ben je.
En anders moet je weten wat voor een type drive het is.
Dus DLT of DDS of .... en bij bv DLT welke std 1,2,X3 of 4 HVD of LVD variant etc enz.
Stel dat je een LTO1 LVD drive in je handen zou hebben dan zit je goed met een U160 LVD controller.

Zoek eerts maar eens op partnumber, durf te wedden dat daar iets nuttigs uitkomt.

Overgins wat geeft device manager (of andere tool) voor info bij de SCSI controller.
Kun je lezen wat er op de SCSI chip staat (nummer).

[ Voor 13% gewijzigd door SpamLame op 04-08-2006 16:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ook de SCSI faq heb ik al doorgelezen maar nog kom ik er niet uit!
Kun je echt ook niks met SCSI school?

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Spamlame, het hielp me wel om op partnumber te zoeken. Dit is de info die ik gevonden heb:
Capacity 40GB compressed with 150m tape.
Read and write formats DDS4
Media 150m, DDS4 tape.
Interface LVD, 68 pin, Internal.

Helaas zegt dit me ook niets en het document van SCSI-school helpt me ook niet echt verder helaas.

Wie vertelt me wat nodig heb!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Je zegt dat het een interne DDS4 tapedrive is, met een 68 pins connector. De aansluitwaarde is LVD. Dat moet je al een heel eind brengen, samengevat kun je gewoon elke controller nemen vanaf Fast Wide LVD SCSI. Fast Wide heeft een kloksnelheid van 10MHz en dus een bandbreedte van maximaal 20MB/sec. Een DDS-4 haalt uiteraard nooit dat maximum, je kunt verwachten dat het ergens tussen 120 en 180 MB per minuut is, ofwel 10GB per uur. Een DDS4 heeft namelijk een throughput van ongeveer 3MB per seconde.
Je kunt dus kijken naar (tweedehands) controllers als de Adaptec 2940 en 29160. Pas op dat je specifiek een controller neemt met SE (Single Ended) of LVD (Low Voltage Differential) aansluiting en geen HVD (High Voltage Differential).
Verder moet je even letten op de terminator - aan het eind van de kabel OF op de tapedrive moet een terminator zitten van de juiste soort. De terminator moet in jouw geval OF een Fast Wide Single Ended terminator zijn, OF een Multimode SE/LVD.
Gezien de (relatief) lage snelheid van de bus en de tapedrive is een dure LVD kabel niet nodig, vrijwel iedere goedkope flatcable zal voldoen.
Het gemakkelijkst is voor jou natuurlijk een controller met intern een 68 pins aansluiting, een aantal controllers heeft namelijk extern een 68 pins connector en intern een 50 pins aansluiting.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Wat DeBolle zegt
Pagina: 1