Toon posts:

PC aan Geluidsinstallatie zonder optical

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb al redelijk wat draadjes over dit onderwerp doorgenomen maar blijf nog met een aantal vragen zitten. Ik hoop dat er mensen zijn die me wat advies kunnen geven, al weet ik natuurlijk dat geluid persoonlijk is :)

Het zit namelijk zo.. Ik heb een standaard PC'tje met een geintegreerde SoundMax(?) geluidskaart. Deze heb ik op dit moment via de aansluiting waar je normaal je PC speakers aan hangt verbonden met de AUX van mijn versterker. Het geluid hiervan vind ik echter nogal beroerd. De kwaliteit van deze SoundMax is ongetwijfeld niet denderend en een upgrade naar een fatsoenlijke geluidskaart met een digital-out zou dan een optie zijn, wanneer ik deze rechtstreeks aan mijn versterker zou kunnen hangen.

Echter, mijn versterker, een al enigzins bejaarde (maar nog steeds zeer goed bevallende) Denon PMA-1060 heeft dus geen digitale ingang. Nou vraag ik me af of het verstandig is om een geluidskaart met een digitale uitgang te kopen en dan tussen mijn PC en m'n versterker een aparte externe DAC te plaatsen, zoals de Denon DA-500. Hiermee dus het digitale signaal van mijn PC omzetten naar analoog voor m'n versterker. Hierbij zat ik als geluidskaart te denken aan de HiFi Link Pro (http://www.xitel.com/product_phfl.htm). Deze externe USB geluidskaart heeft ook een interne DAC, maar ik denk dat de Denon dan heel wat beter werk levert? :?

Mijn vraag is nu natuurlijk, is dit een verstandig plan of heeft het er tussen plaatsen van een externe DAC in dit geval niet zo heel veel zin? Ik heb wel erg goede dingen gehoord over de Denon DA-500. Nog een klein subvraagje, als ik mijn CD-speler via deze DA-500 aan mijn versterker zou koppelen, zou dit dan beter kunnen klinken of praat ik nu onzin aangezien het om twee analoog aangesloten apparaten gaat?

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor het luisteren van muziek (MP3, hoge bitrate), games en dergelijken interesseren me niet zo. Mijn systeem bestaat voor de rest uit een Denon DCD-635 Cd-speler (ook zonder optische in/uitgangen) en een paar B&W Matrix 804.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 16:35 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-12 22:26

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon een goede geluidskaart met ananloge outputs kopen, zijn er zat van te vinden. En die kunnen die Denon DAC best wel prima bijhouden.

[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 04-08-2006 16:46 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:23

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb ook een extra soundcard gekocht..kost rond de 20 euri ofzo ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nogal bang voor de analoge kwaliteit die geluidskaarten produceren, ook mijn ervaring met bijvoorbeeld een Soundblaster Live! zijn wat dit betreft niet zo goed. Is het niet verstandiger de conversie door iets externs te laten doen?

Of bedoel je een ander type geluidskaart?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 16:46 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Creative meuk is niet representatief voor kwalitiatieve geluidskaaren.

Kijk naar iets als de ESI Juli@ of de EMU 1212(m) bijvoorbeeld.

[ Voor 32% gewijzigd door voodooless op 04-08-2006 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit: je bent me voor :)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 16:51 ]

Verwijderd

Losse dac zal bijna altijd voor een betere kwaliteit zorgen.
Alleen dit neemt wel extra kosten met zich mee, of je CD speler hier ook baat bij heeft ligt puur aan de kwaliteit daarvan, is de ingebouwde voeding en dac beter dan de losse dac is het compleet zinloos.
Ik gebruik zelf een Tascam DA45 datrecorder als ADC/DAC, ook achter de cd speler(NAD silver line 500) wil ik niets anders meer hebben!
Maar dit is mischien wel een wat te prijzig apparaat om als eenvoudige dac te gebruiken.
Maar mischien is een QED Digit iets om eens uit te testen, Studio107.nl heeft er in voor 49,- incl te koop staan. Is een simpele 20bit's dac van redelijke kwaliteit maar veel beter dan meeste onboard gevallen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Behoorlijke externe geluidskaart aanschaffen? Bijvoorbeeld deze: http://www.tomshardware.com/2004/06/21/terratec/

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DAC is zinloos als je geen degelijke geluidskaart hebt. Die onboard soundmeuk resampled heel erg brak, en ook jitter (voor zover dat hoorbaar zou zijn), is waardeloos.

Dat een externe DAC zoveel beter zou zijn waag ik te betwijfelen. De door mij genoemde geluidskaarten hebben de reputatie dat ze niet onderdoen voor externe DAC's en zelfs referentie geluidskaarten.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:56:
DAC is zinloos als je geen degelijke geluidskaart hebt. Die onboard soundmeuk resampled heel erg brak, en ook jitter (voor zover dat hoorbaar zou zijn), is waardeloos.

Dat een externe DAC zoveel beter zou zijn waag ik te betwijfelen. De door mij genoemde geluidskaarten hebben de reputatie dat ze niet onderdoen voor externe DAC's en zelfs referentie geluidskaarten.
En wanneer je die Xitel Pro HiFi Link aan die Denon DAC koppelt? Ik denk dat ik een combinatie daarvan voor ongeveer dezelfde prijs als een nieuwe ESI Juli@ kan krijgen.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Terratec is goed spul. Het is voor consumenten (dwz je maakt geen opnames enzo) goed geschikt en het is een heel stuk goedkoper dan pro-audio spul.

ESI heb ik slechte ervaringen mee wat betreft drivers. De kaarten zijn goed, de drivers hebben bugs. Persoonlijk zou ik M-audio aanraden, maar dan zit je al aardig in het pro-audio segment, en onder de 100 euro vind je dan echt niets.

Tip: ga voor de betere geluidskaart niet naar een computerwinkel, die verkopen alleen soundblasters. Ga naar een muziekwinkel (je herkent ze vaak aan de batterij gitaren in de etalage B-) ).

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:04:
En wanneer je die Xitel Pro HiFi Link aan die Denon DAC koppelt? Ik denk dat ik een combinatie daarvan voor ongeveer dezelfde prijs als een nieuwe ESI Juli@ kan krijgen.
Alleen al het feit dat er geen enkele vorm van specs op de website te vinden zijn geeft mij erg weinig verouwen in dit product.

Ook een google search levert alleen maar marketing crap reviews en andere reclame op :(
We played a variety of Internet-radio selections--as well as countless MP3 and WMA files--through a Yamaha amplifier and Klipsch floor-standing speakers, and we thought that the audio quality was equivalent to that of audio CDs and FM-stereo stations.
Hoe serieus ben je dan 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door voodooless op 04-08-2006 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog wel dit kunnen vinden:
The HiFi-Link's total harmonic distortion plus noise to signal ratio is less than 0.005% with channel unbalance better than 0.05dB, and channel separation exceeding 90dB. It runs a 20-bit precision DAC that easily exceeds the necessary headroom for all compressed and standard audio formats including MP3, CD, and WAV running at nominal 16-bit resolution.

The HiFi-Link also supports all compression bitrates from 8 kbps through to 320 kbps across all formats including MP3, MP3Pro, WMA, RealAudio, LiquidAudio, and AAC. It's output runs at 1vrms line-level and has been impedance matched with the included shielded studio audio cable ensuring full dynamic response with no high frequency roll off.

The circuit is fully isolated from electromagnetic radiation typically associated with computer audio through it's unique external design and digital USB data feed. While numbers are a clinical way of describing a product's characteristics, the best way to judge performance is still in the listening. As David Price of HiFi-World UK stated, 'essentially it has very smooth even sound with a surprisingly strong and agile bass. Clean and open with plenty of detail. Overall it's an incredible change from my notebook's built in soundcard and not far off a good CD player like the Marantz CD6000. Impressive!'

All HiFi-Links are built on the same production lines and subject to the same quality control procedures as the products we supplied to Sony.
Xitel heeft op zich wel een goede naam, produceerde altijd uitstekende geluidskaarten (Xitel Storm Platinum o.i.d)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 17:25 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mijn onboard SoundMax op mn MCE systeem is ook beroerd als ik het aansluit op mn versterker.
Ik heb dan ook een Terratec X-Fire 1024 (een al wat ouder kaartje) in die bak gedaan, en het klinkt geweldig. Ik heb op mn versterker én kaart een optical in/uit, maar analoog klinkt het goed genoeg.

conclusie : een goede geluidskaart moet voldoende zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:23:
he HiFi-Link's total harmonic distortion plus noise to signal ratio is less than 0.005% with channel unbalance better than 0.05dB, and channel separation exceeding 90dB. It runs a 20-bit precision DAC that easily exceeds the necessary headroom for all compressed and standard audio formats including MP3, CD, and WAV running at nominal 16-bit resolution.
Resampling :( Verder niet erg impressive.
The HiFi-Link also supports all compression bitrates from 8 kbps through to 320 kbps across all formats including MP3, MP3Pro, WMA, RealAudio, LiquidAudio, and AAC. It's output runs at 1vrms line-level and has been impedance matched with the included shielded studio audio cable ensuring full dynamic response with no high frequency roll off.
Wow, mp3 support. Pure marketing onzin. Want over USB gaat gewoon PCM audio, en niet een van de compressie formaten. Net als iedere andere geluidskaart speelt speelt dus ook deze kaart gewoon alles af O-)
All HiFi-Links are built on the same production lines and subject to the same quality control procedures as the products we supplied to Sony.
Ik hoop voor ze dat ze niet Sony Xplod meuk maken...

Nee, koop liever wat waar echte reviews van verschenen zijn i.p.v al die marketing onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 04-08-2006 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, PC Magazine is best aardig toch, al weten ze ongetwijfeld meer van PC's dan van audio..

Maar ik ga nog eens rondneuzen, misschien een goedkope geluidskaart met een digitale uitgang op de Denon oid, of de Denon helemaal skippen..

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 19:20 ]

Pagina: 1