Wandcontactdoosje aansluiten op 1 UTP kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben bezig om een paar wandcontactdoosjes aan te sluiten hier in huis. Van elk wandcontactdoosje loopt er (door de muur) één CAT5e kabel naar de 3Com Superstack switch.

In het wandcontactdoosje zijn 2 rijen met aansluitingen, rij A (voor RJ45-aansluiting 1) en rij B (voor RJ45-aansluiting 2).
Ik heb nu eerst de draadjes van de kabel aangesloten op rij A, en daarna doorverbonden met rij B, dus elk oranje-wit draadje bijv. loopt eerst naar de oranje-wit aansluiting in rij A, en daarna naar de oranje-wit aansluiting in rij B.

Als ik nu mijn laptop aansluit op RJ45-aansluiting 1 van de wandcontactdoos en mijn gewone desktop op RJ45-aansluiting 2 van de wandcontactdoos krijgen ze beiden geen netwerkconnectie.
Als ik mijn desktop dan ontkoppel krijgt mijn laptop wel een netwerkverbinding, dit andersom ook dus als ik de laptop ontkoppel krijgt de desktop een netwerkverbinding.

Nu is dit op te lossen door naar iedere wandcontactdoos 2x UTP te laten lopen en aan te sluiten, maar dit kost per wandcontactdoosje 2 aansluitingen op de switch en dan moet er een extra kabel getrokken worden.

Ik vroeg me af of het niet mogelijk is om alle 2 de RJ45-aansluitingen te laten werken op één UTP-kabel en dus één aansluiting op de switch.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat is zover ik weet niet mogelijk. Tenzij je een contact doos kan vinden met een hubje van 2 poorten ingebouwd ofzo.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
darom 2 aansluitingen voor iedere pc een kabel naar de switch doorverbinden werkt niet. dus er zit niks anders op dan een 2e kabel te halen en die ernaast trekken.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Nee, dat is niet mogelijk en dat had je ook wel uit kunnen zoeken...

Wat wel kan is 2 aderparen gebruiken, oranje/oranje-wit en groen/groen-wit op resp 1,2 en 3,6 in de stekkertjes en de aansluitingen.
Dan blauw/blauw-wit en bruin/bruin-wit precies hetzelfde....

Dan kun je echter geen gebruik maken van gigabit.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Bedoel je dit niet ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan op zich wel. Je moet dan met aderparen gaan switchen.
Maar persoonlijk zou ik gewoon extra kabels trekken - een switch kost tegenwoordig toch niks meer, en dan ben je maar vast voorbereid als je ooit eens extra aansluitingen nodig hebt. Je weet overigens dat je er ook gewoon analoge telefonie overheen kunt sturen he? :)

Maar goed, hier ff een schema'tje hoe je 2 aansluitingen op 1 kabel hangt: FAQ - Netwerken

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 04-08-2006 15:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties, ik heb nog genoeg meters kabel dus dan trek ik gewoon wat extra kabeltjes, want aan 10Mbit connecties heeft niemand wat hier:p.

[ Voor 19% gewijzigd door Pingelmonster op 04-08-2006 15:58 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Hoe kom je nou bij 10mbit?
Met 4 aders kan je gewoon op 100mbit draaien :)

Verwijderd

pingelmonster schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:58:
Bedankt voor de snelle reacties, ik heb nog genoeg meters kabel dus dan trek ik gewoon wat extra kabeltjes, want aan 10Mbit connecties heeft niemand wat hier:p.
Hoezo 10Mbit?
let op: 2x 100Mbit gaat WEL over 1 UTP kabel (twee aderparen 1,2,3&6 en 4,5,7&8).
100Mbit gebruikt echt maar 4 draden (2 aderparen).

Gigabit gaat echter niet. Maar het is maar de vraag of je uberhaupt gigabit apparatuur hebt.

Verwijderd

Trouwens ik ben ADSL monteur geweest en heb dit soort dingen ook wel eens aangesloten, wat je gewoon moet doen is dus de kabel zover afstrippen dat je alle kabels ruim ziet (20 cm). pak nu die oranje en groene kleuren en doe deze in het schoentje zoals je ze altijd doet dus wit oranje/oranje wit/groen en dan 2 lege vakjes en dan groen. wat je nu met die bruine en gele gaat doen is een ander schoentje pakken en dan de bruine als oranje zien en blauw is dan groen. ;) dit gaat perfect werken (tuurlijk aan de andere kant het zelfde doen tuurlijk mocht je dit goed uitgelecht willen kan je me mailen naar spammert

[ Voor 2% gewijzigd door Equator op 04-08-2006 16:43 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik denk dat zijn voornaamste probleem is dat hij een grote switch nodig heeft omdat ook al doe je 2 aansluitingen over 1 draad, je hebt nog steeds 2 poorten op switch nodig.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Lijkt me niet, zo een 3Com Superstack is dat niet minstens 12poort?
Op die manier kan hij al 6 wandcontactdozen aansluiten op de manier zoals het hoort :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:41:
Lijkt me niet, zo een 3Com Superstack is dat niet minstens 12poort?
Op die manier kan hij al 6 wandcontactdozen aansluiten op de manier zoals het hoort :)
Neuh, die heb je ook met 6 poorten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1