Contract afgelopen, nog steeds werkzaam maar ik wil weg!

Pagina: 1
Acties:
  • 873 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-04 15:02
Hey luitjes,
Even mijn situatie:
Mijn tijdelijke contract van een jaar is 2 augustus afgelopen. Ik werk er echter nog steeds.

Nu heb ik net (uurtje geleden :)) een contract aangeboden gekregen van een ander bedrijf. Dit contract gaat pas 21 augustus in.

Mijn huidige bedrijf heeft wel de intentie om mij een vast contract aan te bieden... ze zijn alleen een beetje langzaam (ik heb het dus nog niet ondertekend!)
Ook een probleem is dat mijn planning van mijn huidige werkgever gewoon doorloopt. De komende 2 weken staan helemaal volgepland... Zij willen dus graag dat ik nog eventjes door blijf werken...

Zelf wil ik naar dat andere bedrijf... en natuurlijk die 2 weken niet zonder loon zitten...

En mijn vragen:
- Kan ik deze 2 weken door blijven werken zonder dat ik gebonden wordt aan contractuele voorwaarden zoals opzegtermijnen etc?
- Kan mijn huidige werkgever mij dwingen te blijven door te zeggen dat het contract stilzwijgend is verlengd?
- hebben jullie nog ideeen of aanvullingen?

Ik zie zelf een beetje door de bomen het bos niet meer :) krijg ik eindelijk een superbaan aangeboden heb ik dit weer :)

alvast bedankt!
Jeff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Andere optie
- Je kan niet werken zonder een contract... ik zou eerst eens uitzoeken wat je huidige situatie is, want dit is niet fris. In theorie ben je nu niet meer verzekerd e.d. :X

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 18:48
Je hebt een tijdelijk contract dat stopte op 2/8 en je werkt er nu nog? Daar kan je problemen mee krijgen denk ik. :)

[edit]
Met ^^ dus. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Fire69 op 04-08-2006 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Voor de twee hierboven: fout. Aangezien er gewerkt is (vermoeden van arbeid) mag je ervan uitgaan dat je tijdelijke contract voor eenzelfde periode is verlengd met dezelfde voorwaarden. Je bent dus gewoon verzekerd. Hoe snel je weg kan is afhankelijk van de opzegtermijn in je oorspronkelijk contract (alhoewel ik daar niet zeker van ben).

Maar is het niet gewoon netjes om dit met je huidige baas te bespreken?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14065 op 04-08-2006 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 18:48
Volgens mij wordt het toch enkel verlengd als dat zo in de voorwaarden staat.
Wij hebben hier ook een collega met een tijdelijk contract van 1 jaar en dat is voor hem elk jaar spanning naar het einde toe of het verlengd wordt of niet...
Als dat bij de TS ook zo is, is hij nu al enkele dagen aan het zwartwerken, en daar staan serieuze boetes op.

[edit]
Da's wel in BE, weet niet hoe het in NL zit natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 04-08-2006 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Fire69 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:55:
Volgens mij wordt het toch enkel verlengd als dat zo in de voorwaarden staat.
Wij hebben hier ook een collega met een tijdelijk contract van 1 jaar en dat is voor hem elk jaar spanning naar het einde toe of het verlengd wordt of niet...
Als dat bij de TS ook zo is, is hij nu al enkele dagen aan het zwartwerken, en daar staan serieuze boetes op.

[edit]
Da's wel in BE, weet niet hoe het in NL zit natuurlijk.
(in NL) als je werkt, is het impliciet verlengt. Als het niet verlengt wordt, krijg je dat vantevoren te horen en hoef je niet meer te komen werken Sim-pel.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 23:00
Fire69 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:48:
Je hebt een tijdelijk contract dat stopte op 2/8 en je werkt er nu nog? Daar kan je problemen mee krijgen denk ik. :)
Is het niet zo dat dit dus gewoon als een stilzwijgende verlenging van het contract moet beschouwd worden ?
wat DaJan dus zegt

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 04-08-2006 14:03 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Het handigste dat je kan doen, is:
• je oude tijdelijke contract pakken
• dat overtypen en de gewenste data invullen (03-08-2006 t/m 20-08-2006)
• het door jou opgestelde contract laten ondertekenen onder de mededeling dat je niet zonder contract wilt werken

Als je baas stom genoeg is om te tekenen, kan je zonder problemen op 21 augustus in je nieuwe baan aan de slag. Anders zit je voor minimaal dezelfde tijd als je afgelopen contract vast (stilzwijgende verlenging).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

Freee!! schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:23:
• je oude tijdelijke contract pakken
• dat overtypen en de gewenste data invullen (03-08-2006 t/m 20-08-2006)
• het door jou opgestelde contract laten ondertekenen onder de mededeling dat je niet zonder contract wilt werken

Als je baas stom genoeg is om te tekenen, kan je zonder problemen op 21 augustus in je nieuwe baan aan de slag. Anders zit je voor minimaal dezelfde tijd als je afgelopen contract vast (stilzwijgende verlenging).
Van de kant van de werknemer kan je toch altijd stoppen, met inachtneming van de opzegtermijn? :? Die methode met dat contract vind ik niet zo heel fris namelijk...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 14065 op 04-08-2006 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Anoniem: 14065 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:25:
[...]
Van de kant van de werknemer kan je toch altijd stoppen, met inachtneming van de opzegtermijn? :?
Dat kan, als er een opzegtermijn in het contract is opgenomen, wat meestal niet zo is bij tijdelijke contracten. En zelfs als die wel is opgenomen, is dat vrij waarschijnlijk een maand, dus wederom problemen.
Die methode met dat contract vind ik niet zo heel fris namelijk...
Ik vind het niet op tijd ter ondertekening aanbieden van een nieuw contract [understatement]ook niet zo fris[/understatement]. En gegeven dat werkgevers zichzelf normaal gesproken redelijk beschermen, is het niet meer dan goed zaken doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 04-08-2006 14:30 . Reden: Aanvulling ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:17
Nee, contract faken zou ik ook niet doen. Omdat er geen nieuw tijdelijk contract is aangeboden en het oude is verstreken, heb je nu impliciet een vast contract. Alleen heb je daar niet ontzettend veel aan, als ze van je af willen kunnen ze gewoon naar de kantonrechter stappen en een ontslagvergunning aanvragen, paar maanden doorbetalen en klaar.

Als je weg wilt, zou ik gewoon gaan. Zij hebben niets gedaan voor een nieuw contract, je hebt een aanbieding. Stap naar je baas, zeg dat je de onzekerheid beu bent en ergens anders heen gaat. Per a.s. maandag :)

Misschien is het contract dan ineens ter plekke klaar en kun je nog kiezen wat je wilt.

Edit: @hierboven: een tijdelijk contract kun je niet verbreken. Jaarcontract is een jaar werken, daarna kun je uit elkaar. Toevallig twee weken geleden nog meegemaakt, werknemer met een jaarcontract, 4 maanden in dienst, problemen. Zit nu de komende 8 maanden betaald thuis, tenzij hij ander werk vind dan kan de werkgever er pas onderuit.

[ Voor 20% gewijzigd door Jiriki op 04-08-2006 14:32 . Reden: toevoeging ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jiriki schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:29:
Nee, contract faken zou ik ook niet doen.
Hoezo faken :? Je kan gewoon een volkomen rechtsgeldig contract voor bepaalde tijd voor drie weken afsluiten hoor.
Omdat er geen nieuw tijdelijk contract is aangeboden en het oude is verstreken, heb je nu impliciet een vast contract.
Niet waar. Er is nu sprake van een impliciete verlenging met eenzelfde termijn als het afgelopen contract. Alleen als dit een vierde opeenvolgend tijdelijk contract zou worden of de TS al meer dan drie jaar voor hetzelfde bedrijf heeft gewerkt,w ordt het automatisch een vast contract.
Alleen heb je daar niet ontzettend veel aan, als ze van je af willen kunnen ze gewoon naar de kantonrechter stappen en een ontslagvergunning aanvragen, paar maanden doorbetalen en klaar.
Het probleem ligt net andersom. De TS wil van zijn werkgever af.
Als je weg wilt, zou ik gewoon gaan.
Het gebeurt niet vaak, maar als werkgever kan je in dat soort zaken een schadevergoeding eisen van de werknemer. Daar zit de TS ook niet op te wachten.
Zij hebben niets gedaan voor een nieuw contract, je hebt een aanbieding. Stap naar je baas, zeg dat je de onzekerheid beu bent en ergens anders heen gaat. Per a.s. maandag :)
Als de werkgever daarmee instemt, is dat leuk. Anders heb je de hierboven al gemelde situatie. Dat is niet fijn.
Misschien is het contract dan ineens ter plekke klaar en kun je nog kiezen wat je wilt.
TS heeft al aangegeven reeds gekozen te hebben.
Edit: @hierboven: een tijdelijk contract kun je niet verbreken. Jaarcontract is een jaar werken, daarna kun je uit elkaar. Toevallig twee weken geleden nog meegemaakt, werknemer met een jaarcontract, 4 maanden in dienst, problemen. Zit nu de komende 8 maanden betaald thuis, tenzij hij ander werk vind dan kan de werkgever er pas onderuit.
Het kan wel, als er een bepaling daartoe in het contract is opgenomen. Verder is er ook altijd nog zo iets als wederzijdse instemming (wettelijk geregel, geen afzonderlijke bepaling voor nodig), wat dus vrijwel automatisch in werking treedt als werknemer in bovenstaand voorbeeld zelf wat anders vindt.

[ Voor 17% gewijzigd door Freee!! op 04-08-2006 14:38 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 15:46
"Hoi baas, ik werd een beetje moe van jullie geeikel met die contracten, kan niet zo goed tegen onzekerheid, vandaar, dus ik heb maar een andere baan gezocht en gevonden. Zal ik vandaag mijn laatste werkdag vieren of over twee weken, omdat het hier nu nogal druk is?" })

Als die baas een beetje slim is, is'ie blij zat dat je nog twee weken wilt werken (wel even contractje vragen dan :Y) ). En je (bijna ex-) collega's zullen je dankbaar zijn want er is een kans dat je baas iets harder gaat nadenken over contracten en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30

paQ

onkl schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:39:
"Hoi baas, ik werd een beetje moe van jullie geeikel met die contracten, kan niet zo goed tegen onzekerheid, vandaar, dus ik heb maar een andere baan gezocht en gevonden. Zal ik vandaag mijn laatste werkdag vieren of over twee weken, omdat het hier nu nogal druk is?" })

Als die baas een beetje slim is, is'ie blij zat dat je nog twee weken wilt werken (wel even contractje vragen dan :Y) ). En je (bijna ex-) collega's zullen je dankbaar zijn want er is een kans dat je baas iets harder gaat nadenken over contracten en zo.
:Y)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als ze je op 3 augustus hebben laten werken en niet voor 2 augustus hebben aangegeven dat ze niet met je door gaan heb je per definitie een nieuw contract met dezelfde voorwaarden. De enige uitzondering is wanneer het je derde tijdelijke contract wordt (of 4e, weet ik niet meer exact). In dat geval is het altijd een contract voor onbepaalde tijd.

Kortom, nee, je kunt 21 aug niet zomaar bij je andere werk beginnen. Als je nu aangeeft dat je weg gaat zul je minimaal tot 1 okt door moeten werken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Janoz schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:46:
Als ze je op 3 augustus hebben laten werken en niet voor 2 augustus hebben aangegeven dat ze niet met je door gaan heb je per definitie een nieuw contract met dezelfde voorwaarden. De enige uitzondering is wanneer het je derde tijdelijke contract wordt (of 4e, weet ik niet meer exact). In dat geval is het altijd een contract voor onbepaalde tijd.

Kortom, nee, je kunt 21 aug niet zomaar bij je andere werk beginnen. Als je nu aangeeft dat je weg gaat zul je minimaal tot 1 okt door moeten werken.
... mits is opgenomen dat je een opzegtermijn van een maand hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ok. ik heb ook zoiets jaren geleden gehad. Wat ook laksheid van de WG. toen ik dus een andere baan aanvaard had begon hij ook te miepen dat ik nog moest blijven. Hem een hand gegeven en vertrokken en bij de andere baas begonnen. Wat willen ze doen ? Je aanklagen voor werkweigering en je ontslaan ? Een procedure gaan starten voor gederfde inkomsten (okz ligt een beetje aan je functie) omdat ze zelf hun administratie niet op de rit hebben ?

Beter is natuurlijk even met elkaar aan de tafel te gaan en het gewoon uit te praten en onderling te regelen. Maar als hij dwars gaat liggen tja............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:30

Standeman

Prutser 1e klasse

paQ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:51:
[...]

... mits is opgenomen dat je een opzegtermijn van een maand hebt
Als er niets is opgenomen wordt de betalingstermijn van het salaris gebruikt. Ik neem aan dat de TS maandelijks uitbetaald wordt.

Verder heeft Janoz gelijk. Het contract wordt onder dezelfde omstandigheden voortgezet (dus wettelijk gezien heb je een nieuw contract met je werkgever). Een contract mag slechts 2 maal verlengd worden. Indien dit al je 3e bepaaldetijds contract is, heb je nu dus een contact voor onbepaalde tijd.

(Overigens dacht ik dat het in deze gevallen het contract altijd in een onbepaaldetijds contract wordt omgezet, maar daar durf ik geen harde uitlatingen over te doen.)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
Hey jongens,
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat onderstaande situatie me nog het beste ligt (thnx onkl :))...

Nog 1 ding: Kan mijn huidige werkgever mij dwingen te blijven, of aan de opzegtermijn te voldoen, ondanks het feit dat ik m'n contractverlening niet heb getekend? Ik heb wel nog een aantal dagen gewerkt na het verlopen van het contract...

[ Voor 3% gewijzigd door kalechinees op 04-08-2006 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Indien nederlandse sistuatie kan het bedrijf je dwingen om de uitwerktermijn te hanteren vanuit het oorspronkelijke contract, dat is immers op 3 augustus stilzwijgend verlengt omdat de situatie niet veranderd is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 31-05 23:07
kalechinees schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:46:
Hey luitjes,
Even mijn situatie:
Mijn tijdelijke contract van een jaar is 2 augustus afgelopen. Ik werk er echter nog steeds.

Nu heb ik net (uurtje geleden :)) een contract aangeboden gekregen van een ander bedrijf. Dit contract gaat pas 21 augustus in.

Mijn huidige bedrijf heeft wel de intentie om mij een vast contract aan te bieden... ze zijn alleen een beetje langzaam (ik heb het dus nog niet ondertekend!)
Ook een probleem is dat mijn planning van mijn huidige werkgever gewoon doorloopt. De komende 2 weken staan helemaal volgepland... Zij willen dus graag dat ik nog eventjes door blijf werken...

Zelf wil ik naar dat andere bedrijf... en natuurlijk die 2 weken niet zonder loon zitten...

En mijn vragen:
- Kan ik deze 2 weken door blijven werken zonder dat ik gebonden wordt aan contractuele voorwaarden zoals opzegtermijnen etc?
Nee, zie onder.
- Kan mijn huidige werkgever mij dwingen te blijven door te zeggen dat het contract stilzwijgend is verlengd?
ja. Je contract is van rechtswege verlengd met een jaar. En als het je 4e contract is, dan is het een contract voor onbepaalde tijd. Of je überhaupt op kunt zeggen, staat in je contract.

Overigens kun je altijd proberen je hier uit te bluffen: 'oh, ik dacht dat het t/m 4 augustus liep. Ik heb nooit de intentie gehad ook maar een dag langer te blijven'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Standeman schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:01:
[...]

Als er niets is opgenomen wordt de betalingstermijn van het salaris gebruikt. Ik neem aan dat de TS maandelijks uitbetaald wordt.
gebruikt door wie?

een standaard opzegtermijn is 1 maand, maar dan moet ie wel worden opgenomen in het contract of geldende CAO.

geen opzegtermijn, blijft geen opzegtermijn en dien je je contract in weze uit te zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
paQ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:26:
[...]

gebruikt door wie?

een standaard opzegtermijn is 1 maand, maar dan moet ie wel worden opgenomen in het contract of geldende CAO.

geen opzegtermijn, blijft geen opzegtermijn en dien je je contract in weze uit te zitten
Ik weet niet volstrekt zeker hoe dit met jaarcontracten zit, maar in het geval van een impliciete verlenging zonder enige mededelingen door je baas zou het me ten zeerste verbazen als er een rechter (of baas) te vinden is die onverkort aan zo'n regel vasthoudt.
(maar hecht aan deze opinie niet al te veel waarde, een cent of twee is meer dan genoeg.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
onkl schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:43:
[...]

Ik weet niet volstrekt zeker hoe dit met jaarcontracten zit, maar in het geval van een impliciete verlenging zonder enige mededelingen door je baas zou het me ten zeerste verbazen als er een rechter (of baas) te vinden is die onverkort aan zo'n regel vasthoudt.
Aangezien de wet voorschrijft dat zo'n verlenging onder precies dezelfde voorwaarden geschiedt als de oorspronkelijke overeenkomst, is het allemaal niet vreemd als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Freee!! schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:23:
samengevat: je baas voorliegen en een oor aannaaien. Ja, da's erg handig.

TS: Open kaart spelen. Naar je baas stappen, zeggen dat je wat anders hebt gezocht en gevonden, dat je daar op ingaat, dat dat over twee weken is, en dat je 'm de komende tijd met alle plezier helpt onder dezelfde voorwaarden als je oude contract.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26

momania

iPhone 30! Bam!

paQ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:26:
[...]

Een kalender maand wel te verstaan :Y)

Nu opzeggen zou dus idd betekenen tot 1 oktober nog werken, aangezien een opzeg termijn altijd de eerst volgende kalender maand in gaat -> september :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 13:17
Nee, ik weet zeker dat de impliciete verlenging alleen gevolgen heeft voor de werkgever, niet de werknemer. Aangezien ik en een collega hier beide mee te maken hebben gehad zouden 1 rechtswinkel en twee verschillende rechtsbijstandsverzekeringen hier fout moeten hebben gezeten als het anders is :)

Edit: Nou, ik ga een andere rechtsbijstandverzekering zoeken. Artikel 668 van het BW is duidelijk genoeg, inderdaad weer een jaar verlenging.

Ik denk alleen niet dat een rechter de WN hier aan zal houden, vanwege zijn meer kwetsbare positie. Als je ergens anders heen kunt gaan, gewoon doen.

Zeg je baas dat je per 21 augustus ergens anders werkt en tot die tijd wilt helpen je opvolger in te werken.

[ Voor 40% gewijzigd door Jiriki op 04-08-2006 16:07 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
StevenK schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:49:
[...]

Aangezien de wet voorschrijft dat zo'n verlenging onder precies dezelfde voorwaarden geschiedt als de oorspronkelijke overeenkomst, is het allemaal niet vreemd als het lijkt.
Mijn twijfel ging niet over het al dan teniet bestaan van die regel, maar meer of iemand het een goed idee zou vinden TS daar ook aan te houden. Contract of niet, geen baas heeft zin in een werknemer die tegen heug en meug zijn tijd aan het uitzittten is, dus officieel mag je baas je misschien wel dwingen, maar ik denk niet dat 'ie dat ook in de praktijk zal doen.
Jiriki schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:56:Edit: Nou, ik ga een andere rechtsbijstandverzekering zoeken. Artikel 668 van het BW is duidelijk genoeg, inderdaad weer een jaar verlenging.
Ik zou die rechtsbijstandverzekering lekker aanhouden.Je alternatief is een verzekering die je netjes deze wetstekst oplepelt en er geen context omheen zet. :+

[ Voor 23% gewijzigd door onkl op 04-08-2006 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Burne schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:50:
[...]
samengevat: je baas voorliegen en een oor aannaaien. Ja, da's erg handig.
Kun jij aangeven waar ik voorstel de baas voor te liegen :? Als hij zo stom is dat contract niet goed na te lezen is dat volkomen zijn probleem.

Dat ik voorstel om die baas een oor aan te naaien klopt. Dat probeert die baas ook bij TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

momania schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:53:
[...]

Een kalender maand wel te verstaan :Y)

Nu opzeggen zou dus idd betekenen tot 1 oktober nog werken, aangezien een opzeg termijn altijd de eerst volgende kalender maand in gaat -> september :)
ja dat weet ik wel, maar vooralsnog is er nog geen sprake van een opzeg termijn

De TS heeft naast rechten ook zijn eigen plichten, zoals het naleven van contrecten enzo.
Een einddatum had hij dus zelf ook kunnen opmerken en nu niet met de gebakken peren hoeven zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Freee!! schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:42:
Kun jij aangeven waar ik voorstel de baas voor te liegen :? Als hij zo stom is dat contract niet goed na te lezen is dat volkomen zijn probleem.
Helaas, zo werkt dat niet. Je wekt namelijk de indruk dat het hetzelfde contract is (dus met dezelfde termijn verlengd), en je baas kan dat redelijkerwijs aannemen. Maar dat is helemaal niet zo. Je baas is dan dus niet goed voorgelicht over het contract wat hij tekent, je zou zelfs kunnen stellen dat hij in het ootje is genomen. De verbintenis kan dan ongedaan gemaakt worden.

En als je erbij zegt dat je de termijn hebt ingekort is het maar de vraag of ie het nog tekent :). En als je gewoon zegt dat je wat aanpassingen hebt gemaakt dan zal hij het ook eerst nalezen (doet ie dat niet en ondertekent ie toch, dan is ie idd de sjaak).

Gelukkig is common sense de bakermat van de Nederlandse wetgeving :)
Dat ik voorstel om die baas een oor aan te naaien klopt. Dat probeert die baas ook bij TS.
Pardon? Hoe dan? Omdat ie er nog niet op terug is gekomen? Geen probleem toch, de Nederlandse wet stelt gewoon dat het contract dan stilzwijgend wordt verlengd. Wellicht heeft de baas al een gesprek op de agenda staan en is ie er tot nu toe nog niet aan toegekomen. Ik vind het een bold statement om te zeggen dat de baas de TS hier een oor aan probeert te naaien, dat blijkt uit helemaal niets namelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door .oisyn op 04-08-2006 17:22 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
Ik heb net met een vriend gesproken en die maakte de volgende (slimme) opmerking.

Volgens hem is er geen sprake van een stilzwijgende verleningen. Immers, er is mij verteld dat een volgend contract onderweg is. De werkgever is dus in gebreke omdat hij dit veels te laat heeft gedaan. Ik zou dus bij het tekenen van het contract kunnen zeggen: "nee dit doe ik niet want blabla...".

Maandag speel ik inderdaad open kaart met mijn baas. Gewoon vertellen dat ik een sollicitatie had lopen en dat deze onverwachts akkoord zijn gegaan met mijn eisen. Ook dat ik bereid ben de komende twee weken een overdracht te doen en lopende zaken af te handelen...

In het ergste geval kan ik hem vertellen dat elke kantonrechter mij in het gelijk zal stellen vanwege het verzuim van de werkgever. Niet dat ik wil dreigen maar dat is nog altijd een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25

_Arthur

blub

kalechinees schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:45:
Ik heb net met een vriend gesproken en die maakte de volgende (slimme) opmerking.

Volgens hem is er geen sprake van een stilzwijgende verleningen. Immers, er is mij verteld dat een volgend contract onderweg is. De werkgever is dus in gebreke omdat hij dit veels te laat heeft gedaan. Ik zou dus bij het tekenen van het contract kunnen zeggen: "nee dit doe ik niet want blabla...".
Als je nu eens leest wat men hier boven schrijft: doordat jij op 3 augustus op je werk bent verschenen, gewerkt hebt en je werkgever dit geaccepteerd heeft, heb je een nieuw contract. Dit contract is gelijk aan je oude contract.

Dat je huidige werkgever je nu een nieuw contract met mischien andere voorwoorden of een beter salaris wil aanbieden doet hier niets aan af.
Maandag speel ik inderdaad open kaart met mijn baas. Gewoon vertellen dat ik een sollicitatie had lopen en dat deze onverwachts akkoord zijn gegaan met mijn eisen. Ook dat ik bereid ben de komende twee weken een overdracht te doen en lopende zaken af te handelen...

In het ergste geval kan ik hem vertellen dat elke kantonrechter mij in het gelijk zal stellen vanwege het verzuim van de werkgever. Niet dat ik wil dreigen maar dat is nog altijd een optie.
Dit laatste ga je 100% verliezen voor de rechter.

Kijk je oude contract na, staat daar een opzegtermijn in vermeld: prijs je gelukkig. Staat daar GEEN opzegtermijn in vermeld; dan ga maar smeken bij je huidige werkgever of je eerder weg mag, aangezien je opzegtermijn dan de einddatum van het contract over een jaar is (2 aug 2007 dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Dit lijkt me de beste oplossing. Dat contract zou ik niet moeilijk over doen. Tegen de tijd dat dit rond is ben je toch klaar.
kalechinees schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:04:...Nog 1 ding: Kan mijn huidige werkgever mij dwingen te blijven, of aan de opzegtermijn te voldoen, ondanks het feit dat ik m'n contractverlening niet heb getekend? Ik heb wel nog een aantal dagen gewerkt na het verlopen van het contract...
Formeel wel, in de praktijk niet. Je bepaalt zelf of je naar je werkgever toegaat natuurlijk. Het is een vrij land. Het kan echter wel consequenties hebben, maar dwingen, dat kan een werkgever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Je contract is automatisch verlengd onder dezelfde voorwaarden en dezelfde lengte als je vorige, tenzij je al zo lang in dienst bent dat het een vast contract wordt.
Anoniem: 14065 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:25:
[...]

Van de kant van de werknemer kan je toch altijd stoppen, met inachtneming van de opzegtermijn? :? Die methode met dat contract vind ik niet zo heel fris namelijk...
Alsof je medewerkers zonder contract aan te bieden wel zo fris is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

:?

stilzwijgend verlengen betekent (zoals je zelf al zegt) onder dezelfde voorwaarden verder.

m.a.w.
als er niks veranderd in de situatie, hoeft er ook geen nieuwe overeenkomst opgemaakt te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalechinees
dus komt het er feitelijk op neer dat een werkgever z'n werknemer kan naaien door geen nieuw contract aan te bieden waardoor je ook geen recht meer op loonsverhoging, vast contract etc...

ach... in het ergste geval ga ik even een rondje streaken door het gebouw. Ontslag op staande voet en ik kan bij het andere bedrijf beginnen :)of ze hebben m'n list door en ik moet blijven... :o

Maar ik denk dat ik er wel uit kom. Gewoon vertellen wat er is gebeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
kalechinees schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 10:52:
dus komt het er feitelijk op neer dat een werkgever z'n werknemer kan naaien door geen nieuw contract aan te bieden waardoor je ook geen recht meer op loonsverhoging, vast contract etc...
Hoe krom kun je 't maken ? Dit is een regel die de werknemer beschermt tegen een lakse werkgever en jij gaat zitten klagen dat een werknemer erdoor genaaid zou worden, *omdat* de werknemer weliswaar is blijven werken na het einde van het contract, maar toch weg wil...

Je wist dondersgoed dat je contract afliep en alleen *omdat* je nu ineens een andere baan hebt gevonden, ga je op zoek naar ruimte om onder je verplichtingen uit te komen. Wanneer je werkgever gisteren had gezegd 'wat doe jij hier nog, je contract is over', dan had je de vermoorde onschuld gespeeld...

[ Voor 20% gewijzigd door StevenK op 05-08-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

kalechinees schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 10:52:
Je eigen houding is natuurlijk ook totaal waardeloos. Als je nu zelf eens had opgelet en 2 maanden voor aflopen van je contract naar je werkgever was gegaan en over een nieuw contract had onderhandelt dan had je mischien wel een vastcontract samen met die loonsverhoging gekregen.

We horen natuurlijk graag hoe het afloopt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
_Arthur schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:29:
[...]

Als je nu eens leest wat men hier boven schrijft: doordat jij op 3 augustus op je werk bent verschenen, gewerkt hebt en je werkgever dit geaccepteerd heeft, heb je een nieuw contract. Dit contract is gelijk aan je oude contract.

Dat je huidige werkgever je nu een nieuw contract met mischien andere voorwoorden of een beter salaris wil aanbieden doet hier niets aan af.

[...]

Dit laatste ga je 100% verliezen voor de rechter.

Kijk je oude contract na, staat daar een opzegtermijn in vermeld: prijs je gelukkig. Staat daar GEEN opzegtermijn in vermeld; dan ga maar smeken bij je huidige werkgever of je eerder weg mag, aangezien je opzegtermijn dan de einddatum van het contract over een jaar is (2 aug 2007 dus).
Ehm, indien er geen opzegtermijn is afgesproken is het wettelijk een maand. Je zit dan niet een jaar vast aan die baas. Het gaat hier om personen, geen ADSL of GSM abonnement.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Sunder schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:57:
[...]

Ehm, indien er geen opzegtermijn is afgesproken is het wettelijk een maand. Je zit dan niet een jaar vast aan die baas.
Of je leest het hele topic *en* de wet: de bedoeling van een overeenkomst voor bepaalde tijd is dat beide partijen de *hele* overeenkomst uit dienen en dat geen van de partijen er tussentijds uit stapt.

[ Voor 22% gewijzigd door StevenK op 11-08-2006 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:10

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Misschien lees ik ergens overheen, maar ik heb nog nergens gezien dat die kale een eikel als baas heeft. Dreigen, moeilijk doen, misleiden, leuk en aardig, maar stel nu eens dat je ooit nog eens referenties nodig hebt in de toekomst. Deze kun je dan alvast doorstrepen, en misschien je nieuwe werkgever ook wel, als je daar op dezelfde wijze wilt vertrekken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anders
  • Laatst online: 30-05 13:37
_Arthur schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:29:
Dat vraag ik me sterk af. Als de baas heeft verklaard dat een nieuw contract onderweg is, blijf je toch niet van de ene op de andere dag thuis, ook is je oude contract verlopen? Een rechter zal naar alle waarschijnlijkheid oordelen dat de werkgever gewoon te laks is geweest. Die had ofwel van tevoren moeten aangeven het contract niet te verlengen, ofwel een nieuw contract moeten aanbieden, ofwel ofwel het contract stilzwijgend moeten verlengen. Geen van deze drie is gebeurd, ook stilzwijgend niet. Immers, de baas heeft aangegeven dat een nieuw contract onderweg is, en een "nieuw contract" impliceert dat de inhoud af zou kunnen wijken van het oude contract. Dat in tegenstelling tot "stilzwijgend", dat impliceert dat de voorwaarden hetzelfde blijven.

Dat de werknemer op komt dagen valt hem m.i. niet aan te rekenen, omdat deze zijn baan wil behouden en van zijn werkgever te horen heeft gekregen dat alles sal goed kom.

Aangezien de situatie zo lastig is - iedereen heeft steken laten vallen in dit verhaal - zou ik topicstarter dringend aanraden hierover gewoon een open gesprek te voeren met zijn baas.
Je eigen houding is natuurlijk ook totaal waardeloos. Als je nu zelf eens had opgelet en 2 maanden voor aflopen van je contract naar je werkgever was gegaan en over een nieuw contract had onderhandelt dan had je mischien wel een vastcontract samen met die loonsverhoging gekregen.
Dit is natuurlijk gelul. De meeste werknemers met een tijdelijk contract willen geen slapende honden wakker maken en houden zich muisstil, in de hoop dat de baas vergeet op tijd op te zeggen zodat ie het contract wel moet verlengen. Daar valt TS niks te verwijten.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Anders schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:14:
Dat vraag ik me sterk af. Als de baas heeft verklaard dat een nieuw contract onderweg is, blijf je toch niet van de ene op de andere dag thuis, ook is je oude contract verlopen? Een rechter zal naar alle waarschijnlijkheid oordelen dat de werkgever gewoon te laks is geweest. Die had ofwel van tevoren moeten aangeven het contract niet te verlengen, ofwel een nieuw contract moeten aanbieden, ofwel ofwel het contract stilzwijgend moeten verlengen. Geen van deze drie is gebeurd, ook stilzwijgend niet. Immers, de baas heeft aangegeven dat een nieuw contract onderweg is, en een "nieuw contract" impliceert dat de inhoud af zou kunnen wijken van het oude contract. Dat in tegenstelling tot "stilzwijgend", dat impliceert dat de voorwaarden hetzelfde blijven.
Jawel, het oude contract is gewoon tegen dezelfde condities verlengd, aangezien de werkgever heeft toegestaan dat de werknemer 'werk' heeft verricht na de datum van het verlopen van het vorige contract.

Het staat werkgever en werknemer vrij om op welk moment dan ook te onderhandelen over een nieuw contract, ook al loopt er een ander contract.
Dat de werknemer op komt dagen valt hem m.i. niet aan te rekenen, omdat deze zijn baan wil behouden en van zijn werkgever te horen heeft gekregen dat alles sal goed kom.
Achja, lekker naief en goed gelovig he.
Aangezien de situatie zo lastig is - iedereen heeft steken laten vallen in dit verhaal - zou ik topicstarter dringend aanraden hierover gewoon een open gesprek te voeren met zijn baas.
Dat zegt iedereen al. Aangezien dat namelijk het enige is dat de TS kan doen.
Dit is natuurlijk gelul. De meeste werknemers met een tijdelijk contract willen geen slapende honden wakker maken en houden zich muisstil, in de hoop dat de baas vergeet op tijd op te zeggen zodat ie het contract wel moet verlengen. Daar valt TS niks te verwijten.
Oh dus je muisstil houden en lekker niets tegen je baas zeggen dat je contract verlengd dient te worden is niet aan de TS te verwijten?

Tering zeg, beetje assertiviteit en opkomen voor jezelf mag wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Sunder schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:57:
Ehm, indien er geen opzegtermijn is afgesproken is het wettelijk een maand. Je zit dan niet een jaar vast aan die baas. Het gaat hier om personen, geen ADSL of GSM abonnement.
Kennelijk is het je toch nog niet duidelijk.

Hier nog een keer: Een contract waarin geen opzegtermijn is overeen gekomen heeft als opzegtermijn de datum van einde contract.

Concreet: Jij tekent vandaag (12-8-2006) een 1jarig contract zonder opzegtermijn hierin opgenomen, dan kan je pas op 11-8-2007 onder het contract uit.

Indien je toch opzegt, zelf denkt dat je een maand als 'opzeg termijn' kan aanhouden en daarna niet meer op je werk verschijnt kan je werkgever een schadevergoeding eisen ter grote van je maandsalaris vermenigvuldigt met het aantal maanden dat je niet meer werkt tot aan einddatum van het contract.

Dus je wilt je jaar contract na 3 maanden opzeggen = 9 maanden 'schadevergoeding' voor je werkgever.

Het belangrijkste te doen is de dialoog opzoeken met de werkgever en een wederzijdse afspraak maken om het contract te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

_Arthur heeft gelijk.
Burgelijk Wetboek 7, Artikel 667, Lid 3
Een arbeidsovereenkomst als bedoeld in lid 1 kan slechts tussentijds worden opgezegd indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen.
Maar deze reactie impliceert echter dat er wel een opzegtermijn is vastgesteld in het contract, dus het gaat sowieso niet op.

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 12-08-2006 00:51 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anders schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 23:14:
Die had ofwel van tevoren moeten aangeven het contract niet te verlengen, ofwel een nieuw contract moeten aanbieden, ofwel ofwel het contract stilzwijgend moeten verlengen. Geen van deze drie is gebeurd, ook stilzwijgend niet. Immers, de baas heeft aangegeven dat een nieuw contract onderweg is, en een "nieuw contract" impliceert dat de inhoud af zou kunnen wijken van het oude contract. Dat in tegenstelling tot "stilzwijgend", dat impliceert dat de voorwaarden hetzelfde blijven.
Je houdt er maar een rare beredenering op na. De werkgever heeft gezegd dat een nieuw contract voor onbepaalde tijd in de maak is, hij heeft deze echter niet direct na het beëindigen van de vorige aangeboden. Het vorige contract wordt dus stilzwijgend verlengd (dat stilzwijgend slaat op het feit dat zowel niet is gezegd dat het wordt verlengd als dat niet is gezegd dat het niet wordt verlengd - beide partijen hebben het er niet over gehad en dus wordt het stilzwijgend verlengd), wat ook niet uit zou maken aangezien de werknemer toch een vast contract aangeboden zou worden. Op dat moment kan het oude, verlengde contract dus verbroken worden en vervangen worden door het nieuwe vaste contract. Niemand is hier in gebreke gebleven, het is een prima werkbare situatie.

Het probleem is echter dat de werknemer het contract helemaal niet wilt verlengen, en dus had hij dat zelf aan moeten geven voordat het contract afliep. Nu zit hij gewoon vast aan een verlengd contract en dat is, quite frankly, gewoon z'n eigen schuld. Het enige waar hij op kan hopen is de goodwill van z'n baas om z'n contract binnen afzienbare tijd te verbreken. De enige mogelijkheid is dus rond de tafel te gaan zitten (en wees vriendelijk, je wilt immers wat van 'm gedaan krijgen - nee heb je, ja kun je krijgen)

Artikel 668 er dan ook maar even bij
1.
Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.

2.
Hetzelfde geldt, wanneer in de gevallen waarin opzegging nodig is, tijdige opzegging achterwege blijft en de gevolgen van de voortzetting der arbeidsovereenkomst niet opzettelijk zijn geregeld.
Je zou evt. kunnen proberen uit te lokken dat ie met je op de vuist gaat, dan kun je er volgens lid 2a van artikel 679 er nog onderuit
[voor werknemer dringende redenen om het contract onverwijld op te zeggen]
wanneer de werkgever de werknemer, diens familieleden of huisgenoten mishandelt, grovelijk beledigt of op ernstige wijze bedreigt, of gedoogt dat dergelijke handelingen door een van zijn huisgenoten of ondergeschikten worden gepleegd;
:+

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 12-08-2006 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 17:58
Arthur wat jij zegt is waar, tenzij de cao een opzegtermijn heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Maar dan is dat dus schriftelijk overeen gekomen he :). De meeste ITers hebben overigens geen CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:16

inXs

known as inXs

.oisyn schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:05:
Maar dan is dat dus schriftelijk overeen gekomen he :). De meeste ITers hebben overigens geen CAO.
Ligt er natuurlijk ook aan in welke sector je aan het werk bent als IT'er? Onze systeembeheerder (bij een architectenbureau dus) valt gewoon onder de architecten CAO. Daar is de opzegtermijn standaard 1 maand:
3. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één
maand. Van deze termijn kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van
opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes
maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de
werknemer.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:05:
De meeste ITers hebben overigens geen CAO.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:16

inXs

known as inXs

Solly, maar moest het even kwijt ;)

superB

Pagina: 1