Na 3,5 jaar heb ik nu weleens een nieuwe pc nodig, omdat niet alle spellen meer soepel draaien en mijn pc wat mankementen vertoont.
Wat ik met mijn pc wil gaan doen: gamen (de nieuwere games moeten dus wel lekker draaien), af en toe filmpje kijken, muziek luisteren, af en toe wat photoshop etc..
Mijn budget: Maximaal €900,-
Ik heb een 939 en een AM2 systeem samengesteld omdat ik nog niet echt weet wat ik het beste kan doen.
Wat ik tot nu toe samengesteld heb (alle prijzen zijn bij Salland Automatisering weg):
Socket 939:
Moederbord: Asus A8N-SLI Premium (Prijs: 113,00)
Dit moederbord gekozen omdat bijna iedereen er positief op reageert, en dit toch één van de betere moederborden is voor de 939.
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (939) (Prijs: 183,00)
Processor gekozen omdat op de toekomst gericht een dualcore beter is dan een singlecore en ik graag meerdere dingen tegelijk mag doen. De 4200+ gekozen omdat deze net iets sneller is als de 3800+ zodat ik hier een tijdje mee vooruit kan.
CPU koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Prijs: 16,01)
Positieve reviews over gelezen, een goeie goedkope CPU koeler.
Geheugen: Corsair TWINX2048-3200C2PT (Prijs: 202,49)
Corsair kan volgens mij goed opschieten met Asus moederborden en het is een betrouwbaar merk. Gekozen voor 2gb omdat dat iets meer op de toekomst gericht is en dat bij de nieuwere games ook wel nodig is.
(Totaal: 514,50)
Socket AM2:
Moederbord: Asus Moederbord M2N-E (Prijs: 89,90)
Moederbord verandert om SLI wat niet nodig is.
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2) (Prijs: 181,00)
Zelfde verhaal als bij de 939 processor.
CPU koeler: Zalman CPU Koeler CNPS 9500 (Prijs: 41,29)
Enigste AM2 CPU koeler die ik kon vinden bij Salland, zalman is een betrouwbaar merk, dus zal wel goed zijn.
Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400 (Prijs: 196,45)
Zelfde verhaal als geheugen bij 939 samenstelling.
(Totaal: 508,64)
Overige:
Grafische kaart: Asus GeForce 7600 GT Silent (Prijs: 172,00)
Goede reviews over, de beste kaart voor midrange kaarten. Voor Asus gekozen omdat ik een silent versie wou hebben.
Harde schijf: Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (Prijs: 80,19)
Goede stille hardeschijf. Jammer genoeg geen 16mb buffer maar zal daar vast geen hinder van krijgen.
Muis: Logitech G1 Optical Mouse (Prijs: 23,00)
Goeie goedkope muis, logitech goed merk en ligt goed in de hand.
Toetsenbord: Logitech Media Keyboard Elite (Prijs: 21,00)
Goed toetsenbord, niet te duur en wat extra knoppen erop.
Webcam: Logitech Webcam QuickCam Connect (Prijs: 30,70)
Webcam erbij, goeie resolutie zal goed genoeg zijn.
(Totaal: 326,89)
(Totaal 939: 841,39)
(Totaal AM2: 835,53)
Wat ik al heb:
Behuizing: Aerocool Magic-3D (zwart)
Voeding: Aerocool Turbine Power (550 watt)
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX
Mijn vragen:
Welke samenstelling kan ik het beste nemen de 939 of AM2? Qua toekomst kan ik denk ik het beste AM2 nemen maar ik zal waarschijnlijk de 1e 3 / 4 jaar dus maakt het dan veel uit (omdat over 3 / 4 jaar er vast weer allemaal nieuwe sockets etc op de markt zijn). Misschien steek ik er later nog een extra videokaart in of extra geheugen maar voor de rest zal ik waarschijnlijk niet gaan upgraden.
-
Wanneer over een jaar (zoiets gok ik) de nieuwe DirectX 10 kaarten komen zijn deze dan compatible met het 939 moederbord of het AM2 moederbord? Of zal ik hier dan een nieuw moederbord voor moeten aanschaffen?
-
Is de samenstelling van deze componenten een beetje goed, of kan er nog veel aan verbeterd worden?
-
Ik lees bij een aantal reviews van de Arctic Cooling Freezer 64 Pro dat hij aardig groot is, zal dat een probleem op leveren bij het moederbord i.v.m. de passieve videokaart? Of zal dit allemaal netjes passen? Zelfde vraag als met de Zalman op het AM2 moederbord.
-
Ik hoop dat jullie wat meer ervaren tweakers mij hierbij kunnen helpen zodat ik binnenkort een mooi systeem kan gaan bestellen.
::edit:: Heb het moederbord verandert, SLI heeft idd niet zo heel veel zin wanneer ik later nog één erbij wil kopen, heeft pas zin wanneer je ze tegelijk koopt, dus één PCI-E slot is genoeg
Wat ik met mijn pc wil gaan doen: gamen (de nieuwere games moeten dus wel lekker draaien), af en toe filmpje kijken, muziek luisteren, af en toe wat photoshop etc..
Mijn budget: Maximaal €900,-
Ik heb een 939 en een AM2 systeem samengesteld omdat ik nog niet echt weet wat ik het beste kan doen.
Wat ik tot nu toe samengesteld heb (alle prijzen zijn bij Salland Automatisering weg):
Socket 939:
Moederbord: Asus A8N-SLI Premium (Prijs: 113,00)
Dit moederbord gekozen omdat bijna iedereen er positief op reageert, en dit toch één van de betere moederborden is voor de 939.
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (939) (Prijs: 183,00)
Processor gekozen omdat op de toekomst gericht een dualcore beter is dan een singlecore en ik graag meerdere dingen tegelijk mag doen. De 4200+ gekozen omdat deze net iets sneller is als de 3800+ zodat ik hier een tijdje mee vooruit kan.
CPU koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Prijs: 16,01)
Positieve reviews over gelezen, een goeie goedkope CPU koeler.
Geheugen: Corsair TWINX2048-3200C2PT (Prijs: 202,49)
Corsair kan volgens mij goed opschieten met Asus moederborden en het is een betrouwbaar merk. Gekozen voor 2gb omdat dat iets meer op de toekomst gericht is en dat bij de nieuwere games ook wel nodig is.
(Totaal: 514,50)
Socket AM2:
Moederbord: Asus Moederbord M2N-E (Prijs: 89,90)
Moederbord verandert om SLI wat niet nodig is.
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2) (Prijs: 181,00)
Zelfde verhaal als bij de 939 processor.
CPU koeler: Zalman CPU Koeler CNPS 9500 (Prijs: 41,29)
Enigste AM2 CPU koeler die ik kon vinden bij Salland, zalman is een betrouwbaar merk, dus zal wel goed zijn.
Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400 (Prijs: 196,45)
Zelfde verhaal als geheugen bij 939 samenstelling.
(Totaal: 508,64)
Overige:
Grafische kaart: Asus GeForce 7600 GT Silent (Prijs: 172,00)
Goede reviews over, de beste kaart voor midrange kaarten. Voor Asus gekozen omdat ik een silent versie wou hebben.
Harde schijf: Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (Prijs: 80,19)
Goede stille hardeschijf. Jammer genoeg geen 16mb buffer maar zal daar vast geen hinder van krijgen.
Muis: Logitech G1 Optical Mouse (Prijs: 23,00)
Goeie goedkope muis, logitech goed merk en ligt goed in de hand.
Toetsenbord: Logitech Media Keyboard Elite (Prijs: 21,00)
Goed toetsenbord, niet te duur en wat extra knoppen erop.
Webcam: Logitech Webcam QuickCam Connect (Prijs: 30,70)
Webcam erbij, goeie resolutie zal goed genoeg zijn.
(Totaal: 326,89)
(Totaal 939: 841,39)
(Totaal AM2: 835,53)
Wat ik al heb:
Behuizing: Aerocool Magic-3D (zwart)
Voeding: Aerocool Turbine Power (550 watt)
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX
Mijn vragen:
Welke samenstelling kan ik het beste nemen de 939 of AM2? Qua toekomst kan ik denk ik het beste AM2 nemen maar ik zal waarschijnlijk de 1e 3 / 4 jaar dus maakt het dan veel uit (omdat over 3 / 4 jaar er vast weer allemaal nieuwe sockets etc op de markt zijn). Misschien steek ik er later nog een extra videokaart in of extra geheugen maar voor de rest zal ik waarschijnlijk niet gaan upgraden.
-
Wanneer over een jaar (zoiets gok ik) de nieuwe DirectX 10 kaarten komen zijn deze dan compatible met het 939 moederbord of het AM2 moederbord? Of zal ik hier dan een nieuw moederbord voor moeten aanschaffen?
-
Is de samenstelling van deze componenten een beetje goed, of kan er nog veel aan verbeterd worden?
-
Ik lees bij een aantal reviews van de Arctic Cooling Freezer 64 Pro dat hij aardig groot is, zal dat een probleem op leveren bij het moederbord i.v.m. de passieve videokaart? Of zal dit allemaal netjes passen? Zelfde vraag als met de Zalman op het AM2 moederbord.
-
Ik hoop dat jullie wat meer ervaren tweakers mij hierbij kunnen helpen zodat ik binnenkort een mooi systeem kan gaan bestellen.
::edit:: Heb het moederbord verandert, SLI heeft idd niet zo heel veel zin wanneer ik later nog één erbij wil kopen, heeft pas zin wanneer je ze tegelijk koopt, dus één PCI-E slot is genoeg
[ Voor 4% gewijzigd door Hikae op 05-08-2006 12:43 ]