Nieuwe pc (Budget ~ €900)

Pagina: 1
Acties:

• Hikae
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:12
Na 3,5 jaar heb ik nu weleens een nieuwe pc nodig, omdat niet alle spellen meer soepel draaien en mijn pc wat mankementen vertoont.

Wat ik met mijn pc wil gaan doen: gamen (de nieuwere games moeten dus wel lekker draaien), af en toe filmpje kijken, muziek luisteren, af en toe wat photoshop etc..

Mijn budget: Maximaal €900,-

Ik heb een 939 en een AM2 systeem samengesteld omdat ik nog niet echt weet wat ik het beste kan doen.

Wat ik tot nu toe samengesteld heb (alle prijzen zijn bij Salland Automatisering weg):

Socket 939:

Moederbord: Asus A8N-SLI Premium (Prijs: 113,00)

Dit moederbord gekozen omdat bijna iedereen er positief op reageert, en dit toch één van de betere moederborden is voor de 939.

Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (939) (Prijs: 183,00)
Processor gekozen omdat op de toekomst gericht een dualcore beter is dan een singlecore en ik graag meerdere dingen tegelijk mag doen. De 4200+ gekozen omdat deze net iets sneller is als de 3800+ zodat ik hier een tijdje mee vooruit kan.

CPU koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Prijs: 16,01)
Positieve reviews over gelezen, een goeie goedkope CPU koeler.

Geheugen: Corsair TWINX2048-3200C2PT (Prijs: 202,49)
Corsair kan volgens mij goed opschieten met Asus moederborden en het is een betrouwbaar merk. Gekozen voor 2gb omdat dat iets meer op de toekomst gericht is en dat bij de nieuwere games ook wel nodig is.

(Totaal: 514,50)

Socket AM2:

Moederbord: Asus Moederbord M2N-E (Prijs: 89,90)
Moederbord verandert om SLI wat niet nodig is.

Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2) (Prijs: 181,00)
Zelfde verhaal als bij de 939 processor.

CPU koeler: Zalman CPU Koeler CNPS 9500 (Prijs: 41,29)
Enigste AM2 CPU koeler die ik kon vinden bij Salland, zalman is een betrouwbaar merk, dus zal wel goed zijn.

Geheugen: Corsair TWIN2X2048-6400 (Prijs: 196,45)
Zelfde verhaal als geheugen bij 939 samenstelling.

(Totaal: 508,64)

Overige:

Grafische kaart: Asus GeForce 7600 GT Silent (Prijs: 172,00)
Goede reviews over, de beste kaart voor midrange kaarten. Voor Asus gekozen omdat ik een silent versie wou hebben.

Harde schijf: Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (Prijs: 80,19)
Goede stille hardeschijf. Jammer genoeg geen 16mb buffer maar zal daar vast geen hinder van krijgen.

Muis: Logitech G1 Optical Mouse (Prijs: 23,00)
Goeie goedkope muis, logitech goed merk en ligt goed in de hand.

Toetsenbord: Logitech Media Keyboard Elite (Prijs: 21,00)
Goed toetsenbord, niet te duur en wat extra knoppen erop.

Webcam: Logitech Webcam QuickCam Connect (Prijs: 30,70)
Webcam erbij, goeie resolutie zal goed genoeg zijn.

(Totaal: 326,89)

(Totaal 939: 841,39)
(Totaal AM2: 835,53)

Wat ik al heb:

Behuizing: Aerocool Magic-3D (zwart)
Voeding: Aerocool Turbine Power (550 watt)
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Audigy 2 Platinum eX

Mijn vragen:

Welke samenstelling kan ik het beste nemen de 939 of AM2? Qua toekomst kan ik denk ik het beste AM2 nemen maar ik zal waarschijnlijk de 1e 3 / 4 jaar dus maakt het dan veel uit (omdat over 3 / 4 jaar er vast weer allemaal nieuwe sockets etc op de markt zijn). Misschien steek ik er later nog een extra videokaart in of extra geheugen maar voor de rest zal ik waarschijnlijk niet gaan upgraden.
-
Wanneer over een jaar (zoiets gok ik) de nieuwe DirectX 10 kaarten komen zijn deze dan compatible met het 939 moederbord of het AM2 moederbord? Of zal ik hier dan een nieuw moederbord voor moeten aanschaffen?
-
Is de samenstelling van deze componenten een beetje goed, of kan er nog veel aan verbeterd worden?
-
Ik lees bij een aantal reviews van de Arctic Cooling Freezer 64 Pro dat hij aardig groot is, zal dat een probleem op leveren bij het moederbord i.v.m. de passieve videokaart? Of zal dit allemaal netjes passen? Zelfde vraag als met de Zalman op het AM2 moederbord.
-

Ik hoop dat jullie wat meer ervaren tweakers mij hierbij kunnen helpen zodat ik binnenkort een mooi systeem kan gaan bestellen.

::edit:: Heb het moederbord verandert, SLI heeft idd niet zo heel veel zin wanneer ik later nog één erbij wil kopen, heeft pas zin wanneer je ze tegelijk koopt, dus één PCI-E slot is genoeg :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hikae op 05-08-2006 12:43 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Welkom op GoT :)
Bij deze wil ik tegen je zeggen dat ik vind dat je voor een 1e post een top topicstart in elkaar hebt gezet :)

AM2 is net nieuw en heeft dus als voordeel dat je hier langer op voort kan borduren in het kader van kleinere upgrades. Mocht je een keer voor niet al te veel geld X2 5000+ op kop kunnen tikken over een jaar of zo :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• hello_moto
  • Laatst online: 02-02 08:18
Welke samenstelling kan ik het beste nemen de 939 of AM2? Qua toekomst kan ik denk ik het beste AM2 nemen maar ik zal waarschijnlijk de 1e 3 / 4 jaar dus maakt het dan veel uit (omdat over 3 / 4 jaar er vast weer allemaal nieuwe sockets etc op de markt zijn). Misschien steek ik er later nog een extra videokaart in of extra geheugen maar voor de rest zal ik waarschijnlijk niet gaan upgraden.

Ik zou voor het AM2-systeem gaan. Het is beter toekomstgericht en ook weer nét iets sneller door het DDR2 geheugen. En voor de prijs hoef je het niet te laten.

Wanneer over een jaar (zoiets gok ik) de nieuwe DirectX 10 kaarten komen zijn deze dan compatible met het 939 moederbord of het AM2 moederbord? Of zal ik hier dan een nieuw moederbord voor moeten aanschaffen?

Vraag ik me ook af ;)

Is de samenstelling van deze componenten een beetje goed, of kan er nog veel aan verbeterd worden?

Ziet er goed uit ;), Maar tegen de tijd dat je er een nieuwe videokaart in wilt stoppen kun je net zo goed een nieuwe kopen voor hetzelfde geld die beter presteerd dan die 2 kaarten. Je zou dus kunnen overwegen om het moederbord te vervangen door dezelfde versie maar dan zonder SLi.

Verder schijnt de Seagate Barracuda 7200.10 250 GB ook een goede harde schijf te zijn. Dan heb je wél die 16 MB buffer. En is ook stil. Waar je volgens mij waarde aan hecht als ik die koelers en zo zie.

Voor het toetsenbord en muis zou je misschien een combinatie-set kunnen kopen, is toch net weer wat goedkoper.

edit: Heb je wel boxen?

• Hikae
Bedankt @ Turkish :)

Zo te zien kan ik idd beter voor het AM2 systeem gaan, zit veel meer toekomst in :)

Kheb het moederbord verandert, net iets goedkoper en wanneer je geen SLI gebruikt in het begin kun je beter later een nieuwe kaart kopen zoals al werd gezegt.

En de hardeschijf, ik zal er nog eens ff naar kijken welke ik het beste kan nemen, want kheb toch het liefst wel een beetje een stil type.

Toetsenbord en muis staat vast, zo erg is het niet dat ik voor beide €20 voor neer moet leggen, heb ik er wel voor over.

• hello_moto
Hikae schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 13:41:
Bedankt @ Turkish :)

Zo te zien kan ik idd beter voor het AM2 systeem gaan, zit veel meer toekomst in :)

Kheb het moederbord verandert, net iets goedkoper en wanneer je geen SLI gebruikt in het begin kun je beter later een nieuwe kaart kopen zoals al werd gezegt.

En de hardeschijf, ik zal er nog eens ff naar kijken welke ik het beste kan nemen, want kheb toch het liefst wel een beetje een stil type.

Toetsenbord en muis staat vast, zo erg is het niet dat ik voor beide €20 voor neer moet leggen, heb ik er wel voor over.
idd. ;)

Maar heb je wel boxen?\

En post aub eens wat het nu allemaal waarschijnlijk gaat worden.

• Hikae
Boxen heb ik wel ja, maar ik ben toch nog ff aan het zoeken naar andere, kwil namelijk overgaan op 5.1 ook omdat ik binnenkort de ruimte daartoe beschikbaar krijg (nu ook al, maar dan is het niet zo praktisch), dus hulp naar een mooi speakersetje is welkom :)

En wat het nu waarschijnlijk gaat worden:

Misschien doe ik er nog een Creative X-Fi XtremeMusic geluidskaart bij omdat ik niet zeker weet of ik die Audigy 2 kan krijgen. De X-Fi is een goeie kaart maar voor ongeveer de zelfde prijs (€20) duurder kan ik ook een Audigy 4 Pro krijgen, welke zou ik dan beter kunnen kiezen?

Een paar speaker die ik heb uitgezocht:

Creative Inspire T6060
Ozaki Nuke 28
Trust SP-6700T Surround Speaker Set

Creative weet ik dat het een goed merk is, Trust hoor ik vaak van dat het prutsspul is, en Ozaki ben ik niet bekend mee, maar deze speakers zagen er redelijk uit.

Zou één van deze 3 goed zijn, of kan ik beter kijken naar een iets duurder type?

• hello_moto
die creative-set ziet er wel het mooist uit! _/-\o_

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 21:06

Smarron

The bend

Turkish schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:02:
Welkom op GoT :)
Bij deze wil ik tegen je zeggen dat ik vind dat je voor een 1e post een top topicstart in elkaar hebt gezet :))
offtopic:
Ook mijn complimenten! Had niet door dat je net nieuw bent uitgaande van de TS, welkom. :z
Hikae schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:08:
Boxen heb ik wel ja, maar ik ben toch nog ff aan het zoeken naar andere, kwil namelijk overgaan op 5.1 ook omdat ik binnenkort de ruimte daartoe beschikbaar krijg (nu ook al, maar dan is het niet zo praktisch), dus hulp naar een mooi speakersetje is welkom :)

En wat het nu waarschijnlijk gaat worden:

Misschien doe ik er nog een Creative X-Fi XtremeMusic geluidskaart bij omdat ik niet zeker weet of ik die Audigy 2 kan krijgen. De X-Fi is een goeie kaart maar voor ongeveer de zelfde prijs (€20) duurder kan ik ook een Audigy 4 Pro krijgen, welke zou ik dan beter kunnen kiezen?

Een paar speaker die ik heb uitgezocht:

Creative Inspire T6060
Ozaki Nuke 28
Trust SP-6700T Surround Speaker Set

Creative weet ik dat het een goed merk is, Trust hoor ik vaak van dat het prutsspul is, en Ozaki ben ik niet bekend mee, maar deze speakers zagen er redelijk uit.

Zou één van deze 3 goed zijn, of kan ik beter kijken naar een iets duurder type?
Met Creative doe je in ieder geval (bijna) nooit een miskoop.

En handig topic btw, want ik zit zowat in hetzelfde schuitje. Ben ook door de rest hier overtuigd dat ik beter AM2 kan nemen dan S939. Het kost niks meer.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

@ TS: nog een bijkomend voordeel als je voor AM2 kiest dat zoals het er nu naar uit ziet dat je dan ook nog eens een AM3 CPU in kan stoppen. ;)
Verder zou ik voor de X-Fi Xtreme Music kaart gaan die heeft ook wat meer rekenkracht dan de Audigy's.
Dan zou ik in ieder geval niet voor de Trust speakers gaan :N
Zoals je zelf ook al aangeeft is de Samsung een stille HDD maar qua performance is idd een Barracuda 7200.10 wel beter (soms komt ie toch wel heel erg dicht bij een Raptor).
Mocht je eventueel niet echt gesteld zijn op het geluid dat die Barracuda maakt (wat opzich best mee valt) zou je er ook nog wel een HDD Silencer omheen kunnen vouwen. :)
Als ik jou was zou ik voor deze kaart gaan: XFX GeForce 7600GT XXX 256 MB (link maar meteen naar Salland gemaakt) :+ die is toch weer een stukje beter dan de kaart die jij uitgekozen had, alleen ja dan wel met Fan.
Misschien dat je het toch interessant vindt.
Ik hoop dat je hier een beetje mee uit de voeten kunt. :Y)

• Hikae
Bedankt voor reactie :) Jullie raden toch de Barracude schijf aan, heb deze dan ook maar verandert. Blijkt goeie schijf te zijn, en geluid zal vast wel mee vallen :)

Geluidskaart X-Fi Xtreme Music kaart gekozen en de Creative speakers erbij (mooie combi :)), als iemand toch iets beters weet, zeg het maar!

De XFX GeForce 7600GT XXX 256 MB is idd stukje beter maar is meteen ook weer stukje duurder, wat ik eigenlijk niet moet hebben omdat ik nu eigenlijk al boven het budget zit :(

Dit is wat het nu is:

Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic (Prijs: 103,99)
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB (Prijs: 93,00)
Speakers: Creative Inspire T6060 (Prijs: 63,28)

Totaal: €1015,61

Omdat ik nu al ruim €100 boven budget zit, denk ik eraan om de 4200+ te veranderen naar een AMD Ahtlon 64 X2 3800+ (Prijs €148,00), scheelt weer een stukje in prijs. En zou een andere CPU koeler echt nodig zijn of is de boxed koeler goed genoeg? En anders kan ik er later altijd nog wel een andere koeler opzetten lijkt me? Als ik deze 2 veranderingen zou doen kom ik op een totaal van 941,32 uit, toch net weer iets goedkoper :)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:04

Theo

moederbord

Hikae schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:24:
Dit is wat het nu is:

Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic (Prijs: 103,99)

Totaal: €1015,61

Omdat ik nu al ruim €100 boven budget zit, denk ik eraan om de 4200+ te veranderen naar een AMD Ahtlon 64 X2 3800+ (Prijs €148,00), scheelt weer een stukje in prijs. En zou een andere CPU koeler echt nodig zijn of is de boxed koeler goed genoeg? En anders kan ik er later altijd nog wel een andere koeler opzetten lijkt me? Als ik deze 2 veranderingen zou doen kom ik op een totaal van 941,32 uit, toch net weer iets goedkoper :)
Als ik jou was zal ik gewoon de boxed cooler nemen, deze is voldoende voor de cpu, en blijkt ook redelijk stil te zijn. Als je hier niet tevreden over bent kun je later altijd nog een andere cooler kopen. Want waarom een cooler vervangen (en extra geld uitgeven) als je niet eens weet hoe de originele cooler is?

Als je echt wilt besparen zou ik geen losse geluidskaart in je systeem zetten. In ieder geval niet nu al. Onboard geluidskaarten zijn lang niet altijd rommel en bagger. Jouw geluidskaart is een erg dure kaart die een beetje overdreven is als je naar je speakers kijkt, je heb een zeer dure kaart met goedkope boxen. (ik denk dat je met jouw speakers eigelijk niet eens verschil gaat horen tussen onboard en de losse kaart)
Ik zou dus gewoon voor de onboard geluidskaart gaan. Mocht deze niet bevallen kun je altijd later nog een losse kaart bijplaatsen.

En als laatste; Complimenten voor je TS, zo mogen er van mij veel meer komen _/-\o_

Nu met WP, PV, EV en PC

• Hikae
Moederbord: Asus M2N-E (Prijs: 89,90)

Totaal: €839,63

Paar dingetjes verandert. Ik heb de geluidskaart uit het lijstje gehaalt, zoals theodouma zegt kan ik het onboardgeluid beter eerst proberen, als dat me niet bevalt kan ik later nog altijd een geluidskaart halen (deze zullen dan hoop ik ook weer wat in prijs zijn gezakt).

CPU koeler weggehaalt, boxed koeler moet genoeg zijn, ook hierbij geld: als het me niet bevalt qua temperatuur/geluid kan ik later nog een CPU koeler halen.

Ook heb ik de webcam weggehaalt, niet persé nodig en scheelt ook weer €30.

Es kijken of iemand er nog iets op aan te merken heeft :)

::edit:: speakers weer trug verandert

[ Voor 9% gewijzigd door Hikae op 06-08-2006 18:14 ]

Verwijderd

heb je al eens bij intel gekeken?, de dual core processoren zijn bijzonder goedkoop...

ik ben zelf ook nogal aan amd btw, omdat ze erg zuinig zijn. (en zuinig=koeler=stiller)

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 17:46:
heb je al eens bij intel gekeken?, de dual core processoren zijn bijzonder goedkoop...

ik ben zelf ook nogal aan amd btw, omdat ze erg zuinig zijn. (en zuinig=koeler=stiller)
Dat gaat nu dus ook op bij de Intel Core 2 Duo's

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

YellowNeck schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 18:34:
[...]

Dat gaat nu dus ook op bij de Intel Core 2 Duo's
@ Hikae: Je zou dus idd de E6300 of E6400 kunnen nemen. 8)
Die hebben ook wel een fantastisch hoog bang for a buck gehalte.
Dan zou je bijv. als low budget bordje deze kunnen nemen: Asrock ConRoeXFire-eSATA2
Komt in de benchmark ook erg goed uit de bus in verglijking met het Asus bordje. ;)
Zo kan ik je misschien weer even aan het twijfelen brengen. :P

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
Maar dan moet je ook maar bidden dat je deze maand nog een E6300 / 6400 krijgt... Incl. mobo... Is dat het waard? Of neem je dan de AMD die wel leverbaar is?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2025

elinsen

Fear me......

Je geeft aan dat je al een aantal onderdelen hebt zoals een kast en een voeding. Wat ik nergens lees is een DVD speler en/of brander. Toch wel iets essentieels om Windows op je harde schijf te kunnen zetten. Of heb je die ook al maar heb je die niet genoemd.

E.P.M. Linsen

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik zelf heb eigenlijk niks aan te merken op beide voorgeschreven PC's. De combinatie is naar mijn mening prima!

En de Artic Cooling website weet mij te vertellen dat een Artic Freezer 64 Pro en Artic Freezer Alpine 64 op AM2 sockets passen. Hoewel de Zalman ook geen slechte keus zal zijn natuurlijk.
De Artic Freezer past hier goed op een A8N-SLI SE moederbord. Totaal geen last van. Maar ik denk als je een videokaart passief wilt gaan koelen dat je dan misschien in de problemen gaat komen (ik heb ruim 5cm over tussen de kaart en de koeler, dus is afhankelijk van je passieve oplossing).

En is de 2048 geheugen in 1 reep je of 2? Want bij 2 zou je het voordeel kunnen hebben van dual channel geheugen.

• Hikae
Ik zou idd een Intel Core 2 Duo kunnen nemen, maar dat doe ik liever omdat ik met AMD toch net wat meer vertrouwd ben. Ook zijn deze processoren net nieuw op de markt dus zal het wss moeilijk worden om er aan te komen (zoals ik heb gelezen).

@elinsen: DVD brander, CD speler enzo heb ik wel dus dat komt wel goed, had ik er niet bij gemeld omdat ik dacht dat dat niet zo relevant was maja :p

Mooi dat de Arctic Cooling Freezer 64 op AM2 past, aangezien deze goedkoop is en qua prestaties kan tippen aan de duurdere modellen van andere merken. Deze dus maar bij mijn lastje toegevoegt :)

En het geheugen is 2 reepjes, dus ik kan het gewoon in dualchannel draaien.

Speakers ben ik eigenlijk nog niet helemaal zeker over, misschien hou ik ook wel gewoon 2.1 aangezien ik binnenkort op zolder kom en dat dus 2 schuine wanden heeft zal ik de achterste speakers aan de schuine wand moeten monteren, en dan moeten de standers dus wel flexibel zijn.

--Updated lijstje--

Totaal: €855,64

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eén tip:
controleer op welke voltage je geheugen draait.
M2N-E ondersteunt namelijk maar tot 1.95 V
Wellicht kan je in de QVL kijken op de asus-site.
Hier zijn zeer veel problemen mee. (o.a. dit forum en het asus-forum)
Mijn OCZ PC6400 draait b.v. alleen op 5 - 5 - 5 - 15 T2.
Op 4 - 4 - 4 - 12 T1 zoals zou moeten, is de pc niet stabiel.

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-01 11:50

jjwa

CZ3 tentmuis

Een paar opmerkingen:
Grafische kaart
Voor de meeste systemen zullen de games het zwaarste zijn dat ze aan moeten kunnen. Voor games is de grafische kaart veruit het belangrijkste. Volgens mij zou het erg veel schelen als je kon upgraden naar een 7900 GT. Als je puur bij Salland kijkt heb je voor €268,98 een EVGA GeForce 7900GT 256 MB. EVGA zal je misschien niet erg bekend in de oren klinken, maar buiten europa is het een heel stuk bekender en heeft het een goeie naam. Dit is zo'n 97 euro duurder dan de 7600 waarbij je zonder andere veranderingen een aantal tientjes boven de 900 euro uitkomt.

Geheugen
Wat me verder opvalt is dat je voor je geheugen ongeveer evenveel betaald als wat ik van plan ben te kopen, maar dat is een volledig lomp systeem van meer dan twee keer jou budget...

Intel Core 2 Duo variant
DDR2 geheugen voor een betere prijs deed me denken aan iets als dit:
Een budget Intel Core 2 Duo systeem:
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1,86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed €187,-.
op een:
Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2 €78
Review over E6300(zowel overgeclocked als standaard snelheid): http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802

Scythe Katana 775 €20
Stille koeler die erg goed koelt, en niet veel kost. Review:
http://www.madshrimps.be/...&artpage=1915&articID=433

Kingston ValueRam Dual Channel 2048MB PC5300, 667 MHz €170
Net als de andere ram merken waarvan in 2GB DDR2 kits van te koop zie bij Salland: bekend en prima merk. PC4300 is de standaard snelheid waar het geheugen op loopt bij de Core 2 Duo.

Samen 455 euro. (zou je samen met de 7900GT toch weer netjes bij de 900 euro terecht komen :))

Als je bijvoorbeeld wilt overklokken kan je ipv dit moederbord keuzen voor een:
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) €140,-.
Van 50% overclocks word niet vreemd opgekeken met de combinatie van een E6300 + Gigabyte DS3. 100% overclocks worden ook gehaald, meestal met dit moederbord (en beter geheugen).

Harde schijf:
Misschien is dit interessant om te lezen, vergelijking met de Western Digital's WD3200KS: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2803

[ Voor 44% gewijzigd door jjwa op 07-08-2006 17:45 ]

• Hikae
@geenstijl: Corsair geheugen is getest met 5-5-5-12 timings op 1.9v dus dat moet wel goed zijn :)

@jjwa: Als ik een Geforce 7900 zou kopen (waar je qua gamen enzo wel gelijk in hebt, dat ik deze beter kan doen) kan ik beter de Asus GeForce 7900 GT TOP 256 MB doen, ~ €10 duurder als de EVGA en net weer ff wat beter geclocked.

Maar is een 7900 persé nodig als ik de spellen van nu gewoon op normale resolutie wil draaien (alles hoeft niet extreem hoog etc)? Kbedoel over ongeveer een jaar ofzo zal DirectX 10 er wel zijn dus komen daar weer nieuwe kaarten voor, zal een 7600 het dan vol houden tot dan, of is over een half jaar een 7900 toch echt nodig?

Ik kan beter nu een 7600 kopen en over een jaar (of iets langer) een DirectX 10 kaart kopen (naar mijn mening) maja dan moet een DirectX 10 kaart wel op dit moederbord passen anders zal ik ook een nieuw moederbord moeten aanschaffen (als dit zo is dan kan ik idd beter een 7900 kopen).

Verder heb ik nog even naar het geheugen gezien, ik heb ook even gekeken naar de Corsair TWINX2048-5400C4 welke net ff €30 goedkoper is. Zal dit geheugen veel snelheidsverschil hebben in tegenstelling tot de Corsair TWIN2X2048-6400?

::edit::

@jjwa: jij had je post weer geëdit zag ik, meteen maar ff op antwoorden :)

Als je ziet naar de review van de Core 2 Duo dan is de 4200+ de directe concurent van de 6300 van intel (qua performance) op sommige gebieden is de 6300 een stuk sneller, maar op ander gebied is de 4200+ een stukje sneller, voor de rest liggen ze dicht bijelkaar. Omdat ik toch wat meer vertrouwd ben hou ik het dan toch maar op AMD (ook omdat ik nog nietecht onderzoek heb gedaan naar de Core 2 Duo).

Ook de hardeschijven, ik denk dat de merken niet zo heel veel uitmaakt (het ene is bekender als de ander) qua performance, wanneer ze de zelfde specs hebben komt de performance meestal ook wel overeen :) Dus khou het maar mooi op Seagate :)

[ Voor 44% gewijzigd door Hikae op 07-08-2006 18:15 ]

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

@jjwa: Als ik een Geforce 7900 zou kopen (waar je qua gamen enzo wel gelijk in hebt, dat ik deze beter kan doen) kan ik beter de Asus GeForce 7900 GT TOP 256 MB doen, ~ €10 duurder als de EVGA en net weer ff wat beter geclocked.

Maar is een 7900 persé nodig als ik de spellen van nu gewoon op normale resolutie wil draaien (alles hoeft niet extreem hoog etc)? Kbedoel over ongeveer een jaar ofzo zal DirectX 10 er wel zijn dus komen daar weer nieuwe kaarten voor, zal een 7600 het dan vol houden tot dan, of is over een half jaar een 7900 toch echt nodig?

Ik kan beter nu een 7600 kopen en over een jaar (of iets langer) een DirectX 10 kaart kopen (naar mijn mening) maja dan moet een DirectX 10 kaart wel op dit moederbord passen anders zal ik ook een nieuw moederbord moeten aanschaffen (als dit zo is dan kan ik idd beter een 7900 kopen).
Als je het geld er voor over hebt zou ik inderdaad een van de standaard-overgeclocked kaarten halen, de Asus TOP of een van de XFX'en.

Ik zou denk ik zelf voor nieuwe hardware niet erg enthousiast worden over hoe alles draait na er zoveel geld in gestopt te hebben, als er uiteindelijk maar een 7600 in zit. Het prijsverschil is niet erg groot, en waarom elk jaar een nieuwe cheape kaart kopen? Ipv bijvoorbeeld elk jaar een nieuwe cheape te kopen, waarmee het 1e half jaar de performance 'te doen is' en het 2e half jaar 'magertjes' zou ik zelf liever een kaart kopen die langer meegaat, en dan heb je het 1e half jaar 'VET:D', 2e half jaar 'prima', en daarna pas dat het allemaal wat minder word. Je krijgt waar je voor betaald zeggen ze altijd, maar voor een 7900GT is dit nog een stuk gunstiger, die heeft echt een hele goeie prijs/snelheid ratio. Als je een goed snelle kaart koopt die daarnaast ook goeie value heeft, zoals een 7900 GT, kan je die later ook weer voor een betere prijs doorverkopen (bijv aan iemand die een 7600 had gekocht eerder :P) en dan weer een nieuwe leuke kopen zonder al te veel verlies. Tov een tragere kaart die voor wel erg weinig mensen een leuke upgrade en dus niks opbrengt en in je kast komt te liggen, en je gewoon het volle pond uit je eigen zak mag halen voor een nieuwe kaart.
Ik denk gezien wat je er voor terugkrijgt, niet alleen qua performance, maar ook qua hoe lang je er mee kan doen, een 7900GT op het moment echt optimaal is. Lees maar eens de conclusies van 5 willekeurige reviews over de 7900GT (evt waar ook de 7600 in word meegenomen) en kijk wat ze zeggen.
Verder heb ik nog even naar het geheugen gezien, ik heb ook even gekeken naar de Corsair TWINX2048-5400C4 welke net ff €30 goedkoper is. Zal dit geheugen veel snelheidsverschil hebben in tegenstelling tot de Corsair TWIN2X2048-6400?
Corsaid TWINX2048-5400C4 is PC5400, Corsair TWIN2X2048-6400 is PC6400. Er is ook PC8500 of PC8000 op de markt. Maar je geheugen draait standaard maar op PC4300! Dus stop je er retesnel PC8500 in, dan zal dat gewoon draaien op PC4300 snelheden... enige voordeel zal zijn tov PC4300 ram is dat je waarschijnlijk net wat strakkere latency timings kan draaien.
Waar je het voordeel kan halen met sneller geheugen is overclocken:
Standaard:
Snelheid: 1860Mhz
FSB: 266
RAM: 266 * 2 (want het is DDR) * 8 (om van DDRxxx naar PCxxxx rating om te rekenen)= 4256 = PC4300 snelheid.
33% overclock
Snelheid: 2474Mhz
FSB: 266*1.33= 353.78
RAM: 353.78*2*8= 5660.48. Ik verwacht dat PC5300 ram dat wel zal halen.
50% overclock
Snelheid: 2790Ghz
FSB: 266*1.5= 400 (399, maar 400 rekent leuker) *2*8= 6400 = PC6400 snelheid. Dit is waar het begint te lonen.
66% overclock
Snelheid: 3088Mhz
FSB: 441.56
RAM: 441.56*2*8= 7064.96
100% overclock
Snelheid: 3720Mhz
FSB: 532
RAM: 8512

Goeie kans dat je 50% haalt. Voor 66% en 100% heb je wat geluk nodig. Of je PC6400 die snelheden gaat halen is niet helemaal zeker, maar goeie kans, vooral als het een lage latency heeft op PC6400. Bij Corsair is dat het C3, C4 en C5 dat staat achter het 5400 of 6400 in de typenaam. PC6400C3 haalt waarschijnlijk wel PC8000C4 snelheden bijvoorbeeld. Dus plan je om leuk te gaan overclocken met de Core 2 Duo en heb je voor een leuke overclock wel wat euros over, is PC6400 goed om te kopen :). Om uit te zoeken welk ram nou het beste overklokt icm met deze hardware is dit forum erg goed om te lezen.
@jjwa: jij had je post weer geëdit zag ik, meteen maar ff op antwoorden :)

Als je ziet naar de review van de Core 2 Duo dan is de 4200+ de directe concurent van de 6300 van intel (qua performance) op sommige gebieden is de 6300 een stuk sneller, maar op ander gebied is de 4200+ een stukje sneller, voor de rest liggen ze dicht bijelkaar. Omdat ik toch wat meer vertrouwd ben hou ik het dan toch maar op AMD (ook omdat ik nog nietecht onderzoek heb gedaan naar de Core 2 Duo).
Als ik jou was zou ik dan toch echt even onderzoek doen naar de Core 2 Duo :). Zit meer toekomst in en een Core 2 Duo heeft een VEEL beter potentieel dan de AMD's. Alleen al het feit dat een Core 2 Duo standaard het geheugen op PC4300 heeft lopen ipv PC6400 zoals de AMD. Als je een Core 2 Duo 50% wilt overklokken moet je geheugen PC6400 aankunnen, prima. Als je een 4200+ 50% over wilt kunnen klokken (ik betwijfel of de CPU en moederbord dat al aan zouden kunnen), heb je PC9600 snelheden nodig... Ahum, ja, succes met het halen daarvan soms bakken geld er heen te smijten :P. Daarnaast gebruikt een Core 2 Duo minder energie dan de AMDs, wat ook minder warmte betekend. Dus dezelfde koeler kan of een E6300 veel koeler houden dan een 4200+, of verder over laten klokken, of op dezelfde temperatuur veel stiller zijn.
Ook de hardeschijven, ik denk dat de merken niet zo heel veel uitmaakt (het ene is bekender als de ander) qua performance, wanneer ze de zelfde specs hebben komt de performance meestal ook wel overeen :) Dus khou het maar mooi op Seagate :)
Kunnen soms aardige verschillen in zitten, en dat komt dan doordat ze op andere marken gericht zijn bijvoorbeeld (de ene op snelheid, de andere vooral om extreem betrouwbaar te zijn voor opslag). Maar hier idd geen groot verschil, ik gaf zelf de voorkeur aan de WD vanwege wat meer stilte :).

Pff, wat een lange post is dat weer geworden :P.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 21:06

Smarron

The bend

Wil de TS-er eigenlijk wel oc-en ? Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij was dat niet eens aan de orde.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Smarron schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:51:
Wil de TS-er eigenlijk wel oc-en ? Allemaal leuk en aardig, maar volgens mij was dat niet eens aan de orde.
Klopt, dat is ook waarom ik in eerst instantie niet het PC6400 ram en niet de P5W DH aanraadde. De andere onderdelen zijn behalve het overklokken ook erg goed.

• Hikae
Smarron schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:51:
Dat was idd niet aan de orde nee :p Ik wil niet gaan OCen (niet ervaren in), misschien wil ik dat later wellus doen maja dan moet ik eerst maares snappen hoe dat allemaal in z'n werk gaat :)

@jjwa: Met de videokaart heb je wel gelijk, als ik een 7900 GT zou halen dan zijn het meteen verbluffende resultaten tegenover een 7600 GT , en die 7900 zal ook het 1e jaar (en wss wel langer) goed blijven presteren. Maar dan geef ik nu €270 uit aan een videokaart en over 1,5 jaar kan ik dan het beste weer een andere videokaart kopen ivm DirectX 10 kaarten. Dan zal wss wel weer een dure kaart aanworden geraden en ben ik dus 2x veel geld kwijt. Het lijkt mij dat als ik een 7600 GT haal ik het wel 1,5 jaar uithou en dan een wat duurdere DirectX 10 kaart haal. Ik doe tenslotte ook al bijna 4 jaar met een Geforce Ti 4200.

En over het geheugen, ik ben niet van plan om te gaan overclocken dus is het 6400 geheugen wat overbodig. Welk geheugen zou je me aanraden ipv het 6400 geheugen?

En de processor, je praat hier weer over het OCen (mja je hele post ongeveer :p) maar dit wil ik dus niet gaan doen, kan ik dan nog steeds beter een Core 2 Duo nemen dan een AMD? Want qua resultaten lagen de Core 2 Duo 6300 en de AMD X2 4200+ dicht bijelkaar.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:49
PC 4200 (533 MHz) is voldoende (dual channel).
terug te vinden in dit nieuwsbericht

[ Voor 47% gewijzigd door asfaloth_arwen op 08-08-2006 10:17 ]

Specs

• Hikae
Ik heb het wel over AMD dan eh, dat nieuwsbericht gaat volgens mij over Intel, of maakt dat niet veel verschil?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:49
Hikae schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 10:39:
Ik heb het wel over AMD dan eh, dat nieuwsbericht gaat volgens mij over Intel, of maakt dat niet veel verschil?
Oke sorry, voor amd kun je idd ook sneller geheugen pakken. Maar core 2 duo met pc4200 is dan wel goedkoper voor dezelfde/betere prestatie.

Specs

Verwijderd

al die onzin dat de core 2 duo van intel nog lang niet leverbaar zijn....

Ik bestelde de e6600 5 dagen geleden bij azerty en hij is gelijk verstuurd
Vandaag zouden er nieuwe voorraden komen.
Alle amd fanboys gebruiken het enorm lang wachten als excuus om niet de nieuwe core 2 duo te nemen maar dat is dus een loos argument

gewoon kopen als het je om de prestaties gaat. En je hoefd echt geen maand erop te wachten

• Hikae
@spawnking: ik weet nu wel dat core 2 duo veel beter is etc, maar kblijf gewoon bij AMD :)

Kheb es ff wat reviews van Geforce 7900 GT gelezen (ook Asus 7900 GT TOP) en deze waren allen positief, ook een aardig wat verschil in tegenstelling tot de 7600 GT. Heb deze dan ook in m'n lijstje geplakt. Kben wel benieuwd of de geluidsproductie aardig hoog is, of toch stil genoeg? Kheb wel gelezen dat op de Asus 7900 GT TOP een andere koeler opzit dan op de standaart 7900 GT kaarten, en deze dus ook stiller is. Kben benieuwd of het stil genoeg is zodat ik me er niet aan stoor :)

Kheb het 6400 geheugen nog maar ff laten zitten, maar als jullie zeggen dat ik evengoed 5300 geheugen kan pakken omdat het toch even goeie performance geeft doe ik dat (scheelt ook weer €30 ofzo).

--updated lijstje--

Grafische kaart: Asus GeForce 7900 GT TOP (Prijs: 277,00)

Totaal: €897,36

• jjwa

jjwa

CZ3 tentmuis

Hikae schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:57:Kheb es ff wat reviews van Geforce 7900 GT gelezen (ook Asus 7900 GT TOP) en deze waren allen positief, ook een aardig wat verschil in tegenstelling tot de 7600 GT. Heb deze dan ook in m'n lijstje geplakt. Kben wel benieuwd of de geluidsproductie aardig hoog is, of toch stil genoeg? Kheb wel gelezen dat op de Asus 7900 GT TOP een andere koeler opzit dan op de standaart 7900 GT kaarten, en deze dus ook stiller is. Kben benieuwd of het stil genoeg is zodat ik me er niet aan stoor :)
Vergeleken met een Radeon X1900 XTX bijvoorbeeld zal een 7900GT een stuk stiller wezen. Ik wilde je als optie een Arctic Cooling Accelero X1 aanraden (stiller en koelt beter, ca 20 euro), alleen ik kom er net achter da 7900GT een van de weinige kaarten waar die niet op past. En een quote van de Arctic Cooling website: "The Accelero S1 is a High-End solution compatible with NVIDIA 7900 series specifically also for the GT versions. The S series will be available starting October 2006."
Dat schiet dus ook niet op. Maar waarschijnlijk is de standaard koeling wel stil genoeg.
Kheb het 6400 geheugen nog maar ff laten zitten, maar als jullie zeggen dat ik evengoed 5300 geheugen kan pakken omdat het toch even goeie performance geeft doe ik dat (scheelt ook weer €30 ofzo).
Dat goedkopere geheugen was voor de Core 2 Duo, en was ook waarom ik daar mee aan kwam zetten, omdat ik het zo duur vond dat je voor een budget AM2 systeem PC6400 nodig hebt. (ja op standaard snelheid al). Dus gewoon 6400 kopen voor AMD.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Mag ik vragen wat het uiteindelijk geworden is? En hoe het systeem bevalt?

Mijn situatie is namelijk gelijk aan die van TS. Budget is iets groter maar ik ga voor wat grotere harddisks. Ik had ook exact hetzelfde lijstje samengesteld... neig dus ook naar de AMD X2 en 7600 kaart, om die volgend jaar te upgraden naar een DX10 kaart.

Huidig lijstje:

stuksproductprijs
1AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz HT 1MB AM2 Box€ 180.50
1Antec Powersupply SmartPower 2.0 400W€ 61.50
1Asus M2N32-SLI Deluxe nForce 590 SLI, SATA2€ 181.00
1Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GS Top Silent 512MB DVI/HDTV€ 139.00
1Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX€ 221.00
2Digiconnect SATA Voedingkabel 0,25m€ 6.20
2Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS€ 193.00
1Zalman Processor Koeler CNPS9500-AM2 AMD€ 43.50

[ Voor 67% gewijzigd door Tom op 28-08-2006 14:01 ]

Verwijderd

Die 7600GS is niet gelijk aan de 7600 GT, de 7600GS is velen malen langzamer.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Heb zelf net ook een am2 en ben der ook erg tevreden mee.
Zelf heb ik een 4000+ (2x1mb)(goedkoper als 4200!!) en een Asus m2n deluxe. Ik gebruik geen sli en dit ga ik ook niet doen, maar dit bord is veel beter uitgerust als m2n-e, en eigenlijk aardig vergelijkbaar met de 590sli. Niet zo deluuuuxe als de m2n32natuurlijk.

Ik raad ddr2 pc6400 cas4 aan (en die zet je op cas3 :P), want anders kom je om in bandbreedte die je toch niet gebruikt en amd zou toch nog meer gebaat zijn in lage timings. kost wat meer, maar dan heb je ook wat.

Voeding is ook vrij belangrijk (behalve met een 8phase power, want dan moet zelfs Sweex nog stabiel zijn :P). Een 400watt voeding is te licht voor een duelcore overklok en/of een directx10 kaart (die nog weer meer stroom lijken te gaan slurpen als de huidigen). (7600gs is wel een beetje een r#kaart , no offense maar dat betekent tot volgend jaar gamen op 800x600 dan). Maar goed die silent wijst erop dat je liever stilte hebt ipv meer bewegende beelden of niet?

Op standaard snelheid pc6400 nodig waarom?
Ik heb ze gewoon op 533mhz en schaal ze op naar een 720/740mhz (3/3/3/9) en dan haal ik al een bandbreedte van bijna 9000mb/s (das meer als de httbus standaard kan verwerken op 2ghz)(die moet dus ook overklokt en niet netjes onder de 1ghzx2). Moet zeggen heb mijn geheugen niet getest op cas4 en dan meegeklokt vanaf 800mhz, want ik heb liever cas3. Voordeel van am2 boven 939 is dus oa dat de 2gb geheugen kits "iets" beter zijn als de ddr1 2gb kits (test zelf maar es bij sisoft sandra ofzo).
Am2 boven 939 every day.

Nukezone FTW

Pagina: 1