Camcorder rond 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik ben zoals de titel al zegt op zoek naar een Camcorder van rond de 1500 euro.

Deze camera moet breedbeeld films maken, de films moeten opgenomen worden op een mini-DV bandje, hij hoeft geen 3 ccd's te hebben, maar wel een microfoon ingang. Want ik stoor me echt aan films met slecht geluid en/of geluid waarbij je het bandje hoort draaien.

Nu dacht ik, waarom dan niet meteen een camera die redelijk toekomstgericht is. Ofwel een camera die HDV kan opnemen?

Rond de 1500 euro zijn er 2 verkrijgbaar. Beide modellen van sony:

HDR-HC1 ... een modelletje van een jaar oud.
HDR-HC3 ... een model dat pas recentelijk geintroduceerd is.

Nu valt de HC3 eigenlijk al af. De camera heeft minder functies dan de HC1 en belangrijker: Hij heeft geen microfooningang. Verder is het meer een consumentencamera in plaats van een echte video hobby camera.
Er blijft dus een model over, de HC1. Maar de vraag is: Waarom is deze nu al zo moeilijk verkrijgbaar? Hij is nog geen jaar oud en de reviews waren lovend: http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-HCR-HC1-Review.htm

Wat ik nu eigenlijk wel weten is:
- Is het slim om de HC1 te gaan kopen, of is het misschien zo dat sony binnenkort de opvolger van de HC1 gaat introduceren?
- Mijn dilemma is eigenlijk. Als ik nu de HC1 niet koop, dan is het misschien zo dat de HC1 wordt uitgefaseerd, en misschien komt er wel geen opvolger omdat de HC3 er nog is. Wat is verstandig?
- Waarom wordt de HC1 zo snel opzij geschoven? Al na een jaar na introductie.

En nog iets: Ik staar me nu misschien een beetje blind op deze 2 camera's, misschien zijn er ook andere camera's die ook heel erg goed zijn voor het bedrag van ongeveer €1500,- ?
Misschien heeft iemand zo'n camera en zou die echt niet kwijt willen voor een HC1 of HC3?

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Double J schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:34:
Ik ben zoals de titel al zegt op zoek naar een Camcorder van rond de 1500 euro.

Deze camera moet breedbeeld films maken, de films moeten opgenomen worden op een mini-DV bandje, hij hoeft geen 3 ccd's te hebben, maar wel een microfoon ingang. Want ik stoor me echt aan films met slecht geluid en/of geluid waarbij je het bandje hoort draaien.
Geef minder geld uit aan de camera, en besteedd 200-300 (of meer) euro aan een fatsoenlijk externe mic (XLR) en converterbox om hem op je cam aan te sluiten. Beter wordt het geluid dan niet.

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 09:40
Op het moment heb ik een camera voor die prijs in de aanbieding. De canon XM1. Inclusief heeel veel toebehoren:
Canon XM1 camera
WD-58 wideangle lens (groothoek objectief)
UV filter
Zonnekap(pen)
Sennheiser MKE-300 richtmicrofoon
3 x accu's: 1500 mAh
2000 mAh
3000 mAh
6 x high quality Excellence DV tapes en 1 x normale kwaliteit (60 minuten)
accu oplader + netspanning adapter
Afstandsbediening
Manfrotto statief: 055AB + speciale videokop: 128LP
Tamrac Pro 8 tas.

--------
Ik heb de camera nog niet zo vreselijk lang en film per jaar zo een twee weken mee tijdens een evenement. De camera is zo een 2 jaar oud. Nu ik waarschijnlijk volgend jaar niet meer ga..doe ik hem in de uitverkoop.
Voor 1500 euro is hij van jou!

(het is geen HD resolutie, maar wel DVD kwaliteit. En geloof me, deze camera maakt uiteindelijk mooiere plaatjes dan de huidge HDV camera's.)

Overigens lees ik dat je goed geluid wil, er zit dus een Sennheiser mic bij, geeft perfect geluid! Mail mij op info [at] astute [punt] nl voor eventuele filmpjes zodat je de kwaliteit kan zien.
Als ik door zou gaan met filmen, zou ik deze niet willen inruilen voor de huidige generatie HDV camera's. Zeker niet aan de functionaliteiten...

[ Voor 17% gewijzigd door astute op 04-08-2006 17:28 . Reden: richtmicrofoon stukje ]

Pickle Rick!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
martin2005 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:42:
[...]

Geef minder geld uit aan de camera, en besteedd 200-300 (of meer) euro aan een fatsoenlijk externe mic (XLR) en converterbox om hem op je cam aan te sluiten. Beter wordt het geluid dan niet.
Ik wil er zowieso een externe microfoon bij gebruiken, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar de HDR-HC1.
Jammer, maar deze voldoet niet echt aan mijn eisen. Geen hoofdtelefoonaansluiting, terwijl ik dat wel heel belangrijk vind.
astute schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:13:
Op het moment heb ik een camera voor die prijs in de aanbieding. De canon XM1. Inclusief heeel veel toebehoren:
.....
.....
....
Overigens lees ik dat je goed geluid wil, er zit dus een Sennheiser mic bij, geeft perfect geluid! Mail mij op info [at] astute [punt] nl voor eventuele filmpjes zodat je de kwaliteit kan zien.
Als ik door zou gaan met filmen, zou ik deze niet willen inruilen voor de huidige generatie HDV camera's. Zeker niet aan de functionaliteiten...
Je hebt een mail... Jammer dat deze camera alleen 4:3 kan filmen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Ik kan me nog wel herinneren in den dagen dat de regiseur bij het opnemen van een film gewoon een stuk karton over zijn monitor plakte aan boven- en onderkant zodat hij het breedbeeld zag en dan later er breedbeeld van knippen.

• astute
Double J schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:44:
[...]

[...]

Je hebt een mail... Jammer dat deze camera alleen 4:3 kan filmen.
You've got mail. Overigens kan de camera in 16:9 anamorf filmen. De beste manier om 16:9 te filmen. Dit is dus geen probleem.

Mijn "kit" is echt 100% gebruiksklaar voor wat jij wil. Alleen geen HD, hoewel je er aardig in de buurt komt hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door astute op 04-08-2006 19:30 . Reden: in het nederlands heet het dus anamorf ]

Pickle Rick!

• astute
Megamind schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:52:
Ik kan me nog wel herinneren in den dagen dat de regiseur bij het opnemen van een film gewoon een stuk karton over zijn monitor plakte aan boven- en onderkant zodat hij het breedbeeld zag en dan later er breedbeeld van knippen.
Dat is wat 99% van de camera's tegenwoordig ook doen, die maken het gewoon letterbox. Tegenwoordig hebben alle profi camera's dus dat ze anamorhic opnemen, dat is 16:9 en dan samengeperst naar 4:3 zodat je alle beeldlijnen behoud, en later rek je dat weer uit in je edit software. Op die manier behoud je altijd de optimale beeldlijnen. De meeste consumer cameras voegen simpelweg 2 zwarte balken toe, en op die plek waar die balken zitten, zitten ook waardevolle beeldlijnen die je dan gewoonweg kwijt raakt.
De wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic
De NL wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anamorf

Pickle Rick!

Verwijderd

leuk ga maar kopen, die berichten kan ik ook wel plaatsen :O :z

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Dit is een compleet waardeloze kreet, wat is nu DVD kwaliteit? Als ik een webcam filmpje op een DVD zet, en deze afspeel is het een DVD met belachelijk slecht beeld. Een DVD is een medium met een erg variabel beeld, ene kan bizar slecht zijn en andere weer erg goed. Je begrijpt m'n punt hoop ik.
Ik hoop zelfs dat ie stukken beter is dan de gemiddelde DVD.
Op een LCD zien die dingen er niet meer uit ;(

[ Voor 17% gewijzigd door baquelappe op 28-10-2006 00:35 ]

Pagina: 1