100 mbit internetverbinding routeren

Pagina: 1
Acties:
  • 398 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon momenteel in een appartement in Nijmegen waar ik een 100 mbit internetverbinding heb. Nu wil ik het internet gaan delen d.m.v. een (draadloze) router. M'n oog is gevallen op de 3com 3CRWDR101A-75. Kan ik hiermee alles doen? Wat ik wil is het volgende. Ik heb namelijk een aparte computer die dient als server. Hierop draait een web- en ftpserver en een dcc-hub. Ik wil dus veel poorten gaan forwarden naar de server en eventueel andere computers. Dit moet kunnen toch?

Een ander probleem is de snelheid. Kan deze router de snelheid van 100 mbit aan? Met andere woorden: kan ik op alle computers op 100 mbit internetten? Moet ik hier problemen verwachten? Verlies ik snelheid?

Wie kent deze router? Zijn er bijzonderheden die ik moet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 12:09:
Ik woon momenteel in een appartement in Nijmegen waar ik een 100 mbit internetverbinding heb. Nu wil ik het internet gaan delen d.m.v. een (draadloze) router. M'n oog is gevallen op de 3com 3CRWDR101A-75. Kan ik hiermee alles doen? Wat ik wil is het volgende. Ik heb namelijk een aparte computer die dient als server. Hierop draait een web- en ftpserver en een dcc-hub. Ik wil dus veel poorten gaan forwarden naar de server en eventueel andere computers. Dit moet kunnen toch?

Een ander probleem is de snelheid. Kan deze router de snelheid van 100 mbit aan? Met andere woorden: kan ik op alle computers op 100 mbit internetten? Moet ik hier problemen verwachten? Verlies ik snelheid?

Wie kent deze router? Zijn er bijzonderheden die ik moet weten?
ehh......al gegoogled? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb wel gegoogled, maar ik wou eigenlijk gewoon een bevestiging. Ik neem aan dat de snelheid niet achteruit gaat, aangezien het een 100 mbit router is. 100 Mbit is 100 Mbit :). Verder kan de router poorten forwarden, dus dit moet ook geen problemen opleveren.

Zijn er verder nog bijzonderheden? Hebben jullie ervaring met deze router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik acht de kans dat zo'n 3commetje dat gaat redden klein. Om 100mbit te routen heb je ofwel duurdere apparatuur nodig met meer processorkracht, ofwel een pc om als router in te zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:09
Volgens mij is die 3com waarnaar je verwijst geen 100mbit router hoor. De WAN kant is in ieder geval geen 100mbit, maar een ADSL 2+ rj15 stekker. Er zitten wel 4 100mbit LAN poorten op.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Wat voor een internetaansluiting heb je dan? Komt er gewoon een ethernetstekkertje uit de muur rollen? Het is niet echt 'standaard' dat je in een appartement gewoon een 100 mbit connectie hebt naar het internet.

Het lijkt meer op een gezamelijk internetproject van het hele appartementenblok.

[ Voor 18% gewijzigd door Pete op 04-08-2006 12:25 ]

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het internet komt binnen via zo'n kastje aan de muur waarin een netwerkstekker past. Vervolgens moet ik een (statisch) ipadres instellen, samen met een hostname en domeinnaam en twee DNS servers. Ik moet dus een router hebben die als 'input' een normale internetaansluiting accepteert en die deze routeert op volle snelheid.

[edit]
Ik zit op een studentencomplex van de SSHN, in Nijmegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Dat kun je met een OfficeConnect (en elke andere 'betaalbare' router) vergeten, omdat die bij lange na niet krachtig genoeg is voor dat doel.

Een PC geberuiken als router met een apart AP lijkt me de krachtigste oplossing.

[edit]
Eeh... jah - zie Cyber, dus :P F5, anyone... hehe

[ Voor 12% gewijzigd door ESteg op 04-08-2006 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Ik zou dan gaan voor zoiets als deze
(price-watch link)
Deze heeft iig alle nodige aansluitingen. En zoals in de tekst staat: 'or to an Ethernet back-bone'

En over snelheid hoef je je geen zorgen te maken. Zolang je geen 5 verschillende subnets met tientallen verschillende gebruikers gaat aansluiten hoeft de router niet heel veel te doen.

[ Voor 51% gewijzigd door Pete op 04-08-2006 12:32 ]

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dankje wel. Dit is zeer nuttige informatie. Heb ik alleen nog de volgende vraag: hoeveel herrie maakt zo'n ding? Zijn ze actief (ventilator) gekoeld? En heeft 3com geen routers die als input (backbone) een ethernetaansluiting accepteren?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Vuurmuur op Debian Linux, draaiend op een pentium 3 met 256MB lijkt me prima....

Ik heb in een middagje zo'n router geinstalleerd, niet zo heel moeilijk.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

phsmit: Als er iets een craprouter is die niet meer dan rond de 4 mbit kan routeren, is dat het wel.

TS: pak een oude computer, stop daar 2 goedenetwerkkaarten in, dus 3COM 905B's, Intel kaartjes bijv. Kwestie van je favoriete routeringsoftware en kloar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
wel eerst ff checken of je inderdaad een statisch ip adres hebt, als je op nieuwe complex zit (plato laan) heb je namelijk een dynamisch ip adres ;)

http://specs.tweak.to/12504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
We hebben hier ook lopen testen welke routers hiervoor geschikt zijn (groot nederlands IT bedrijf).

Enige tot nu toe die het haalt is een Cisco router. Kost ongeveer €950 :(

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ip adres maakt natuurlijk niks uit. Maar als je toch al een server hebt draaien kan je veel beter daar een extra netwerkkaart instoppen en die machine als vuurmuur ed gaan gebruiken.
voor 950 euro heb je nog niet eens een echt heftige cisco router.
Overigens als er niet eens hard instaat hoeveel bits per seconde een router haalt ga er dan maa rniet vanuit dat hijde 100 mbit haalt

[ Voor 35% gewijzigd door TrailBlazer op 04-08-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zoals mijn voorgangers al zeggen, gebruik een pc om als router te laten fungeren.
Steek daar 2 goeie NIC's in (Intel of 3Com) en hang er een switch achter waar je de andere pc's op kunt inpluggen.
Installeer er bijv ClarkConnect op, configureer het zaakje en klaar is indeed. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Clarckconnect en [url=http://www.ipcop.org[/url] zijn ook goede opties.

Vuurmuur is wat lastig, maar heeft ook genoeg opties.

Die complete routerdistro's hebben ook nog QoS, zodat je traffic shaping kunt doen.
Clarckconnect is overigens meer dan een router alleen, die kan ook mailserver, printserver, fileserver e.d. zijn...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Ben het eens met de andere dat zeker :).

maar kijk ook eens naar een cisco router/ firewall (PIX, ASA)

deze hebben zowel 100Mbit WAN als 10/100/1000MBit LAN.
En kunnen makkelijk 100Mbit overdragen van WAN naar LAN. Ligt er aan wat je er aan uit wilt geven maar een PIX is redelijk betaald baar.

[ Voor 16% gewijzigd door loodgieter op 04-08-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jogens, bedankt. Ik weet zeker dat ik een statisch ipadres heb (pegasusplaats :)). Daarom heb ik dan ook gekozen om het servertje (NT 2003) het routeer-werk te laten doen. Enige probleem is dat het dingetje nogal wat lawaai maakt en ik kan veel kabels moet trekken. Naja, dat lossen we ook wel weer op.

BTW.
Die linux distro's zijn wel prima. Ik heb ervaring met SME (voorheen e-smith), clarkconnect en freebsd; toch gaat er (voor mij) niets boven nt 2003. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Windows direct aan het internet is echt het LAATSTE wat je wil imo.

Zorg voor een erg goede firewall alsmede een zeer goede virusscanner, dat is hard nodig bij een windows bak.
Ik heb het zelf nl. ook gehad, binnen een week had ik de abusemails van mijn provider binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:51:
Windows direct aan het internet is echt het LAATSTE wat je wil imo.

Zorg voor een erg goede firewall alsmede een zeer goede virusscanner, dat is hard nodig bij een windows bak.
Ik heb het zelf nl. ook gehad, binnen een week had ik de abusemails van mijn provider binnen ;)
Echt waar joh? Welke versie van Windows had je draaien dan? En die updates installeer je netjes? Ik heb een virusscanner, that's it! Niet eens een fireall... nog steeds geen problemen met m'n NT2003.

btw. wat is trouwens een goede 4 of 8 poorts switch? Een simpel 3-commetje should do the job, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:54:
[...]

Echt waar joh? Welke versie van Windows had je draaien dan? En die updates installeer je netjes? Ik heb een virusscanner, that's it! Niet eens een fireall... nog steeds geen problemen met m'n NT2003.

btw. wat is trouwens een goede 4 of 8 poorts switch? Een simpel 3-commetje should do the job, toch?
Ik prefereer zelf een linux bak aan het internet als firewall, want virusscanners en firewall op mijn router leverde ook ellende op.
Was btw. win2000 server.

Elke simpele 8 poorts switch will do the job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan heb ik voor jullie nog 1 vraag. We kent deze switch? Ik wil graag weten of deze actief (ventilator) gekoeld is. Dit kan ik niet vinden d.m.v. Google of de GOT-search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:13
Een aardige oplossing is misschien om van die server ook gelijk de router te maken, aangezien 'ie dan z'n eigen verkeer (wat denk ik het meeste is) gelijk goed kan routen is dat, denk ik, sneller dan de server achter een aparte router hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:06:
Oke, dan heb ik voor jullie nog 1 vraag. We kent deze switch? Ik wil graag weten of deze actief (ventilator) gekoeld is. Dit kan ik niet vinden d.m.v. Google of de GOT-search.
Die switch is passief gekoeld en werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:22:
[...]

Die switch is passief gekoeld en werkt prima!
Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bullet_
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-04 14:48
Als je gezocht had bij 3com had je het volgende gevonden: http://www.3com.com/prod/...tab=features&sku=3C16791A en hij heeft geen fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35

TheVMaster

Moderator WOS
Ik zag het ook al eerder staan. 'k gebruik zelf ook ClarkConnect. Gratis en superveelzijdig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 15:54:
[...]

Je hebt een unmanaged switch van hp of 3com al voor iets meer dan 100€, heb je 24poorts en een enorm snelle switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

pingelmonster schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:43:
Zoals mijn voorgangers al zeggen, gebruik een pc om als router te laten fungeren.
Steek daar 2 goeie NIC's in (Intel of 3Com) en hang er een switch achter waar je de andere pc's op kunt inpluggen.
Dan heb je nog steeds het probleem dat die switch die 100mbit per pc moet gaan switchen.... Dus denk eerder dat hij voor een pc met 5 netwerkkaartjes moet gaan om die 100MBit ten volle te kunnen benutten op alle pc's...

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeHoX schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 16:38:
Dan heb je nog steeds het probleem dat die switch die 100mbit per pc moet gaan switchen.... Dus denk eerder dat hij voor een pc met 5 netwerkkaartjes moet gaan om die 100MBit ten volle te kunnen benutten op alle pc's...
Internet is 100mbit, netwerk is 100mbit, switch is 100mbit. Denk je dat 4 pc's opeens 400mbit van internet kunnen trekken?
De switch kan echt wel meerdere pc's doorswitchen naar 1 device, kwestie van in zijn ARP table kijken en hij weet wat hij moet doen.

Als hij gewoon een pc met 2x 100mbit netwerkkaart neemt en dat op een switch inprikt, dan kan hij zonder problemen internetten. De totale backbone van een switch is wel meer dan 100mbit, bij mijn 12 poorts 3com is dat al 2Gb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 21:17
Denk er ook aan dat een Windows (welke maakt niet uit) bak veel overhead heeft aan het routeren.

Ik weet niet hoeveel gebruikers er achter komen, maar vooral met progs die veel connecties open trekken kun je op windows systemen problemen krijgen.

Ik heb zelf getest op een LAN-party met een P4 1700 en 512 MB RIMM, die trekt je op een 8mbit lijntje en 200 deelnemers compleet over de rooie ( Kerio Firewall )
Nadat alles overgezet was op een Dual Xeon ging het wel goed, alhoewel de CPU load nog steeds hoog was.

Een linux bak met ipcop staat met zijn geheugen reepje in zijn floppydrive te peuteren. (P3 1GHz en 512MD)

Denk dus even goed na over hoe je je 100mbit gaat routeren en naar hoeveel personen / connecties.

@NeHoX
De meeste kwaliteits switches (niet sweex alike etc) kunnen dat makkelijk aan en hebben een Backplane van minimaal 1Gb/s, dat zijn dus 10 100mbit poorten volledig belast, + de TS heeft maar 100mbit internet, en dat zullen toch alle gebruikers moeten delen.

[ Voor 15% gewijzigd door rdfeij op 04-08-2006 18:17 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is maar 1 computer die echt veel gaat internetten, dat is namelijk m'n eigen computer :) M'n vriendin internet niet zoveel en de xbox, ach.... ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 18:43:
Er is maar 1 computer die echt veel gaat internetten, dat is namelijk m'n eigen computer :) M'n vriendin internet niet zoveel en de xbox, ach.... ook niet :)
Gewoon Ipcop, Monowall of PF (onder bsd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
Jiriki schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:38:
We hebben hier ook lopen testen welke routers hiervoor geschikt zijn (groot nederlands IT bedrijf).

Enige tot nu toe die het haalt is een Cisco router. Kost ongeveer €950 :(
Dan heb je dus een klein goedkoop simpel routertje.. En een groot nederlands it bedrijf dat schrikt van 950E? TEst je wel met IMIX trouwens, en niet met een gewoon ftp transfertje? Anders kan je nog wel eens tegen nare verassingen lopen in real life.

Een router van 950 euro (kleine 1800 denk ik) trekt echt geen 100MBit volledig vol met services en imix verkeer.. Laat staan veel kleine pakketen.

Goed, weer ontopic :) De meeste kans heb je inderdaad met gewoon een PC (zeker binnen jouw budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

daar heb je het weer de trash talk linux vs. MS. Neem een echte Firewall zoals Cisco, Checkpoint.

En ja Checkpoint draait op zowel Linux als MS. En kan je vertellen dan een stripped NT4 met checkpoint net zo goed is als een Linux bak.

een 100Mbit heeft zijn voordelen maar zoals je ziet ook zijn nadelen met de apparatuur die je wilt gaan kopen om alles goed te routen en de volledige snelheid halen. :)
Pagina: 1