Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Li-ion cellen in accu vervangen, accustatus verdwenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.055 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:10

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik heb een handheldpc waarvan de accu is overleden. Helaas is de accu nergens meer te krijgen omdat deze nog zeldzamer is dan de handheld zelf (intermec 6651). Ebay staan ze al maanden niet, markplaats, internetshops, nergens is deze accu te verkrijgen. Ik wil daarom de accu zelf gaan herbouwen, kwestie van accu openen, li-ion cellen (type 18650) vervangen en klaar. Ik heb echter op een engels forum gelezen dat als je de cellen vervangt van een accu voor cellen van een andere cappaciteit (dus 2400mAh cellen terwijl er eerst 1800mAh cellen inzaten) De handheldpc de accustatus helemaal niet meer kan uitlezen en dus ook zonder waarschuwing uitgaat als de accu leeg is. Het rare is dat ik deze bewering nergens op internet kan terugvinden.

Nu lijkt mij deze bewering niet helemaal logisch, immers zit er in de accu een uitgebreide printplaat voor het correct (ont)laden van de lithium cellen. Deze print kijkt ook naar de spanning van de cellen en bepaalt dan in hoeverre de cellen leeg zijn. Dit signaal geeft hij door aan de handheld. Ik kan mij niet voorstellen dat als ik andere cellen erin zet met meer cappaciteit dat de accu de spanning niet meer uit kan lezen.

Mijn vraag is dus eigelijk ook: Kan ik bij een accu de accucellen vervangen voor een type met meer mAh zonder dat ik de accustatus kwijt raak, of is dit verhaal meer een fabeltje dan werkelijkheid?

Het gaat trouwens om een Intermec 6651 (ook verkocht als de Sharp telios HC-7000). In de accu zitten drie 18650 li-ion cellen van 1800mAh p/s.

Ik heb dit geplaatst in EL omdat dit probleem puur om de printplaat van een accu gaat. Dat de accu van een handheld is is volgens mij bijzaak.

7400 Wp op het dak

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Als je de batterij kan herkalibreren, kan het ws wel goed gaan, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen. Li-Ion cellen zijn gevaarlijk, en luisteren érg nauw bij het opladen, als je dezelfde cellen erin steekt zal het goed gaan, anders is het niet gegarandeerd (en als het zou mislopen, wil ik niet in de buurt zijn).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb de zelfde li-on cellen vervangen in mijn laptop door ook 2400mAh. Dit werkt echter perfectbehalve dat hij zelfs na calibratie uitgaat bij 49% accuspanning over volgens windows.

Maar goed zo erg vind ik dat niet :)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

BHQ

Volgens mij is het gewoon zo dat-ie naar x-aantal (500?) charges gewoon alles 'blokkeert'...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Yapser schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:49:
Volgens mij is het gewoon zo dat-ie naar x-aantal (500?) charges gewoon alles 'blokkeert'...
Daarvoor heb je geen extra software nodig, Li-Ion is na een 500-tal volledige op-en ontlaadcycli versleten (dus capaciteit is zover afgenomen/inwendige weerstand is zover toegenomen/... dat de batterij niet meer te gebruiken is). Dat gaat wel niet lineair, als je em altijd als ie half leeg is weer oplaad kan je 2000 (ruw geschat) op- en ontlaadcycli doen. Daarnaast verslijt ie ook gewoon vanaf het moment dat de batterij gemaakt wordt, doorgaans gaat ie dan een 3-tal jaar mee (ook al gebruik je em niet).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

BHQ

Maar ter beveiliging 'stopt' dat chipje dr ook mee na zoveel laadcycli, heb ik me laten vertellen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat zou naturlijk best kunnen, mooie beveiliging zou dat IIG zijn.

Li-ion hebben IDD een lastige karakteristiek, als je ze dus vervangt door een zwaarder type, is de kans groot dat de lader/ontlader er geen wijs meer uit kan. Zo had ik laatst 1 of ander type lithium batterij (niet laadbaar), als je daar een belasting van 390ohm op zet en hij geeft 3,4v is hij nog bijna helemaal vol, maar bij 3,2v is hij gewoon leeg. Bij ni-mh batterijen is dit verschil veel groter, daar valt de spanning gewoon onwijs ver naar beneden.

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 14:19:
Als je de batterij kan herkalibreren, kan het ws wel goed gaan, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen. Li-Ion cellen zijn gevaarlijk, en luisteren érg nauw bij het opladen, als je dezelfde cellen erin steekt zal het goed gaan, anders is het niet gegarandeerd (en als het zou mislopen, wil ik niet in de buurt zijn).
Het probleem is dat dezelfde cellen niet verkrijgbaar zijn. Ik moet soortgelijke cellen al over laten komen uit de VS, en die zijn er in de range 2000-2600mAh, geen 1800 dus....
Ik weet dat 2400 mAh cellen goed gaat, meerdere personen dit gedaan hebben, ik weet alleen niet of ze de accustatus kunnen uitlezen.

Als ik de cellen (1800mAh) vervang door 2000mAh cellen, dus cellen van 10% groter, is de kans dan reeel/aannemelijk dat ik nog iets van een accustatus uit kan lezen? (als hij aangeeft dat de accu low is moet al voldoende zijn)

7400 Wp op het dak

• eppie
  • Niet online
(overleden)
ik had ze toen van ebay, voor 43E had ik 4 nieuwe 18650 cellen van 3,7v / 2400mAh inc verzenden :)

Misschien handigmaar daar is te kijken.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het lijkt mij dat de lader vol automatisch is en dus afslaat als de juiste spanning bereikt is. Li-Ion wordt namelijk met een constante spanning geladen maar veel laders werken eerst met een constante stroom en schakelen bij een bereikte spanning over op een constante spanning.
Als de stroom dan een ondergrens heeft gehaald (stroom is dalende in het laatste gedeelte van het laadproces) zal de lader afslaan.

Ofwel, het zou niets uit mogen maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
eppie schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:48:
ik had ze toen van ebay, voor 43E had ik 4 nieuwe 18650 cellen van 3,7v / 2400mAh inc verzenden :)

Misschien handigmaar daar is te kijken.
Ik kan de cellen (2000mAh) voor 5 dollar krijgen [/sub]plus 30 dollar verzendkosten[/sub]. Op ebay kan ik de cellen twee dollar goedkoper krijgen, zijn alleen de verzendkosten hetzelfde :'(

Denkt och dat ik dan maar via een internetwinkel bestel, ipv ebay... (moet ook bekennen dat ik niet eens een ebay account heb)

7400 Wp op het dak

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
even een klein schopje.

Voordat ik zo een aantal 2000mAh cellen bestel, kan ik ze gewoon vervangen met de cellen in de accu als ik de nieuwe cellen binnenheb, of moet ik ze eerst op een speciale manier laden voordat ik ze in de accu inbouw?

7400 Wp op het dak

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
let goed op de spanning van die cellen. dat luistert heel nauw.

gezien dat volgens jou anderen geen explosie kregen met cellen met een grotere capaciteit denk ik dat DAT wel goed zal gaan. alleen zullen ze mogelijk niet volledig op, en ontladen worden. maar dat de laptop eerder uitvalt dan dat 'ie batterij-leeg weergeeft geloof ik niet. een 2400mAh cell is immers juist minder snel leeg dan een 1800mAh?

er zijn ook nimh's van dergelijke capacitiet, al weet ik niet of dat qua afmetingen in je laptop past, maar het is wel minder kritisch met laden. (alleen is een nimh lader niet geschikt voor lithiumcellen en een lithiumlader ook niet voor nimh...)

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:34:
let goed op de spanning van die cellen. dat luistert heel nauw.

gezien dat volgens jou anderen geen explosie kregen met cellen met een grotere capaciteit denk ik dat DAT wel goed zal gaan. alleen zullen ze mogelijk niet volledig op, en ontladen worden. maar dat de laptop eerder uitvalt dan dat 'ie batterij-leeg weergeeft geloof ik niet. een 2400mAh cell is immers juist minder snel leeg dan een 1800mAh?

er zijn ook nimh's van dergelijke capacitiet, al weet ik niet of dat qua afmetingen in je laptop past, maar het is wel minder kritisch met laden. (alleen is een nimh lader niet geschikt voor lithiumcellen en een lithiumlader ook niet voor nimh...)
Dat eerder uitvallen doet hij bij mij wel maar weet natuurlijk niet zeker of het aan de nieuwe cellen ligt aangezien die met de oude nie eens kon opstarten.

Daarnaast heb ik niets gesoldeerd, gewoon met veertjes tegen elkaar gedrukt. En bij de eerste keer opstarten heb ik dat buiten gedaan. Had genoeg filmpjes gezien op inet met een flinke knal dus ik denk neem geen risico :P

• Theo

Theo

moederbord

Topicstarter
Ik heb drie 2000mAh cellen besteld in de VS, ik zie wel gewoon of alles goed gaat...
Lucky Luke 008 schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:34:
. maar dat de laptop eerder uitvalt dan dat 'ie batterij-leeg weergeeft geloof ik niet. een 2400mAh cell is immers juist minder snel leeg dan een 1800mAh?

het is trouwens geen laptopaccu, maar die van een handheld :) Voordeel daarvan is dat hij niet uitgaat bij een accustatus van %d maar gewoon uitgaat als de accu leeg is (en uitgaan is dan hetzelfde als de slaapstand van een laptop)

7400 Wp op het dak

Pagina: 1