HTPC Met Geode Processor

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:44
Hoi allemaal,

ik zit er al een tijdje over na te denken een HTPC in elkaar te fietsen, heb al rond gekeken naar windows xp MCE, geexbox, mediaportal, mythtv en noem het maar op.

MCE spreekt mij hier het meest van aan, omdat het simpel is (m`n vriendin moet er ook mee overweg kunnen) en omdat het standaard werkt met de vfd en de remote van de kast die ik wil gaan gebruiken. namelijk de Silverstone LC11S, dit is een kast met aluminium front, front usb, plaats voor een 5,25" DVD-drive en plaats voor 1 3,5" HDD. verder wordt de kast geleverd met 240W voeding, risercards voor PCI en AGP en een afstandsbediening compatible met MCE.

graag wil ik het zo goedkoop mogelijk houden, ik kwam op www.cool-prices.nl een moederbord van PC-chips tegen incl. AMD Geode processor voor rond de 100,- vrij cheap dus.

ik heb al verschillende reviews gelezen van het moederbord en van de case, zo ver ik kan zien moeten deze 2 samen kunnen werken. ik kan alleen nergens iemand vinden die wel eens een HTPC heeft gebouwd met een AMD Geode, ik vraag me af of deze snel genoeg is voor MCE.

mijn plan was om de volgende hardware aan te schaffen bij cool-prices:

PC Chips M863G incl. Onboard 2400+ AMD Geode 99,95
Kingston 512MB PC3200 CL3 44,20
Peak ATI Radeon 9250 128 MD DDR S-video out passief gekoeld 32,50
NEC 16x DVD Brander 33,90
Maxtor 250 GB SATA II 16mb cache 69,50
Hauppage Wintv 150MCE Amity 2 oem 55,75
Silverstone LC11S-M incl. mce remote, vfd en 240W psu 192,30
Windows XP MCE (had ik al liggen, hoef ik niet te kopen) 0,00
totaalprijs: 528,10

ik denk dat 512 mb wel genoeg moet zijn om MCE te draaien, anders haal ik nog eens 512mb uit m`n athlon 3200, daar zit nu 1,5 GB in wat ik bijna nooit gebruik.

ik heb voor de peak ATI Radeon gekozen, omdat deze passief gekoeld is, goedkoop is en voorzien is van een S-video output.

de brander en harddisk spreken voor zich, ze moeten vooral goedkoop zijn.

de hauppage wintv 150MCE heb ik gekozen omdat deze een hardwarematige MPEG2 encoder heeft en een composiet ingang (voor m`n dvb-c ontvanger). verder wordt deze kaart standaard ondersteund door Windows MCE.

Mijn vraag aan jullie is, wat denken jullie van deze opzet? heeft iemand deze kast weleens gebruikt, en heeft iemand weleens een HTPC gebouwd met dit moederbord en processor?

plaatjes van de kast en het moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://www.robindk.demon.nl/geode.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.robindk.demon.nl/lc11.jpg

• robindk
oeps, zie net dat het moederbord geen sata heeft, wordt dus een pata harddisk, maakt voor de prijs niet veel uit.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geode 2400+ is onzin.
De hoogste Geode is de Geode NX 1750 en dat is niet te vergelijken met de rating 2400+ afaik.
Het ding draait op 1,4Ghz, en is meer in de richting van een AthlonXP1600 of 1700+

Niet dat dat niet voldoende is voor een MCE bak. Goed genoeg zelfs.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Deze opzet zal wel goed werken, ik heb net (afgelopen week) een mce bakkie inelkaar gezet voor mijn broer met

xp1500
fx5200 td passief gekoeld
512 mb noname
asrock mo
16-nec dvd brander
80 gig maxtor

het enigste waar wel een beetje geld in is gaan zitten is de geluidskaart een audigy2 (€35 marktplaats) dit omdat er ook gewone cd mee afgespeelt en geluid wel enigzins belangerijk was, de onboard geluidskaarten zijn vaak waardeloos bij goedkope moederborden.
Draaid als een zonnetje alleen de 512 mb is toch eigenlijk wel een beetje tekort, alles werkt vertraagd. wanneer ik een reepje 512 uit mijn eigen pc erbij doe is het helemaal top.
voor films tv opnemen beetje internetten, cd's beluisteren is het voldoende

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:42
McKaamos schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:20:
Geode 2400+ is onzin.
De hoogste Geode is de Geode NX 1750 en dat is niet te vergelijken met de rating 2400+ afaik.
Het ding draait op 1,4Ghz, en is meer in de richting van een AthlonXP1600 of 1700+

Niet dat dat niet voldoende is voor een MCE bak. Goed genoeg zelfs.
PCchips is altijd al vrij progressief geweest met de ratings. Kan je er niet beter een 7600GT insteken? Die hardwarematige versnelling voor het decoden van HDTV streams en HDCP. Misschien nog interessant naar de toekomst toe.

[ Voor 5% gewijzigd door FragileM64 op 04-08-2006 11:55 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FragileM64 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:29:
[...]

PCchips is altijd al vrij progressief geweest met de ratings. Kan je er niet beter een geforce 6600 of 7600GT insteken? Die hardwarematige versnelling voor het decoden van HDTV streams. Misschien nog interessant naar de toekomst toe.
Klopt, ze hebben het ook gepresteerd om een Duron Applebred te verkopen als AthlonXP1600+ vastgeslodeerd op een bord.

Maargoed, zo'n videokaart als jij noemt is nogal overkill.
Er zijn vast wel langzamere kaarten die het ook aan kunnen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:42
Een X1300 of 7300GS zou inderdaad wel genoeg moeten zijn.

Juist nog even iets gelezen en voorlopig lijkt het erop dat voorlopig enkel de MSI NX7600 GT-VT2D256E-HD en de GeForce 7950 GX2 HDCP volledig suporten. De andere kaarten zullen HDCP content maar op een kwart van de resolutie afspelen.

[ Voor 67% gewijzigd door FragileM64 op 04-08-2006 11:57 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• robindk
Wow, jullie zijn wel snel met reply-en, thanks

een 7600 gt lijkt mij ook een beetje overkill.

ik ga hem alleen gebruiken voor dvd`s kijken, programma`s opnemen en een beetje internetten.
je kunt in die case 2 pci-kaarten kwijt, zat inderdaad ook te denken aan een creative kaartje met spdif voor m`n toekomstige versterker.

ik zat net wat forums in de UK te lezen waar die pc-chips dingen nogal veel verkocht worden zo te zien, de meesten daar zijn niet echt gecharmeerd van de kwaliteit van die bordjes.

misschien dat ik beter een sempron of een celeron met bordje kan gebruiken. het mooie van die geode vond ik dat ie goedkoop is, en weinig verbruikt. kan er wel een pentium IV induwen met een gruwelijke videokaart, maar dan heb je het weer over 200W stroomverbruik. toen ik vorige maand een briefje kreeg van de nuon heb ik m`n dual athlon 2000 servertje ook maar gelijk uitgezet.

wat zouden jullie voor moederbord en processor gebruiken?

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 22:35
7600GT is misschien ook wel beetje overkill...er zijn/komen heus wel prima budgetkaarten met hardware HDTV ondersteuning.
tenzij je de HTPC ook als gameconsole wil gebruiken, dan is het een prima kaart. Kies dan wel de MSI 7600GT, deze is passief gekoeld (werkt prima, wordt niet te heet).

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:02
Een goed alternatief is een ASUS 7600GS. Dies meteen een stuk goedkoper en er is ook een passieve variant. Behalve dat door middel van de purevideo decoder HDTV materiaal en DVD hardwarematig gedecodeerd worden, heeft deze kaart ook HDTV-out (dus component).

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou persoonlijk gaan voor:
http://tw2005.giga-byte.c...oducts_GA-K8N51GMF-9.htm#
zo'n bordje. het is uATX, je hebt nog steeds 2 PCI sloten, je kunt er een PCI-E kaart induwen (de simpele varianten kosten niet veel en mocht je later nog iets willen met hardwarematige versnelling gaat dat ook prima).

Daarnaast liggen de S939 cpus zowat voor het oprapen 2ehands voor hele leuke prijzen (en nieuw kosten ze ook niet veel meer) en Cool 'n' quiet is zeker voor een HTPC leuk (minder stroomverbruik en minder warmte, met meer dan genoeg snelheid).

Verwijderd

Had je deze behuizing ook al gezien? http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15738#

pricewatch: Antec Fusion (mATX, 430W, Zilver/Zwart)

Een prima alternatief voor de Silverstone (ik heb beide behuizingen binnen staan) en standaard met een stille 430W voeding en 2 stille 12cm fan's aan de zijkant. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de Antec HTPC behuizing. Relatief veel waar voor zijn geld.

• robindk
dat gigabyte bord is wel leuk, maar bij de case krijg je een risercard voor 2 pci sloten en agp
pci-express is out of the question.

het is echt bedoelt voor het simpel werk, ik heb al een server en een game-pc
deze kast komt in de huiskamer onder mijn 32" crt sony tv met s-video en composiet ingang
hdtv zie ik nog niet zo zitten, heb ik ook niets aan aangezien ik geen hdtv-tv heb
onder m`n tv staat al een ps2, gamen doe ik daar op.

ik zag dat een boxed celeron D van rond de 2.66 Ghz inclusief s775 mATX bordje ook rond de 100,- moet kosten, ik denk dat ik dan beter hier voor kan gaan. maken die boxed-koelers van die celeron`s veel herrie? heb namelijk ook nog een reserator staan, misschien dat ik die hiervoor kan gebruiken, dan is tie ECHT stil.

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:56
als ik het moederbord met cpu + videokaart optel kom ik op +/-135 euro

PC Chips M863G incl. Onboard 2400+ AMD Geode 99,95
Peak ATI Radeon 9250 128 MD DDR S-video out passief gekoeld 32,50

waarom ga je dan niet voor:

AMD Sempron 64 2800+ 1.6 GHz Boxed 46,00
Asus M2NPV-VM (geforce 6150+hdtv-out) 78,00

dit is AM2 dus nog een beetje toekomst gericht en stukken beter dan die pc chips en ati videokaart.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• robindk
p500mmx, jij hebt beide behuizingen staan, als je moest kiezen tussen de twee, welke zou je dan nemen, en waarom?

die antec ziet er echt mooi uit, en hij is goedkoop, hij lijkt me alleen wel groot.

er staat op de site dat je zelf een ir-ontvanger kunt inbouwen, is dat een beetje te doen of heb je dat niet geprobeerd?

kunnen er trouwens gewone kaarten in, of moeten ze low profile zijn?

en dat moederbord dat carismagdi voorsteld, komt daar alleen component uit, of ook composiet of s-video? mijn voorkeur gaat uit naar s-video, dat geeft beter beeld als het goed is.

Verwijderd

robindk schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:02:
p500mmx, jij hebt beide behuizingen staan, als je moest kiezen tussen de twee, welke zou je dan nemen, en waarom?

die antec ziet er echt mooi uit, en hij is goedkoop, hij lijkt me alleen wel groot.

er staat op de site dat je zelf een ir-ontvanger kunt inbouwen, is dat een beetje te doen of heb je dat niet geprobeerd?

kunnen er trouwens gewone kaarten in, of moeten ze low profile zijn?

en dat moederbord dat carismagdi voorsteld, komt daar alleen component uit, of ook composiet of s-video? mijn voorkeur gaat uit naar s-video, dat geeft beter beeld als het goed is.
Afmetingen van de Silverstone: 424 mm (W) x 96 mm (H) x 430 mm (D)
Afmetingen van de Antec: 445 mm (W) x 140 mm (H) x 414 mm (D)

De Antec is wat hoger maar "oogt" net zo hoog dan de Silverstone.
Er gaan gewone kaartjes in, geen lowprofile, er is plaats voor 4 kaarten (afhankelijk van het moederbord).

Ik zou als IR ontvanger kiezen voor de MCE versie, dus met MCE AB. Deze werkt namelijk 100% met MCE en dit kan ik van de Silverstone uitvoering helaas niet zeggen. De IR ontvanger wordt dan vanzelf extern (of je zou deze achter het display moeten plaatsen waarvoor overigens nog volop ruimte is).

Ik zou op dit moment zelf 100% voor de Antec gaan.

Ik zou persoonlijk als TV kaart voor de Hauppauge 500 MCE gaan. Een dubbele tuner geeft zoveel meer comfort.
Ik heb dit moederbordje in de Antec gestopt: http://nl.asus.com/produc...10&model=1199&modelmenu=1
Dit zal wel iets duurder zijn dan de bedoeling is (rond de 75 euro) maar heeft door zijn standaard WIFI en Core2Duo ondersteuing en nog wat andere leuke extra's. Mogelijk hebben ze bij Asus ook een AMD tegenhanger.

Als je het Media Center aan een CRT-TV aan gaat sluiten dan heeft S-video beslist de voorkeur.

• robindk
ben even aan het rekenen gegaan met de antec kast en een am2 systeem.

Antec Lifestyle Fusion EC €165,00
AMD Sempron 2800+ BOX (SAM2) €49,95
Asus M2NPV-VM €84,00
Corsair 512MB DDR2 PC4200 €61,95
Maxtor 250.0Gb SATA II 16Mb 6V250F0 €76,95
Nec ND 4570 Zwart Bulk €35,75
Hauppauge WinTV PVR 150MCE Kit €89,95

Sub-Totaal: €563,55

deze prijzen komen van pc megastore, ben nog niet echt naar de goedkoopste aanbieder op zoek gegaan.

gaat dit werken met MCE, MCE heeft minimaal 128 mb videogeheugen nodig toch??

zag op de site van asus dat je een bracket krijgt bij het moederbord met composiet, s-video en component, vette shit dus!

ik vraag me af of de pci-sloten op het moederbord goed uitkomen met die kast.

kun je me trouwens vertellen hoe die volume-knop werkt, werkt ie altijd of alleen als je met MCE tv aan het kijken bent oid.

zoals je kunt zien ben ik nu voor de hauppage mce kit gegaan, incl mce remote.
moet ik alleen nog een toetsenbord regelen, maar ik weet niet of ik die nog nodig heb.

[ Voor 21% gewijzigd door robindk op 04-08-2006 13:45 ]

Verwijderd

De volumeknop werkt altijd en bij het Asus moederbord wat ik in gebruik heb komen alle sloten goed uit. Er kan dus 100% bezet worden.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 14:09 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:07

sphere

Debian abuser

Wat vaak vergeten wordt bij het geruisloos maken van een mediacenter, is dat DVD drives vaak een takkelawaai maken. Dat doet het effect van je resorator wel een beetje teniet dan. Die Antec case vind ik erg geslaagd, alleen jammer dat mijn componenten in zwart zijn, anders had ik hem zeker overwogen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• robindk
al je componenten zijn zwart? je bent toch een tweaker?? spuitbusje bij de gamma :*)

de pc waar m`n reserator nu aan hangt is volledig geruisloos, op de harddisks na, ze hangen dan wel in rubbertjes, maar dat maakt niet echt veel verschil naar mijn mening. als de dvd opspint maakt ie wel herrie, maar als je een dvd-filmpje kijkt draait ie meestal niet full speed.

voor dvd-drives zijn er volgens mij wel tooltjes waarmee je ze geforceerd langzameren kunt draaien volgens mij. bij de antec zit ie trouwens nog achter een aluminium-klepje, hopelijk dempt dat ook een beetje.

mede dankzij jullie adviezen denk ik dat ik binnenkort het systeem ga aanschaffen (weet nog niet zeker met welke processor en moederbord). als het zover is, zal ik hier m`n bevindingen posten.

BEDANKT!!

• robindk
Antec Lifestyle Fusion EC 165,00
Asus M2NPV-VM 84,00
AMD Athlon 64 3200+ BOX (SAM2) 82,95
Corsair 512MB DDR2 PC5300 77,00
WD 320GB IDE 8Mb WD3200JB 97,95
Nec ND 4570 Zwart Bulk 35,75
Hauppauge WinTV PVR 150MCE Kit 89,95
Microsoft Remote Keyboard OEM (voor Media Center Edition) 43,95

Totaal incl. BTW: 676,55

ok, ik sta op het punt om te bestellen, ik heb wat wijzigingen aangebracht, zoals sneller geheugen, grotere harddisk, een athlon ipv een sempron en als finishing touch een mce-keyboard zodat ik vanaf de bank kan internetten (vraag me af of dat te doen is op 720 x 576).

maar ik las in het manual van de M2NPV-VM dat je voor spdif een speciaal bracket moet aanschaffen, weet iemand waar ik zo`n ding kan bestellen, ik zie ze nergens staan.

wel jammer aangezien je ook al een bracket krijgt voor tv-out zijn er al 3 van de 4 pci-sleuven van de kast in gebruik.

Verwijderd

Hoe ga jij je MCE toetsenbordje aan de praat brengen? Volgens mij werkt deze alleen via de MCE ontvanger die met de MCE A.B. meegeleverd wordt.

• robindk
heb de hauppage MCE KIT, daar zit de mce afstandsbediening met ontvanger bij :*)

Verwijderd

robindk schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 20:19:
heb de hauppage MCE KIT, daar zit de mce afstandsbediening met ontvanger bij :*)
Klopt helemaal, niet goed gelezen 8)7

Verwijderd

robindk schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 10:00:

maar ik las in het manual van de M2NPV-VM dat je voor spdif een speciaal bracket moet aanschaffen, weet iemand waar ik zo`n ding kan bestellen, ik zie ze nergens staan.

wel jammer aangezien je ook al een bracket krijgt voor tv-out zijn er al 3 van de 4 pci-sleuven van de kast in gebruik.
http://koopjes.marktplaat...u%2BwMNFziu&df=1&p=1&fta=

Helaas, advertentie inmiddels verwijderd...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 23:05 ]

Verwijderd

Ben heel erg benieuwd wat je bevindingen gaan zijn met de fusion. Zit er zelf ook over te denken, vind de hoeveelheid geld voor een silverstone, zalman of andere kast toch wat te gek worden. Mail me even zodra je wat weet wil je?

Alvast bedankt

sunsear [at] gmail (dot) com

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:53:
Ben heel erg benieuwd wat je bevindingen gaan zijn met de fusion. Zit er zelf ook over te denken, vind de hoeveelheid geld voor een silverstone, zalman of andere kast toch wat te gek worden. Mail me even zodra je wat weet wil je?

Alvast bedankt

sunsear [at] gmail (dot) com
Wat wil je weten? Ik heb deze behuizing namelijk al enkele weken in huis.
Ik heb je een mailtje gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 16:35 ]

Pagina: 1