Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spitsstroken

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 08:25

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Ik ben benieuwd wat hier de meningen zijn over spitstroken, en dan vooral de manier waarop ze gebruikt worden.

Zoals misschien bekend ligt er sinds een tijdje langs een stuk A1 rond Deventer aan beide kanten een 3e rijbaan aka spitsstrook. Deze is nu een aantal weken geheel in gebruik, en ik rij er elke dag langs heen en weer naar mijn werk. Nu merk ik echter dat het ding aan beide kanten vaker dicht dan open is. Vooral 's ochtends midden in de spits tussen 0800 en 0900 ligt de gemiddelde snelheid op sommige stukken door de drukte vaak rond de 80 á 100 (op een 120km weg), terwijl er nog een prachtige lege lap asfalt met rode kruizen erboven vrij is.

Heeft iemand een idee wat de reden is om dat kreng niet vaker, of zelf altijd open te houden? Gistermiddag was helemaal het toppunt... Een paar km ten westen van Deventer was er op de linkerkant van de A1 (Deventer -> Apeldoorn) iets gebeurd met een vrachtwagen, waardoor de rechterbaan was afgesloten, en een file ontstaan. Aan de linkerkant van de weg was helemaal niets aan de hand, waardoor iedereen over 1 baan tussen de lege spitsstrook en de afgesloten rechtenbaan heen moest... 8)7 Zo creeer je inderdaad mooie files...

Ik wil nog steeds een keer dat nummer wat soms met "Vragen over de snelweg? Bel 0900-blaat" op de infoborden staat bellen om te vragen of zij hierover een verklaring kunnen geven, maar ik vergeet het nummer steeds :p

Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand een verklaring waarom spitsstroken zo vaak dicht zijn?

Het gaat overigens om een dedicated spitsstrook voor beide rijrichtingen, niet 1 wisselstrook in het midden zoals verderop de A1 richting Amsterdam.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Verwijderd

Was deze spitsstrook voorheen een vluchtstrook ? (ken het niet daar) Dan ligt het antwoord redelijk voor de hand...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 10:27 ]

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Nope, ze liggen aan de linkerkant van beide rijbanen, en zijn speciaal nieuw aangelegd. Aan de rechterkant van beide rijbanen ligt nog een normale vluchtstrook.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De spitsstrook tussen Apeldoorn en Deventer irriteert mij ook mateloos. Ik rij vrijwel altijd buiten de spits en dan is het ding nooit open. Gelukkig ga ik meestal bij Apeldoorn de snelweg af zodat ik me niet op hoef te vreten als ik in kruiptempo achter een vrachtwagen dat stuk naar Deventer moet afleggen terwijl ik aan mijn linkerzijde uitzicht heb op een prachtige strook asfalt die nietsnuttig aan het zijn is.

Het schijnt met de regelgeving te maken te hebben dat er geen volwaardige snelweg met 3x3 rijstroken van gemaakt kon worden, maar wel met spoed een spitsstrook gerealiseerd kon worden. De stroken zijn er ter plaatse ook minder breed dan normaal. Als je dan ziet wat voor moeite er gedaan moet worden om aan de linkerzijde een extra strook bij te maken (het hele stuk is opnieuw geasfalteerd en ingericht, de bestaande stroken zijn naar rechts opgeschoven) dan is het gewoon een enorme verspilling van gemeenschapsgeld dat er niet meteen volwaardige stroken van gemaakt worden die altijd open zijn.

Het wordt tijd dat automobilisten daar massaal de rood gekruisde matrixborden gaan negeren zodat er vanzelf wel een oplossing komt. Wij betalen voor asfalt, moet je er ook op kunnen rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 04-08-2006 10:56 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

@ TS

80 tot 100 is best al goed hoor :)
als de strook opengaat, is de snelheid maximaal nog maar 100, wegens het ontbreken van de vluchtstrook

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
Ze zijn inderdaad iets smaller dan de normale stroken, daarom word ook de maximum snelheid teruggedraaid naar 100 als het spul open is.

Dat ze buiten de spits gesloten zijn kan ik misschien nog inkomen (al blijf ik het nutteloos vinden, het asfalt ligt er toch... Gebruik het dan ook), maar dat ze tijdens de spits vaak dicht zijn kan ik helemaal met mijn verstand niet bij.

De verleiding om gewoon de stroken te gaan gebuiken als ze dicht zijn is soms inderdaad erg groot, ik zie ook regelmatig dat iemand toch even een stukje meepakt... Wat is eigenlijk de boete voor het gebruik maken van een afgesloten spittstrook?
paQ schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:05:
@ TS

80 tot 100 is best al goed hoor :)
als de strook opengaat, is de snelheid maximaal nog maar 100, wegens het ontbreken van de vluchtstrook
80 tot 100 valt inderdaad mee te leven, maar het blijft storend op een 120 km weg terwijl er leeg asfalt naast je ligt. Het geen vluchtstrook-verhaal gaat trouwens niet op. Het zijn dedicated spitsstroken naast de linkerbaan, aan de rechterkant is nog gewoon een normale vluchtstrook beschikbaar. De snelheid word inderdaad teruggehaald naar 100, maar dat is omdat de spitsstrook wat smaller is dan de normale banen.

[ Voor 35% gewijzigd door Chakotay op 04-08-2006 11:09 ]

Verwijderd

Femme schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:54:
Het wordt tijd dat automobilisten daar massaal de rood gekruisde matrixborden gaan negeren zodat er vanzelf wel een oplossing komt. Wij betalen voor asfalt, moet je er ook op kunnen rijden.
Ja gezellig, laten we allemaal zo'n houding aannemen. *snap*
Modbreak:Deze troll mag je gewoon voor jezelf houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Steffie op 04-08-2006 12:09 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Chakotay schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:07:

De verleiding om gewoon de stroken te gaan gebuiken als ze dicht zijn is soms inderdaad erg groot, ik zie ook regelmatig dat iemand toch even een stukje meepakt... Wat is eigenlijk de boete voor het gebruik maken van een afgesloten spittstrook?
http://www.goedkooptanken...spitsstrook_news2279.html

Volgens deze 'reportage' kost het 75 euro om over de spitsstrook te rijden terwijl die gesloten is. Nog altijd behoorlijk wat goedkoper dan over de vluchtstrook rijden, dat kost je 200 euro :X

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Zelfde geld voor de a27 (als de brug weer normaal is bij vianen) en a28 bij utrecht (waar alleen niemand de vlucht/spitsstrook begrijpt omdat de witte lijn is doorgetrokken)

iRacing Profiel

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Topicstarter
MrBarBarian schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:53:
Zelfde geld voor de a27 (als de brug weer normaal is bij vianen) en a28 bij utrecht (waar alleen niemand de vlucht/spitsstrook begrijpt omdat de witte lijn is doorgetrokken)
Dat blijft ook een wazig ding inderdaad, de vluchtstrook met groene pijlen erboven, iedereen blijft altijd op de gewone rijstroken rijden.

• Femme
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:42:
[...]

Ja gezellig, laten we allemaal zo'n houding aannemen. *snap*
Modbreak:Deze troll mag je gewoon voor jezelf houden.
Ga er maar eens rijden. In beide richtingen ligt een strook van zo'n 20 kilometer met het beste asfalt wat je in Nederland kunt vinden en je mag er bijna nooit op rijden. De problemen in de spits zijn er wel zo'n beetje geheel door opgelost, maar dan nog is het nogal jammer om voor miljoenen euro's een traject van 20 km te verbouwen en 1/3 van de rijstroken 20 uur per dag ongebruikt te laten.

Het zou wat anders zijn als ze die spitstroken er gewoon hadden bijgeklust door wat matrixborden op te hangen boven de vluchtstrook en de belijning aan te passen, maar dat is hier niet het geval geweest.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mjah, aan de andere kant ben ik wel blij met deze constructie. Een echte derde rijstrook had nog jaren op zich laten wachten i.v.m. milieuvergunningen, de spitsstrook kan sneller worden aangelegt. De aanvraag voor een echte derde rijstrook loopt nu gewoon door.

Ik heb persoonlijk heel veel baat bij die spitsstroken. Ik rij vaak tijdens de spits van en naar Amersfoort en ik merk een echte verbetering. Vooral de middagen wanneer ik weer naar het goede oude oosten rijd kan ik voor het eerst in mijn leven doorrijden. Misschien geen 120 km p/u, maar een acceptabele 80 tot 100 km p/u. Beter dan stilstaan.

Wat wel zo is, en dat wekt de irritatie op, de spitsstroken worden enkel ingezet tijdens de spits. Dit komt door de klotenbenaming die de stroken hebben gekregen. Het zijn geen spitsstroken, het zijn doorstromingsstroken. Stroken die worden vrijgegeven wanneer de verkeersaderen dichtslippen. Dus dat zou eigenlijk moeten betekenen dat wanneer er buiten de spits er iets voordoet wat een file veroorzaakt de extra strook direct vrij moet worden gegeven. Of anders direct nadat de hulpdiensten er geen gebruik meer van maken.

Ook ik heb ooit eens om 05:30 uur bij Deventer in de file gestaan. De derde rijstrook bleef dicht, ook toen de file opliep tot wel 10 kilometer. Super irritant. Ongeduldige automobilisten die toch gebruik maakten van de gesloten spitsstrook werde opgevangen door de politie en bekeurd... Mijn gedachten was direct; ga in plaats van bekeuringen uitdelen er voor zorgen dat of de gestremde rijstrook vrij komt of de spitsstrook open gaat. Dat kost je één telefoontje... :|

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Tom
  • Niet online

Tom

Hier trouwens het antwoord van iemand die bij Rijkswaterstaat werkt. Hij mengt zich op een ander forum regelmatig in discussies over snelwegen en het onderhoud ervan. Nu liep ik ook regelmatig te zeiken over het slechte werk wat ze afleveren, maar na een paar keer met hem gesproken te hebben weet je dat het niet zo makkelijk is als 'gooi maar open'.

Deze reactie ging over een vraag waarom het nieuwe asfalt tussen Den Bosch en Eindhoven niet echt geweldig is:
Werkzaam bij Rijkswaterstaat regio Eindhoven grenst dit wegvak net aan "mijn" district. De A2 tussen D'Bosch en Eindhoven is voorzien van extra geluidsarm asfalt: dubbellaags ZOAB. Dit is een vrij nieuwe techniek die (zoals te zien en te voelen is) nog wat doorontwikkeling behoeft... Waarom dan toch dat dubbellaags ZOAB als je hiermee zoveel risico loopt? Zoals te zien is aan de markering en de smallere rijstrook tegen de middenberm is dit asfalt neergelegd als voorbereiding op de spitsstroken die daar gaan komen. Je komt dan in aanraking met het van te veel wetten voorziene Nederland: om de toenemende geluidsbelasting te compenseren moet je maatregelen nemen. Ander asfalt is vele malen goedkoper dan nieuwe of hogere geluidsschermen dus is daar voor gekozen. Let wel: de aannemer van Rijkswaterstaat heeft hier dus matig werk geleverd, niet RWS zelf.
Heeft niets met spitsstroken te maken natuurlijk, maar wel met regeltjes. Ze moeten dus dubbellaags ZOAB neerleggen in verband met de extra geluidsoverlast die er komt als er straks een derde rijstrook is.
Dus ik denk dat je daar ook de reden hebt: die snelweg mag geluid maken, maar door zo'n spitsstrook niet altijd open te gooien blijven ze binnen de grenzen. Welkom in Nederland. Dat stuk waar deze reactie over gaat ligt trouwens op behoorlijk afstand van de bewoonde wereld, op een paar boeren na :{

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:32
Ik ken de bewuste strook idd.. De keren dat ik zag dat hij op en was had ik zoiets :? Waarom nu en niet als het echt druk is..

maja, wegenmanagement en nederland, gaat nooit werken denk ik

Verwijderd

Net als om Eindhoven, 3e baan sinds 2 jaar ofzo. En ook zo een duur borden systeem, alleen maar om die 3e baan op aan of uit te zetten? Waarom? Om asfalt slijtage te voorkomen, de doorvoer te bevorderen? Daar geloof ik niks van. Dat gaat juist beter met een 3e baan. En je wilt niet weten wat 50 van matrix borden verbruiken. En dan om de 50 meter een camera, die is niet voor bumperklevers of snelheid, maar alleen maar om de doorvoer van auto's in de gaten te houden. Dus ergens heb je nog een duur controle kamer met personeel. Hoe kansloos kunnen ze het maken, men had dus weer geld teveel. Ik zeg breek die rotzooi af en laat die baan voor eeuwig en altijd open.

Edit. Lees voor geluidsoverlast, wat een waanzin. alsof 2 volgepropte banen minder lawaai produceren dan 3 half volle banen. En die 3e baan is de ene dag om 8 uur dicht en soms tot 3 uur snachts open.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2006 12:26 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Misschien slijt het asfalt minder snel, dus hoeven ze zo'n strook minder vaak te vervangen als ze hem dichthouden...

Ja, ik verzin ook maar iets... uit ervaring weet ik dat ambtenaren heel bizar kunnen redeneren... voorbeeld

U vraagt, wij antwoorden.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:32
Naja, over dat slijtage; als die andere stroken vervangen moeten worden kan je op dat kleine strookje ook niet rijden toch?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34
Heb begrepen dat het stuk bij Deventer, net zo als tussen Barneveld en knooppunt Hoevelaken volgend jaar pas open gaat. Dit schijnt te maken te hebben met de EU-wetgeving over fijnstof. Als NL die stroken nu open gooit halen ze de normering voor 2006 niet en krijgen we een boete van de EU.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
net als die spitstrook van de A1 bij diemen, ik kom van de A6 af en dat ding is werkelijk alleen open wanneer het heel rustig op de weg is? :?
gaat echt nergens over, sta je in de file terwijl er een complete rijbaan beschikbaar is (die is appart van de rest dmv vangrails)

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:10
Voordeel van de nieuwe situatie zijn de lekker lange in/uitvoegstroken bij Deventer/Deventer-oost zodat ik al ter hoogte van afslag deventer iedereen rechts over de uitvoegstrook voorbij kan naar Deventer-oost :P

Last.fm
Films!

Pagina: 1