Regels voor fotografie in China

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 10:08
Zoals het er nu naar uitziet vertrek ik op 22 augustus voor een achtdaagse vakantie naar Beijing, China. Uiteraard sleep ik mijn digitale camera (Nikon D50) mee met de nodige GB's aan geheugenkaartjes. We zullen 5 dagen excursies maken met een privéchauffeur en Engelssprekende gids waarbij we veel herkenbare punten van Beijing zullen bezoeken.

Ik ben op zoek gegaan op Internet of er misschien bepaalde regels zijn waar ik aan moet denken als ik mijn digitale camera mee wil nemen het land in en/of er bepaalde gebruiken/regels zijn bij het fotograferen in China. Helaas heeft deze zoektocht met Google mij vooralsnog geen relevante informatie opgeleverd.

Mijn vraag is: zijn hier mensen die wel eens een bezoek een Beijing/China hebben gebracht en wat zijn jouw ervaringen met het fotograferen in dit land? Zijn er regels waar je je aan dient te houden (m.u.v. de ongeschreven fatsoensnormen)? Of heeft iemand nog waardevolle tips?

Uiteraard zal ik de originele (Nederlandse) factuur meenemen zodat ik bij terugkomst in Nederland evt. bij de douane aan kan tonen dat ik de camera in Nederland heb gekocht en niet op de kop heb getikt in China...

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Des te minder je er moeilijk over doet en vraagt of 't mag, des te meer je mag, is 't meestal. Als 't problemen op levert merk je 't snel. Helemaal met een privéchauffeur en een engelssprekende gids. Wees gewoon fatsoendelijk, doe niet te moeilijk, dan krijg je geen heisa.

|>

Verwijderd

Ik ben er een jaar of 3 geleden geweest en het enige wat ik me kan herinneren is dat je bij tempels even op moet letten in verband met binnen fotograferen

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Vriendin van me heeft er een jaar gezeten en die kwam ook met een enorme lading foto's van van alles en nogwat terug.

Wees in dat soort landen altijd voorzichtig met militaire objecten/personen. Hou er rekening mee dat je soms een kleine vergoeding zult moeten geven om ergens plaatjes te mogen schieten maar daar kan je gids je wel adviseren denk ik.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14
Ik denk dat het veel verstandiger is hierover even navraag te doen bij je reisorganisatie. Die kunnen je misschien het telefoonnummer geven van de gids en/of een ander informatiepunt.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Toen ik er een paar geleden was deden ze niet moeilijk.

Op zo'n 8 daagse toer kom je normaal gesproken niet te veel rare dingen tegen. Alles wat je ziet is goed onder cotrole van de regering. Wat je in ieder geval niet mag fotograferen zijn militaire objecten (mag volgens mij nergens) en demonstraties van personen. Ook zou ik me niet te veel verdiepen in omstreden onderwerpen als Falu Gong.

Niet tussen biddende mensen en beelden gaan staan (!) Dan aanbidden ze jou namelijk, en dat willen ze meestal niet ;)

Ik heb daar ook een militairen gefotografeerd, daarvoor ben ik in ieder geval niet gearresteerd. :)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 14:31

qless

...vraag maar...

Ik ben paar jaar geleden in China geweest, ook in de wat meer afgelegen gebieden. Overal gewoon kunnen fotograferen.

Meeste chinezen zijn zelf dol op fotograferen en je zal zelf ook wel een aantal malen op de foto terecht komen van Chinezen. (soms vragen ze dat of ze samen op de foto mogen, vaak ook gewoon stiekem)

Dus in principe kun je gewoon overal fotograferen, alleen militaire bassen niet...(lijkt me logisch)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Je mag overal fotograferen.
Bij tempels is het uitkijken. Vaak staat er wel een bordje dat het niet mag. Militaire dingen mag je niet op de foto zetten. Let hier op want ze kunnen hier streng in zijn!

Voor wat betreft tempels:
persoonlijk vind ik uit respect dat je in de tempels niet zou mogen fotograferen als er mensen zijn die op dat moment die hun geloof uitoefenen.

Ben paar maanden geleden nog in Beijing geweest, ook met een D50.. nergens last gehad.
Wil je mooie tempel in Beijing bezoeken.. ga eens kijken naar de Lama tempel

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 16:23 ]

Verwijderd

Net alsof Chinezen zich aan regels houden als ze hier komen fotograferen :P

Anyway, lijkt me best leuk om is heen te gaan, van vrienden erg mooie foto's gezien uit China! Zet hem op, schiet mooie plaatjes :)

• DynamicDreams
Bedankt voor al jullie reacties, hier kan ik vast en zeker wat mee. Het volgende 'probleem' is alleen: geheugenkaartjes, maar die kosten gelukkig niet meer zoveel.

Hoeveel foto's zal ik op een dag schieten? Ik moet er vanuit gaan dat ik thuis op de desktop een aantal foto's "afkeur" omdat ze niet mooi/scherp/etc zijn geworden. Als ik uitga van een aantal foto's dat ik in China maak van 100-150 per dag, zou ik dan een beetje in de richting komen?

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

DynamicDreams schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 00:03:
Bedankt voor al jullie reacties, hier kan ik vast en zeker wat mee. Het volgende 'probleem' is alleen: geheugenkaartjes, maar die kosten gelukkig niet meer zoveel.

Hoeveel foto's zal ik op een dag schieten? Ik moet er vanuit gaan dat ik thuis op de desktop een aantal foto's "afkeur" omdat ze niet mooi/scherp/etc zijn geworden. Als ik uitga van een aantal foto's dat ik in China maak van 100-150 per dag, zou ik dan een beetje in de richting komen?
:D ik maak op een dag tripje al 500 of meer foto's , je kan naar een image tank kijken is wel zo makelijk.

.Quod me nutrit me destruit.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:27

Jrz

––––––––––––

hm. geniet je dan nog wel van de reis zelf

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Wijnands
DynamicDreams schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 00:03:

Denk dat 't wat aan de krappe kant is maar wel te doen. Zeker als je af en toe even de rust neemt om de duidelijk mislukte plaatjes te verwijderen. Een image tank is wel aantrekkelijk.

• DynamicDreams
Imagetank had ik nog niet aan gedacht. Ben nu een beetje aan het Googlen naar een imagetank... Achteraf heb ik mijn aantal foto's wellicht een beetje laag ingeschat. Ik denk dat ik per dag misschien wel aan de 300 foto's kom. Dat is dus c.a. 1 GB per dag. Dus totaal zou ik 7 extra kaartjes nodig hebben.

Ik ga maar op zoek naar een imagetank... Heb al gezocht binnen dit forum naar een kleine, goedkope imagetank maar weinig relevants kunnen vinden. Dus ik zoek ff verder..

Als iemand tips heeft voor een goedkope imagetank -> graag!

Edit: ik heb nu deze gevonden: http://www.mobile-harddis...ddisk-p-112.html?cPath=21

[ Voor 11% gewijzigd door DynamicDreams op 06-08-2006 14:02 ]

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:27

Jrz

––––––––––––

kan je niet een upgrade voor jeipod halen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• DynamicDreams
Ik heb geen iPod, gebruik mijn telefoon als MP3-speler

Verwijderd

dontcare schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 04:23:
[...]

:D ik maak op een dag tripje al 500 of meer foto's , je kan naar een image tank kijken is wel zo makelijk.
Kun je dan niet beter een videocamera komen?

naja, in iedere geval, kijk uit met wat je fotografeert.
Dingen die vaak verboden zijn om te fotograferen: havens, scheepswerven, militaire installaties, personen in uniform, grensovergangen, kerken, overheidsgebouwen, mensen (al dan niet zonder toestemming), musea, energiecentrales, industriële objecten, vliegvelden, treinstations, spoorlijnen, metro's, theaters, vrouwen, naaktstrand, bruggen, moskeeën.

Veel plezier. :9

Verwijderd

DynamicDreams schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:01:
... Ik denk dat ik per dag misschien wel aan de 300 foto's kom. Dat is dus c.a. 1 GB per dag. Dus totaal zou ik 7 extra kaartjes nodig hebben....
Da's een foto per 3 minuten, uitgaande van 15 actieve uren per dag. Ga je thuis kijken waar je op vakantie geweest bent?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

De compact-drive is een goede imagedrive. Met ondersteuning van AA batterijen. En kopieër check.

Vosonic heeft de 2160 waar meestal standaard een 12V autolader bij geleverd wordt (let op niet bij iedere shop!). In ieder geval bij deze importeur.

Edit: 300 foto's is misschien wel erg veel. Maar op vakantie (en dan niet een strandvakantie :)) maak ik ook wel tussen de 20-200 foto's per dag, ligt een beetje aan het onderwerp/locatie. En dan ben ik meestal 8 uur actief :). Ik schiet van mooie/interessante onderwerpen toch zeker wel een paar foto's om er zeker van te zijn dat alles scherp is en met een aantal verschillende instellingen. En dan kom je snel op de 200. Ik gebruik mijn foto storage ook als "dagboek" aangezien ik iedere dag wegschrijf zodat ik per mapje op de drive van een dag alle foto's bij elkaar heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Barrycade op 07-08-2006 08:14 ]

• Wijnands
[b][message=26255671,noline]
Edit: ik heb nu deze gevonden: http://www.mobile-harddis...ddisk-p-112.html?cPath=21
Denk dat je daar wel een heel goedkope deal hebt hoor. Tenzij je nog ergens een 2,5" schijfje hebt liggen.

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 08:04:
[...]

Da's een foto per 3 minuten, uitgaande van 15 actieve uren per dag. Ga je thuis kijken waar je op vakantie geweest bent?
Ik weet niet hoe overdreven dat is. Ik was vorige week met de kids naar Blijdorp, was er van 10.30 tot 1700 en heb 280 foto's geschoten. Tussendoor echt wel tijd gehad om van de trip te genieten.

Als je af en toe in contiuous wat schiet zit je zo op dergelijke aantallen.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:33
Ik ben er laatst 5 weken heen geweest en je kan volgens mij alles fotograferen wat je ziet. Alleen voor de heilige dingen moet je soms toestemming vragen. Verder heb ik ook mensen van het leger gefotografeerd en ze deden niet moeilijk.

Voor mijn fotos zie robeneline.waarbenjij.nu
Minolta Z5

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:33
DynamicDreams schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:01:
Imagetank had ik nog niet aan gedacht. Ben nu een beetje aan het Googlen naar een imagetank... Achteraf heb ik mijn aantal foto's wellicht een beetje laag ingeschat. Ik denk dat ik per dag misschien wel aan de 300 foto's kom. Dat is dus c.a. 1 GB per dag. Dus totaal zou ik 7 extra kaartjes nodig hebben.

Ik ga maar op zoek naar een imagetank... Heb al gezocht binnen dit forum naar een kleine, goedkope imagetank maar weinig relevants kunnen vinden. Dus ik zoek ff verder..

Als iemand tips heeft voor een goedkope imagetank -> graag!

Ik heb dus ook een image tank voor mijn vakantie gekocht. 40GB van Viewsonic voor 160 euro, werkte perfect. Had hem maar 1 x opgeladen in 3 maanden thuis en toch 30 keer gebruikt.

• DynamicDreams
Inmiddels heb ik een imagetank besteld. Ik heb overwogen om losse geheugenkaartjes erbij te kopen, maar heb er vanaf gezien omdat ze vrij klein zijn en te makkelijk kwijt kunnen raken. Dit in tegenstelling tot de imagetank.

In het hotel hebben we een kluisje op de kamer waar de imagetank mooi in kan. Op de terugreis gaat de imagetank bij de tas van de fotocamera aan.

Kosten: € 140,-- voor 40 GB foto-opslag. Theoretisch genoeg voor c.a. 12.000 fotos in JPEG-formaat. Ik ga toch ff zien of schieten in RAW iets voor mij is...

Pagina: 1