TV geeft stroom op de coax.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 16:47
We hadden slecht beeld op de TV die met een 3 meter lange kabel van het punt in de muur aangesloten was, en verder kreeg ik schokken op verschillende kabels en punten in het huis. Zelfs zo erg dat als ik mijn radio aanraakte ik een tik kreeg.
Vandaag is de monteur langs geweest en deze meette 70watt op een coax kabel die alleen maar in de TV aangesloten was, en dus niet in de wanddoos. Toen we de coax weer op de wanddoos, en de splitters aansloten gaf deze dus via de splitters ook ongeveer 20 tot 50 watt door naar de andere toestellen in het huis.

Is dit een veel voorkomend probleem bij TV's? En is dit op te lossen? (via reparatie, het TV toestel is inmiddels wel 3 jaar oud, dus geen garantie)

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je tv is overduidelijk kapot. 70 watt verbruik kost je ongeveer 90 euro per jaar. Duidelijk een garantie geval.

Een tv heeft veel langer dan 2 jaar garantie. De 2 jaar is een minimum eis voor alle producten voor zover redelijk. Bij een tv mag je verwachten dat deze langer mee gaat. Minstens 8 jaar. In dat geval hoef je maar 3/8 van de reparatie kosten te betalen. Op www.overheid.nl kun je alles terug vinden wat betreft garantie en reparaties. www.staiksterk.nl is ook handig. Op GoT is hier uiteraard ook een hoop over te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 03-08-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Probleem is beetje dat ik zelf werk bij de winkel waar mijn ouders hem gekocht hebben. En daar wordt mijn baas niet blij van.
Verder...is het een Grundig TV van voor het faillisement van Grundig...

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:23:
Probleem is beetje dat ik zelf werk bij de winkel waar mijn ouders hem gekocht hebben. En daar wordt mijn baas niet blij van.
Verder...is het een Grundig TV van voor het faillisement van Grundig...
Tja, maar toch behoort hij daar garantie op te leveren, dat is immers het ondernemersrisico.
Een TV hoort geen stroom af te geven via de coax kabel, dus er is iets duidelijk niet in orde. (waarschijnlijk gewoon kortsluiting oid, dan kun je dit soort rare dingen krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125132

Je zal wel bedoelen dat er 70 Volt op de coax stond. Dat lijkt mij opzich geen probleem, als je de coax in de wanddoos stopt, zal er vrijwel geen spanning meer op de coax staan. Ik denk dat er een ander probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Anoniem: 125132 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:27:
Je zal wel bedoelen dat er 70 Volt op de coax stond. Dat lijkt mij opzich geen probleem, als je de coax in de wanddoos stopt, zal er vrijwel geen spanning meer op de coax staan. Ik denk dat er een ander probleem is.
70volt idd. Maar Maar probleem is dat de coax doorgelust wordt via een splitters, maar dan ook via de wanddoos stroom wordt doorgegeven naar de coax kabels naar radios in het huis die op de kabel staan.
Raak ik het ijzeren gedeelte van de radio aan, krijg ik een schok. Nu we die ene kabel van die TV los gekoppelt hebben, krijg ik geen schok maar van die andere kabels, en is alle ruis weg.
Meet ik de spanning van de kabel, die dus echt alleen maar in de TV zit, terwijl de TV uit is, zit er nog tussen de 55 en 70 volt op. Zodra ik die kabel weer in het contact doos steek, gaat de TV ruizen, en de radio, die niet eens op de radio ingesteld staat, maar in CD modus staat, begint meteen te knisperren over de speakers.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:58

markvt

Peppi Cola

Heb je misschien toevallig een versterker voor het signaal ergens ertussen zitten ?

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je misschien een kabelbreuk tussen de wanddoos en daar waar de coax het huis binnenkomt? Volgens mij is de mantel (de buitenkant) van een coax kabel zo goed als geaard. Daarom zou je geen schok van de radio moeten kunnen krijgen. Het kan ook het slechte beeld op je TV verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Oke, nog 1 keer.
De stekker zit NIET in de wanddoos. Dus echt alleen maar achter in de TV en het andere uiteinde hangt ergens in de lucht. Ik hang mijn volt meter aan de kabel, dus de kabel die alleen maar in de TV zit, en de andere kant van de volt meter zet ik op de CV radiator. Dan meet ik 70 volt. Dit is ook wat de kabel monteur van Multikabel vast stelde.

Die schokken krijg ik zodra ik de kabel, die dus in de TV zit, op de wanddoos aansluit. Dan komt er namelijk ook stroom te staan op de andere coax kabels in het huis.
Die schokken krijg ik precies als ik de stekker (van ijzer) aanraak, of de ijzeren behuizing van mijn HiFi toren aanraak. Dus niet de mantel van de kabel zelf.

Er zit geen versterker ergens in het huis overigens. Oftewel, het ligt niet aan de kabelaar, of aan een lek ergens buiten het huis.

Het is echt de TV die stroom OP de coax kabel zet.

(is het overigens een reparatie die te doen is?)

[ Voor 12% gewijzigd door astute op 03-08-2006 22:49 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Je werkt notabene in een electronica-zaak zo te zien, waarom breng je dat ding niet naar je baas, je hebt em zelfs daar in die winkel gekocht!

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, ik probeer het ook nog 1 keer.

Dat de TV +/- 70 volt afgeeft al hij niet aanstaat, hoeft helemaal niets te betekenen! Dat wordt dan waarschijnlijk door wat ontstorings condensatortjes veroorzaakt. Wat WEL vreemd is, is dat er nog steeds 70 volt op de mantel (het ijzer!) staat als de kabel in de wanddoos zit. Via deze wanddoos komt de 70 volt ook op de stereo te staan. Het probleem is dus de wanddoos! Deze moet ervoor zorgen dat er GEEN spanning op de mantel (al het ijzer dat je kunt aanraken) kan staan. Daarom vermoed ik dus dat er een probleem is tussen de kabel vanuit de grond en deze wanddoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Heb het al met mijn baas overlegd, maar gezien Grundig niet echt meer bestaat, en de TV drie en een half jaar oud is wil mijn baas niet meewerken. Ik ben ook maar zaterdag parttimer en heb dus weinig zeggenschap.

Ik kan misschien wel iets regelen betreffende reparatie, maar wil eerst even weten of zoiets uberhaupt te repareren valt. Anders moet zo een ding RMA, maar waarheen? Grundig bestaat niet meer, en dan moet je maar weer iets nieuws zien te krijgen, plus het is buiten de winkel garantie, we hebben in de winkel niet eens meer normale ouderwetse beeldbuis KTV's staan. Het was al een speciale bestelling gezien we in de winkel normaal niets met Grundig doen.

Het ligt dus wat moeilijker.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Anoniem: 125132 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:55:
Ok, ik probeer het ook nog 1 keer.

Dat de TV +/- 70 volt afgeeft al hij niet aanstaat, hoeft helemaal niets te betekenen! Dat wordt dan waarschijnlijk door wat ontstorings condensatortjes veroorzaakt. Wat WEL vreemd is, is dat er nog steeds 70 volt op de mantel (het ijzer!) staat als de kabel in de wanddoos zit. Via deze wanddoos komt de 70 volt ook op de stereo te staan. Het probleem is dus de wanddoos! Deze moet ervoor zorgen dat er GEEN spanning op de mantel (al het ijzer dat je kunt aanraken) kan staan. Daarom vermoed ik dus dat er een probleem is tussen de kabel vanuit de grond en deze wanddoos.
Dus dat is normaal, waarom doet mijn KTV beeldbuis dat dan niet? En mijn LCD TV op mijn studentenkamer ook niet? Het lijkt me toch niet normaal dat er zoveel spanning via de coax uit mijn ouders hun TV komt.

[ Voor 0% gewijzigd door astute op 03-08-2006 23:00 . Reden: *gramaticale fout* ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 18:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Grundig was toch een dochtermerk van Philips? Grote kans dat Philips precies hetzelfde model had, maar dan met een andere naam er op en kan hij met Philipsonderdelen worden gerepareerd, hetzelfde geldt voor Aristona.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:58:
[...]

Dus dat is normaal, waarom doet mijn KTV beeldbuis dat dan niet? En mijn LCD TV op mijn studentenkamer ook niet? Het lijkt me toch niet normaal dat er zoveel spanning via de coax uit mijn ouders hun TV komt.
Een voorbeeld: een ongeaarde computerkast geeft 110V lekspanning (het gemiddelde van 0 en 220) op de kast, door de ontstorings-condensatoren. 70V is een rare waarde, maar dat kan vast een oorzaak hebben. Die 70V is alleen onbelast, zodra je het ding ook maar aanraakt, stort die spanning in. Coax wordt vaak als aarding gebruikt, het is in principe weinig bijzonders dat dit gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Johnny schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:02:
Grundig was toch een dochtermerk van Philips? Grote kans dat Philips precies hetzelfde model had, maar dan met een andere naam er op en kan hij met Philipsonderdelen worden gerepareerd, hetzelfde geldt voor Aristona.
Dit is een TV uit de pre-Philips periode *dus nadat Philips Grundig weer verkocht had*

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 15:37

Emiel1984

Made in NL

Ik zie het probleem niet, je zegt dat je geen zeggenschap hebt..maar als je dat wel had dan had je vast niet een andere tv gekregen van de baas ofzo. De tv is gewoon 3,5 jaar oud en is op papier dus gewoon slooprijp. TV's gaan gemiddeld 5 jaar mee dat weet ik maar de garantie is gewoon voorbij en een nieuwe tv kost echt zoveel niet. Waarom zou je niet in een andere winkel is gaan kijken ipv in de winkel van je baantje. Je geeft tenslotte net zelf al aan dat ze daar niet van dat type tv's meer hebben.

Een kleuren breedbeeld of 3/4 (die is wel lastig te vinden denk ik) formaat met beeldbuis koop je met een beetje zoekwerk voor nog geen 400 en dan heb je een hele goede tv met weer 3 jaar garantie. Ik denk dat een reparatie zonde is van het geld. Heb namelijk het idee dat je niet zelf aan de tv wil gaan sleutelen.. en dat lijkt me dan ook niet verstandig als je er geen ervaring mee hebt.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Coax wordt vaak als aarding gebruikt, het is in principe weinig bijzonders dat dit gebeurt.
Maar niet dat de rest van de apparatuur onder spanning staat dan :)

Ik weet niet of het werkt maar trek es een apart massa Draadje naar een aardpunt door :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Geprobeert de buitenmantel te aarden, zo de spanning af te vloeien (niet kunstof, buiten kabel)
(hoort toch ook geaard te zijn dacht ik)

[ Voor 12% gewijzigd door vierkant228 op 03-08-2006 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:58:
[...]
Kijk eens naar de stekker waarmee die TV in het stopcontact zit, zit daar een aarding op?
99% zeker niet, en je gaat spanning gaan meten tussen de afscherming van de coax op de TV, en de aarding (waar de TV niets mee te maken heeft). Inwendige weerstand van je meettoestel is ergens in de megaohms, dus er kan niet genoeg stroom lopen om de spanningen gelijk te trekken (mag ook niet, je voltmeter mag de spanning niet doen veranderen).

Als de kabelaansluiting goed geaard is, zal zodra je die TV insteekt op de coax aansluiting de afscherming netjes geaard zijn, en zal die spanning van 70V zakken naar ongeveer 0V. Er bestaan setjes om het binnenkomende kabelsignaal te aarden, waarmee je zo'n miserie normaal kan wegwerken, je kan eens testen of het verbinden van de afscherming met de aarding in van huis zelf helpt (en nee, CV is geen aarding en dus niet geschikt), even verbinden en horen of je radio nog ruist. Als er idd iets fout is in je TV, dan zal de aardlekschakelaar uitschakelen, als die niet uitvalt dan is het perfect normaal en binnen de normen dat er 70V op staat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Oke, maar het gaat er hier om of het normaal is dat de TV dit doet, gezien andere TV's in huis dit niet doen, heb ik een gevoel dat de TV toch echt stuk is.

Zoja, is de TV stuk, is dit een reparatie geval, of zal ik mijn ouders zo een mooi straks LCD scherm aanpraten? (past alleen niet in hun meubel, maar dat past een 16:9 beeldbuis ook niet)

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je de aarding van de coax niet wilt nakijken, dan koop je maar een nieuwe TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
naftebakje schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:09:
[...]

Kijk eens naar de stekker waarmee die TV in het stopcontact zit, zit daar een aarding op?
99% zeker niet, ----.
Hier is het dingetje. De andere TV in hetzelfde huis, op hetzelfde aansluitpunt is ook niet op een geaard stopcontact aangesloten en aard zich wel goed via de wandcontactdoos van de Coax.
Dit is ook een Grundig, alleen een ander model.

De Grundig van me ouders, die in de huiskamer staat ruist, en zorgt ervoor dat alle apparaten in het huis dik onder spanning staan, waar iedereen schokken van krijgt. Zodra we die TV niet op de contactdoos aansluiten. Maar wel de andere TV op die wandcontactdoos. En dan heb ik nergens last van, geen stroomstoten, alles ligt netjes rond de 0 en 4 volt. Zodra ik die ene TV aansluit, alle stekkers tussen de 20 volt en 70 volt op alle apperatuur en stekkers.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Anoniem: 125132 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:13:
Als je de aarding van de coax niet wilt nakijken, dan koop je maar een nieuwe TV.
Ik heb de balle verstand van dit soort dingen, en ik heb net een monteur 70 euro in de handen geduwd omdat het aan een interne factor lag, en niet aan de kabelaar, heb niet veel zin om die monteur nogmaals uit te nodiggen en hem weer te moeten betalen omdat hij voet bij stuk houd dat het toch echt aan de TV ligt.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:10:
Oke, maar het gaat er hier om of het normaal is dat de TV dit doet, gezien andere TV's in huis dit niet doen, heb ik een gevoel dat de TV toch echt stuk is.

Zoja, is de TV stuk, is dit een reparatie geval, of zal ik mijn ouders zo een mooi straks LCD scherm aanpraten? (past alleen niet in hun meubel, maar dat past een 16:9 beeldbuis ook niet)
Ik leg toch duidelijk uit, met een heel simpele check (heb je dat stopcontact nu al bekeken), dat die afscherming van de coax in de TV zweeft.
Dan moet je nog weten dat in een KTV een spanning van enkele tientallen duizenden volts aanwezig is, en de afbuigplaten ook redelijke spanningen (en spanningsverschillen) ondergaan, er dus volop storing is. Die storing laat een spanning ontstaan, die 70V, das perfect normaal. Zodra je de TV met de coaxaansluiting verbind, zal die op 0V terugvallen (bij een goeie installatie moet de coax die toekomt in je huis goed geaard zijn, dus 0V zijn, maar goeie installatie's zijn zeldzaam).

Nogmaals: het is heel normaal, als het verbinden van een aarding in je huis met de afscherming van de TV de aardlek niet doet uitschakelen is je TV perfect tip-top in orde (en helpt een reparatie of nieuwe tv niets).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Om het verhaal van naftebakje vrij te vertalen.......

Het moet naar aarde afvloeien, controleer dit (of help even, even mantel naar aarde van een stopcontact)
Als spanning te hoog is schiet de aardlek er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Stopcontacten in huis zijn niet geaard, heb je een alternatief?

[ Voor 16% gewijzigd door astute op 03-08-2006 23:25 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:13
astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:25:
Draad spannen naar de verwarming :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Ik was zo benieuwt over je verhaal en heb een meting gedaan op 2 breedbeeld tv's van philips en een gewone kleine grundig met beeldbuis hier. Dus zonder aansluiting op de coax in de want en direct in op de coax aansluiting in de tv's.

De voltages kwamen in standby mode nog niet eens op de 0,1 volt en wanneer de tv aanstond werd dit 0,1 volt (waarschijnlijk door idd die velden die onstaan in de tv bij het produceren van die hoge spanningen.)

Ik moet je wel vertellen dat ik niet veel met tv gedaan heb. Het kan dus wellicht liggen aan de tv's hier. Ze zijn overigens alle 3 niet geaard.

Ik weet niet of andere mensen kunnen meten thuis maar als iemand andere voltages meet dan hoor\lees ik dat graag. Vind het wel interessant ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 03-08-2006 23:35 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28
Komt je kabel niet in de meterkast binnen, zoja dan moet je daar zeker de mantel met de aarde kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Laatst online: 18-06 14:49

gjs

Scoobydoobydoo

astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:25:
Oude tv's (vaak zonder scart) zijn niet galvanisch gescheiden van het net. Ze lossen dit vaak op door de coax aansluiting van de tv zwevend te maken.
Aarding heeft er niet veel mee te maken, een tv heeft immers ook geen randaarde stekker waarmee hij in het stopcontact gaat.
Om het 'probleem' op te lossen kan je een scheidingstrafo opnemen tussen de 220v aansluiting van je tv.
Je zal altijd een behoorlijk potentiaal verschil meten tussen de mantel van de kabel en aarde.

[ Voor 11% gewijzigd door gjs op 03-08-2006 23:40 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

jeronimo2003 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:35:
Komt je kabel niet in de meterkast binnen, zoja dan moet je daar zeker de mantel met de aarde kunnen verbinden.
Ik wil niet vreemd overkomen maar sinds wanneer moet je de kabel in je huis extra aarden ?? Heb ik nog nooit van gehoort.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

emiel1984 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:37:
[...]

Ik wil niet vreemd overkomen maar sinds wanneer moet je de kabel in je huis extra aarden ?? Heb ik nog nooit van gehoort.
In nieuwbouw wordt dit wel toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

gjs schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:35:
[...]

Oude tv's (vaak zonder scart) zijn niet galvanisch gescheiden van het net. Ze lossen dit vaak op door de coax aansluiting van de tv zwevend te maken.
Maar je meet toch in feite over een eindweerstand? Eigenschap van een coax(netwerk) is dat je op elk eindpunt een eindweerstand hebt. Dit betekent dat je niet een zwevent punt meet zover ik weet. Je belast hem namelijk wel op dat punt. Of zie ik iets over het oog.

@gjs Leuk om te weten .. zo leer je nog is wat :D Kan je ook vertellen waarom ze dat doe toevallig. Ik snap het idee niet. Door al die geaarde apparaten in huis krijg je daar toch alleen maar storing door. Die signalen zijn al zo gevoelig..

[ Voor 39% gewijzigd door Emiel1984 op 03-08-2006 23:44 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Emiel.

Mijn andere Grundig TV heeft dus ook 0,1volt. Mijn radio 3 volt ongeveer.
De TV is niet geaard, het huis is zo een 20 jaar oud dus nog niet standaard destijds. De TV zelf is 3 jaar oud, dus niet van de oudere generaties TV's.
Verder komt de kabel in de huiskamer binnen, en niet in de meterkast.

Dat jij op jou TV's ook niet die spanning meet moet toch iets betekenen lijkt mij.
Overigens kan er haast niet iets mis zijn met de wandcontactdoos gezien alleen maar 1 TV er last van heeft. Lijkt me dus sterk dat het daar aan ligt.
Beide TV's in huis zijn van dezelfde serie (volgensmij die van mijn ouders zelfs een halve serie nieuwer, iig wel een duurder model)

[ Voor 26% gewijzigd door astute op 03-08-2006 23:52 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

emiel1984 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:40:
[...]

Maar je meet toch in feite over een eindweerstand? Eigenschap van een coax(netwerk) is dat je op elk eindpunt een eindweerstand hebt. Dit betekent dat je niet een zwevent punt meet zover ik weet. Je belast hem namelijk wel op dat punt. Of zie ik iets over het oog.

@gjs Leuk om te weten .. zo leer je nog is wat :D Kan je ook vertellen waarom ze dat doe toevallig. Ik snap het idee niet. Door al die geaarde apparaten in huis krijg je daar toch alleen maar storing door. Die signalen zijn al zo gevoelig..
Je kan er van uit gaan dat de mantel van de coax die jij binnen krijgt op gelijk potientiaal ligt met aarde, ook als hij in huis niet met aarde is verbonden. Bij een tv met een niet galvanisch gescheiden voeding zal je tussen de massa van het chassis en aarde (radiator) gewoon een behoorlijke spanning meten. Omdat zo'n coax scheiding niet uit een transformator bestaat maar uit wat condensatortjes en spoeltjes hen je daar dus een behoorlijke lek.

Als je bv een pc hebt die aan een geaard stopcontact zit, en de audio is verboden met je versterker, dan heeft de kast van de versterker ook aard potentiaal, dus dat kan ook weer verklaren waar TS zijn 'schokken' vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:50:
Emiel.

Mijn andere Grundig TV heeft dus ook 0,1volt. Mijn radio 3 volt ongeveer.
De TV is niet geaard, het huis is zo een 20 jaar oud dus nog niet standaard destijds. De TV zelf is 3 jaar oud, dus niet van de oudere generaties TV's.
Verder komt de kabel in de huiskamer binnen, en niet in de meterkast.

Dat jij op jou TV's ook niet die spanning meet moet toch iets betekenen lijkt mij.
De tv's hier zijn;
kleine grundig 7 jaar oud.
breedbeeld philips 6 jaar mij
breedbeeld philips 4 jaar ouders

Dit is overigens ook een ouder huis (leeftijd weet ik niet).

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
cardinal808 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:30:
[...]Draad spannen naar de verwarming :?
Levensgevaarlijk, mag je écht niet doen.
Een kabelmonteur weet dat ie ferme schokken kan krijgen als ie aan de coaxaansluiting van een straat/wijk gaat spelen (huisaansluiting lostrekken, is naar ik al gehoord heb dikwijls een prikkelende ervaring), dit is hier op gemaakt.
In je CV ben je niet bedacht op spanningen, kan je de ketel totaal mee doen flippen, combinatie van brandstof en lekstroompjes (dus mogelijk vonken) is ook niet aan te raden.
En nee, de waterleiding geeft geen goeie aarding, dikwijls zit er vlas of teflon tussen de buizen (daarlangs is er dus geen elektrische verbinding), en ook het water in de buizen zelf geleid niet goed genoeg (bij ons thuis hebben we een tijdje geleden een HR ketel laten steken, CV-installatie-man was vergeten de aarding aan te sluiten, het beestje flipte zo nu en dan eens, gemiddeld elke week viel hij uit (kom je beneden, is het ijskoud)). Dus ik kan je 100% zeker vertellen: waterleiding en CV zijn geen aarding, ook al is de aarding verbonden met de waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
gjs, sorry, dit gaat me boven de pet. Overigens zei je eerst dat het alleen oudere toestellen betreft, ik denk dus niet dat het van toepassing is. En wederom, ook niet omdat ik met een soortgelijk toestel het "probleem" niet heb

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

104831

steek de stekker eens andersom in het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Zit er nog meer apparatuur aan deze tv aangesloten ?
Zo ja, haal alle aansluitingen eens los en meet dan nog eens.
Koppel ook stuk voor stuk alle apparaten eens af van de 'kabel'.

[ Voor 22% gewijzigd door gjs op 03-08-2006 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgens mij is dat een normaal verschijnsel, hebben wij hier ook, we hebben hier 2 tvs staan, een wat oudere bang en olafson en een nieuwere sony, die geven allebij wat stroom af.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

104831 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:55:
steek de stekker eens andersom in het stopcontact
Zou ook nog wel eens iets kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
Gjs, ik heb alles los gekoppeld, en ook echt de TV los in de kamer, met alleen de stroom en coax aangesloten gehad. En dus niet op de wanddoos. Toen waren alle spanningen op alle apparaten die op de coax stonden normaal. En alleen die coax uit de TV was dus zwaar over de zeik. Toen ik hem weer inplugde, stond er meteen overal stroom op en gaf alles ruis.

Verder, hoeveel is "wat" stroom, ook heeft de monteur gemeten, en was de wanddoos wel gewoon goed ge-aard. Hij concludeerde ook dat het aan de TV lag. Waardoor ik hem dus dik moest betalen.... |:(

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

astute schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:01:
Gjs, ik heb alles los gekoppeld, en ook echt de TV los in de kamer, met alleen de stroom en coax aangesloten gehad. En dus niet op de wanddoos. Toen waren alle spanningen op alle apparaten die op de coax stonden normaal. En alleen die coax uit de TV was dus zwaar over de zeik. Toen ik hem weer inplugde, stond er meteen overal stroom op en gaf alles ruis.

Verder, hoeveel is "wat" stroom, ook heeft de monteur gemeten, en was de wanddoos wel gewoon goed ge-aard. Hij concludeerde ook dat het aan de TV lag. Waardoor ik hem dus dik moest betalen.... |:(
En hoe is het beeld op een andere tv op dezelfde aansluiting ?
Het lijkt er toch wel op dat er iets mis is met je tv....
Ik denk wel dat er coax scheidingsfilters te koop zijn die je tussen de kabel en je tv kan plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door gjs op 04-08-2006 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

wisselspanning....

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
gjs schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:03:
[...]

En hoe is het beeld op een andere tv op dezelfde aansluiting ?
Het lijkt er toch wel op dat er iets mis is met je tv....
Ik denk wel dat er coax scheidingsfilters te koop zijn die je tussen de kabel en je tv kan plaatsen.
Beeld op de andere TV is perfect, nergens last van. (en die staat een verdieping hoger ook)

[ Voor 4% gewijzigd door astute op 04-08-2006 00:07 ]

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
cardinal808 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:30:
[...]
Draad spannen naar de verwarming :?
NEE !!! Dat mag je nooit doen (je moeder zal maar net in de badkamer haar handdoek over de verwarming hangen na het douchen...). Als er in huis helemaal geen geaarde wandcontactdozen zijn, is er waarschijnlijk ook geen aardlekschakelaar? Zou ik toch eens een elektrotechnisch installateur laten komen, want dat is echt niet meer van deze tijd en dan is je huis echt veel ouder dan 20 jaar. Spanning op behuizing van PC's etc. die niet geaard zijn is, zoals eerder opgemerkt, min of meer normaal, maar je mag daar geen "schokken" van krijgen, hooguit een vreemd gevoel (wel spanning maar zga geen vermogen). De TV zal niet echt "defect" zijn lijkt me, maar je weet nooit, dus neem ajb geen idiote risico's met verwarming of waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Uit je fantastisch uitgebreide post kan ik direct afleiden dat je denkt dat de stekker omgekeerd insteken niet uitmaakt.

Nu moet je weten dat de meeste thuisinstallatie's een "3*380V+N" aansluiting hebben, dat wil zeggen dat ze voor 230V de nulleider (is in het transformatorhuisje geaard, maar ook weer geen aarding, tis een nul) en een van de 3 fasedraden gebruiken. Daarbij is het dus zo dat de ene draad ongeveer een nulpotentiaal heeft, en de andere draad de wisselspanning voert, en het omkeren van de stekker dus verschil kan uitmaken (oude toestellen waren soms zelfs zo dat de nulleider met de behuizing was verbonden, stekker omkeren kon dus verschil zijn tussen leven en dood...).
Bij een 3*230V(+N) net heb je dat niet, dan gebruik je 2 fasedraden en staat op beide draden wisselspanning (120° verschoven).

@Toff: aardlekschakelaar heeft niets te maken met wel of geen aarding, die maakt gewoon de vergelijking van de stroom die "van en naar" de stopcontacten gaat, klein stroomverschil (30 of 300mA) en hij slaat uit.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 04-08-2006 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Zie hier http://www.radionics.demon.nl/aardlus/aardingslus.html
Zoek bij conrad even op mantelstroom, en je vindt er 2 !

[ Voor 31% gewijzigd door gjs op 04-08-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
als het aan de wandcontact doos zou liggen moet dat op een andere wandcontactdoos wel goed zijn. probeer de probleem tv eens op een andere wandcontactdoos. nog hetzelfde pronbleem? dan kan alleen de aansluiting op het kabel net in de straat het probleem van de stroomdoorgifte zijn.

bij wijze van spreken zou je als je de tv in de wandcontactdoos van de buurman stopt weer het zelfde probleem hebben, de buurman krijgt spanning op al zijn wandcontactdozen.
het probleem komt dus volgens mij wel egelijk uit de tv. dat 70 volt normaal is zou kunnen, maar dan betekent dat ook dat de hele wijk is aangesloten op een netwerk dat niet met die 70 volt overweg kan, of er is een probleem metd e wandcontactdoos waar het signaal het huis binnenkomt.

wat nu als je de spanning meet op de aansluiting op de tv, dus zonder de kabel er aan?
misschien is er iets mis met e kabel zelf?

ik zou in ieder geval de tv eens meegeven aan e monteur van ju werk of zo, al jullie die hebben. die zegt dan wel of die 70 volt normaal of abnormaal is. mijns inziens is het abnormaal dat dat met de kabel in de contactdoos er nog steeds 70 volt op staat ook al is de aarde wel goed, dan zou er nog steeds 70 volt op staan du je kunt nu nooit vaststellen of de kabel wel hoed geaard is

en waarom ze de kabel tegenwoordig in nieuwbouw aarden lijkt me duidelijk..
wat als je blikseminslag hebt, dan komt je kabel ook onder stroom, en die is dan niet geaard. dan gaat het dus via het kabelnetwerk ook naar de centrale etc. lijkt me niet echt wenselijk.
ook andersom, inslag bij de buren of de central wel je liever niet delen met al je buren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

gjs schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:52:
[...]

Je kan er van uit gaan dat de mantel van de coax die jij binnen krijgt op gelijk potientiaal ligt met aarde, ook als hij in huis niet met aarde is verbonden. Bij een tv met een niet galvanisch gescheiden voeding zal je tussen de massa van het chassis en aarde (radiator) gewoon een behoorlijke spanning meten. Omdat zo'n coax scheiding niet uit een transformator bestaat maar uit wat condensatortjes en spoeltjes hen je daar dus een behoorlijke lek.
Ik snap het idee dat je meer lekstromen dan zou meten. Maar het is wel een ingang waarop een gevoelig signaal komt. Deze kan je dus niet op een normaal aardpunt aansluiten lijkt mij.

Waarom zou de tv anders niet gewoon een aarding zelf hebben gehad...

Kijk als je dus de aarde van de kabel in de meterkast verbindt met je randaarde is er idd niks aan de hand als er geen apparaten met een aardingsstekker erop hebt aangesloten maar zodra je dat doet onstaan er problemen lijkt mij.

Even een extreem voorbeeld. Je hebt er een magnetron op aangesloten welke eigenlijk altijd voor een lekstroom op de aarding zorgt. Dit signaal gaat dan met vele andere signalen van andere apparaten in huis naar de aarding in de meterkast en zal hiermee dus ook naar de aarding van je kabel lopen.

Dit zorgt voor een signaal + kleine storing van lekstroom. Dus je signaal wordt verstoord en je beeld begint te storen of als je pecht hebt alleen maar te ruisen.

Je moet naar mijn idee wel een heel slecht merk hebben als je de tv dubbel moet aarden zoals jij refereert. Ik ga wanneer de school weer begint is vragen hoe dit nu in elkaar steekt. Ik probeer namelijk nu zelf namelijk even logisch na te denken maar kan iets over het hooft zien of je verhaal niet helemaal hebben begrepen.

@ engelbertus

De eerste helft heeft hij zo een beetje al uitgevoert. En bedankt voor de bevestiging van mijn verhaal. Ik denk dat jouw idee over die blikseminslag wel GJS in verwarring zal brengen over wie hem dat nu weer heeft wijsgemaakt. ..

Edit1 laatste verkeerd gelezen\begrepen...
Maar engelbertus als er bliksem inslaat dan zal hij toch juist het signaal verstoren en je tv op de coax vernielen. Weg tv is het dan dus. Eigenlijk zelfde als jij wil zeggen maar ik refereer naar het punt van niet dubbel aarden.

Als je de Coax niet met je eigen aardpunt aansluit kan de bliksem in feite alleen maar op die kabel komen door in te slaan op het verdeelhuis in de straat. Als de tv kapot gaat dan zal het signaal van de 230 niet naar de aarding van de coax gaan omdat de null dan de snelste weg is. Het gedeelte van het inkomende signaal is naar mijn idee namelijk een andere gedeelte in de tv dan het gedeelte van de benodigde voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door Emiel1984 op 04-08-2006 00:44 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
naftebakje schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:12:
[...]
@Toff: aardlekschakelaar heeft niets te maken met wel of geen aarding, die maakt gewoon de vergelijking van de stroom die "van en naar" de stopcontacten gaat, klein stroomverschil (30 of 300mA) en hij slaat uit.
Ja, maar ik bedoel hier aan te geven dat het a) al heel lang (veel langer dan 20 jaar iig) verplicht is om in natte ruimtes geaarde wcd's te hebben (of geen, maar da's lastig in de keuken ;)) en b) aardlekschalkelaars ook al langer dan 20 jaar (maar korter dan aarding) verplicht zijn in woningen en niet voor niets... Dit ivm dat enge voorstel om de verwarming te misbruiken. Ik vind gewoon dat een aardlekschakelaar "hoort" in een modern huis en als er echt geen aardaansluiting is, dan moet die er imo snel komen en zijn de meerkosten voor een aardlekschakelaar verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

@ naftebakje

Je verteld dat ze vroeger de null op de behuizing hadden staan. Heb je hier een betrouwbare bron voor ? Dit lijkt me levensgevaarlijk zoals je al zegt :p .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

heb niet alles gelezen dus wellicht dubbel. Galvanische scheiding op je coax zitten en klaar. Goed het probleem los je niet op maar het effect wel. Neem direct een goede van kempelectronics bijvoorbeeld of haal er eentje bij conrard en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 11:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

emiel1984 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:34:
@ naftebakje

Je verteld dat ze vroeger de null op de behuizing hadden staan. Heb je hier een betrouwbare bron voor ? Dit lijkt me levensgevaarlijk zoals je al zegt :p .
Bron heb ik niet 1-2-3, wel is het zo dat in de dagen dat nul op de behuizing zat, de TV wel verplicht geaard moest zijn. Die TVs zag je in NL niet zoveel omdat NL 50 jaar achterloopt op rest van wereld qua aarding in droge ruimtes :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133572

Ehm... Kan TS misschien even wat verduidelijken?

De titel is dat de tv STROOM geeft op de coax, vervolgens gaat het over 70W... Dat is inderdaad heel bizar vreemd! Dat kan zelfs dodelijk zijn! De genoemde situatie is dus extreem gevaarlijk en ik adviseer dan ook, als dat verhaal klopt, om het direct af te sluiten en nooit meer aan te sluiten!

MAAR... bedoelt TS niet toevallig dat er SPANNING op staat ipv stroom?

Het is heel normaal dat er spanning op staat hoor! Zou ongeveer de halve voedingspanning moeten zijn (115V) omdat de TV niet geaard is. Verder is de mantel van de coax ook geen aarde, die komt pas ergens in een cetrale kast hopenlijk een keer aan de ground en over die grote afstand kunnen zich grote spanningen opbouwen. Stroom echter niet, dan klappen er heel snel allerlei aardlek schakelaars uit en zo.

M.a.w. persoonlijk denk ik dat er helemaal niets aan de hand is! Vervang je splitters eens door een goede (!) antenne versterker en zorg voor goede pluggen op de coax (vergeet vooral niet ook de afscherming goed aan te sluiten!).

edit: Ben nog even wat pagina's in dit topic aan het doorlezen die ik nog niet gezien had en ik erger me dood aan de extreme onzin die ik tegen kom. TS: Neem niet alles voor waar aan aub! 70V is heel normaal (half wortel 2 * 110V, dus de meter op AC zetten ipv DC (of andersom) denk ik of het is zo het zo zwak is dat zelfs de interne weerstand van de meter de spanning doet inzakken). Zolang er geen stroom loopt is er niets aan de hand, alles volstrekt normaal!

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 133572 op 04-08-2006 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:08
Dat je schokjes (want een echte schok is het niet) voelt bij een TV die in STANDBY staat is heel normaal. Er zijn zoveel tv's die dat hebben en je krijgt het vaak alleen als je de coax vast pakt je jezelf ergens aan aard (verwarming of bv het AOP).
Je moet overigens altijd Voltage en Amepage bij elkaar nemen om echt het verbruikt te meten.
Ik heb zelf in 2.5maand tijd (voor me werk dan wel) zo'n 1200 AOP's vervangen en kwam dus ook regelmatig die schokjes tegen.
Het is ff iritand maar vaak niks tegen te doen. OF je moet de kabels vervangen en daarbij goede connectoren.
Kort door de bocht gezegd, zet je tv niet in standby en je bent van de probs af.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Anoniem: 133572 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 08:44:
MAAR... bedoelt TS niet toevallig dat er SPANNING op staat ipv stroom?
Lees de 5e en 6e post ook eens zou ik zeggen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
klaasbram schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:03:
Dat je schokjes (want een echte schok is het niet) voelt bij een TV die in STANDBY staat is heel normaal. Er zijn zoveel tv's die dat hebben en je krijgt het vaak alleen als je de coax vast pakt je jezelf ergens aan aard (verwarming of bv het AOP).
Je moet overigens altijd Voltage en Amepage bij elkaar nemen om echt het verbruikt te meten.
Ik heb zelf in 2.5maand tijd (voor me werk dan wel) zo'n 1200 AOP's vervangen en kwam dus ook regelmatig die schokjes tegen.
Het is ff iritand maar vaak niks tegen te doen. OF je moet de kabels vervangen en daarbij goede connectoren.
Kort door de bocht gezegd, zet je tv niet in standby en je bent van de probs af.
De TV staat niet in standby. De TV staat gewoon echt UIT. Dus met de schakelaar voor op de kast uit. Verder doet hij 't ook als de TV aan staat. En, een andere TV doet het niet...en als iemand beneden de coax van die TV aansluit, beginnen alle speakers in het huis te knisperren en als iemand met die TV zapt, storen de TV's en de radios in het hele huis

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 13:20

basz

Professioneel prutser

En heb je de tv al eens in een ander huis aangesloten?
Ik ben het eens met de stelling dat 70volt (al was het 100volt..) niks vreemds is voor je TV. Dat je andere TV's het niet hebben betekend enkel dat die TV's toevallig anders ontworpen zijn IMHO.
(De mantel van de coax uit de muur vastpakken met de ene hand en de verwarming met de andere hand, per deifinitie een succesformule.. ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
emiel1984 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:34:
@ naftebakje

Op CO kom je het nu en dan tegen, dat oude buizenversterkers en dergerlijke zo aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 07:02

Fido

since 2001

Bij mijn weten hebben geschakelde voedingen altijd 110V op de behuizing staan. Je zult er versteld van staan, als je tussen verschillende apparaten en de radiator van de CV installatie de spanning gaat meten, waar je die spanning allemaal tegen komt. Ik denk niet dat die TV kapot is. Zou je hem toch vervangen, dan houd je het probleem waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168688

astute schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:31:
[...]

70volt idd. Maar Maar probleem is dat de coax doorgelust wordt via een splitters, maar dan ook via de wanddoos stroom wordt doorgegeven naar de coax kabels naar radios in het huis die op de kabel staan.
Raak ik het ijzeren gedeelte van de radio aan, krijg ik een schok. Nu we die ene kabel van die TV los gekoppelt hebben, krijg ik geen schok maar van die andere kabels, en is alle ruis weg.
Meet ik de spanning van de kabel, die dus echt alleen maar in de TV zit, terwijl de TV uit is, zit er nog tussen de 55 en 70 volt op. Zodra ik die kabel weer in het contact doos steek, gaat de TV ruizen, en de radio, die niet eens op de radio ingesteld staat, maar in CD modus staat, begint meteen te knisperren over de speakers.
lijkt me niet echt gezond nee.Hier voel ik ook stroom op de coax maar wat jij beschrijft heb ik geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik heb net voor de grap in de meterkast eens de coax die uit de signaalversterker komt losgetrokken en het spanningsverschil tussen die mantel en de aarde gemeten... 69V. Daar hingen dus een splitter, 3 tv's en 2 radio's achter, zat los van het kabelnet...

Het mooie is alleen dat dat spanningsverschil teruzakt naar 0.01V als ik heb kabeltje er weer instop... wat me ook redelijk normaal lijkt aangezien de coaxaansluiting ergens in een wijkkastje ook geaard moet zijn...

Hier overigens nooit problemen met TV's...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0860
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 07:29
Ik heb ook nog een vraag,

Ik heb UPC en twee weken geleden is in ons blok de bliksem ingeslagen en heeft mijn receiver het begeven evenals de mediabox van UPC.
Wat is er aan de hand, de groene kabel van de kabelmaatsch. komt het huis binnen en gaat gewoonlijk via een splitter enz naar de huiskamer en dan (coax) de TV of mediabox in.
Echter op het moment dat je de kabel achterin de TV of mediabox steekt springt de aardlek schakelaar er uit (kortsluiting dus)
Dan als je de kabel die de woning binnenkomt zonder tussenkomst van wat dan ook rechtstreeks op de tv/mediabox aansluit, blijft de aardlekzekering er uit springen, sterker nog als je die kabel met je hand aanraakt krijg je een megaklap van strom door je lichaam.
Buiten staat de grijze kast is vandaag gemeten door een monteur, niets aan de hand zegt men.
UPC verwijst naar de Nuon, Nuon zegt"nee is niet voor ons. Electrobedrijf vind het een vreemde zaak en ligt toch het probleem bij UPC.
Om moe van te worden.
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Je wordt dus van t kastje naar de muur gestuurt en terug.. dat is een veelkoment probleem bij upc.

Dus als ik het goed begrijp krijg je van de coax kabel die binnenkomt in je huis een schok ? Heb je hiertussen een versterker zitten toevallig ? Het kan misschien een doorgeslagen versterker zijn dus.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-06 22:07
huishoudhandschoenen aan bij aansluiten, ook als je kastjes veranderd ofzo. niks aan de hand verder. er staat altijd wat spanning op voor zover ik weet, en dat jeukt wat aan de handen, maar als de aardlek eruit springt is het niet helemaal zuiver lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Ik heb het zelfde "probleem" als de TS. Ik heb zelf een kleine TV: de Grundig Davio.
Als ik het vrouwtjestekker van de coaxkabel pak krijg ik een irritante tik, terwijl dat alleen maar stroom/spanning (snap nooit het verschil :P) vanaf de TV afkomstig kan zijn. Echter de TV zelf staat volledig uit, maar met de stekker nog in het stopcontact.
Ik heb er mee leren leven en wanneer ik iets moet doen gebruik ik wel gereedschap als een tang oid. Andere apparatuur in huis heeft er in ieder geval geen last van: geen geknetter op boxen of vreemd werkende apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wdrawing
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 16:40
Wij hebben hier thuis, een soort gelijk probleem gehad. maar wij hadden zelf 220v op de coax staan.
Dit kwam door een JVC tv.

Dit probleem was uit eindelijke op gelost door de stekker van de tv om te draaien, en terug te doen in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0860
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-06 07:29
emiel1984 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:46:
Je wordt dus van t kastje naar de muur gestuurt en terug.. dat is een veelkoment probleem bij upc.

Dus als ik het goed begrijp krijg je van de coax kabel die binnenkomt in je huis een schok ? Heb je hiertussen een versterker zitten toevallig ? Het kan misschien een doorgeslagen versterker zijn dus.
Er zat een versterker tussen, maar ook al haal je die er tussen uit, dan nog klapt de aardlek eruit.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Wat stuiter hierboven al zei geldt ook voor Rob0860, maar het is wel errug weird...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Holy shit, 3 pagina's aan reacties en nog geen helder antwoord voor TS! 8)7
Lijkt me dat hij toch wel duidelijk omschrijft wat er aan de hand is:

Hij meet 70V op de TV, en zodra de TV op de antenne is aangesloten krijgt hij een schok van alles wat ook met die antenne is verbonden. Lijkt me dus vrij helder dat inderdaad die TV naar de klote is, dit is namelijk absoluut niet goed. Een TV hoort dit niet te doen. Mocht je al iets kunnen meten aan de niet-aangesloten antenneplug van je TV, zou die spanning onmiddelijk 0 moeten worden zodra je er een antenne op aansluit.
Met antenne bedoel ik natuurlijk ook Centrale antenne.

Dus TS: Ja, je TV is kapot. Maar over de kosten van reparatie of over de mogelijke oplosssing kan ik je verder niet van dienst zijn.

edit: Wat stuiter zegt inderdaad lost de symptonen op, maar je kunt je oprecht afvragen of het verstandig is om een duidelijk kapotte TV nog te blijven gebruiken, de kans bestaat altijd dat hij nog verder kapot gaat of dat er echt ongelukken gebeuren. Tja, lijkt me ook een argument om je ouders een flatscreen aan te smeren. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 09-08-2006 23:23 ]

Pagina: 1