gjs schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:52:
[...]
Je kan er van uit gaan dat de mantel van de coax die jij binnen krijgt op gelijk potientiaal ligt met aarde, ook als hij in huis niet met aarde is verbonden. Bij een tv met een niet galvanisch gescheiden voeding zal je tussen de massa van het chassis en aarde (radiator) gewoon een behoorlijke spanning meten. Omdat zo'n coax scheiding niet uit een transformator bestaat maar uit wat condensatortjes en spoeltjes hen je daar dus een behoorlijke lek.
Ik snap het idee dat je meer lekstromen dan zou meten. Maar het is wel een ingang waarop een gevoelig signaal komt. Deze kan je dus niet op een normaal aardpunt aansluiten lijkt mij.
Waarom zou de tv anders niet gewoon een aarding zelf hebben gehad...
Kijk als je dus de aarde van de kabel in de meterkast verbindt met je randaarde is er idd niks aan de hand als er geen apparaten met een aardingsstekker erop hebt aangesloten maar zodra je dat doet onstaan er problemen lijkt mij.
Even een extreem voorbeeld. Je hebt er een magnetron op aangesloten welke eigenlijk altijd voor een lekstroom op de aarding zorgt. Dit signaal gaat dan met vele andere signalen van andere apparaten in huis naar de aarding in de meterkast en zal hiermee dus ook naar de aarding van je kabel lopen.
Dit zorgt voor een signaal + kleine storing van lekstroom. Dus je signaal wordt verstoord en je beeld begint te storen of als je pecht hebt alleen maar te ruisen.
Je moet naar mijn idee wel een heel slecht merk hebben als je de tv dubbel moet aarden zoals jij refereert. Ik ga wanneer de school weer begint is vragen hoe dit nu in elkaar steekt. Ik probeer namelijk nu zelf namelijk even logisch na te denken maar kan iets over het hooft zien of je verhaal niet helemaal hebben begrepen.
@ engelbertus
De eerste helft heeft hij zo een beetje al uitgevoert. En bedankt voor de bevestiging van mijn verhaal. Ik denk dat jouw idee over die blikseminslag wel GJS in verwarring zal brengen over wie hem dat nu weer heeft wijsgemaakt. ..
Edit1 laatste verkeerd gelezen\begrepen...
Maar engelbertus als er bliksem inslaat dan zal hij toch juist het signaal verstoren en je tv op de coax vernielen. Weg tv is het dan dus. Eigenlijk zelfde als jij wil zeggen maar ik refereer naar het punt van niet dubbel aarden.
Als je de Coax niet met je eigen aardpunt aansluit kan de bliksem in feite alleen maar op die kabel komen door in te slaan op het verdeelhuis in de straat. Als de tv kapot gaat dan zal het signaal van de 230 niet naar de aarding van de coax gaan omdat de null dan de snelste weg is. Het gedeelte van het inkomende signaal is naar mijn idee namelijk een andere gedeelte in de tv dan het gedeelte van de benodigde voeding.
[
Voor 20% gewijzigd door
Emiel1984 op 04-08-2006 00:44
]