Welke externe geluidskaart voor opnames?

Pagina: 1
Acties:
  • 693 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr.David
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik wil een externe (USB of Firewire) geluidskaart aanschaffen voor mijn laptop. Deze externe kaart wil gebruiken om live mijn DJ-sets op te nemen. De kaart zal worden aangesloten op de rec out van mijn mengpaneel. De vraag is welke moet ik nou nemen? Ik heb al een beetje rondgekeken en dit is wat ik gevonden heb.

Terratec Phono PreAmp Studio USB :9~
Deze lijkt me ideaal voor het opnemen, maar meer kan ie ook niet. € 95,-
Afbeeldingslocatie: http://entertainen.terratec.net/modules/My_eGallery/gallery/produkte/hifi-mp3/phonopreampusb/phonoPreAmpUSBb.jpg
http://entertainen.terrat...News&file=article&sid=139

Creative Audigy 2NX :/
Kan je ook mee opnemen en is gelijk ook een geluidskaart. Vele extra's € 120,-
Afbeeldingslocatie: http://images.creative.com/iss/images/products/headers/prod9103_hdr_1_6_1.jpg
http://www.creative.com/p...category=205&product=9103

M-AUDIO Conectiv _/-\o_
Lijkt me precies wat ik zoek alleen een beetje duur. $ 299,- ;(
Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/conectiv.jpg
http://www.m-audio.com/in...02d408d9dd700fe0afe495ad1

Wie heeft er ervaring of een goed advies? :*)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Creative: volledig ongeschikt
Die terratec: ongeschikt omdat je menpaneel gewoon een lineout heeft
M-audio: zeker bruikbaar, maar aangezien je een mengpaneel hebt heb je helemaal niet veel poespas nodig.

Een simpele kaart voldoen dus eigenlijk. Zoals de M-Audio Audiophile USB, M-Audio Fast Track USBEMU 0202 USB en nog een aantal anderen in deze prijsklasse.

Kun je je mengpaneel voor een leuk prijsje verkopen zou je ook nog zoiets kunnen overwegen: http://www.feedback.nl/?id=55&b=PHB12FW

Ben je in een keer klaar :)

Zelf heb ik laatst een Edirol UA-25 gekocht. Kun je ook prima me opnemen, maar is wat boven je budget misschien.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 03-08-2006 20:58 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mr.David
deepspace schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:57:
Creative: volledig ongeschikt
Die terratec: ongeschikt omdat je menpaneel gewoon een lineout heeft
M-audio: zeker bruikbaar, maar aangezien je een mengpaneel hebt heb je helemaal niet veel poespas nodig.

Een simpele kaart voldoen dus eigenlijk. Zoals de M-Audio Audiophile USB, M-Audio Fast Track USBEMU 0202 USB en nog een aantal anderen in deze prijsklasse.

Kun je je mengpaneel voor een leuk prijsje verkopen zou je ook nog zoiets kunnen overwegen: http://www.feedback.nl/?id=55&b=PHB12FW

Ben je in een keer klaar :)

Zelf heb ik laatst een Edirol UA-25 gekocht. Kun je ook prima me opnemen, maar is wat boven je budget misschien.
Die terratec is volgens mij wel geschikt ik snap niet helemaal wat je bedoelt? :?

De M-Audio's zijn voornamenlijk voor gitaren etc. , dus niet geschikt voor mij. Pas bij de duurdere modellen komen de juiste aansluitingen.
Check de image maar van de Fast Track.
Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/en/connectivity/big/fast_track_usb.gif

Mijn mengpaneel verkopen.... 8)7 Met dat ding kan ik helemaal niets als DJ.... Heb net mijn Pioneer DJM-600 voor een DJM 800 ingeruild. Dat is het echte werk. 8)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mr.David schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:40:
Die terratec is volgens mij wel geschikt ik snap niet helemaal wat je bedoelt? :?
Nee, dat ding is alleen bedoeld om direct op een platenspeler aan te sluiten

Een mengpaneel heeft gewoon een line uitgang, dus je hebt een kaart nodig met line input en niet met phono.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:08
Als je op je laptop geluid wilt opnemen met een externe kaart kun je ook deze overwegen. Het is alleen geen USB of Firewire, maar een pcmcia kaartje. Die lijkt met qua budget ook mogelijk.

verdwaalde ict'er op elektro!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hier staan er flink wat op een rijtje, gesorteerd op prijs en zelfs de goedkoopste is voor jou doel geschikt.
Kijk ander ook eens naar de Terratec Aureon 5.1 USB MKII , veel waar voor z'n geld.

Waarom gebruik je de line-in van je laptop eigenlijk niet gewoon? Zal wellicht voor jou doel prima volstaan.......

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

De Behringer FCA-202 lijkt me een mooie optie: http://www.tcmagazine.inf...tion=show&showarticle=194
(helaas geen review met echte kwaliteits-tests)

Kost ongeveer 90 euro in NL.

• Mr.David
deepspace schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 21:50:
[...]

Nee, dat ding is alleen bedoeld om direct op een platenspeler aan te sluiten

Een mengpaneel heeft gewoon een line uitgang, dus je hebt een kaart nodig met line input en niet met phono.
Afbeeldingslocatie: http://entertainen.terratec.net/images/products/PPA-USB-Diagramm-white_S.jpg

Je kan alles opnemen niet alleen vinyl. Dit ding is gemaakt om te recorden. Misschien vooral voor platenspelers, maar ook voor casettedecks dus een mengpaneel moet volgens mij ook kunnen.

edit: Ik heb ff de reviews gelezen en deze is inderdaad niet zo interessant. Hij is meer gemaakt om slecht opgenomen troep wat beter te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr.David op 04-08-2006 00:19 ]

• Mr.David
John_Glenn schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:42:
De Behringer FCA-202 lijkt me een mooie optie: http://www.tcmagazine.inf...tion=show&showarticle=194
(helaas geen review met echte kwaliteits-tests)

Kost ongeveer 90 euro in NL.
Deze is heel interessant. Thanx voor de tip. :9~

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mr.David schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:09:
Je kan alles opnemen niet alleen vinyl. Dit ding is gemaakt om te recorden. Misschien vooral voor platenspelers, maar ook voor casettedecks dus een mengpaneel moet volgens mij ook kunnen.
Klopt, je kan de phono-versterker uitschakelen en dan heb je een gewone line-in. Maar als je dan naar de specs kijkt: signaal/ruis verhouding van 90dBA is niet echt state-of-the-art meer... Je betaalt hier dus met name voor de phono-versterker die je niet wilt gebruiken...

edit: lol, zie dat je net een edit had toegevoegd :P

Hoop dat die Behringer inderdaad wat is. Prijs kwam van Feedback.nl trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door John_Glenn op 04-08-2006 00:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik weet niet wat ik van de behringen moet vinden.

Het is wel erg goedkoop voor een firewirekaartje, en specs zeggen zo weinig.

• Mr.David
Ik wist niet dat het zo moeilijk zou zijn om een leuke externe kaart te vinden die goed opneemt. Is die Creative zo slecht met opnemen? Dat kaartje kan je namenlijk overal halen. Het gaat er mij om dat ik cd kwaliteit kan opnemen. Ik wil mijn eigen mix creaties opnemen en dan op cd branden om vervolgens deze cd's een beetje te verspreiden. Misschien wordt ik ooit nog een x een bekende DJ... :z

• MauriX
  • Laatst online: 10-05-2022
In hoeverre is een geluidskaart afhankelijk van de opname kwaliteit? Ik ben op zoek naar iets vergelijkbaars. Als een geluidskaart in de specs 192khz en 24 bit heeft staan, wat houdt dit dan in? Is dit dan ook van invloed op de opnames, of puur afspeel kwaliteit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Creative is game meuk, niet bedoeld voor opnames, boven dien 7.1. Dus het geld moet je verdelen over zeven dac's i.p.v twee. blijft voor de ADC's al helemaal weinig over. Het is gewoon meuk.

Dan liever de Behringer.

192Khz, 24 bit zegt gewoon helemaal niks over de geluidskwaliteit. Een 44.1 Khz 16 bit DAC kan beter zijn. Geeft dus totaal geen indicatie.

Opnemen zou je het liefst doen in 96 Khz 24 bit (of 88.2 Khz). Als je tevreden bent met je mix kun je het via software dan omzetten naar 44.1 Khz 16 bit (CD kwali). Dit doe je om met het bewerken meer speelruimte enminder verliezen te hebben.

Ik zou eens wat meer naar de Emu 0202 kijken. kost hetzelfde als de creative kaart en is duidelijk beter voor jou doel gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 04-08-2006 09:52 ]

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 19:33
Voor een aantal objectieve testresultaten met onder andere de audigy 2 nx in kan je ook eens hier kijken.
De EMU's zijn dus duidelijk beter, maar de creative is dus verre van ongeschikt.
Ik zou het dus persoonlijk laten afhangen van wat je nog meer met de geluidskaart wil doen. Is het echt enkel voor de opnames te maken, dan is bijvoorbeeld die emu 0202 inderdaad de beste keuze.
Wil je 'm eventueel ook nog kunnen gebruiken om een filmpje te kijken of spelletjes te spelen ofzo, dan lijkt de creative mij de beste keuze.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Adion schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:38:
De EMU's zijn dus duidelijk beter, maar de creative is dus verre van ongeschikt.
Het verschil tussen "Very Good" en "Excelent" is imho nog behoorlijk groot. Bijvoorbeeld een crosstalk van 83 dB t.o.v 110 dB is grofweg een factor 1000 beter :+

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 21:04
Mr.David. Als je net een DJM 800 heb gekocht waarom neem je dan niet een kaart met SPDIF in erbij naast analoog? Je mixer heeft immers ook een digitale uitgang. Zou ik hem lekker digitaal aansluiten.

• Mr.David
jappo112 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:30:
Mr.David. Als je net een DJM 800 heb gekocht waarom neem je dan niet een kaart met SPDIF in erbij naast analoog? Je mixer heeft immers ook een digitale uitgang. Zou ik hem lekker digitaal aansluiten.
Ik weet niet wat beter is. Op welk punt wordt digitaal naar analoog omgezet. Welke D/A converter is beter, die van het mengpaneel of die van de kaart? Wordt het wel omgezet of blijft het dan digitaal? Ik weet het niet precies..... O-)

Tot nu toe is mijn keus de EMU 0202....

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.David op 04-08-2006 11:49 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je mengpaneel SPDIF output heeft is het inderdaad een optie om een kaart met SPDIF input te nemen. Dat scheelt namelijk een conversie slag omdat het mengpaneel sowiso al 24 bit 96 Khz ADC's heeft en deze ook altijd gebruikt.

Ik denk dat deze methode absoluut de voorkeur geniet!

Dus: zoek een kaart met coax SPDIF input.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 04-08-2006 11:59 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mr.David schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 11:48:
Ik weet niet wat beter is. Op welk punt wordt digitaal naar analoog omgezet. Welke D/A converter is beter, die van het mengpaneel of die van de kaart?
Lol, had er helemaal overheen gelezen dat je een DJM-800 hebt. Dat mengpaneel werkt intern volgens mij digitaal - dus wat je ook doet, alles wat naar binnen gaat passeert de AD-converter.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=10
(Waveterminal U24) is het eerste waar ik aan denk voor spdif.
edit: oops, deze is niet echt handig, want zoals deepspace aangeeft: geen 96kHz...

[ Voor 6% gewijzigd door John_Glenn op 04-08-2006 19:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Helaas maar tot 48 Khz. Beetje jammer.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Wat je ook doet, ga iig niet voor de Audiotrak Maya 44 USB (wordt ook onder het ESI merk verkocht). Op zich een goede kaart, geluidskwaliteit ben ik ook tevreden over, maar helaas brakke drivers. Af en toe, en dat kan ook tijdens het opnemen zijn, valt hij er ineens uit. De enige manier om hem dan weer werkend te krijgen is USB snoertje los- en weer vastkoppelen. Sommige programma's (bijvoorbeeld Skype) gaan daar helemaal van flippen.

Ik heb die Maya nu bijna anderhalf jaar, en het probleem heb ik nog steeds niet weten te verhelpen. Momenteel ben ik langzaamaan aan het sparen voor iets vergelijkbaars van M-Audio, die wel bekend staan om goede drivers.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Adion
deepspace schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:54:
Het verschil tussen "Very Good" en "Excelent" is imho nog behoorlijk groot. Bijvoorbeeld een crosstalk van 83 dB t.o.v 110 dB is grofweg een factor 1000 beter :+
Nogal groot in cijfers, maar volgens mij is het hoorbaar verschil verwaarloosbaar. Zeker als je bron toch al vinyl zou zijn, waar je een channel separation van slechts 23 dB hebt bijvoorbeeld... (volgens de specs van de ortofon concorde nightclub, qua geluidskwaliteit toch 1 van de betere dj naalden)

• Mr.David
Nou dan maar ff mijn hele setup posten..... 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.stantonmagnetics.com/v2/images/products/tmaster_sk_mp4.jpg

Deze naalden heb ik dus (Stanton Trackmaster II SK).
Specs:
Description Measurement
Frequency Response 20 to 20 kHz
Output @ 1kHz: 7.0mV
Channel Separation @ 1 kHz: >30dB
Channel Balance @ 1 kHz: within 2dB
Tracking Force: 2 to 5 grams
Stylus Tip: (T-II-SK)
.7 mil Spherical
Super High Polish diamond
DC Resistance: 830 ohms nom.
Inductance: 810 mH nom.
Cartridge Weight: 18 g
Tracking Ability: 90µ @ 3 grams
Recommended Load: 47k ohms and 275 pF
Replacement Stylus: T-II-SK, T-II-SK-MP, T-II-SK-DP (3/pk)

The Trackmaster II SK-MP are matched pairs

2x Technics SL-1200 MKII
2x Technics SLDZ-1200
Pioneer DJM-800
Aangesloten op
Yamaha DSP-A2
Nog vele Yamaha componenten... :X

Speakers:
4X B&W DM 604 S2
1X LCR 600 S2

Ik heb nu de Behringer FCA202 gekocht om uit te proberen... Voor 89 euries kon ik 'm niet laten liggen. O-) De EMU 0202 had een lange levertijd, omdat hij net uit is. ;(

• Mr.David
Ik heb een probleempje met Adobe Audition 2.0. Ik heb mijn Externe geluidskaart ingesteld op 96KHz 32bit nu wil ik opnemen, maar dat doet Adobe niet, omdat het programma staat ingesteld op 44,1KHz 32bit. Dit lukt me niet om te veranderen. Ik kan alleen de kaart instellen op 41,1KHz 32bit en dan kan ik wel opnemen, maar ik wil gewoon op de hoogste kwaliteit opnemen om daarna down te mixen naar cd kwaliteit. Wie kan mij helpen?

Edit: Ik heb het al.... Ik moest een nieuwe waveform openen. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.David op 05-08-2006 01:14 ]

• Adion
Als het mogelijk is om je geluidskaart meteen op 44.1kHz in te stellen lijkt me dat persoonlijk het beste voor de kwaliteit. Een sample-rate conversie achteraf is altijd moeilijker dan het meteen goed opnemen.
Bovendien neem ik aan dat je achteraf eigenlijk enkel het volume wil aanpassen, en misschien wat knippen aan het begin en einde.
Als dat de enige bewerkingen zijn die je nog wil doen, is het enige wat nut heeft om eerst op een hoger aantal bits op te nemen, en dat dan later te converteren naar 16-bit.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

beetje mosterd na de maaltijd, maar thomann.de heeft nu de esi u46dj voor de "hammerpreis" van 99 eu. Dat is echt geen geld voor die kaart.

Wise enough to play the fool

• Mr.David
teacher schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 02:08:
beetje mosterd na de maaltijd, maar thomann.de heeft nu de esi u46dj voor de "hammerpreis" van 99 eu. Dat is echt geen geld voor die kaart.
Nou dat is geen mosterd na de maaltijd... Ik kan de Behringer altijd nog binnen 8 dagen terug brengen. Dus ideeen zijn nog steeds welkom.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

deepspace schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:29:
Ik weet niet wat ik van de behringen moet vinden.

Het is wel erg goedkoop voor een firewirekaartje, en specs zeggen zo weinig.
Kwam net een review tegen waarin wel wat snelle loop-back metingen waren gedaan:
http://www.amazona.de/ind...=26&file=2&article_id=600 (pas op, Duits! :))
Valt eerlijk gezegd nogal tegen, zoals jij al verwachtte... :(

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als de kaart dat soort metingen geeft zou ik hem inderdaad terug brengen. in 24 bit mode mag je wel zo'n 100 dB Dynamiek en ruis verwachten eigenlijk.

De oplossing van het 44.1 Khz probleem is denk ik te vinden in de software van de kaart, zo te zien kun je daar gewoon de gewenste samplerate instellen. Ik zou trouwens gewoon 24 bit opnemen.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De emu 0202 en 0404 usb wordt al maanden beloofd en is ook weer van de website (www.emu.com) verdwenen. Zie http://www.productionforums.com/viewtopic.php?t=6665
Dit kan nog wel een heel tijdje duren... Ik heb die kaarten al 3 maanden op het oog (de 0404usb).
Pagina: 1