Wanneer een nieuw game-systeem te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 10:09
Nu mijn bestaande PC (Medion P4 3GHz uit 2003) langzaam begint te verouderen, ben ik bijna toe aan een nieuw systeem. De bestaande pc doet het echter nog erg goed voor zijn leeftijd, dus ik ben van plan nog wel een paar maandjes te wachten. Mijn vraag is: Wat is het beste moment om een geheel nieuwe game-pc aan te schaffen, met het oog op toekomstige technieken en eventuele prijsverlagingen?

Bijvoorbeeld: Is het slim om te wachten op Windows Vista, en dan gelijk een OEM licentie erbij doen wanneer die op de markt is? En, is het verstandig te wachten op een DirectX10 videokaart? Kortom: Welke hardware-ontwikkelingen kan ik het beste afwachten?

De reden voor deze vraag is dat ik wil voorkomen dat ik op een ongelukkig moment een nieuwe pc koop, waardoor ik dan weinig upgrade-mogelijkheden zal hebben, of veel teveel betaal. Ik wil wel het nieuwste van het nieuwste (budget: ongeveer 1400-2000). Alle info is welkom! bvd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kortom: Welke hardware-ontwikkelingen kan ik het beste afwachten?
Geen, als je nu wil gamen moet je nu kopen. Kun je nog door met je huidige systeem kun je afwachten tot je dat niet meer kan.

Verwijderd

Ik denk dat we nu net in een goede periode zitten met de conroe :)

Verwijderd

Ikzelf zou wachten (tenzij het te lang is) op de nieuwe DX10 kaarten. De conroe is leuk nu maar moeilijk verkrijgbaar en de moederborden zijn nog stukken duurder dan S939 bordjes. Als je wilt kan je dan een gloednieuwe DX10 kaart kopen een huidig topmodel wat dan stukken goedkoper is (afhankelijk of je een DX10 kaart wilt hebben)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

geert1 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:57:*knip*
Ik wil wel het nieuwste van het nieuwste (budget: ongeveer 1400-2000). Alle info is welkom! bvd.
No offence, maar wil je het nieuwste van het nieuwste en nog 1 of 2 jaar vooruit kunnen, mag je je budget wel opschroeven.

Conroe-bordje: rond de 150 Euro
Conroe-CPU Extreme: 900 Euro
2GB geheugen: 200 Euro
Dual/quad-GPU: vanaf 500 Euro
HDD's: beetje opstelling vanaf 150 Euro
Kassie + koeling: 200+ Euro

En dan nog aanverwanten misschien zoals een fijne 19" of 24" TFT, muisje, keyboard, optische stations etc... Als je alles nieuw wil kopen, is 1750 een ondergrens maar dat is mijn mening (en berekening) vooral als je kijkt naar de BBG's waar het gamesysteem op 2 ruggen wordt afgerond en nog sommige mensen aanzienlijk andere/duurdere onderdelen in schroeven.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• geert1
DirectX10 leek me inderdaad al een belangrijke ontwikkeling om op te wachten, ik denk dat ik dat ook maar doe. Anders moet ik over een jaar alweer upgraden ben ik bang...

@MAX3400: Ik hoop echt met maximaal €2000,- toe te kunnen, misschien door (onder meer) niet de meest extreme Conroe te nemen, maar net eentje lager. Maar het gaat hier niet echt over budget, maar meer over het juiste moment van aankoop :)

Alle meningen en ideeen zijn welkom!

[ Voor 36% gewijzigd door geert1 op 03-08-2006 18:09 ]

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
een computer kopen is per definitie een slechte investering. Wanneer je dus een nieuwe koopt hangt dus van 2 dingen af: jou wensen/eisen en meest belangrijk, jou portomone.

in principe is er (gelukkig) altijd een nieuwe koele hardware revolutie die er aan komt. Voor gamen is momenteel de videokaart de bottleneck, unlike 5 jaar geleden toen de software zelf achter liep op de hardware (toen ik mn 32 mb riva tnt2 m64 met mn 600 duron kocht ;) ). Als je dus zeker wil zijn dat je iig 2 jaar mee kunt met games is het dus verstandig daar extra in te 'investeren' en bijvoorbeeld te bezuinigen op cpu en harddisks

kortom: goeie moment bestaat niet :)

http://specs.tweak.to/12504

• MAX3400

MAX3400

^ eens met autodidact; een goed moment is er nooit.

Dan even over je upgrade-moment "op een later tijdstip"; ik snap heel goed dat je binnen je budget wil blijven maar dan zit je automatisch vast aan eerder weer geld uitgeven voor upgrades dan als je nu ineens alles neerzet. Ja, met prijsfluctuaties kan je later goedkoper uitzijn maar aan de andere kant ga je dan later upgraden met minder snelle apparatuur als je goedkoop wil upgraden.

Het is altijd een situatie van geven en nemen en elke PC die je koopt is tijdens het bestel-proces eigenlijk al verouderd.

Zet eerst een op een rijtje wat je echt met je PC wil gaan doen. Ja, gamen. Maar houdt dat in hardcore-Patience of wil je de snelste 3D-shooters op de hoogste resoluties? Er zit nogal een verschil in wat een PC kan/moet en wat je koopt. Als je bijvoorbeeld wel 3D op hoge resolutie wil draaien maar het spel is niet dynamisch snel en je hebt aan 10 of 15fps genoeg, dan kan je beter investeren in een grotere monitor dan een snellere VGA-kaart. En andersom; wil je 800fps maar vind je 1024x768 ook mooi, investeer dan in een snelle VGA-kaart en een kleinere monitor.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 03-08-2006 18:26 ]

• geert1
@autodidact: Ik snap je punt, maar toch zijn er volgens mij wel degelijk goede en slechte momenten om een systeem aan te schaffen, en zijn die momenten ook te voorspellen.

Bijvoorbeeld: Iemand koopt een tijdje geleden een PC met de laatste lichting AGP videokaarten. Je loopt dan snel achter, en betaalt te veel voor verouderde hardware. Als je vervolgens wilt upgraden, heb je sowieso ook een nieuw moederbord nodig (met PCIe), en daarmee misschien nog wel meer nieuwe onderdelen om alles weer goed bij elkaar te doen passen. Als je dus het juiste moment afwacht, heeft dat zeker voordeel lijkt me.

• geert1
@MAX3400: Bedankt voor de info, je hebt inderdaad een punt. Zodra ik een pc koop, zal hij eigenlijk direct verouderd zijn. Daar zal ik mee moeten leven...

Maar wat denken jullie dan van het Windows Vista / DirectX10 verhaal? Is het echt slim om nu een videokaart van 500 euro te kopen, terwijl de volgende DirectX voor de deur staat?

• MAX3400

MAX3400

geert1 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:31:
@MAX3400: Bedankt voor de info, je hebt inderdaad een punt. Zodra ik een pc koop, zal hij eigenlijk direct verouderd zijn. Daar zal ik mee moeten leven...

Maar wat denken jullie dan van het Windows Vista / DirectX10 verhaal? Is het echt slim om nu een videokaart van 500 euro te kopen, terwijl de volgende DirectX voor de deur staat?
Hint: lees wat over DX10...

Dan nog; hoeveel games worden nu nog uitgebracht die ook op kaarten kunnen draaien die niet volledig DX9.0C / SM3.0 compliant zijn? Zat... Ik denk niet dat met de release van DX10 over een paar maanden "ineens" iedereen een nieuw systeem moet kopen maar dat de introductie geleidelijk gaat in games. En Vista zelf; daar zijn al zat huidige GPU's die (bijna) alle functies ondersteunen, dus ook daar val je je geen buil aan.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

autodidact schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:08:
een computer kopen is per definitie een slechte investering. Wanneer je dus een nieuwe koopt hangt dus van 2 dingen af: jou wensen/eisen en meest belangrijk, jou portomone.

in principe is er (gelukkig) altijd een nieuwe koele hardware revolutie die er aan komt. Voor gamen is momenteel de videokaart de bottleneck, unlike 5 jaar geleden toen de software zelf achter liep op de hardware (toen ik mn 32 mb riva tnt2 m64 met mn 600 duron kocht ;) ). Als je dus zeker wil zijn dat je iig 2 jaar mee kunt met games is het dus verstandig daar extra in te 'investeren' en bijvoorbeeld te bezuinigen op cpu en harddisks

kortom: goeie moment bestaat niet :)
De videokaart is net niet de bottleneck :). Dat is net de processor in de meeste gevallen - toch met de huidige high-end kaarten (en zeker al met de dual GPU combinaties die zo hip zijn).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
geert1 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:31:
Waarom zou je een videokaart van 500 euro kopen ? Een X1900XT of 7900GT voldoet ook prima en is lang niet zo duur.

Op de vraag wanneer een nieuw game-systeem kopen kan ik alleen maar antwoorden, wanneer je het systeem nodig hebt.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:47
het is niet geheel on-topic maar. koop een 360 en wanneer DX10 uit is ga dan is kijken

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Verwijderd

spyros schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:07:
het is niet geheel on-topic maar. koop een 360 en wanneer DX10 uit is ga dan is kijken
:( Stomme X-Box360 fanaat! |:(
Waarom is de X-Box360 volgens jou zo goed he? he? :(
(Grapje hé ;) )

Dennk dat je beter effe kunt wachten tot DX10, als DX10 uit is, volg je een maand of 2 de nieuwsberichten van AMD/INTEL/NVIDIA/ATI en kijk je wat ze van plan zijn. Na 2 maand beslis je wat je gaat halen, word het de nieuwe CPU van AMD, of de nieuwe GPU van ATI ?
Dat kun je tegen die tijd al helemaal zelf bepalen.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:25:
[...]

:( Stomme X-Box360 fanaat! |:(
Waarom is de X-Box360 volgens jou zo goed he? he? :(
(Grapje hé ;) )

Dennk dat je beter effe kunt wachten tot DX10, als DX10 uit is, volg je een maand of 2 de nieuwsberichten van AMD/INTEL/NVIDIA/ATI en kijk je wat ze van plan zijn. Na 2 maand beslis je wat je gaat halen, word het de nieuwe CPU van AMD, of de nieuwe GPU van ATI ?
Dat kun je tegen die tijd al helemaal zelf bepalen.
360 is gewoon goedkoper dan een upgrade voor even ;) ben niet zo;n console-fanboy

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• MAX3400

MAX3400

spyros schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:28:
[...]

360 is gewoon goedkoper dan een upgrade voor even ;) ben niet zo;n console-fanboy
Kan je ook MSNen, foto's bewerken, internetten, GoT'en en dergelijke met je XB360? Ik in ieder geval niet, dus een losse PC heeft wel degelijk waarde...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-02 06:37
De dingen die jij opnoemt kun je met een pc van 500 euro(512 gig ram, sempron 3000+, geforce 6600, 160 giga HD) Scherm, tobo... kun je blijven gebruiken. voor 1000 euro kun je en gamen en alles doen wat je wilt op je pc behalve het gamen(dat doe je dus op je x360)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Jezus ! Ik zeg toch dat het een grapje is. Ga weer on-topic :?

• geert1
@Spyros: Bedankt voor de tip, maar ik heb liever mijn bestaande PC dan een console. Ik heb een PS2 gehad, maar in vergelijking met een Pc zijn consoles gewoon te beperkt wat mij betreft. Hangt er natuurlijk vanaf wat voor gebruiker je bent.

Ontopic: Ik denk dat ik een paar maand wacht om te zien hoe het gaat lopen met DirectX10. Natuurlijk zullen niet alle spellen ineens DX10 nodig hebben over een paar maand, maar op de lange termijn zie ik toch grote voordelen in een DX10-kaart. Uiteindelijk zal het de standaard worden op games-gebied net als DX9 dat nu is, daarover lijkt me weinig twijfel mogelijk. Aangezien bijvoorbeeld de game Crysis (komt uit in kwartaal 4 van '06) al baat heeft bij DX10, zal het over een jaar of anderhalf wel behoorlijk ingeburgerd zijn. Ik ben geen expert op het gebied van overklokken en upgraden, dus ik wil het graag in één keer goed doen. Bedankt voor de meningen!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:22

Thandor

SilverStreak

geert1 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:57:
Bijvoorbeeld: Is het slim om te wachten op Windows Vista, en dan gelijk een OEM licentie erbij doen wanneer die op de markt is?
Bekijk eens wat nieuwsitems over Microsoft Windows Vista. Daar staat vast wel ergens informatie m.b.t. releasedatums.
En, is het verstandig te wachten op een DirectX10 videokaart?
Hetzelfde als hierboven. Lees wat informatie m.b.t. de DirectX 10 kaarten.
Kortom: Welke hardware-ontwikkelingen kan ik het beste afwachten?
Daarvoor is dien je de Tweakers.net Frontpage even in de gaten te houden. De Intel Core 2 Duo (Allendale / Conroe) is erg interessant. Ook socket AM2 (AMD Athlon 64 met DDR2-SDRAM) is interessant omdat bleek dat AM3 processoren ook in een AM2 socket passen.

De Tweakers.net - Search is waarschijnlijk wel handig bij het zoeken naar nieuwsitems :)
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:39:
Jezus ! Ik zeg toch dat het een grapje is. Ga weer on-topic :?
Je bent een eikel! (grapje)

Niet iedereen vindt dergelijke uitspraken leuk om aan te horen. Verder is het inderdaad niet nodig om zover off-topic te gaan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.