Omdat mijn oude PC voor de nieuwste spellen niet echt meer voldeed (vooral CS:S) ben ik maar opzoek gegaan naar iets nieuws. De oude PC had een Socket-A CPU en een AGP poort dus er moest sowieso een nieuw MOBO+CPU+GPU+RAM komen. In de oude kast zat orgineel een P2 en was dus al heel wat jaartjes oud. De kast was ook redelijk krap dus toen had ik maar zoiets van ik kan het beste gewoon een hele nieuwe kast met inhoud kopen en de oude weg doen.
Het heeft mij ongeveer 3 dagen gekost om goed uit te vinden wat ik nou precies ging kopen. Alle spullen heb ik online besteld want hier bij mij in de buurt kon ik niet alles krijgen en wat er wel was zat toch een stuk hoger kwa prijs dan online. Dit is voor het eerst dat ik een hoop online besteld heb maar gelukkig is alles redelijk goed gegaan.
Net zoals de vorige PC moest deze ook erg stil zijn, goed koelen en er natuurlijk ook mooi uit zien.
Totaal zit er denk ik iets van 20 tot 25 uur tijd in, wat opzich nog best mee valt.
De belangrijkste onderdelen die ik gebruikt heb staan hier onder.
Waterkoeling:
CPU blok - Alphacool Nexxos HP Pro Socket 775.
GPU blok - Alphacool Nexxos NVXP3 ATI.
Rad - Alphacool Nexxos Xtreme 3.
Pomp - Eheim 1048 met magnetische afscherming.
Fans - 2x Papst 120mm 4412F/2GLL.
Res - Coolplex 25
Slangen - Tygon slang.
Systeem gevult met gedestileerd water en een scheutje Water-Wetter.
Rest van de hardware:
CPU - P4 3.0GHz. Deze is tijdelijk tot dat de Core 2 Duo E6600 binnen is.
GPU - Sapphire X1900XT.
MOBO - P5W DH Deluxe.
RAM - 2x 1GB PC6400 DDR2 van Corsair
HDD's - 1x 250GB en 1x 300GB SATA2 van Samsung.
PSU - Coolermaster IgreenPower 500W
DVD - 16x NEC DVD brader.
Fans - 4x 80mm Papst 8412N/2GML. 2x intake en 2 keer outtake
De temps zijn stukken beter dan van mijn vorige PC. De CPU is 33 idle en stressed zo rond de 40. De GPU is idle 40 en stressed 44.
Ik was bang dat de chipset van het mobo een extra fan nodig zou hebben om niet al te heet te worden maar gelukkig is dat niet nodig, met de 2x outtake van Papst zit ie altijd onder de 50 graden
Op de verpakking van de voeding staat dat ie 17 decibel aan geluid produceerd, in een review van de voeding stond echter dat het zo rond de 22 decibel zit.
De voeding maakt het meeste lawaai van alle onderdelen in de PC. Ik kan dus vrij zeker zeggen dat ie zo rond de 22 decibel aan geluid produceerd
Het window en de 3 gaten voor de radiator heb ik er met een figuurzaag uit gehaalt.
Hier onder staat het eindresultaat van de kast. Meer pics op aanvraag.