SQL - ACCESS Server/database

Pagina: 1
Acties:

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02-2025
Hallo,

Ik ben bezig met een access database. Ongeveer 75% van de tabellen (plus inhoud) haal ik op dmv een OBDC koppeling met een SQL server (het boekhoudprogramma is hierop gebaseerd). De andere 25% zitten in access (eigen tabellen dus). Op dit moment werken er 3 users op, in de toekomst wellicht maximaal 10. Daarbij moet worden gezegd dat de kans dat er meer dan 2 users met dezelfde record werken minimaal is) Het aantal records in een tabel kan oplopen in de 100duizenden.

Nu het probleem:

Wanneer men de database opstart moet men een jaar opgeven. Deze wordt in de tabel parameters opgeslagen (jaar, user). Probleem is dus wanneer er onder 1 user meerdere logins zijn.

voorbeeldje:
user1= test -> selecteert jaar 2006
user2=test -> selecteerd jaar 2007

user2 logt in na user 1. Alles wat user 1 doet zal dus ook in 2007 zijn.

Ik heb gedacht aan de naam van het werkstation, maar dan heb je altijd nog mensen die op 1 pc 2 keer inloggen om '2 jaren naast elkaar te houden'.

Dus ik aan de google -> result = GoT en 'die zeggen' dat je beter geen access kunt gebruiken.

Is het verstandig om access als frontend te gebruiken, en wat als dit voor 25% backend is?

Ik ben de draad nu kwijt. Wie heeft advies!?

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Voois op 03-08-2006 17:08 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:31

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan prima Access gebruiken, maar waarom die waarde in een tabel opslaan? IS dat zodat je er dan makkelijk queries op kan draaien en meteen filteren? Dat lijkt mij niet de beste manier om zoiets te ontwerpen.

Je kan die waarden eventueel in het geheugen opslaan.

Of ipv de gebruikersnaam de computernaam opslaan, kleine kans dat dezelfde database 2x gestart wordt op dezelfde computer.

En anders iets met sessies en een random nummer. Keuzes genoeg.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Ik heb niet of nauwelijks ervaring met Access, maar wat is de reden om user/jaar in de tabel parameters op te slaan?
Wanneer 't vooral bedoeld is om de 'Initial Catalog' (zeg maar actieve database) in de connectionstring naar de SQL server te zetten (wanneer het boekhoudpakket voor elk jaar een eigen database heeft), dan moet je het gekozen jaar toch ook in een globale variabele in je Access frontend zetten?

• Voois
In ieder geval een geruststelling dat acces een prima oplossing is ;)

Het jaar is inderdaad nodig om het juiste boekjaar te selecteren. Het staat weliswaar allemaal in dezelfde database maar het boekhoud programma werkt niet met een 'echte' unieke sleutel. dwz het is een combinatie van bv boekjaar + boekstuk. Om dus te zorgen dat de user in de juiste boekstukken werkt heb ik vooralsnog een tabelletje parameters gemaakt. Zodra de user access opent zal hij/zij dus een jaar moeten selecteren. En alles wat daarna gebeurt is dan zeg maar uniek.

Vandaag bedacht ik me dat wanneer er 2 users zijn die een ander jaar kiezen dat de laatste waarde wordt opgeslagen en dat user 1 dus ook in het laatst opgeslagen jaar terrecht komt. Gelukkig nu geen probleem maar over een maand of 6 wordt het kritiek natuurlijk. Ergens moet de door de user opgeslagen waarde dus uniek zijn. Maar zowel user als computernaam zijn geen goede optie omdat een user op 1 PC 2 keer kan inloggen om bv 2 jaren te willen zien.(kun je van zeggen wat je wilt maar het blijft gebeuren).

Hoe sla je die waarden dan in het geheugen op en heeft dat nog zin als een user dus 2 keer op 1 pc inlogd met 2 verschillende jaren?

[ Voor 3% gewijzigd door Voois op 03-08-2006 23:03 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Misschien een idee om het jaartal op te slaan in een globale variabele?
Hier een tutorial om je op weg te helpen: http://www.blueclaw-db.co...meter_global_variable.htm

• Voois
Bedankt ga ik maandag direct mee stoeien!
Pagina: 1