[wlan] PCI-kaart voor wifi met Wake-On-Lan

Pagina: 1
Acties:

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:20
Ik heb gezocht en gezocht (Google en GoT), maar aangezien er zoveel onduidelijkheid is (in het ene topic kan het weer wel, in het andere weer niet), heb ik maar besloten om er een nieuw onderwerp over te maken.

De situatie: ik heb een PC welke ik achter in de tuin in een schuurtje wil zetten. Ik zit daar wel eens met een paar vrienden. Een UTP-kabeltje daar naartoe leggen is niet te doen, en tevens zien m'n oude lui dat helemaal niet zitten. Dus de oplossing zou wireless of wifi zijn (of hoe je het ook wil noemen).

Nu wil ik deze pc ook voor een gedeelte zo af en toe als server gebruiken, en aangezien ik geen zin heb om elke keer naar het schuurtje te lopen wil ik hem kunnen opstarten met Wake-On-Lan (WOL). De mobo die in de PC zit heeft een aansluiting voor de kabeltjes van WOL, maar aangezien ik hier niet werk met de aanvoer vanuit het netwerk met een UTP-kabel, heb ik dus een netwerkkaart (liefst PCI) nodig met WiFi, en welke dus ook de PC kan opstarten met WOL.

Dus mijn vraag is (mocht het überhaupt mogelijk zijn): waar kan ik ergens zo'n wireless PCI netwerkkaart mèt WOL (kabeltjes-variant) vandaan halen? En/of zijn deze er überhaupt wel?

En hoe werkt dit verder? Er zijn hier al meerdere onderwerpen geweest hierover op GoT, maar echt veel wijzer werd ik daar niet uit.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 08:32
Ik heb het verder niet uitgezocht, maar ik kan me goed voorstellen dat het moederbord niet dusdanig veel stroom blijft leveren dat de draadloze verbinding in stand gehouden kan worden.

Wat me in dat geval logischer zou lijken, is de PC met een bedraad netwerkkaartje aansluiten op een wireless AP o.i.d., die alleen maar als draadloze 'brug' werkt.

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-03 09:11
Helaas weet ik het antwoord op je vraag ook niet zo 1 2 3. Maar toch even uit pure nieuwsgierigheid: waarom laat je de pc niet gewoon altijd aan staan? :)

http://twitter.com/randalpeelen

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Daarbij wordt de WiFi verbinding ook nog eens softwarematig opgezet. Je moet immers een SSID opgeven en evt. WEP/WPA sleutels.

Ik zat ook te denken wat ESteg ook al aangeeft. Een AP in clientmode en vanuit daar een UTP kabel naar je PC.

Pvouput live

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat WOL over WiFi niet kan. Zodra de pc uit is, is er ook geen verbinding met een AP, dit is bedraad wel het geval, de kabel blijft in de switch. Dus er is een verbinding.

Ik sluit me 100% aan bij wat ESteg zegt. 2 AP's brigden, en de pc via een kabel aan het AP hangen. Dit lijkt me de enige optie om WOL over WiFi te krijgen.

Ey!! Macarena \o/

• koningvaagheid
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:20
De computer de gehele dag aan laten staan is voor mij niet echt een optie. Is niet nodig, en nog zonde van de stroom ook (aanstaan terwijl hij niet hoeft aan te staan).

Ok, dat ik met 2 AP's moet gaan werken snap ik wel. Zo even snel bekeken wat ik daar voor nodig heb. Nu zag ik op de pricewatch deze AP van Sitecom staan. Kan ik deze voor dit doel gebruiken? Want ik lees van alles over bridging en repeating, maar bij de beschrijving van deze Sitecom staat dat hij een "roaming-functie" heeft. Wat het verschil is mag joost weten, maar waarschijnlijk is heeft het een zelfde betekenis. Of is dit wel iets anders dan bridging (wat dat ook precies moge inhouden), en kan een dergelijk AP wat ik wil niet? Kortom: AP1 aan de (overbekende) Speedtouch-router hangen, AP2 bij de PC in de tuin zetten, en via een UTPtje verbinden met zijn netwerkkaart, en dan maar netwerken zeg maar...
Pagina: 1