Northbridge koelen

Pagina: 1
Acties:

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb twee mobo's van MSI met een zeer lawaaierige NB fan. Ik heb die dingen dan ook meteen afgekoppeld.
Uiteraard heb ik een tijdje de temperaturen in het oog gehouden maar die waren goed (+/- 30 graden).
Een paar maanden geleden begon één van die twee mobo's vreemd te doen (crashes, opstartproblemen). De NB chip bleek doorgebrand.
Vreemd, want de temperaturen bleven steeds rond de 30 graden.

Nu wil ik dus passieve koeling op beide mobo's plaatsen.
Mijn vragen:
1) welke passieve koeling?
De enige die ik ken is de Zalman ZM-NB47J maar die zou op geen van de twee passen (tenzij lichtjes gemodificeerd maar daar begin ik liever niet aan).
2) hoe kun je controleren of de passieve koeling voldoende werkt?

Het gaat om deze mobo's:
MS-7120 K8N Neo4 Platinum (met de doorgebrande chip)
MS-6570 K7N2 Delta (die al +/-2 jaar draait zonder NB fan)

Verwijderd

Het moederbord waarvan de chip al is doorgebrand: heeft nu toch geen zin meer? is toch al kapot?

Soit ik heb dat mobo, met die zalman koeler erop. Een aantal pinnetjes stonden in de weg van de grafische kaart, en die heb ik met een tangetjes weggeknipt. De overige pinnetjes heb ik met een knijptangetje wat verder uit elkaar getrokken zodat er meer lucht langs kan stromen. Werkt zo perfect.

Hoe je kan testen hoe warm het wordt: voelen.
Jij hebt waarschijnlijk gewoon de verkeerde temp uitgelezen, want voor zover ik weet kan je de temp bij de K8N Neo4 Platinum niet uitlezen.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Die Zalman koelertjes kan je onder elke hoek op je Northbridge zetten. Het enige waar je voor dient te zorgen, is dat de northbridge zelf maximaal contact krijgt met dat blokje in het kader van de warmteoverdracht. Dat ding is gelukkig niet zo groot, dus dat moet wel lukken. De koelribben op dat ding zijn trouwens aan een kant korter. Op die manier heb ik mijn Zalman passieve VGA koeler ZM-HP80D echt nét passend gekregen.

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Wat ik gedaan heb is er gewoon een Zalman Fanmate tussen gestoken.
Voltage op laagste niveau gezet (resultaat is dan 2000rpm ipv 5000rpm), northbridge blijft perfect koel op 31 graden, en het lawaai is ook weg, zonder risico.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zoals disco stu enzo al zeggen, voelen, maar eerst het contact verbeteren. Je moet je dus, als je dat nog niet gedaan hebt, niet vergissen in de temperatuur die je voelt aan het blok. Als de geleiding namelijk slecht is kan het zijn dat het blok redelijk warm aanvoelt, maar de chip eronder het enorm benauwd heeft en de werkelijke warmte niet goed kwijt kan, dus ook oppassen dat je, net als met uitlezen, daarmee geen vergissing maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door _XipHiaS_ op 03-08-2006 17:45 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@disco stu:
Volgens de winkel is er geen probleem om het mobo om te ruilen. Deze week zou ik een ander moeten krijgen.
Ik dacht dat de system temp de temperatuur van de NB was. Dat lijkt mij toch het meest logische. De system fan is in ieder geval de NB fan.

Ik denk dat ik dan toch maar twee van die Zalman heatsinks ga kopen.
Ik vind het dan wel vreemd dat MSI er niet meteen passieve koelers op zet. Van prijs zal dat wellicht weinig uitmaken en als het even effektief is...

Verwijderd

System temp is normaal niet de temp van de NB maar van een onboard tempsensor op het moederbord.
Voor zover ik weet kan je de temp van de NB niet uitlezen.
De zalman gaat allenszins beter koelen dan de originele NB-koeler zonder draaiend fannetje, omdat deze laatste nauwelijks koelvinnetjes heeft.
De zalman durft vantijd ook wel heet te worden, maar dit gebeurd ook met de origineel koelertje met draaien fannetje (werd minstens even heet).
Gewoon zorgen dus dat je wat airflow in de kast hebt. Heb nog van niemand gehoord bij wie de NB kapot is gegaan door gebruik van de zalman.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Twister336 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:51:
@disco stu:
Volgens de winkel is er geen probleem om het mobo om te ruilen. Deze week zou ik een ander moeten krijgen.
Ik dacht dat de system temp de temperatuur van de NB was. Dat lijkt mij toch het meest logische. De system fan is in ieder geval de NB fan.

Ik denk dat ik dan toch maar twee van die Zalman heatsinks ga kopen.
Ik vind het dan wel vreemd dat MSI er niet meteen passieve koelers op zet. Van prijs zal dat wellicht weinig uitmaken en als het even effektief is...
Prijs even daargelaten...
Stel je hebt een pc met zo'n mobo erin, gewoon van iemand die een PC bij de PC-boer om de hoek koopt, geen casefan, kabelbende. Dan moet de chipset toch actief gekoeld worden (helemaal in de zomer) omdat als je eht passief koelt het de warmte neit kwijt kan. En zo'n klein klere fannetje emt sinkje kost voor de fabrikant mss net zoveel en kan de warmte ent wat beter kwijt als je er neit aankomt.
Wij tweakers weten wel dat je aitflow nodig hebt in je pc, maar wij zijn slechts een erg kleine doelgroep voor fabrikanten dus gaan zij altijd uit van de gemiddelde gebruiker (die er geen r*k van snapt).

Gabriël AM5

Pagina: 1