Toon posts:

Cellenverwijzingen kopieren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een kolom in een overzichtssheet wil ik een aantal teksten ophalen uit sheet B 003 tot B 100
Bij de eerste en de tweede cel in die kolom, maak ik de verwijzing :
='B 003'!$B$6
='B 004'!$B$6
Ik selecteer met de muis de 2 cellen.
Dan wil ik de cellen slepend kopieren in de kolom naar beneden.
Ik pak het vierkantje in de cellen rechts onder en trek die naar beneden.
Gevolg :
='B 003'!$B$6
='B 004'!$B$6
='B 003'!$B$6
='B 004'!$B$6
enz

Wat ik zou willen zien is :
='B 003'!$B$6
='B 004'!$B$6
='B 005'!$B$6
='B 006'!$B$6
enz

Ik heb de onderstaande varianten geprobeert, maar die willen ook niet doen wat ik wil.
=CEL("inhoud";'B 003'!$B$6)
of
=CEL("inhoud";TEKST.SAMENVOEGEN("'";O5;"'!$B$6")) < O5 is de tekst : B 003 >
( De bovenstaande regel geeft zelfs een foutmelding in excel)

Dit probleem heb ik nu als voorbeeld over één kolom verteld, alleen ik loop daar vaker tegenaan.
Weet iemand hier een oplossing voor?
Macro / VBA oplossing ?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Volgens mijn heeft excell over het algemeen 3 cellen nodig voor het afmaken van een rijtje. Dus geen 2

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
De mogelijkheid om de reeksen af te maken werken alleen met reeksen en met verwijzingen die doorlopen, zoals een colom doorlopen. Wat je nu probeert te doen is een soort van 'formule in een formule' en gaat niet werken. Excell wil dan de rij cellen uitbreiden, maar aangezien die beiden 6 zijn, gaat hij dan maar de eerste herhalen, waardoor je die herhaling krijgt.
Bij de gegevens wil je tekst samenvoegen, maar dat zal (als je het werkend krijgt) alleen resulteren met de fysieke tekst in een cell en niet dat excell met het resultaat weer een functie gaat uirekenen.
Ik kan je dus alleen vertellen waar het probleem ligt en geen oplossing geven, sorry. Maar volgens mij moet het met VBA wel eenvoudig te doen zijn.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12
Zet in je overzichtssheet in cel (bijv) A3:
=INDIRECT("'B 00"&RIJ(A3)&"'!$B$6",1)
(let erop dat de enkele aanhalingstekens meekomen bij het opbouwen van de expressie)
En ja kan gaan slepen.
Nog mooier: type in A2 "$B$6",
verander de formule in A3 in
=INDIRECT("'B 00"&RIJ(A3)&"'!"&A$2,1)
En je kan je formule ook naar rechts slepen. Volgende celverwijzing in B2 en klaar is Kees.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Onkl,

Deze oplossing werkt goed.

Hiermee kan ik vooruit.

Mijn dank is groot !

Groeten Chiel