Asus A8n-Deluxe Doorgebrandt?

Pagina: 1
Acties:

• TonY EaT PastA
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-03 08:26
Waarde allen,

In oktober heb ik een Asus A8N-SLI Deluxe gekocht icm een AMD64 3500+.
Enkele weken geleden begon de fan geluid te maken, en een paar dagen later hield m'n hele pc er mee op.
Als ik hem aan wilde zetten gingen de fans voor een fractie van een seconde draaien om vervolgens te stoppen.
Na wat zoekwerk op internet bleek dat er veel problemen waren met dit mobo, en mijn conclusie was dat de northbridge was doorgebrand.
Dus heb ik hem opgestuurd naar de leverancier en ik kreeg vanmorgen mijn mobo terug. Wat er aan veranderd was kon ik niet goed zien.
Om te testen of hij werkte heb ik alleen de PSU aangesloten en alles draaide.
Vervolgens begon ik met het aansluiten van de rest van mijn hardware:

Antec TrueBlue 480W
Asus EAX X800 XL
512MB PC3200 Dane Elec
512MB PC 3200 Twinmos
WD 160GB SATA 8MB
Maxtor 200GB SATA 8MB
Maxtor 80GB ATA 2MB
Maxtor 80GB ATA 8MB
Sony DVD Drive
NEC DVD RW 3540
Logitech muis/keyboard
Monitoren:
17inch (Targa)
15inch (Compaq)

Toen ik alles aanzette ging het hele zaakje weer uit om ook weer uit te blijven.
Dus ik wilde alles loshalen en daarbij raakte ik de (uitgeschakelde) Compaq monitorstekker aan en kreeg een stroomstoot. Kan dit de oorzaak zijn van een doorgebrande mobo?

Want ook na het verwijderen van alle hardware krijg ik mijn mobo niet aan. Wederom doorgebrandt oid.

Bij voorbaat dank.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
die schok komt waarschijnlijk omdat je monitor en pc niet geaard zijn. en met doorgebrande nordbridges nog geen ervaring

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat een uitgebreide stappenlijst wat je allemaal kan doen om het probleem te achterhalen. Een paar gegokte mogelijke oorzaken op basis van je verhaal: een onderdeel stuk, of dat je ergens kortsluiting maakt in de kast of je voeding die het niet trekt.

In ieder geval succes met het uitzoeken ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• TonY EaT PastA
Motrax schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:33:
In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat een uitgebreide stappenlijst wat je allemaal kan doen om het probleem te achterhalen. Een paar gegokte mogelijke oorzaken op basis van je verhaal: een onderdeel stuk, of dat je ergens kortsluiting maakt in de kast of je voeding die het niet trekt.

In ieder geval succes met het uitzoeken ;)
Bedankt voor de reacties!
Volgens de specificaties kan de voeding het prima aan, ik heb behalve de mobo, proc en videokaart hetzelfde systeem op een 350W gedraaid in het verleden. Dus dat lijkt me niet het probleem.

Wel een volgende vraag, als m'n mobo nu helemaal niet meer gaat draaien, wil dat zeggen dat hij wederom stuk is?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Die chipset fan was vroeger een probleem ja. Bij de nieuwere moederborden zit standaard al een nieuwe fan. De oude staat recht, de nieuwe is diagonaal geplaatst. Als je nog een oude fan hebt, moet je ff Asus contacten, en sturen ze je (gratis) een nieuwe op.
Het kan zijn dat je northbridge dus oververhit raakt. Echter schakelt je mobo zichzelf volgens mij automatisch uit als je chipset te heet wordt. Dus fan vervangen en kijken of het beter gaat. Zo niet, ligt het probleem misschien ergens anders

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

TonY EaT PastA schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:42:
Wel een volgende vraag, als m'n mobo nu helemaal niet meer gaat draaien, wil dat zeggen dat hij wederom stuk is?
Nee, het kan net zo goed een ander onderdeel zijn.
Daarom moet je dus ook de hangen en opstarten troubleshooter lezen.
Daar staat onder andere in dat je begint met een kaal systeem: voeding/mobo/cpu/mem/vidkaart werkt dit..
Sluit 1 extra hardware onderdeel erbij.. werkt dat.. Sluit 1 extra hardware onderdeel erbij.. enz.. enz..
Heb je op een bepaald moment dat hij niet meer boot, dan zou dat onderdeel de veroorzaker kunnen zijn.

Wat is trouwens de a8n deluxe? Bedoel je de a8n-sli deluxe?

[ Voor 25% gewijzigd door job op 03-08-2006 14:48 ]

• TonY EaT PastA
Ik bedoelde inderdaad de A8N-SLI Deluxe.. ;)

In de Hangen en Opstarten stond dat ik mijn PSu kon testen door het groene draadje te verbinden met een willekeurige zwarte. Hiermee sloeg de psu aan en weer uit, is de psu dus stuk?...

Als dat zo is, hoe kon het dat m'n systeem eerder wel werkte, maar na het aansluiten van de rest van de hardware ermee kapte?..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

TonY EaT PastA schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:56:
In de Hangen en Opstarten stond dat ik mijn PSu kon testen door het groene draadje te verbinden met een willekeurige zwarte. Hiermee sloeg de psu aan en weer uit, is de psu dus stuk?...
Ligt er maar neet aan hoelang je de groen verbindt met de zwarte, en of je wel een apparaat aan je voeding hebt hangen.
- Laat je langer dan 5 seconden die draden met elkaar verbonden dan gaat de voedig vanzelf weer uit.
- Heb je niets aan je voeding hangen (een hd bijvoorbeeld of ventialtor) dan slaat je voeding ook uit van uit bescherming
Als dat zo is, hoe kon het dat m'n systeem eerder wel werkte, maar na het aansluiten van de rest van de hardware ermee kapte?..
Je zei toch dat je pc er toch al enige tijd geleden mee op hield?
Nou waarschijnlijk door een onderdeel wat kapot is..
als je nou systematisch gaat uitsluiten wat er stuk is kom je er venzelf achter wat.
Pagina: 1