Toon posts:

2 Netwerken met elkaar verbinden via WebDAV?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn werkgever zit ik hetvolgende uit te zoeken

De situatie is als volgt:
Het bedrijf heeft 2 vestigingen met beide +- 6 werkplekken. PCs werken met WinXP en alleen met Word/Excel
Netwerk 1 heeft een HP Win2k3 SMB server met alles erop en araan (voor enkel print en file server, hoezo overkill) draaien. Netwerk 2 een simpele file en print server met WinXP configuratie.

Deze 2 netwerken moeten nu voor noodgevallen (vakantie, etc) met elkaar verbonden zijn. Verder zijn er 2 werkplekken extern die ook op het netwerk moeten kunnen inloggen.

Aangezien er maar weinig werkplekken zijn, en de connectie tussen de locaties slechts enkele keren per jaar serieus gebruikt worden. Lijkt het me niet zeer noodzakelijk om dure netwerktechnische ingrepen te doen. Het oorspronkelijke idee was om alle bestanden op 1 server te zetten maar dit is niet haalbaar vanwege een trage (256/256) SDSL verbinding op 1 vestiging die vanwege afstand tot centrale niet up te graden is.

Op beide servers draait al apache dus ik vroeg me af is het een simpele mogelijkheid om WebDAV aan te zetten op deze servers, en de desbetreffende mappen zo benaderbaar te maken voor de andere vestiging en de thuiswerkers? Uiteraard deze IPs filteren in de Router.

Is deze oplossing erg onlogisch in deze situatie? Met de huidige WebDAVclients is het allemaal wel erg simpel te benaderen. En is dit veilig?

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
heeft sbs 2k3 niet een ingebouwde vpn server?

If it ain't broke, fix it till it is...

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Standaard oplossing in deze situatie is een VPN aanmaken. Afhankelijk van je hardware kan dat op de router, maar het kan in ieder geval op je 2k3 server.

Verwijderd

Topicstarter
Tweakertje schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:27:
Standaard oplossing in deze situatie is een VPN aanmaken. Afhankelijk van je hardware kan dat op de router, maar het kan in ieder geval op je 2k3 server.
en op die 2e server zou ik dan ook een Win2k3 licensie aanschaffen?

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:13

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:34:
[...]

en op die 2e server zou ik dan ook een Win2k3 licensie aanschaffen?
Nope, die 2e hoeft alleen maar voor client te spelen

Beste film ooit

Verwijderd

Topicstarter
soepkip schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:43:
[...]

Nope, die 2e hoeft alleen maar voor client te spelen
Thanks, aangezien een externe systeembeheerder dit tegenwoordig doet, hoe lang werk is dit ongeveer?

Cliënts kunnen dus ook bestanden delen? Dit aangezien die 2e server zijn bestanden wel moet houden vanwege het trage internet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 15:04 ]

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Binnen een uurtje of 2, 3kan je het in principe opzetten. Het is in principe een kwestie van een wizard draaien en ipsec instellenop de server en de XP machine op de 2e locatie instellen als client-connectie en als router naar de 1e locatie,

Door middel van een VPN zijn de netwerken in principe volledig verbonden, net alsof ze op 20 meter van elkaar af zouden liggen. Clients kunnen gewoon bestanden delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Leon T op 03-08-2006 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het misschien een betere optie om toch alles op de win2k3 server te zetten en dan via terminal services daarop in te loggen?
Pagina: 1