[Win2k3 SBS] Excel i.c.m. Terminal Server

Pagina: 1
Acties:

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 11:53

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem bij één van mijn klanten. Zij draaien meerdere Windows 2003 SBS servers waarop zij remote inloggen. Nu draait alles volgens de huidige situatie ongeveer een jaar zonder problemen, maar ik kreeg laatst een klacht binnen dat Excel zo traag is.

Dit komt vooral voor wanner zij in Excel:
- Opslaan (3 A4's duurt tussen de 5/10 sec.)
- Scrollen

Hierbij moet ik even vermelden dat er met 3 servers gewerkt wordt, totaal ongeveer 50 man betreft en er verder geen traagheid in de systemen zit. Alle applicaties die erop gedraait worden (ongeveer 10 stuks, varierend van Office tot financiele en ERP pakketten) hebben deze traagheid niet. De capaciteit is ook nog lang niet bereikt per server, en ook de netwerkcapaciteit is nog lang niet bereikt (alles gigabit).

Ik heb op op verschillende fora gezocht, en kon tot nu toe maar één oplossing vinden voor mijn probleem, welke GEEN uitkomst biedt. Zie deze link! Overigens gaat het hier om een oplossing voor Excel 97' en 2000. Ik draai bij deze klant momenteel Office 2003. Win2k3 SBS en Office zijn beiden van updates alle mogelijke updates voorzien.

Wie kent het probleem en/of heeft er een oplossing voor?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een 2003 SBS kan niet in terminal server application modus draaien dus hoe is dit geconfigureerd?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
elevator schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:55:
Een 2003 SBS kan niet in terminal server application modus draaien dus hoe is dit geconfigureerd?
precies en de remote desktop die je vervolgens onder sbs2003 krijgt is totaal niet geoptimaliseerd voor gebruik van applicaties (memory use, cpu slices,etc,etc)

geen wonder dat het traag is bij tijd en wijlen. dat is 'by design' dan met je maar een std edtion windows 2003 kopen en deze in application mode terminalserver zetten

A wise man's life is based around fuck you

• Coreantes

Coreantes

Topicstarter
Correctie: het gaat inderdaad om een 2k3 Standard Edition! Door drukte heb ik me er gister in vergist toen ik postte.

Suggesties zijn welkom!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Coreantes schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:43:
De capaciteit is ook nog lang niet bereikt per server, en ook de netwerkcapaciteit is nog lang niet bereikt (alles gigabit).
Hoe heb je dit bepaald? Het kan best zijn dat er zo nu en dan een klein piekje is van een paar seconden, die je niet gemeten hebt.

Hoe connecten je clients (thin- of fat-clients). Bitmap cache al eens gewist op de clients? Heeft elke gebruiker hier last van, of één gebruiker. Gebeurt dit op elke server, of slechts één.

Zitten er ook ingevoegde objecten in het excel document die voor vertraging kunnen zorgen? Hoe groot is het document?

Waar wordt de data opgeslagen, is dit een aparte File-server of NAS-oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 04-08-2006 10:34 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zoiets wel eens vaker gezien met Excel. Heeft niks met TS of wat voor servers dan ook, maar is puur excel. Ik ga er ook min of mer van uit dat je dit maar met een of een aantal sheets hbt, en niet met alle ;)
Op de een of andere manier is excel soms wat sloppy met het opslag- en geheugengebruik. Door veelvuldig gebruik van formules en het weghalen en elders opnieuw toepassen daarvan kan Excel zo traag worden als een slak in winterslaap.
Probeer deze remedie eens: Excel file openen, copy-pasten naar een nieuw document, en vervolgens opslaan. Mag mij benieuwen of ie het dan nog heeft :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Coreantes

Coreantes

Topicstarter
Question Mark schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:33:
[...]
Hoe heb je dit bepaald? Het kan best zijn dat er zo nu en dan een klein piekje is van een paar seconden, die je niet gemeten hebt.
Dit heb ik gemeten met Windows Prestatie (Systeembeheer -> Prestatie). De servers zitten nog niet eens op helft de maximale capaciteit. Pieken komen sporarisch voor, maar niet in de juiste verhouding om de constante traagheid van Excel te verklaren.
Hoe connecten je clients (thin- of fat-clients). Bitmap cache al eens gewist op de clients? Heeft elke gebruiker hier last van, of één gebruiker. Gebeurt dit op elke server, of slechts één.
De gebruikers zitten op XP machines (geen lokale toegang verder) en verbinden met RDP. Alle gebruikers hebben er last van en het komt voor op alle servers. Bitmap Cache weet ik zo niet?
Zitten er ook ingevoegde objecten in het excel document die voor vertraging kunnen zorgen? Hoe groot is het document?
Nee, de documenten zijn zelfs al traag wanneer je er NIETS inzet en gewoon opslaat. Dit duurt soms tot wel 5 seconden. Zogauw er data in staat (100kb - 300kb file) is het echt langzaam. Wijzigingen opslaan tussen de 5 en 10 seconden en scrollen gaat heel traag.
Waar wordt de data opgeslagen, is dit een aparte File-server of NAS-oplossing?
Data wordt opgeslagen op de schijven van de server waarop de applicaties draaien. Dit levert voor geen enkel andere applicatie een probleem op. Capaciteit op de server is ook hier nog meer dan genoeg.

Zoals ik al aangaf leek mij de oplossing die ik gevonden had precies wat ik nodig had. De traagheid lijkt bijna wel veroorzaakt door het te moeten laden van alle "cellen" op het werkblad of iets dergelijks. Het rare is dat niets of niemand last heeft van traagheid in andere programma's. Is er hier niemand anders die dit ook herkend in zijn/haar omgeving, al is het in mindere mate misschien?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Coreantes schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:52:
[...]
Dit heb ik gemeten met Windows Prestatie (Systeembeheer -> Prestatie). De servers zitten nog niet eens op helft de maximale capaciteit.
Da's geen echt meten natuurlijk Shit, las ik je post verkeerd, dacht dat je met de Tasmanager zat te meten. stomme Nederlandstalige OS-sen...

Laat anders de performance monitor eens een dag meelopen en zijn data wegschrijven naar een logfile. Aangezien je zegt dat data lokaal op Terminal Servers opgeslagen wordt, vermoedt ik dat de "disk queu lenght" counter ook een aardige is om te monitoren.

Download even de Performance monitor wizard. Deze richt de performance monitor compleet in met de juiste counters en logfiles. Tevens heeft deze een standaard "profiel" voor Terminal Servers (onder Advanced configuration).

Overigens wordt data lokaal opslaan op TS ten strengste afgeraden.

Wat voor hardware hebben we het eigenlijk over?

En, zoals The_Eagle al zegt, test het document een zonder Terminal Server. Kan best zijn dat de oorzaak in het document zelf zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Question Mark op 05-08-2006 10:35 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1