Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apparaatje om stroom te meten via netsnoer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Topicstarter
Een tijdje terug vond ik op een gadgetsite een apparaatje om de stroom te kunnen meten door het apparaatje tegen de netvoeding van een willekeurig apparaat aan te houden. Er werd zelfs aangegeven dat hij tot 0,2% nauwkeurig zou zijn. Nu probeer ik dat ding terug te vinden maar ik kan het dus niet terugvinden. Op google (en got) zoeken met verschillende zoekwoorden leverde helaas ook niets op ;(

Weet iemand misschien welk apparaatje ik zoek en waar het te krijgen is?

I'm not as think as you stoned I am

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Een simpele multimeter lijkt me wat je zoekt :)

Of bedoel je een energieverbruikmeter?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 22:07
Kijk eens bij conrad naar energiekostenmeters.

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Topicstarter
fsfikke schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:20:
Een simpele multimeter lijkt me wat je zoekt :)

Of bedoel je een energieverbruikmeter?
was het maar zo simpel :) Met een multimeter moet je fysiek de stroomkabel raken. Dit was een apparaatje wat je gewoon tegen de kabel kon houden en de doorvoer kon meten (stroom/energie)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ampere-tang is wat je zoekt.

Verwijderd

ik heb zo'n ding thuis liggen. mail mij maar kan je hem komen halen. je steekt hem in het stopcontact en dan de stekker van de pc erin en voila je leest alles uit.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Een ampere tang? Die kun je om de kabel klemmen.
Zie onderstaande link bij Conrad:
http://www1.nl2.conrad.co...&p_catalog_max_results=10
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:30:
Een amperetang kan toch enkel de stroom door een enkele geleider (1 draad) meten, en niet door een kabel waar 2 draden inzitten: daar heffen de magnetische velden elkaar min of meer op omdat ze tegengesteld lopen en meet zo'n tang volgens mij 0 amperes.
Ik weet niet of je op 0 komt, maar inderdaad, je waarde zal niet juist zijn. Je kunt alleen per ader meten.

[ Voor 112% gewijzigd door marquis op 03-08-2006 12:33 . Reden: Linkje bijgevoegd ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• WooK

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Topicstarter
dat lijkt erop inderdaad, thnx! :)
marquis schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:25:
Een ampere tang? Die kun je om de kabel klemmen.
Zie onderstaande link bij Conrad:
http://www1.nl2.conrad.co...&p_catalog_max_results=10
die ik had gezien was iets goedkoper maar thnx anyway :)

[ Voor 73% gewijzigd door WooK op 03-08-2006 12:30 ]

Verwijderd

Een amperetang kan toch enkel de stroom door een enkele geleider (1 draad) meten, en niet door een kabel waar 2 draden inzitten: daar heffen de magnetische velden elkaar min of meer op omdat ze tegengesteld lopen en meet zo'n tang volgens mij 0 amperes.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Maw, het opgenomen vermogen meten door een gadget tegen je apparaat te houden is niet mogelijk. Je zult de spanning, stroom en fase moeten meten om het daadwerkelijk opgenomen vermogen te bepalen. Met een stroomtang meet je zoals de naam aangeeft alleen de stroom en gebruik je aannames voor spanning en fase.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
jeronimo2003 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:32:
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. Maw, het opgenomen vermogen meten door een gadget tegen je apparaat te houden is niet mogelijk. Je zult de spanning, stroom en fase moeten meten om het daadwerkelijk opgenomen vermogen te bepalen. Met een stroomtang meet je zoals de naam aangeeft alleen de stroom en gebruik je aannames voor spanning en fase.
Je voltage is al een constante, en met de formule Watt = Volt x Ampère x cos φ (cos φ = bij elektromotor ongeveer 0,85 en bij enkele TLbuis, waar een transformator in zit, ongeveer 0,5) kom je al heel ver dacht ik.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:43
marquis schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:44:
[...]

Je voltage is al een constante, en met de formule Watt = Volt x Ampère x cos φ (cos φ = bij elektromotor ongeveer 0,85 en bij enkele TLbuis, waar een transformator in zit, ongeveer 0,5) kom je al heel ver dacht ik.
Helemaal waar, ik wilde alleen aangeven wat er nodig was om in de buurt van de 0.2% nauwkeurigheid te komen.
Pagina: 1