Geen Boot met nieuw extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:32

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
Om mn pc een beetje nieuw leven in te blazen heb ik wat extra geheugen en een nieuwe videokaart besteld.

Mn config was als volgt:

Processor: P4 2 ghz
Geheugen: 512 mb DDR PC2100 266mhz
Moederb. : Gigabyte GA-8IE
Videokaart:Geforce 4 (ja, lach maar, ik ben erachter hoe slecht ie is ;))

Nu had ik extra geheugen gekocht. Op de Kingston site gekeken welke strip geschikt was voor mn mobo. Dat bleek dus de 512 mb DDR CL2.5 PC2100 266mhz te zijn.

Toen ik dit extra bankje bij mijn twee bestaande bankjes (2x 256) deed, was goed booten niet meer mogelijk. Ik heb verschillende volgordes geprobeerd, maar dit heeft geen effect. Vreemd is dat mijn pc wel goed werkt met alleen de 512 kingston, of alleen de 2 oude bankjes. De combi lijkt dus het probleem. Met booten kom ik niet verder dan het inlogscherm van XP, dan begint ie automatisch met opnieuw opstarten.

Of komt het misschien omdat het hele spul te warm wordt? Helpt het als ik mn OS opnieuw installeer? Ik zal zometeen even de BIOS updaten (mn laatste hoop) om te kijken of dat helpt. Al geloof ik daar niet echt in, omdat mn mobo 2gb aan moet kunnen volgens het boekje..

Iemand nog suggesties?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
dat de boel warm wordt en of je je OS opnieuw moet installeren lijkt mij sterk
doe eerste die bios update maar

staat er niks in je boekje over een max aantal geheugen bankjes dat bezet mag zijn?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RAM FAQ

Als je meer DIMMs in je computer stopt, wordt de geheugencontroller zwaarder belast - dus is het perfect mogelijk dat timings die met twee repen werken niet met drie repen lukken. Enige oplossing is om de timings wat losser te gooien. Begin daar eens mee - en post ook hoe de timings staan (ook als je "auto" ingesteld had).

Tenslotte is het ook mogelijk dat de DIMMs gewoon niet compatibel zijn. Maar ook daar: geef volledige info. Wat staat er op de chips op de DIMMs :?

Oslik blyat! Oslik!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
ik zal de gegevens van de dimms opzoeken en doorgeven

maar eerst zal ik de bios updaten, en uitzoeken hoe het met de timings zit

en over compatabiliteit, ik neem aan dat je de combi van de dimms bedoeld, niet de combi met het mobo, want dat staat overal aangegeven dat het kan.

volgens de manual mogen alle drie bankjes bezet zijn tot in totaal een maximum van 2 gb

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
-Updaten BIOS

Bios is nu de laatste versie, maar het heeft niets geholpen...

-Zoeken instellingen timings

Heb het stuk gelezen over timings. In mijn BIOS valt nagenoeg niets in te stellen, behalve de snelheid van het geheugen, deze staat std op 266, en nu ook.

-Wat er op de chips staat

Kingston Chip
Afbeeldingslocatie: http://www.roob.nl/images/geheugen/chip%20kingston.jpg
Kingston Sticker
Afbeeldingslocatie: http://www.roob.nl/images/geheugen/sticker%20kingston.jpg

Oud Chip
Afbeeldingslocatie: http://www.roob.nl/images/geheugen/chip%20oud.jpg
Oud Sticker
Afbeeldingslocatie: http://www.roob.nl/images/geheugen/sticker%20oud.jpg

IMO begint het er toch op te lijken dat ik mn nieuwe bankje inruil voor een 1 GB om het te laten lukken...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, Elpida en Nanya zijn goede merken, wat me wel opvalt zijn de -5 en -7 stukjes. Dat impliceert dat de Elpida chips op 5ns werken en de Nanya op 7ns

7ns is voldoende voor 133MHz op CAS3 of nipt 2.5, 5ns is ruim zat voor 133MHz op CAS2.

Waarschijnlijk moet je dus de timings instellen op CAS3. Als dat niet in de default BIOS kan, moet je even met een toetscombo (verschilt per bord, even googlen) in de 'advanced' schermen komen. Die zijn er bij Gigabyte sowat altijd.

Overigens is de invloed van timings bij een P4 minimaal, dus performance verlies je er zo goed als niet mee. P4 moet het van pure bandbreedte hebben en die blijft bij deze setup op 2100MB/s :z

Oslik blyat! Oslik!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
als dit werkt heb je er een fan voor het leven bij :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fioravanti schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:32:
als dit werkt heb je er een fan voor het leven bij :P
;)

Overigens kan het nog altijd zijn dat die chips gewoon echt niet samen willen werken. Maar dat kun je pas als je alles losgegooid hebt qua timings constateren

Oslik blyat! Oslik!

• Fioravanti

Fioravanti

Fioravantastisch!

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:47:
[...]

;)

Overigens kan het nog altijd zijn dat die chips gewoon echt niet samen willen werken. Maar dat kun je pas als je alles losgegooid hebt qua timings constateren
Het werkt! WAHOE!

*als een kind zo blij* het is nu eenmaal altijd k*t als iets nieuws niet zo werkt zoals je zou willen...

Hartelijk dank! en om het even Brainiac te houden: 'I can do science, me' ;)
Pagina: 1