Toon posts:

IBM X235 SBS2003 SCSI RAID-5 + IDE RAID-1 boot niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om extra opslagruimte te verwezenlijken wilde ik in een werkende SBS2003 setup een IDE RAID-1 toevoegen.

De werkende situatie is:
Windows Small Business Server 2003,
IBM xseries 235 server,
Serveraid 6i - 3 disk SCSI RAID 5,
CDROM als slave op onboard primary IDE channel (PIO Mode),

Om extra opslagruimte voor minder belangrijke data te verwezenlijken wilde ik onderstaande toevoegen:
IT8212 UATA IDE controller (pci),
2 X 250GB WD ATA disks

om dan vervolgens een software RAID-1 in windows te maken.

De IDE controller is geinstalleerd in Windows, maar zodra een schijf als master, slave of cable select op een willekeurige channel aangesloten wordt boot Windows niet meer. Na +/- 15 min. zwart scherm tijdens booten loopt een witte balk door het scherm, daarna geen (display/disk) activiteit meer waarneembaar binnen +/- 45 min.
In deze situatie worden de IDE schijven in de BIOS van de extra IDE controller wel juist getoond.

Wanneer ik een schijf als primary with slave present aan de primary IDE channel koppel wordt de schijf in de BIOS van de extra IDE controller niet getoond, maar boot Windows wel normaal en is de schijf ook zichtbaar in Windows.

Iemand een idee hoe ik dit werkend krijg?

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-02 21:11
Dit topic hoort meer thuis in opslagmedia en I/O controllers. Ik help je op weg door aan te geven dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een verkeerde bootvolgorde in het BIOS van de IBM server. De server probeert te booten vanaf de IDE controller en daarop is nog geen boot sector OS aanwezig. Je moet booten vanaf de serverraid 6i.

Hans van Zijl

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dat ie niet herkend wordt in de bios van de ide controller boeit niet. zolang als windows de disken maar herkend is het prima.

bios=alleen noodzakelijk als je wilt booten van die disken.. en dat wil je niet. dus je laatste config lijkt me ok. dan zie je toch de disken :?

A wise man's life is based around fuck you

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:52

_Arthur

blub

jwpmzijl schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 01:04:
Dit topic hoort meer thuis in opslagmedia en I/O controllers. Ik help je op weg door aan te geven dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een verkeerde bootvolgorde in het BIOS van de IBM server. De server probeert te booten vanaf de IDE controller en daarop is nog geen boot sector OS aanwezig. Je moet booten vanaf de serverraid 6i.
Juist. IDE disks/controllers kruipen altijd VOOR de SCSI disks/controllers kwa boot volgorde.

Verwijderd

Topicstarter
Als primary boot staat SCSI geselecteerd, er is ook te zien dat windows 2003 gestart wordt (witte laad balk), maar deze start niet door...

Ik probeer vanavond in safe mode te booten, wellicht dat ik dan verder kom.

Overigens in de laatste config gaat de disk status naar Online (Errors) bij het kopieren naar die schijf. Ook werkt dit maar met 1 schijf waardoor ik geen RAID kan maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 16:42 ]

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat er onvoldoende geheugenruimte is voor alle biossen, je hebt er nu namelijk 3:
  • Systeem
  • SCSI Raid
  • IDE Raid
En als er geen HDD aan de IDE Raid hangt wordt waarschijnlijk zijn bios niet in het geheugen geladen en werkt het systeem wel.

Oplossing is SCSI schijven kopen of de IDE schijven op het moederbord aan te sluiten en te mirroren met 2003 server.

Invoegen doe je zo!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Check eerst BIOS van mobo of SCSI als primair staat

Check dan BIOS van 6i controller of betreffen schijf op primair staat

Check dan, mocht het nog niet werken, de opstart volgorde van drivers ed en kijk waar hij op blijft hangen. Driver probleem ?? :?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Al eens de kaart in een ander systeem geprobeert? Wellicht is de kaart zelf gewoon half DOA.

Move PNS > OM

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1