Ik wil maken dat er een DBGrid op Form1 staat, die laat alle artikelen zien die in de database staan.
Eronder zit een Edit veldje waar ik mijn zoek/trefwoord invul, en daarnaast zit een zoek knop.
Ik heb de volgende code:
Maar ik wil het zo maken, dat als ik nog een keer op Zoeken klik, dat hij dan het volgende artikel zoekt.
Ik heb van een kennis gehoord dat ik dat eventueel met een Query kan doen.
Ik heb dus een query toegevoegd.
Als code heb ik onder de knop zoeken:
Maar daarbij krijg ik de fout: Parameter: Zoeknaam not found.
Dus dat snap ik niet.
En mij lijkt het dat ik nog meer moet instellen enzo om het te laten werken als een zoekfunctie (of zie ik dat verkeerd?)?
Kan iemand mij helpen?
Eronder zit een Edit veldje waar ik mijn zoek/trefwoord invul, en daarnaast zit een zoek knop.
Ik heb de volgende code:
| procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin if ADOTable1.Locate('ZOEKNAAM',Edit1.Text,[loPartialKey]) then begin edit2.Text := ADOTable1.FieldByName('CDARTIKEL').Text; edit3.Text := ADOTable1.FieldByName('ZOEKNAAM').Text; edit4.Text := ADOTable1.FieldByName('OMSCHR').Text; end; end; |
Maar ik wil het zo maken, dat als ik nog een keer op Zoeken klik, dat hij dan het volgende artikel zoekt.
Ik heb van een kennis gehoord dat ik dat eventueel met een Query kan doen.
Ik heb dus een query toegevoegd.
Als code heb ik onder de knop zoeken:
| procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject); begin with ADOQuery1 do begin SQL.Clear; SQL.Text := 'SELECT *' + 'FROM ARTIKELEN ' + 'WHERE ZOEKNAAM = ZOEKNAAM '; Parameters.ParamByName('zoeknaam').Value := Edit1.Text; try Open; except on e:Exception do ShowMessage('Het openen van de tabel is mislukt'); end; end; end; |
Maar daarbij krijg ik de fout: Parameter: Zoeknaam not found.
Dus dat snap ik niet.
En mij lijkt het dat ik nog meer moet instellen enzo om het te laten werken als een zoekfunctie (of zie ik dat verkeerd?)?
Kan iemand mij helpen?