Toon posts:

Hoeveel geheugen voor een databaseserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een 1u server met daarin een dual Opteron met 2 x 1gb geheugen. Nu is er voor elke cpu plaats voor 8gb geheugen en zit er aan te denken om dit ook te doen.

maar is dit wel nuttig ? zoveel geheugen per cpu ? en zoja wat is het beste om te kopen ? gewoon DDR400 wat er nu ook in zit of ECC geheugen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:42

996

Als we niet weten wat je met die server doet kunnen we ook niet beoordelen welke hoeveelheid geheugen nuttig is. Maar zonder verdere info denk ik dat het antwoord is: totaal niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
server wordt gebruikt om mijn onweersite te hosten en nog een paar site's . vooral de database van onweer-online is zwaar en vraagt veel van de cpu's. heel veel foto's en films die vanuit de database worden aangeroepen namelijk. Heb die nu offline gezet tot de nieuwe server draait.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Hangt er een beetje vanaf wat de server doet en hoe de situatie nu is he.. Heeft ie nu geheugen tekort? Draaien er geheugen intensieve processen op? Staat ie de hele dag uit z'n neus te vreten? Geheugen erin stoppen puur en alleen omdat het kan is mijns inziens kapitaalvernietiging.
Edit
en vraagt veel van de cpu's.
En het geheugen?

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 03-08-2006 10:02 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou server draait nog niet daarom wil ik nu dus eigenlijk besluiten of ik er wel of niet meer geheugen indoe.

server draait onder fedora en plesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

Databases performen over het algemeen beter met voldoende geheugen, maar hoeveel voldoende geheugen is, is weer afhankelijk van de grootte van de database en de query's die er op afgevuurd worden... Dus zonder meer informatie kunnen we echt niets voor je betekenen...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:39
Je begint gewoon met 2 GB (lijkt me een redelijke begin). Waarschijnlijk heb je wel ECC nodig. En dan hou je ff je geheugen gebruik in de gaten (swap space mag eigenlijk niet gebruikt worden). Indien nodig kan je het verdubbelen naar 4 GB... Heb je nog meer nodig, ga je naar 8 en als ook dat niet genoeg is, dan maar het maximale :)

[ Voor 7% gewijzigd door GarBaGe op 03-08-2006 10:07 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
database is zo'n 800mb groot

en aantal hits is sterk afhankelijk van het weer. op mooie zomerse dagen maximaal zo'n 2000 hits maar op dagen zoals nu met regen en onweer kan dit oplopen tot 50/60.000 hits en soms wel 5 a 6000 bezoekers gelijktijdig op de site en ik wil niet meer zoals ik nu heb met de huidige server dat de boel in de stress gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dan denk ik dat je met je 2Gb totaal redelijk goed moet zitten. Het lijkt mij sterk dat je 2Gb niet genoeg hebt. Tenzij het database model dramatisch slecht is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mooi dan ga ik er bij elk 1GB bij halen . bedankt iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Als je server niet draait, en je weet niet hoeveel geheugen er in gebruik is, waarom ga je dan nu al geheugen inslaan?
Hoe groot is je database op het ogenblik? Hoe veel overige applicaties en sites draai je er op? Hoe druk is de site?

De hoeveelheid geheugen in gebruik hangt af van aardig wat dingen, maar het is onmogelijk om te zeggen of je wel of niet meer geheugen moet hebben, zonder te weten wat het huidige verbruik is.
Ik zou zeggen, zet het ding aan, controleer het idle-verbruik, controleer hoeveel het in gebruik is als mensen de server daadwerkelijk gebruiken, en ga dan eens nadenken of je extra geheugen nodig hebt. Misschien is het geheugen wel genoeg, en heb je meer schijfruimte of processorkracht nodig, en is het geheugen prima.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sariel schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:11:
Als je server niet draait, en je weet niet hoeveel geheugen er in gebruik is, waarom ga je dan nu al geheugen inslaan?
Hoe groot is je database op het ogenblik?
800mb
Hoe veel overige applicaties en sites draai je er op?
kan ik je nu niet zeggen
Hoe druk is de site?
gemiddeld rond de 2000 unieke bezoekers alleen op onweer-online.
De hoeveelheid geheugen in gebruik hangt af van aardig wat dingen, maar het is onmogelijk om te zeggen of je wel of niet meer geheugen moet hebben, zonder te weten wat het huidige verbruik is.
Ik zou zeggen, zet het ding aan, controleer het idle-verbruik, controleer hoeveel het in gebruik is als mensen de server daadwerkelijk gebruiken, en ga dan eens nadenken of je extra geheugen nodig hebt. Misschien is het geheugen wel genoeg, en heb je meer schijfruimte of processorkracht nodig, en is het geheugen prima.
schrijfruimte zit wel goed 2 x 72GB en cpukracht is ook wel goed 2 x opteron 1.8ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
2G voor een 800mb database + wat daemons is op zich ruim zat. Drie of vier bezoekers per minuut zou ie toch echt wel aan moeten kunnen.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je hebt nu 1Gb per processor, dus 2Gb totaal, waarom ga je er dan geheugen bij halen?

Ik zou ook niet weten waarom je meer zou moeten hebben hoor. Met 1Gb zou je waarschijnljik nog voldoende hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door Gé Brander op 03-08-2006 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in mijn huidige server ( intel shitding ) zit ook 1gb en die gaat dus hopeloos de stress in als het 1, druk is en 2 het fotoalbum en het filmalbum online staan.

Daarom ook dus mijn vraag of het verstandig is om het geheugen uit te breiden.

in totaal komen er zo'n 10 website's op waarvan 1 veel vraagt en 2 redelijk veel vraagt van de database. de rest is zonder databeest.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik ben persoonlijk van mening dat je in servers net zoveel geheugen moet doen als je budget het toelaat. Je schrijft dat je Linux gaat draaien, dus met veel geheugen kan je ook een flinke filecache en (mogelijk nog belangrijker) een grote cache van MySQL bijhouden. Aangezien je disks niet zoveel voorstellen (2x 73GB, ik neem aan in RAID 1?) kan je met veel geheugen dus een leuke performancewinst halen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:15
Zoals hierboven al meerdere malen terecht opgemerkt is is hier zo geen zinnig woord over te zeggen.

Zelf heb ik tegenwoordig als uitgangspunt voor servers 2GB per cpu, dit op basis van prijs/prestatie. Dit kan dan meer worden naar gelang de omstandigheden. Natuurlijk blijft dit uitgangspunt arbitrair, maar gezien de totaalkosten van een server stelt een 1GB DIMM kostentechnisch niet zoveel meer voor :)

Je zegt dat je er nog voor elk 1GB bij gaat halen (het is registered geheugen wat je moet hebben), dan heb je denk ik een leuke situatie om mee te beginnen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Wat ik me nu af begin te vragen is het volgende:

De TS heeft nu 1Gb per CPU. Kan op het AMD platform dan de processor geen gebruik maken van het geheugen bij de andere CPU? Of is de stelling dat het totaal geheugen 2Gb is, en dat beschikbaar is voor de gehele omgeving dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:01:
server wordt gebruikt om mijn onweersite te hosten en nog een paar site's . vooral de database van onweer-online is zwaar en vraagt veel van de cpu's. heel veel foto's en films die vanuit de database worden aangeroepen namelijk. Heb die nu offline gezet tot de nieuwe server draait.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp en dat je geen foto's en films in je database hebt zitten, want dan vind ik het niet zo gek dat je server gaat stressen :P

Ik zou toch zeggen dat je gewoon de opteron zoals die nu is gaat testen, grote kans namelijk dat ie het makkelijk trekt.

Een 'intel shitding' met 1GB ram (dan denk ik aan P4 singlecore?) is echt een stuk minder dan een opteron dual bak, dus het moet volgens mij goed kunnen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
c70070540 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:59:
Wat ik me nu af begin te vragen is het volgende:

De TS heeft nu 1Gb per CPU. Kan op het AMD platform dan de processor geen gebruik maken van het geheugen bij de andere CPU? Of is de stelling dat het totaal geheugen 2Gb is, en dat beschikbaar is voor de gehele omgeving dan verkeerd?
Ja elke processor kan bij al het geheugen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:39

mphilipp

Romanes eunt domus

c70070540 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 10:10:
Dan denk ik dat je met je 2Gb totaal redelijk goed moet zitten. Het lijkt mij sterk dat je 2Gb niet genoeg hebt. Tenzij het database model dramatisch slecht is.
Daar is geen kruid tegen gewassen. Ik werk al 20 jaar met Oracle databases in behoorlijk serieuze omgevingen en kom niet erg vaak servers tegen die meer dan 2-4Gb hebben (vaak staan er dan nog meerdere databases op). En dan praat ik over databases met enkele honderden Gb's aan data en honderden/duizenden concurrent users.

Een database heeft erg veel aan snelle disk i/o en snel geheugen voor zijn cache.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mooi dan weet ik wat te doen. er komt gewoon voor elke cpu 1 gb DDR400 ECC bij. bij steken kan dan altijd nog en scheelt een behoorlijke inverstering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:23:
mooi dan weet ik wat te doen. er komt gewoon voor elke cpu 1 gb DDR400 ECC bij. bij steken kan dan altijd nog en scheelt een behoorlijke inverstering.
Lees je nou wel wat hier zoal gezegd wordt? 8)7

2Gb moet ruim voldoende zijn! Je hoeft er dus niets bij te plaatsen, je hebt al 2Gb. Zorg liever voor snelle disk I/O...

Heb je al wel getest met 2Gb? Blijkbaar niet...

[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 03-08-2006 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil gewoon safe zijn en prop er gewoon nog 2 gb bij :) zekerheid voor alles bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een kwestie van budget, als je dual opteron draait dan kun je met 2GB wel even vooruit (ligt ook grotendeels aan hoe/wat maar even buiten beschouwing), heb je geld genoeg (zo kom je over O-) ) dan zou ik gewoon 2GB erbij steken :D Het wordt er zeker niet slechter op :O
Pagina: 1