Wifi netwerkkaart of wifi AP

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik zit met de volgende situatie.

Ons huis heeft 3 verdiepingen (begane grond, 1e en 2e verdieping). Tot vandaag had ik de situatie als volgt:
Begane grond: router (Asus WL-500g deluxe) en draadloze laptops
Eerste verdieping: 2 pc's die met een kabel aan de router op de begane grond verbonden zaten.

Wegens wat herindelen van het huis wordt de 1e verdieping 'PC-vrij'. 1 PC gaat het huis uit, de andere PC verhuist naar de 2e verdieping.

Nu het probleem. Die pc die naar de 2e verdieping gaat, moet ook aan het bestaande netwerk (met internet) gehangen worden.
Bij die PC wil ik een kleuren inktjetprinter zetten (bij de WL-500g op de begane grond staat al een laserprinter)

Ik heb diverse opties waarbij ik puur kijk naar die PC op de 2e verdieping:
1) PC voorzien van draadloze netwerkkaart en deze PC als printserver laten dienen
2) PC voorzien van een normale 'draad'-netwerkkaart en een draad door de muren trekken naar de router
3) Een draad door de muren trekken en bij de PC op de 2e verdieping een nieuwe WL-500g (of vergelijkbaar) hangen als printserver voor de inktjetprinter
4) Een 2e WL-500g (of vergelijkbaar) aanschaffen en die draadloos met de 1e laten verbinden om zo een netwerk te vormen. De nieuwe WL-500g (of vergelijkbaar) zal dan uiteraard als printserver moeten dienen voor de inktjetprinter

Nu het probleem
Ons huis is nu bijna 6 jaar oud. Wij zijn de eerste bewoners. De bouw heb ik vanaf het begin kunnen volgen. Ten tijde van de bouw heb ik gezien dat de leidingen verre van ideaal gemaakt zijn. In plaats van de 'dikke' buizen zijn de dunnere versies gebruikt en als overmaat van ramp zijn flexibele buizen gebruikt voor bochten. Tijdens de bouw heb ik regelmatig het huis bekeken en zag ik dat op de 2e verdieping een extra aangevraagde leiding (ik heb er per ruimte 2 aangevraagd; 1 voor 'CAI' en 1 voor 'PTT' gezien dat de enige opties waren; loze leidingen stonden niet in de lijst met meerwerk) niet goed in elkaar zat; een bocht zat niet netjes aan de rechte buis vast. Ik heb de boel wel goed in elkaar gestoken maar echt lekker zat het niet. Naderhand is de vloer gestort. Ik betwijfel of die buizen nog wel netjes in elkaar zitten (ik heb ook al slechte ervaring op een andere plek in het huis waar de leidingen dus ook al niet in orde zijn). Ik durf niet zomaar een netwerkkabel te trekken door de leidingen; het liefst zou ik dus draadloos gaan werken.
Dat betekent dat optie 2 en 3 komen te vervallen.

Ik wil nu dus (als het even kan) kiezen tussen 1) draadloze netwerkkaart in PC waarbij de PC dient als printserver en 2) draadloze router die als printserver gaat dienen

Maar omdat mijn ervaring met draadloos netwerk nog betrekkelijk beperkt is, ben ik benieuwd of er ook verschil zit in wat beter is in mijn geval.
Als ik met met mijn laptop naar de 2e verdieping ga, wordt de verbinding met de router op de begane grond nogal snel verbroken.

Mijn vraag:

Wat werkt (vermoedelijk) beter: 2 draadloze 'switches/routers' met elkaar of m'n huidige router met een draadloze netwerkkaart.
Wat zou jij adviseren als het gaat om verbindingssterkte?

(ik heb al op internet zitten zoeken naar dit verhaal. Er staan natuurlijk de leuke verhalen over richtantennes en omni-antennes. Alleen heb ik aan beiden niet zoveel gezien ik hier niet op één lijn zit te werken en zelfs niet in een plat vlak)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik die WL500G niet gebruiken als je een langere afstand moet afleggen, die dingen hebben echt een bereik van 3 keer niets is mijn ervaring.
Persoonlijk zou ik dan eens kijken naar de high-end range van Belkin, die zijn best leuk (ook wel aan de prijs) maar die hebben een heel mooi bereik. bij ons op het werk gebruiken we die dingen vooral om wat grotere afstanden te overbruggen. Als je het dan over 2 verdiepingen hebt moet dat prima lukken.

Dan heb je maar 1 router nodig voor je hele huis, dus hoef je ook niet moeiljik te gaan doen met dingen bridgen en dat soort dingen :)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Koop gewoon een wireless printserver

Lijkt me de handigste optie..
Kost misschien wat centjes, maar als je het goed configt werkt het veel beter dan een nieuwe WL500g erbij

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
@Twerw_Dan
Ik heb ook ervaring met Belkin. Beperkt welliswaar; een pcmcia-kaartje voor in een laptop. Ik wist niet hoe snel ik die moest inruilen voor een WL-100g van Asus. Die Belkin was echt r*k. Daarbij komt dat ik de voorkeur heb voor 2 printservers (wegens 2 printers)

@Anti-XP
draadloze printservers zijn natuurlijk leuk maar daarmee heb ik nog geen hub/switch voor de pc die boven staat toch? Ik wil dus én de printer kunnen gebruiken én de PC op de 2e verdieping van internet voorzien.

Ik blijf uiteraard zelf ook aan het zoeken naar mogelijkheden.....nu begin ik de inruk te krijgen dat je mogelijk 2 printers aan dezelfde WL-500g deluxe kan hangen; dan zou ik die inktjetprinter mogelijk ook naast de laserprinter aan dezelfde 'oude' WL-500g deluxe kan hangen.

Blijft nog wel over hoe ik het beste de pc op de bovenste verdieping draadloos van internet kan voorzien.

• Romke

Romke

Dieselhead

Linksys PSUS4, printserver met ingebouwde 4 poorts switch...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Best een fraai ding maar niet draadloos.... Dat is dus de ellende; ik wil liever niet aan het pielen gaan met netwerkkabels trekken in de brakke buizen door de muren/vloeren; ik wil het liefst draadloos van de begane grond naar de 2e verdieping. Printserver is een wens en niet echt een eis. De hoogste prioriteit ligt bij een draadloze verbinding.

Ik ben dus benieuwd of er nog verschil zit in WIFIsignaalsterkte tussen router-netwerkkaart of router-router

• Romke

Romke

Dieselhead

Probeer dan eens een wireless bridge met zo'n printserver eraan?

Ik weet ook niet of die draadloze printservers ook gewoon verkeer doorlaten op de LAN poorten.
Dat die dingen verbinding maken met de WLAN en dat je een switch aan de LAN poort ervan hangt zodat je daar je pc's op kunt pluggen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik kan je even slecht volgen. Ik heb nog geen printserver. Printserver heeft bovendien dus niet de hoogste prioriteit.

Ik moet dus nog nieuwe hardware aanschaffen alleen is de vraag welke. Een lossen printserver kopen doe ik denk ik niet; dan maak ik wel gebruik van de PC die dan als printserver gaat fungeren.

Punt is dus dat ik draadloos moet van beneden naar boven waarbij de signaalsterkte het belangrijkst is. Gezien ik al ASUS-spul heb, zou ik daar graag mee verder bouwen.

De verschillende opties die ik op dit moment zie zijn:
1) PC met draadloze netwerkkaart. PC gaat fungeren als printserver
2) Draadloze AP die met een kabel naar de PC gaat; PC dient als printserver
3) Draadloze AP met printserver; kabel van de AP naar de PC

Optie 1 en 2 zou ik eventueel kunnen uitbreiden met een printservertje (al dan niet draadloos)

Maar het belangrijkste vind ik dus de sterkte van het signaal; die moet zo goed mogelijk van beneden naar boven komen.

Ik heb m'n oog op de volgende AP's (indien het een AP gaat worden want ook een netwerkkaart blijft nog een optie):
Asus WL-500g Premium (printserver erin); 2 antennes (1 intern, 1 extern zo te zien)
Asus WL-566gM: 3 externe antennes (geen printserver)

Als netwerkkaart heb ik deze op het oog:
ASUS WL-138g

Maar welke van de 3 zal nu het beste signaal leveren tussen m'n huidige WL-500g Deluxe en dus het nieuwe stuk hardware.

• Romke

Romke

Dieselhead

De Asus WL-330G heeft de mogelijkheid om als bridge te functioneren (WLAN naar LAN omzetten), waar je dan die Linksys wired printserver aan kunt hangen als switch ;)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
61 euro voor de WL-330g en dan nog een linksys printserver.... da's bij elkaar net zo duur als 1 WL-500g

Waarom zou ik met een losse printserver gaan werken?

Ik ben aan het neuzen wat ik allemaal kan met de WL-500g Deluxe en de WL-500g Premium (dat is de versie die momenteel verkocht wordt)

Ik ben momenteel aan het kijken of ik het router-gedeelte van een WL-500g Deluxe/Premium kan uitschakelen.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:24:
Persoonlijk zou ik die WL500G niet gebruiken als je een langere afstand moet afleggen, die dingen hebben echt een bereik van 3 keer niets is mijn ervaring.
Ik heb een WL500G-Deluxe, icm de laatste Oleg custom firmware. Een signaalsterkte van 30 ingesteld en ik kom al redelijk ver.

Router staat tegen de linkermuur, aan de linkerkant van het huis, en ik kan door mijn huis, het huis van de buren en het huis daarlangs. Zodat ik uiteinderlijk bij het 3e huis kan internetten. Het zijn huizen uit 1921, met redelijk dikke muren, maar ik heb geen enkel probleem om te connecten.

@TS: Je zou het netwerk ook kunnen bouwen met een "powerline ethernet" systeem, dit gebruik (zover ik weet) 56bit DES encryptie op het 220 netwerk. Deze dingen zijn niet geweldig snel (12mbit oid?) en het zijn HUB's (zover ik weet).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2006 17:37 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 17:34:
Ik heb een WL500G-Deluxe, icm de laatste Oleg custom firmware. Een signaalsterkte van 30 ingesteld en ik kom al redelijk ver.
Hm..... klinkt interessant.

De dikte van de muren is niet eens het grootste punt; ik gok dat die muren niet gewapend zijn (in tegenstelling tot onze vloeren).

Ik heb al eens een WL-500g vern**kt door een mislukte firmwareupdate (domdomdom.... draadloos gedaan in plaats van via kabeltje |:( ) maar ik begrijp dat jij het bereik flink omhoog gekrikt hebt met die firmware? Toch het proberen waard met m'n huidige WL-500g deluxe.

Welke Firmware is dat? Heb je een linkje?

Ik ben alleen absoluut géén ster in telnet (lees: complete n00b)
Dat instellen van de signaalsterkte; moet dat via telnet?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik ben inmiddels een stapje verder. Gezien ik een router kon kopen en retour doen binnen 8 dagen, heb ik er 1 gekocht.

Na wat gekloot heb ik het eindelijk voor elkaar dat 1) de 2 routers (of eigenlijk de ene als AP) met elkaar communiceren en ik 2) ook kan internetten via nieuwe AP/router.

Er is wel een probleempje; gedeelde schijven e.d. kan ik niet benaderen als ze via de nieuwe AP gaan. Het ligt zeker niet aan de computerinstellingen want zodra ik met m'n laptop naar de 'oude' router loop, kan ik de gedeelde bestanden van alle pc's die ook directe verbinding hebben met de oude router, gewoon benaderen. Het probleem ligt dus bij de nieuwe router/AP. Ik zou alleen niet weten waar ik moet zoeken in dat ding. Iemand die een idee heeft?

• Romke

Romke

Dieselhead

Vertel er eens bij hoe je het voor elkaar gekregen hebt om dat internet erop te krijgen?

Misschien heb je daar iets zo ingesteld dat je alleen kunt internetten...

Verwijderd

Is de 2e AP verbonden aan de WAN poort? Waardoor alles wat aan het LAN van de 2e AP dus door NAT/etc heen moet? Of heb je hem in de LAN poort gestoken (of dmv instelling dat de WAN poort als LAN fungeert)? Ik denk namelijk dat de firewall in AP2 de toegang vanaf het netwerk met router1 blokkeert.

Je kan op wl500g.info veel informatie vinden over de WL500G (en andere Asus devices). Zo heb je daar de OLEG firmware, ik draai op het moment de laatste, dat is 1.9.2.7-7e[oleg].

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Anti-XP schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:57:
Vertel er eens bij hoe je het voor elkaar gekregen hebt om dat internet erop te krijgen?

Misschien heb je daar iets zo ingesteld dat je alleen kunt internetten...
Ik kreeg eerst geen verbinding maar toen ik bij 'bridge-settings' 'allow anonymous' op 'yes' zette, ging internetten dus wel; dát heb ik gedaan waardoor internet wel aan het draaien ging. Maar waarom lan-lan niet werkt is me dus een raadsel
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 23:32:
Is de 2e AP verbonden aan de WAN poort?
Nee want ik wil de 2 WL-500g's met elkaar laten communiceren via wifi en niet via een draad.
Ik denk namelijk dat de firewall in AP2 de toegang vanaf het netwerk met router1 blokkeert.
Had ik ook al over zitten denken. Maar gezien ik de WAN-poort helemaal niet gebruik....
Je kan op wl500g.info veel informatie vinden over de WL500G (en andere Asus devices). Zo heb je daar de OLEG firmware, ik draai op het moment de laatste, dat is 1.9.2.7-7e[oleg].
Zit wat interessant spul bij zoals 2 printers aansluiten.... alleen moet je dan met commands bezig gaan en dat is iets wat niet aan mij besteed is. Het zou niet de eerste router zijn die ik vern**k :+ :X

[edit]

Inmiddels heb ik het aan de praat. Wat ik nou gedaan heb om het op te lossen is me niet duidelijk. Ik heb echter wel een vermoeden.
In AP-mode heb je geen mogelijkheid om aan de firewall te rommelen. Standaard staat de firewall wel ingeschakeld. Ik heb gisteren wel de nieuwe router tijdelijk op routerfunctie gezet, vervolgens de firewall uitgeschakeld en weer terug naar AP gezet. Misschien dat dat me geholpen heeft.... maar ik weet het niet zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 09-08-2006 09:42 ]

Pagina: 1