[testcase] Rotterdam oud

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

Topicstarter
Vorig weekend ben ik de stad ingetrokken met mijn camera (ik was de enige niet :P ), maar dan zonder lens. Slechts gewapend met een lenskap een een stukje aluminiumfolie heb ik de volgende plaatjes geschoten.

Ik heb geprobeerd foto's te maken waarvan je zou verwachten dat ze uit het begin van de 20ste eeuw komen, wat voor modern Rotterdam natuurlijk lastig is.

Alles geschoten met een 20D, zonder lens, ISO 3200, F/0 ( :Y) ), sluitertijden meestal 1/10.

Omdat een diafragma in deze orde van grootte (een gaatje van maximaal 0.2 mm vs. een effectieve brandpuntsafstand van ongeveer 50 mm levert een F-getal van 250) ieder stofje op de sensor te zien is heb ik de foto's nabewerkt.
Dust & scratches om de stofjes weg te krijgen, USM, vervolgens add noise (want die was helaas verdwenen na de dust&scratches-filter) en vervolgens brightness en contrast wat bijgesteld (meestal heb ik het contract flink omhoog gegooid).

Genoeg details, hier zijn de foto's:

(1) Naar eigen zeggen de oudste kroeg van Rotterdam, dus wel een passend beeld :)
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam1.jpg

(2) Doorkijkje vanuit de Hoogstraat
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam2.jpg

(3) Hoezo, gele kubussen?
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam3.jpg

(4) De Willemsbrug
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam4.jpg

(5) De Hef (ja, echt)
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam5.jpg

(6) Het Noordereiland (met de zwaan op de achtergrond)
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam6.jpg

(7) Vanaf de zwaan
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam7.jpg

Behalve dat ik nog flink moet oefenen om een betere pinhole te fabriceren als ik mijn fotos scherper wil hebben (hoewel ik niet zeker weet of ik dat wel wil!), graag commentaar op compositie, maar ook de nabewerking. Is het te veel, niet genoeg, misbruik ik PS om mijn foto's te vernaggelen, of ben ik een genie? O-)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind het idee zeer zeker leuk en de uitwerking is ook niet geheel verkeerd.
Toch ben ik van mening dat de foto's net TE onduidelijk zijn en je moet echt heel erg staren naar de foto's wil je uberhaupt een beetje zien wat er op staat en dat is jammer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:59
Mooie foto's en herkenbaar voor mij (woon in Rotterdam) maar toch vind ik ze wat te onduidelijk al geeft het zeker een mooi oud effect.

Melief Bender is zo ver ik heb gehoord ook het oudste café in Rotterdam.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Ben het eens met D3NN1S. Wel zijn foto 4 en 5 goed gelukt, ik denk dat dat vooral komt door de bruine kleur. Misschien bij de andere foto's wat meer photoshoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
JER00N schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:39:
Ben het eens met D3NN1S. Wel zijn foto 4 en 5 goed gelukt, ik denk dat dat vooral komt door de bruine kleur. Misschien bij de andere foto's wat meer photoshoppen?
Meer bruin... zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.dido.demon.nl/trdam6a.jpg
Ik moet zeggen dat het inderdaad wel wat heeft; ik had niets nabewerkt wat kleur betreft, maar ik geloof dat ik sommige foto's met sepia geschoten heb, en sommige niet.
D3NN1S schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:26:
Ik vind het idee zeer zeker leuk en de uitwerking is ook niet geheel verkeerd.
Toch ben ik van mening dat de foto's net TE onduidelijk zijn en je moet echt heel erg staren naar de foto's wil je uberhaupt een beetje zien wat er op staat en dat is jammer :)
Dat heb ik eigenlijk ook bij echt oude foto's, dus wat dat betreft is het wel geslaagd :P

Het ging me er natuurlijk uitdrukkelijk niet om eens duidelijk te laten zien hoe die brug er nou precies uitziet, natuurlijk :)
Graham schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:36:
Mooie foto's en herkenbaar voor mij (woon in Rotterdam) maar toch vind ik ze wat te onduidelijk al geeft het zeker een mooi oud effect.

Melief Bender is zo ver ik heb gehoord ook het oudste café in Rotterdam.
Ik heb ook nooit gehoord dat het niet zo was, maar ik wou me even indekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W3lta
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:54

W3lta

So i'm a nerd. who cares?

Hoe komt het eigenlijk dat de foto's niet geheel scherp zijn? Op andere site's over pinhole camera's krijgen ze wel scherpe foto's. Meestal gebruiken die wel custum dozen of koekblikken, maar dat zou toch niet zo'n verschil mogen maken?

Kan een mens ooit teveel computers hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
W3lta schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 01:57:
Hoe komt het eigenlijk dat de foto's niet geheel scherp zijn? Op andere site's over pinhole camera's krijgen ze wel scherpe foto's. Meestal gebruiken die wel custum dozen of koekblikken, maar dat zou toch niet zo'n verschil mogen maken?
Je scherpte wordt bepaald door de diameter van je pinhole ten opzichte van je brandpuntsafstand. Die brandpuntsafstand is wel te bepalen, de diameter van je pinhole is wat lastiger.
Daarnaast is de vorm van je pinhole erg belangrijk. Met een laser in een metalen plaat krijg je een iets mooier rond gaatje dan met een naald in aluminiumfolie :)

Daar komt dan nog bij dat 1/10 uit de hand met een effectieve brandpuntsafstand van 50mm ook niet ideaal is.

Het ligt er een beetje aan wat je met pinhole wilt bereiken. Het is prima mogelijk om haarscherpe foto's te creeeren, zeker met een laser pinhole. Het belangrijkste effect van je pinhole is dan de oneindige scherptediepte.

Je kunt het doen voor het mooie softe effect, dan wil je geen al haarscherpe foto's.

Je kunt het ook zien als "hoe maak ik anno 2006 foto's uit 1900"; dan zou teveel scherpte denk ik afdoen aan het effect. Wat meer scherpte zou ik trouwens nog best kunnen gebruiken - ik moet nog een keer een pinhole maken van blik.

offtopic:
In antwoord op je sig: jazeker, volgens mijn vrouw wel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Erg leuk dit en staat al een tijdje op mijn lijstje ToDo's. De toning vind ik er prima bij passen maar zoals gezegd is het erg onscherp (wat ook een beetje het effect van oneindige scherptediepte teniet doet). Of je dit kan / wil verbeteren weet ik niet maar ik denk dat als je het zo wil houden je erg op je onderwerp moet letten. Ik zou gaan voor hele cleane herkenbare onderwerpen met zoveel mogelijk diepte zodat de onscherpte niet afleidt. Denk hierbij aan een wijds landschap met een eenzame boom, een lange laan met bomen of een geisoleerd object wat herkenbaar is op afstand (persoon, eenzame auto, etc.). Ik denk hierbij zelf in de richting van de (zwart-wit) landschappen van Edward Steichen of Jeanloup Sieff.
In sommige van je foto's is nu zoveel te zien dat je onbewust gaat lopen zoeken, turen en identificeren (1, 6 en 7 bijvoorbeeld) waardoor de onscherpte meer opvalt.
Ook zou je nog kunnen proberen je sluitertijden omhoog te krijgen (lagere iso / kleinere pinhole) waardoor je bv. een erg druk plein helemaal leeg op de foto kunt krijgen omdat mensen gewoon 'verdwijnen' door de langere sluitertijden.

Mijn favorieten zijn #2 en #5.
Wel een erg gaaf experiment en ik ben benieuwd of het met blik beter gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
djengizz schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 07:48:
Ik zou gaan voor hele cleane herkenbare onderwerpen met zoveel mogelijk diepte zodat de onscherpte niet afleidt. Denk hierbij aan een wijds landschap met een eenzame boom, een lange laan met bomen of een geisoleerd object wat herkenbaar is op afstand (persoon, eenzame auto, etc.). Ik denk hierbij zelf in de richting van de (zwart-wit) landschappen van Edward Steichen of Jeanloup Sieff.
Ik heb even gegoogled, en ik weet nu wat ik de rest van het jaar te doen heb! :P
Ook zou je nog kunnen proberen je sluitertijden omhoog te krijgen (lagere iso / kleinere pinhole) waardoor je bv. een erg druk plein helemaal leeg op de foto kunt krijgen omdat mensen gewoon 'verdwijnen' door de langere sluitertijden.
Dat staat inderdaad op de planning, ik heb pas sinds kort een statief (en da's wel handig bij sluitertijden richting de 15-20 seconden :) )

De beste methode om langere sluitertijden te krijgen is inderdaad de ISO naar beneden gooien (ik kan 5 stops naar beneden :P ) en niet gaan fotograferen onder een strak-blauwe lucht bij 35 graden...

De grootte van de pinhole zou vast moeten staan voor een vaste brandpuntsafstand, dus als ik een keer een goeie heb zal daar weinig mee te varieren zijn.

Ik heb afgelopen zondag de Martinitoren gefotografeerd op 20 seconden. Ik moet nog even kijken wat er van die foto geworden is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:01:
Ik heb even gegoogled, en ik weet nu wat ik de rest van het jaar te doen heb! :P
Haha, idd.
Zie het meer als voorbeelden waarbij scherpte niet echt een rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11:48
voortaan toch een statief, als je dan nog tussen de mensen op straat staat, zul je zien dat die verdwijnen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf geen expert in fotografie, maar DAMN wat doen deze foto's pijn aan mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind ze mooi! Misschien voor mensen die Rotterdam nauwelijks aan kunnen wijzen op de kaart ietwat onduidelijk; maar voor iemand die zeer regelmatig op het Noordereiland verblijft zeer herkenbaar en leuk. :)

Verwijderd

Hey Dido,

Heb ff een nieuw topic gemaakt met foto's die ongeveer vanuit dezelfde positie zijn genomen.
Op 1 na dan want de foto die jij van het Noordereiland hebt gemaakt zat helaas niet in mijn verzameling van diezelfde dag... :o
Pagina: 1