Vorig weekend ben ik de stad ingetrokken met mijn camera (ik was de enige niet
), maar dan zonder lens. Slechts gewapend met een lenskap een een stukje aluminiumfolie heb ik de volgende plaatjes geschoten.
Ik heb geprobeerd foto's te maken waarvan je zou verwachten dat ze uit het begin van de 20ste eeuw komen, wat voor modern Rotterdam natuurlijk lastig is.
Alles geschoten met een 20D, zonder lens, ISO 3200, F/0 (
), sluitertijden meestal 1/10.
Omdat een diafragma in deze orde van grootte (een gaatje van maximaal 0.2 mm vs. een effectieve brandpuntsafstand van ongeveer 50 mm levert een F-getal van 250) ieder stofje op de sensor te zien is heb ik de foto's nabewerkt.
Dust & scratches om de stofjes weg te krijgen, USM, vervolgens add noise (want die was helaas verdwenen na de dust&scratches-filter) en vervolgens brightness en contrast wat bijgesteld (meestal heb ik het contract flink omhoog gegooid).
Genoeg details, hier zijn de foto's:
(1) Naar eigen zeggen de oudste kroeg van Rotterdam, dus wel een passend beeld

(2) Doorkijkje vanuit de Hoogstraat

(3) Hoezo, gele kubussen?

(4) De Willemsbrug

(5) De Hef (ja, echt)

(6) Het Noordereiland (met de zwaan op de achtergrond)

(7) Vanaf de zwaan

Behalve dat ik nog flink moet oefenen om een betere pinhole te fabriceren als ik mijn fotos scherper wil hebben (hoewel ik niet zeker weet of ik dat wel wil!), graag commentaar op compositie, maar ook de nabewerking. Is het te veel, niet genoeg, misbruik ik PS om mijn foto's te vernaggelen, of ben ik een genie?
Ik heb geprobeerd foto's te maken waarvan je zou verwachten dat ze uit het begin van de 20ste eeuw komen, wat voor modern Rotterdam natuurlijk lastig is.
Alles geschoten met een 20D, zonder lens, ISO 3200, F/0 (
Omdat een diafragma in deze orde van grootte (een gaatje van maximaal 0.2 mm vs. een effectieve brandpuntsafstand van ongeveer 50 mm levert een F-getal van 250) ieder stofje op de sensor te zien is heb ik de foto's nabewerkt.
Dust & scratches om de stofjes weg te krijgen, USM, vervolgens add noise (want die was helaas verdwenen na de dust&scratches-filter) en vervolgens brightness en contrast wat bijgesteld (meestal heb ik het contract flink omhoog gegooid).
Genoeg details, hier zijn de foto's:
(1) Naar eigen zeggen de oudste kroeg van Rotterdam, dus wel een passend beeld

(2) Doorkijkje vanuit de Hoogstraat

(3) Hoezo, gele kubussen?

(4) De Willemsbrug

(5) De Hef (ja, echt)

(6) Het Noordereiland (met de zwaan op de achtergrond)

(7) Vanaf de zwaan

Behalve dat ik nog flink moet oefenen om een betere pinhole te fabriceren als ik mijn fotos scherper wil hebben (hoewel ik niet zeker weet of ik dat wel wil!), graag commentaar op compositie, maar ook de nabewerking. Is het te veel, niet genoeg, misbruik ik PS om mijn foto's te vernaggelen, of ben ik een genie?