[K7V] PC rechtop = crash

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Hoi,

Ik heb voor iemand een K7V met een Athlon 700 systeem gebouwd. Enkel voor typmiep en simpel internet gebruik, dus veel meer hoeft er niet in voor het moment. Het mobo was eerst uitgerust met een beta-bios maar dat heb ik terug gezet naar de stabiele 1007 bios. Dit i.v.m het gigantisch traag zijn van het systeem wat kennelijk aan dit BIOS lag. Met 1007 werkte het namelijk prima op snelheid. Een probleem waar ik nu tegenaan loop is dat als ik de PC rechtop zet, de pc of crasht, of als de pc uit staat, vaak helemaal niet wil booten. Uit de speaker komt dan een soort ta-tu alarm geluid. Verwijdering van geheugen en/of video geeft dan hetzelfde alarm.

Leg ik de PC weer neer krijg ik de bekende piepjes voor het ontbreken van de videokaart en/of ontbrekende geheugen. Plaats ik dit weer, dan werkt het systeem weer goed.

De PC is via een geaarde wandcontactdoos aangesloten op het lichtnet. Toch staat er stroom op de kast. Als ik tegen de kast kom met mijn arm o.i.d. verneem ik dat ik een lichte schok krijg wat nog wel eens schrikreacties te weeg brengt

Het mobo ligt niet zonder onderliggende busjes in de systeemkast. Verder zie ik ook nergens een plek waar het mobo contact maakt met de systeemkast. Ook zit het mobo goed vast. Verplaatsing van het mobo tijdens het rechtop zetten is dus uitgesloten.

Ik weet nu niet meer waar het aan kan liggen. Ik vermoed dat het met het onder spanning staan van de systeemkast te maken heeft, maar het zou evengoed een probleem met het mobo kunnen zijn.

Er zijn geen bolstaande condensators te ontdekken in het systeem.
De voeding is een 230W, Merk onbekend. Best krap voor

AMD Athlon 700Mhz
192MB RAM
GeForce 2MX 32MB
Maxtor 20GB 7200RPM (Windows)
Quantum 15GB 5400RPM (data)
SB PCI 128
Realtek 8139C netwerk
Opti 2x USB PCI card

Weet iemand nog mogelijkheden behalve het onder spanning staan van de systeemkast?

tnx

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gokje:

De Slot A is vaak vrij gevoelig voor nauw contact. Mogelijk 'hangt' de CPU module een klein beetje verkeerd in de slot als het rechtop staat, terwijl het liggend net goed gaat.

Je zou kunnen proberen de CPU uit de slot te halen, de pinnen voorzichtig schoon te maken (een gum doet wonderen) en goed de slot uit te blazen. Maar het kan ook door oxidatie van de pinnen in de slot komen. En dat is moelijker op te lossen...

Oslik blyat! Oslik!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

dion_b schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:19:
Gokje:

De Slot A is vaak vrij gevoelig voor nauw contact. Mogelijk 'hangt' de CPU module een klein beetje verkeerd in de slot als het rechtop staat, terwijl het liggend net goed gaat.

Je zou kunnen proberen de CPU uit de slot te halen, de pinnen voorzichtig schoon te maken (een gum doet wonderen) en goed de slot uit te blazen. Maar het kan ook door oxidatie van de pinnen in de slot komen. En dat is moelijker op te lossen...
Beetje WD40 spuiten doet ook wonderen.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Eventueel eens met een andere voeding testen. Stroom op de kast is niet echt aangenaam... Er moet ergens een slecht contact zijn dat bij het rechtzetten van de pc voor problemel zorgt denk ik.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• tyrinian
  • Niet online
In een ver verleden een vergelijkbaar probleem gehad. Het probleem werd toen veroorzaakt door sluiting tussen moederbord en kast, veroorzaakt door een stofvlok(?). Heb je de kast al eens helemaal zuiver gemaakt? Geen stofvlokken, overbodige kabels en dat soort dingen?

• LollieStick
Ok. Thanks voor jullie bijdrage.

CPU heb ik met een stuk gum schoongegumt. Ook het slot goed uitgeblazen. Helaas zonder resultaat.
WD40 heb ik niet, kan ik dat bij de PC boer gewoon krijgen en is dat voor op de CPU aansluiting of voor het slot?

Ik heb inmiddels een andere voeding geprobeerd, een 300W Aopen. Zonder resultaat. Ik heb het moederbord + processor nu uit de kast gehaald en zonder iets aangesloten krijg ik nog steeds het irritante alarm. Het lijkt erop alsof er iets te heet wordt, ofwel een toerental te laag is ofwel het voltage niet juist.

Echter, vanuit een cold boot werkt het ook niet. De CPU is niet voelbaar warm. De FAN op de CPU draait gewoon. Ook al een andere FAN geprobeerd op CPU_FAN om uit te sluiten dat het gele draadje defect is. Zonder resultaat. Voedingswaarden waren zover als ik kon zien in het BIOS stabiel. Nu kom ik daar niet meer in. Het BIOS is gereset.

Eerder vanavond heeft het systeem van 6 tot 8 uur prima gelopen. Reboots gingen allemaal prima. Cold boot ging ook in 1 keer goed. Geen vastlopers of vage crashes terwijl ik niets veranderd heb.

Ik ben echt ten einde raad. Weet iemand nog iets wat ik zou kunnen doen?

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
ik heb net een pctje voor iemand in elkaar gebouwd, en als ik dan met speedfan de fanspeed van de processor wat lager zet dan gaat ook het alarm van het moederbord loeien terwijl hij niet eens warm wordt...
dus mischien is het wel een beveiliging van je moederbord die niet goed meer werkt.

http://specs.tweak.to/15535

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

WD40 is contactspray/smeerolie dat meerdere dingen kan oplossen. Slechte contactjes maar ook piepende scharnieren enz. Ik gebruik het voor onder de motorkap van de auto, maar ook voor in de PC en eigenlijk in heel het huis. Verkrijgbaar bij een beetje bouwwinkel/Halffords enz.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Exorcist schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:51:
WD40 is contactspray/smeerolie dat meerdere dingen kan oplossen. Slechte contactjes maar ook piepende scharnieren enz. Ik gebruik het voor onder de motorkap van de auto, maar ook voor in de PC en eigenlijk in heel het huis. Verkrijgbaar bij een beetje bouwwinkel/Halffords enz.
offtopic:
ik heb trouwens met die contactspray nog een keer een oude videokaart gered maar dat was tijdelijk want na een paar dagen heeft die ook de geest gegeven.. maar opzich best handig spul

http://specs.tweak.to/15535

• Slayer89
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-02 19:37
WD40 staat bij mij niet egt bekend als contactspray :P anders zoude ze ook niet busjes contact spray verkope, of zie ik dit verkeerd? WD40 doet juist het omgekeerde. Zou ik niet in een slot wille spuite van een pc O+

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:17
heb je al eens een ander geheugen geprobeerd en of 1geheugen stipje.
2 geheugen strips willen wel eens fouten geven in combinatie met elkaar.
het kan zijn als je 2 geheugen stripjes gebruikt dat je geheugen helemaal niet werkt of dat soms alleen bepaalde aplicaties niet helemaal naar functioneren helpen.
en zijn de geheugens die je gebruikt wel van de zelfde snelheid anders kun je beter de alleen de snelste gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom heb je het over geheugen :?

Als het plat wel werkt en rechtop niet is dit overduidelijk een mechanische (contact) issue. dezejongeman, het zou je sieren als je ook de topicstart zou lezen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

dezejongeman schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 00:55:
heb je al eens een ander geheugen geprobeerd en of 1geheugen stipje.
2 geheugen strips willen wel eens fouten geven in combinatie met elkaar.
het kan zijn als je 2 geheugen stripjes gebruikt dat je geheugen helemaal niet werkt of dat soms alleen bepaalde aplicaties niet helemaal naar functioneren helpen.
en zijn de geheugens die je gebruikt wel van de zelfde snelheid anders kun je beter de alleen de snelste gebruiken.
En in welke relatie staat jouw verhaal met de topic starter die absoluut geen probleem heeft als zijn systeem ligt, maar wel problemen heeft als zijn systeem staat?

edit:
dion_b :(

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:04
Heeft de hdd altijd danwel rechtop/gekanteld gedraaid? zo ja hou deze in die positie. ( dit zou niet het probleem mogen zijn, maar is het bij mij wel al eens geweest in vergelijkbare situatie)

[ Voor 56% gewijzigd door asfaloth_arwen op 05-08-2006 01:07 ]

Specs

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
ik denk dat als je de kast rechtop zet hij net ergens kortsluiting maakt! probeer het allemaal eens uit de kast te halen zet het dan allemaal recht op (kantel het mobo even en leg de hhd/cd etc. even horizontaal neer)

en kijk wat er gebeurt! ik vermoed echt kortsluiting!

@ Motrax 8)7 O+ Tsja... :$

[ Voor 7% gewijzigd door roy-t op 06-08-2006 21:32 ]

~ Mijn prog blog!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

therat10430 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:13:
ik denk dat als je de kast rechtop zet hij net ergens kortsluiting maakt! probeer het allemaal eens uit de kast te halen zet het dan allemaal recht op (kantel het mobo even en leg de hhd/cd etc. even horizontaal neer)

en kijk wat er gebeurt! ik vermoed echt kortsluiting!
&
LollieStick schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 23:19:Ik heb het moederbord + processor nu uit de kast gehaald en zonder iets aangesloten krijg ik nog steeds het irritante alarm. Het lijkt erop alsof er iets te heet wordt, ofwel een toerental te laag is ofwel het voltage niet juist.
Sja...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• LollieStick
Ik heb het systeem momenteel draaiende. Het probleem is kennelijk een CPU die niet geheel of niet goed contact maakt met de slot waarin deze woont O-)

De CPU kon eerst vrij soepel bewegen in het slot terwijl deze er niet 1-2-3 uit te trekken was. Daar was echt wat meer kracht voor nodig. Ik heb nu een voetje gemaakt die er voor zorgt dat de CPU niet meer kan bewegen. De PC loopt nu aanzienlijk stabieler, maar af en toe crasht hij nog wel eens en geeft vervolgens in het BIOS aan dat de instellingen voor de CPU niet juist zijn terwijl deze op automatisch staan :?

Ik vermoed dat de CPU op bepaalde momenten het contact nog verliest. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe ik dit op kan lossen?

BTW. Alles momenteel zonder harddisk. Enkel Linux via opstartdisk.

tnx

Verwijderd

Slayer89 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 00:55:
WD40 staat bij mij niet egt bekend als contactspray :P anders zoude ze ook niet busjes contact spray verkope, of zie ik dit verkeerd? WD40 doet juist het omgekeerde. Zou ik niet in een slot wille spuite van een pc O+
Nee idd, daar heb je aparte spray voor.

*Jameshondje zoekt even in zijn bureaulade.

Kontakt spray heet het gewoon ;)

• LollieStick
Kan ik dat gewoon met in het slot proppen zonder kans op kortsluiting. Lijkt me niet handig als verschillende contactjes met elkaar contact maken >:)

Het is nog geen 1 januari immers 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door LollieStick op 06-08-2006 20:24 ]

Verwijderd

LollieStick schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:23:
Kan ik dat gewoon met in het slot proppen zonder kans op kortsluiting. Lijkt me niet handig als verschillende contactjes met elkaar contact maken >:)

Het is nog geen 1 januari immers 8)7
Wat de handleiding zegt:

Verwijdert corrosie ( oxiden en sulfiden ) van alle elektrische contacten. Voor perfecte resultaten spoelen met kontakt WL en nadien smeren met kontakt 61. Gebruiksaanwijzing: nooit gebruiken op apparaten onder spanning. Een film aanbrengen op de contacten en laten inwerken, terwijl men deze heen en weer beweegt. Relais contacten nabehandelen met een leder doekje of vloeipapaier. Laten drogen alvorens terug aan zetten.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
humss Ta tu, dat klinkt als een ambulance, mss moet je er toch eens mee naar de pc ehbo
Pagina: 1