De versterker die mij ten deel is gevallen, beschikt niet over een luidheidscompensatie-functie, implicerend dat als source direct wordt uitgeschakeld (de enige situatie waarin de hoge en lage tonen kunnen worden beinvloed) het volume te laag is. Rest mij niets dan een andere versterker verwerven?
Verwijderd
Heb je niets zoals gain op je mengpaneel zitten o.i.d? Zo nee, dan denk ik dat er weinig aan te doen is...
NietsWat te doen bij gebrek aan loudnesscompensatie-functie
En als je speakers niet goed zijn, dan ben je aan het verkeerde eind bezig als je een nieuwe amp koopt.
[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 02-08-2006 23:21 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Equalizer ertussen kan anders ook nog...
ps: je taalgebruik is echt irritant (NOFI)
[ Voor 36% gewijzigd door AlvaK op 02-08-2006 23:22 ]
Loudness is niets anders dan een boost van de lage en hoge frequenties. Kun je het volume niet gewoon hoger zetten? Klinkt nog beter dan Loudness ook.
Mijn collega destijds noemde deze functie altijd 'lousyness', ik ben geneigd hem gelijk te geven...
Nederlands is makkelijker als je denkt
Dat zal wel poppenkast zijn, niemand praat zo.AlvaK schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:12:
Equalizer ertussen kan anders ook nog...
Ik heb zelf nooit begrepen wat die loudness werkelijk deed. Je hoord de boel enkel maar vervormen.
Het zal wel een compensatie zijn van het gebruiken van slechte speakers, om de boel "op te leuken" zegmaar. Als je een deftige versterker hebt met dito speakers, dan heb je die meuk niet nodig. Evenmin als MegaBass™, Super 4D space surround effects © en dergelijk pipo spul.
Allemaal nog een beetje uit het Yoko tijdperk heb ik zo het idee.
Voor zover ik weet heeft de loudness functie wel degelijk een nut.
Je gehoor werkt namelijk niet lineair, en bij lage volumes vallen de hoge en lage tonen relatief sneller af dan de middentonen.
Als je dus op laag volume toch nog een gebalanceerd geluidsbeeld wil hebben en alle tonen even duidelijk horen, moet je dus de hoge en lage tonen versterken.
(Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness )
Deze functie werd praktisch uiteraard wel vaak misbruikt als een extra volume boost, en op goedkope speakers kan het natuurlijk ook wat beter klinken.
Je gehoor werkt namelijk niet lineair, en bij lage volumes vallen de hoge en lage tonen relatief sneller af dan de middentonen.
Als je dus op laag volume toch nog een gebalanceerd geluidsbeeld wil hebben en alle tonen even duidelijk horen, moet je dus de hoge en lage tonen versterken.
(Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness )
Deze functie werd praktisch uiteraard wel vaak misbruikt als een extra volume boost, en op goedkope speakers kan het natuurlijk ook wat beter klinken.
Pagina: 1