Toon posts:

Verbetering server upgrade?

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Zit momenteel enigszinds met een probleem, draai een dedicated server (in telecity 2) maar die zit nu toch echt wel tot aan zn strot vol, wat dus hier en daar begint te vervelen. Het betreft een P4 3.0 Ghz dual core systeem met 1GB ddr geheugen (non-ecc). De bottleneck blijkt de processor te zijn (geheugen zit rond de 40% en processor rond de 80% overdag, continu dus), nu heb ik contact opgenomen en zij boden me het volgende alternatief:

een verhuizing naar een nieuwe server met de volgende specs:
2x intel xeon 2,8 Ghz dual core
2x 1GB ddr ecc registered

Denken jullie dat het probleem hiermee goed wordt aangepakt? Het geld is niet zozeer het probleem in deze upgrade, maar het moet dan natuurlijk wel beter werken :+ Ik ben al wat aan het rond kijken tussen reviews van deze 2 systemen, maar kon nog niet echt iets vinden... (iemand tips??)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zonder enige info over welke/watvoor software je draait, wat je aan traffic doet, en wat je aantal bezoekers is, en hoe je verwacht dat dat aantal zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen.
Daarnaast is je OS ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden, en nog een hele boel andere dingen.
Ik kan wel zeggen dat vrijwel verdubbelen van die hardware je gaat helpen, maar hoe zit het bijvoorbeeld met je disk i/o? En met je disken? Watvoor disken zijn dat nu en gaan het worden?
Je topic is zonder details gedoemd te mislukken, zeker in PNS ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:44:
Zonder enige info over welke/watvoor software je draait, wat je aan traffic doet, en wat je aantal bezoekers is, en hoe je verwacht dat dat aantal zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen.
Daarnaast is je OS ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden, en nog een hele boel andere dingen.
Ik kan wel zeggen dat vrijwel verdubbelen van die hardware je gaat helpen, maar hoe zit het bijvoorbeeld met je disk i/o? En met je disken? Watvoor disken zijn dat nu en gaan het worden?
Bij deze dan, lekker veel details om het maar te laten slagen (8>
Traffic: average 30kbit - peak 5mbit (gemiddeld zo'n 2 a 2.5 GB per dag, groeiende)
Disken: S-ATA schijven op 7200 rpm in RAID-1 config, weet niet wat er in komt, maar zeker iets gelijkwaardigs of beters
Bezoekers: 2k uniek - 1.5m views / dag, zeer sterk groeiend
Type site: MMORPG textbased game (kortom: één en al query, reeds geoptimaliseerd!)
Mysql: 4.1.12
Php: 4.0

De verwachtingen zijn dat het in de toekomst zeker zal groeien (althans dat doet het nu in een leuk tempo :P ).

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:52:
[...]

Bij deze dan, lekker veel details om het maar te laten slagen (8>
Traffic: average 30kbit - peak 5mbit (gemiddeld zo'n 2 a 2.5 GB per dag, groeiende)
Disken: S-ATA schijven op 7200 rpm in RAID-1 config, weet niet wat er in komt, maar zeker iets gelijkwaardigs of beters
Bezoekers: 2k uniek - 1.5m views / dag, zeer sterk groeiend
Type site: MMORPG textbased game (kortom: één en al query, reeds geoptimaliseerd!)
Mysql: 4.1.12
Php: 4.0

De verwachtingen zijn dat het in de toekomst zeker zal groeien (althans dat doet het nu in een leuk tempo :P ).
Zonder te weten wat het voor mmorpg is, gok ik toch dat er voor een text-based game en 2000 unieke bezoekers toch echt wel beter te optimaliseren valt. Vroeger zag ik telnet games met 1.000 gamers die gewoon op een 486 draaide.

En als ik jouw antwoord lees heb je de query;s al geoptimaliseerd. Maar wat trekt dan 80% van je processor weg? PHP / Mysql / Apache ( te bekijken met het programma 'top')

Want upgraden is altijd goed, en optimaliseren moet je niet tot in de finesses doen ( op een gegeven moment kost het meer dan het oplevert ) maar deze load zou ik nooit verwachten bij een text-based mmorpg met 2.000 bezoekers... Alhoewel 1,5 miljoen pageviews is niet echt mijn cup of tea.

Toch zou ik kijken welk proces nou het grootste gedeelte van je processor wegpakt en dan kijken of dit nog verder geoptimaliseerd kan worden

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

sanfranjake schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:44:
With SFJ :)

Ik vind het prima dat je straks een nieuw toic opent, en wat mij betreft mag dat best in PNS, maar begin eerst eens uit te zoeken wat volgens juo de bottlenek is.

Wat ik zo lees kwa spec's van je systeem zou die dat makkelijk aan moeten kunnen. Misschien dat je met nog wat mysql optimalisaties kan spelen (query caching, table caching, en key buffers etc)

* Equator heeft daar laatst een mooi artikel van gevonden.

edit: Ideale site :)
http://xiffy.nl/weblog/tut/mysqlquerycache.php
http://xiffy.nl/weblog/tut/mysqlkeybuffer.php
http://xiffy.nl/weblog/tut/mysqltablecache.php

[ Voor 6% gewijzigd door Equator op 03-08-2006 07:45 ]

Dit topic is gesloten.