[testcase] Drie poekiebeestjes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08-2024
Een vriendin van mijn zusje is voor een maand op vakantie. Omdat die vriendin drie katten heeft, en moeders het niet zo op bewegende diertjes heeft, past mijn zusje een maand op het huis van de vriendin en daarbij hoort natuurlijk ook de taak van het op de beestjes passen.

Eergisteren ben ik bij mijn zusje langsgegaan en ze had het verzoek dat ik wat plaatjes zou maken, opdat ze een leuke collage voor die vriendin kan maken. En omdat ik de beroerdste broer niet ben, heb ik dat verzoek natuurlijk ingewilligd. ;)

Hieronder volgen een aantal foto's die ik toen gemaakt heb. En dan hoor ik van jullie natuurlijk graag het ongezouten commentaar op de plaatjes, waarbij ik graag verbeterpunten hoor (ook op de bewerking). De foto's zijn bewerkt met het scherm van mijn laptop, die het beeld iets mooier neigt weer te geven dan het soms is. Het kan dus zijn dat de tinten wat donkerder zijn dan ik ze bedoeld had.

-- 1 --

Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_1.jpg

-- 2 --

Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_2.jpg

-- 3 --

Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_3.jpg

-- 4 --

Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_4.jpg

-- 5 --

Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_5.jpg

-- 6 --

Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_6.jpg

-- 7 --

Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Leuke foto's, alhoewel ikzelf het leuker had gevonden wanneer je wat meer variatie in de foto's zou hebben. Katten zijn leuke beesten omdat ze lekker doen waar ze zin in hebben, bijvoorbeeld midden in de kamer op hun rug gaan liggen, zulk soort dingen zouden leuke foto's opleveren :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Ik weet het niet... :) Aan de ene kant vindt ik ze ontzettend leuk, maar aan de andere kant stoor ik me aan het feit dat de gezichten er niet goed uit springen... (door de bewerking)

[ Voor 8% gewijzigd door adoy op 02-08-2006 19:56 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:53
Op zich mooie foto's maar misschien had je er meer actie in kunnen brengen door ze bijvoorbeeld gewoon naast elkaar te zetten en ze hun gang laten gaan en daar een paar foto's van schieten :) Verder vind ik je bewerking erg mooi en sfeervol!

Als serie vind ik het dus niet echt speciaal omdat het steeds hetzelfde is. De foto's die er voor mij uitspringen zijn 3, 4 en 5 door hun ietwat afwijkende houding waardoor ze wat 'spannender' worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-04-2024
Quadropluxor schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:10:
Verder vind ik je bewerking erg mooi en sfeervol!
Ik vraag me nu ineens af of jij dan ook achter een laptopscherm zit?... Heb zelf het idee dat hard zwart-wit wellicht stylvoller was geweest. Tis mij iig net iets te gelig. Maar goed, das wellicht de subjectiviteit.

Andere vraag, Heb je ze als orgineel ook zwart-wit geschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 17:11
Uitdrukking van die beestjes komt ontzettend leuk over, maar het is idd jammer dat die koppies een beetje wegvallen tegen de achtergrond. Dat creme-wit vind ik op zich goed werken, het geeft wat meer sfeer aan de foto's. Foto 2 is bij mij echter hard-wit ipv creme (iMac scherm, sRGB gecalibreerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
Bedankt voor het commentaar tot nu toe!
Quadropluxor schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:10:
Op zich mooie foto's maar misschien had je er meer actie in kunnen brengen door ze bijvoorbeeld gewoon naast elkaar te zetten en ze hun gang laten gaan en daar een paar foto's van schieten :)
Ik heb ze een paar uurtjes mogen observeren, maar ze hebben niet raar gedaan zoals veel katten inderdaad wel doen. De zwarte was redelijk angstig, maar juist die wilde de andere twee nog wel eens zonder aanleiding een mep verkopen. Dat was echter een mep geven en dan was alles weer goed en daarvoor had ik dus geen kans om dat op de foto te zetten. Dat neemt niet weg dat ik vind dat je helemaal gelijk hebt met het commentaar; meer actie zat er helaas niet in met deze beestjes ;)
WeeDz schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:17:
[...]
Heb zelf het idee dat hard zwart-wit wellicht stylvoller was geweest. Tis mij iig net iets te gelig. Maar goed, das wellicht de subjectiviteit.
Het gelige is uiteraard bedoeld, maar kennelijk niet tot ieders voldoening ;) Misschien vind ik het, als ik weer achter mijn CRT zit, ook niet om aan te zien, maar hier vind ik het (uiteraard) wel geslaagd. Ik heb ze niet als serie bewerkt (qua kleuren). Is er een bepaalde toon die je misschien wel aardig vindt, of is het allemaal niks? ;)
Andere vraag, Heb je ze als orgineel ook zwart-wit geschoten?
Origineel zijn ze in kleur geschoten. Bij een aantal foto's (3,4 en 7) zou dat heel misschien iets beter uitgepakt hebben, maar omdat ik ook juist commentaar op de bewerking wil hebben, heb ik bewust geen kleurenfoto's gepost. Mocht je ze toch graag in kleur willen zien, dan zal ik ook wel kleurenversies neerzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Nee, juist geen kleur. Ik vind dit sfeervol en vooral origineel. Het is niet gewoon zwart-wit volgens mij. Ik ben erg benieuwd hoe je het ongeveer gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
Siparti schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:03:
Nee, juist geen kleur. Ik vind dit sfeervol en vooral origineel. Het is niet gewoon zwart-wit volgens mij. Ik ben erg benieuwd hoe je het ongeveer gedaan hebt.
Oke, geen kleur dan :) Het is inderdaad niet gewoon zwart-wit. Ik heb eerst met een channel mixer adjustment layer de plaat zwart-wit gemaakt (aan de schuifjes gepriegeld tot het een interessante zwart-witplaat was). Vervolgens heb ik met een curves adjustment layer het effect bereikt zoals dat op de foto's te zien is (door de curves aan te passen in RGB, Red, Green en Blue). Tot slot heb ik de backgroundlayer gedupliceerd, de gedupliceerde layer geblurt en die selectief toegepast. Dit versterkt het effect van donkere kleuren. Juist om die reden heb ik het bijvoorbeeld niet gedaan bij foto 7, omdat het zwart dan helemaal dichtloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
Eenmaal thuisgekomen heb ik de foto's eens bekeken op mijn CRT en ik moet toch toegeven dat ze inderdaad net een tikkeltje te gelig zijn. En foto 2, die er op mijn laptop echt zo vreselijk gaaf uitziet, is het op een CRT toch net niet (net ff te grauw). Die ga ik dus maar opnieuw bewerken en laten afdrukken op groot formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Leuke foto's en vooral een leuk onderwerp. Moet zeggen dat je composities goed zijn, als ik wat foto's schiet van onze katten, dan zijn het meestal al snel allemaal standaard foto's.

Je toning stoort me bij de meeste foto's niet echt. Dat wil zeggen als het gelige in de foto niet overheerst. Zoals 1 en 3 zijn erg mooi, waarschijnlijk nog beter dan in z/w. Maar bij bijvoorbeeld foto 5 is het iets teveel van het goede. Misschien dat je bij dat soort foto's het wat subtieler moet gebruiken.

Verder een goede serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
Afbeeldingslocatie: http://bockting.student.utwente.nl/tweakers/tc_katten_2-2x.jpg

Bij deze het verschil in één foto tussen een bewerking op een laptopscherm (links) en een CRT. Interessant detail is dat als ik deze twee foto's naast elkaar neer zou zetten, de laptopbewerking op mijn laptop en de CRT-bewerking op mijn CRT, je zou zweren dat het dezelfde foto's zijn. Sony's X-Black technologie doet dus echt wat het zou moeten doen met de kleuren, maar of dat met fotobewerking nou zo'n geslaagd idee is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:20

Pieroman

/me

Tsja ik zie toch duidelijk verschil, de rechterkant vind ik mooier, het is witter en minder overbelicht:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Mooie foto die laatste :) . De rest van de serie voegt daar niet heel veel aan toe.

En je kunt gewoon proberen je LCD wat beter te calibreren. Moet dan zeker bruikbaar zijn.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
justawitte schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 23:29:
Je toning stoort me bij de meeste foto's niet echt. Dat wil zeggen als het gelige in de foto niet overheerst. Zoals 1 en 3 zijn erg mooi, waarschijnlijk nog beter dan in z/w. Maar bij bijvoorbeeld foto 5 is het iets teveel van het goede. Misschien dat je bij dat soort foto's het wat subtieler moet gebruiken.
Ik ben het helemaal eens met je commentaar dat het eigenlijk net even iets subtieler gebruikt moet worden bij de meeste foto's. Het helpt trouwens ook al aardig wanneer de lichtgrijze kleurwaas weg is, vooral weer bij foto 5.
Pieroman schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 02:03:
Tsja ik zie toch duidelijk verschil, de rechterkant vind ik mooier, het is witter en minder overbelicht:)
Dat vind ik ook inderdaad ;), hoewel het waarschijnlijk niet minder overbelicht zal zijn. Ik denk dat dat op deze foto zo lijkt doordat de linkerhelft zich daar nou net iets meer voor leent (vergelijk de twee helften op de originele foto maar eens). Dit bewijst eens te meer maar weer eens hoe belangrijk een goed afgestelde monitor is bij het bewerken.
inquestos schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 02:06:
En je kunt gewoon proberen je LCD wat beter te calibreren. Moet dan zeker bruikbaar zijn.
Heb je daar wat tips voor? Ik heb mijn CRT's namelijk op het oog ingesteld met Adobe Gamma (bij gebrek aan een echte calibrator). Dat geeft een heel aardig resultaat, hoewel ik natuurlijk nooit weet of het ook echt goed is, zonder dezelfde bewerkte foto's op een gecalibreerd scherm te bekijken. :z

Ik heb hetzelfde ook op mijn laptop geprobeerd (met Adobe Gamma spelen dus), maar dat geeft een heel onaangenaam resultaat. Ik heb een lastige achtergrond op mijn laptop, die direct niet goed weergegeven wordt wanneer ik het profiel probeer aan te passen met Adobe Gamma. De grijstinten beginnen dan banding te vertonen. Het lijkt er dus op dat het scherm al optimaal is ingesteld en dat iedere aanpassing van het profiel alleen maar mismatches in de Look-Up Table (LUT) geeft?
Pagina: 1