AP opnemen icm Kabel internet

Pagina: 1
Acties:

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 11:57
Ik heb kabel van @home. Die hebben we naar boven getrokken (zolder). Daar loopt de kabel naar een router die tussen 2 pc's in staan.

Nu wil ik binnenkort een laptop aanschaffen.

Vraag: Hoe kan ik het beste een Accespoint opnemen, of hoe kan ik het best het netwerk opzetten, ervan uitgaand dat ik GEEN draadloze kaartjes / antennes in mijn huidige 2 vaste pc's wil plaatsen.
Kan dit wel?

Bij voorbaat dank!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53
Tuurlijk kan dit. Als je router nog een netwerkpoort over heeft, kun je daar gewoon een accesspoint op aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Poltergeist op 02-08-2006 15:46 ]

• Coltpower
Deze kan ik ook benaderen via mn normale router-webinterface adres?

Dus 192.168.1.1 zoals ik het heb? Of krijgt deze een alternate IP-adres? Zo nee, waar moet ik het voor deze AP instellen?

Als ik te lastig wordt moet je het zeggen, dan ga ik wel de noob uithangen bij wat collega's :P

• Poltergeist
Het AP krijgt zijn eigen IPadres. Dit stel je in via de webinterface van het AP zelf (hangt een beetje van het AP af, uiteraard). Via die webinterface kun je ook alle andere zaken regelen (DHCP server, encryptie, et cetera)

• Coltpower
Oke, als ik het goed begrijp is het volgende dus handig:

- AP aansluiten op hoofdkabel van internet
- AP configureren en server-ipadres instellen op die van de router (dus 192.168.1.1)
- Als alles op AP goed is ingesteld, hoofdkabel weer terug in router doen
- AP aansluiten bij poort van de router (naast de 2 pc's)
- AP plaatsen
- Klaar is Kees

Correct?

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:09
Aangezien je kennis van AP's niet zo groot is, zou je ook eens kunne kijken op de site van @home. Die bieden sinds kort ook netgear-routers aan. Natuurlijk zijn er genoeg andere routers die ook voldoen, maar op de netgear-routers geven ze volledige ondersteuning (i.t.t. alle ander routers waar ze absoluut GEEN ondersteuning op geven).....

• Poltergeist
Bosman schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:10:
Oke, als ik het goed begrijp is het volgende dus handig:

- AP aansluiten op hoofdkabel van internet
- AP configureren en server-ipadres instellen op die van de router (dus 192.168.1.1)
- Als alles op AP goed is ingesteld, hoofdkabel weer terug in router doen
- AP aansluiten bij poort van de router (naast de 2 pc's)
- AP plaatsen
- Klaar is Kees

Correct?
Nee. AP kun je niet aansluiten op "hoofdkabel" van internet. Vaak zul je het AP eerst op je PC aansluiten, om het dmv een crosscable te configureren. Je moet daar dan niet hetzelfde IPadres gebruiken als de router, maar een ander (bijvoorbeeld 192.168.1.2). Daarnu kun je het AP aansluiten op de router, en kun je het AP gewoon bereiken via het netwerk...

Of, zoals LuukNouwen zegt: je kunt ook een router aanschaffen met ingebouwd Accesspoint. Da's wel de makkelijkste oplossing.

• Coltpower
Oke, ik heb wat gezocht (dynabyte en paradigit) maar ben niet echt op een redelijke router incl. AP uitgekomen.

Zou je misschien een advies hebben voor een goeie router met deze mogelijkheden?
Ik zit te denken aan een prijsklasse van rond de 50 euro.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Asus WL330G

Kun je configgen en in de router prikken :)

Anders Linksys WAP54G
Krijg je ook een cd bij om em helemaal te configgen, kun je em een ip geven in de range van je router, buiten de scope van de dhcp van je router....

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Hou er ook even rekening mee waar je het meest internet met je laptop. Als dat voornamelijk beneden is, zou ik er toch echt voor kiezen om het kabelmodem zo dicht mogelijk bij waar de kabel je huis binnenkomt te zetten. Dan daar de router aan knopen en het accesspoint, zodat je beneden lekker bereik hebt. Dan 1 UTP kabel naar boven met een klein switchje (of 2 utp kabels zonder switch, maar dat krijg je denk niet door de PVC heen) voor de 2 PC's en hobbelen maar.

Gewoon eventjes een tip.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 22:06 ]

• Coltpower
Oke bedankt Poltergeist en Anti-XP!

Om even op jouw reply in te gaan, Mauzzy:
Ik snap precies wat je bedoeld, maar denk niet dat mn vader er mee akkoord gaat om die kabel (die via de dakpannen naar boven is gegaan) er weer helemaal uit te trekken om vervolgens beneden een router naast de modem neer te knallen...

Ik dacht het dus gewoon zo:

- Boven waar nu de router staat en 2 pc's aangekoppeld zitten, laten staan.
- AP configureren (overigens alleen een AP heb ik overwogen, dus geen AP met routerfunctie)
- Metertje of 7 UTP-kabel tussen router + AP koppelen
- AP in de gang (1,5 trap lager) tegen het plafond plakken

Dan zit het AP dus op de begane grond, waar ik inderdaad het meest met de laptop te vinden zal zijn en heb ik neem ik aan genoeg bereik :)

Correct me if i'm wrong, of als dit echt een super grote omweg is...

Verwijderd

Je kan toch de kabel uit het modem trekken en je router daar plaatsen dmv een nieuw (kort) kabeltje, en dan boven een switch plaatsen. Of een Asus WL500g (Deluxe) kopen en die beneden plaatsen.

De kabel naar boven blijft liggen, maar krijgt gewoon een ander doel.

• Coltpower
Dat zou ongetwijfeld kunnen, maar ik wou alleen even weten of dat wat ik verondersteld had, ook mogelijk is.
Als dat inderdaad zo is, is dat voor mij op dit moment de beste oplossing en ben ik uitermate tevreden met alle reacties die ik op mijn topic heb ontvangen.

Alvast dank!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Bosman schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:37:
Oke bedankt Poltergeist en Anti-XP!

Om even op jouw reply in te gaan, Mauzzy:
Ik snap precies wat je bedoeld, maar denk niet dat mn vader er mee akkoord gaat om die kabel (die via de dakpannen naar boven is gegaan) er weer helemaal uit te trekken om vervolgens beneden een router naast de modem neer te knallen...

Ik dacht het dus gewoon zo:

- Boven waar nu de router staat en 2 pc's aangekoppeld zitten, laten staan.
- AP configureren (overigens alleen een AP heb ik overwogen, dus geen AP met routerfunctie)
- Metertje of 7 UTP-kabel tussen router + AP koppelen
- AP in de gang (1,5 trap lager) tegen het plafond plakken

Dan zit het AP dus op de begane grond, waar ik inderdaad het meest met de laptop te vinden zal zijn en heb ik neem ik aan genoeg bereik :)

Correct me if i'm wrong, of als dit echt een super grote omweg is...
Tsja, het is een beetje een omweg, maar het levert wel een goed bereik op denk ik..
Ik ga er dan vanuit dat je kabelmodem in de meterkast staat ofzo, waar je dus nooit een AP oid op moet hangen omdat dat gewoon funest is voor je bereik

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zet beide AP's dan in hybrid mode, dan schakelt je laptop automatisch over op het sterkste signaal. Zo heb je dus altijd zeker 90%(of meer) bereik en hoef je nooit over te schakelen :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1