Van 220 wissel naar 12 volt gelijkstroom

Pagina: 1
Acties:
  • 5.346 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43456

Topicstarter
Hey,

Voor een lid uit de familie moet ik een autoradio met boxen en versterker in een houten kistje maken. Voorwaarde is dat deze wel gewoon op het lichtnet kan worden aangesloten. Nu ben ik de hele tijd aan het zoeken geweest naar een omvormertje die dat kan bieden. Ik moet dus van 220 wisselspanning, naar 12 gelijkstroom.........

Bestaat dit uberhaupt.......? Zo jah, bij welke winkel kan ik dan deze omvormer halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 13:53
Ik weet niet zeker of ze het hebben, maar voor allerlei van zulke dingen etc. zou je best eens bij Conrad.nl kunnen gaan kijken, die hebben heel veel op technisch gebied :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 20:53

Bud_s

Team Anticimex & Lock

dat gaat niet meer met een simpel adaptortje, maar daar voor moet je een (zware) voeding hebben. Ik weet niet of de prijs zal bevallen, zeker niet als er een zware versterker op komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 21:30
Wat dacht je van de voeding van je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100588

Hou er wel rekening mee dat de omvormer een behoorlijk vermogen moet kunnen leveren als je een extra versterker in het kistje zet.
De meeste autoradio's kunnnen (voor zover ik weet) al een aardige bak herrie geven zonder extra versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

220 wissel naar 12 gelijk? dat zit in bijna elk apparaat.

Wat je kan doen, is een kast bouwen, met daarin een accu van een auto, en een goeie accu-lader.
Je moet sowieso een flinke dot amperage hebben omdat er ook een versterker bij zit.

Dan lijkt me dit een prima oplossing, en hij doet het ook zonder spanning dan (geen idee hoe lang)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82044

mitalp schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:37:
Wat dacht je van de voeding van je PC?
Uhh niet doen. een computervoeding is niet gestabiliseerd dus er komt geen mooie gladde lijn uit. Dat is ook de reden van al die elco's op je moederbord, namelijk om het te stabiliseren.
Je moet kijken naar een gestabiliseerde voeding, met genoeg ampere's. DIt kan je uitrekenen door vermogen radio + vermogen versterker / 12 (volt).

Edit: Als je met accu's gaat werken, neem dan in ieder geval onderhoudsvrije accu's en een goede geregelde lader. Ik denk dat alleen radio met 2x 50W zat is en dat je inderdaad geen versterker nodig hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 82044 op 02-08-2006 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:39:
220 wissel naar 12 gelijk? dat zit in bijna elk apparaat.
Waarom zou dat in bijna elk apparaat zitten?
Wat je kan doen, is een kast bouwen, met daarin een accu van een auto, en een goeie accu-lader.
Dat is toch wel een erg ingewikkelde constructie, en bovendien een stuk duurder dan een PC voeding...

hmm dat van dat stabiliseren ben ik dan weer niet van op de hoogte :+

[ Voor 8% gewijzigd door mitalp op 02-08-2006 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 82044 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:41:
[...]

Uhh niet doen. een computervoeding is niet gestabiliseerd dus er komt geen mooie gladde lijn uit.
En de autovoeding is wel gestabiliseerd? Die varieert van < 12 Volt tot rond de 14 Volt, afhankelijk van of de motor draait of niet.
Ik denk dat een computer PSU dan nog stabieler is, zoek maar eens een paar reviews op. De +12V is vaak te laag, maar is wel binnen 0,2V stabiel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 82044 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:41:
[...]

Uhh niet doen. een computervoeding is niet gestabiliseerd dus er komt geen mooie gladde lijn uit. Dat is ook de reden van al die elco's op je moederbord, namelijk om het te stabiliseren.
Je moet kijken naar een gestabiliseerde voeding, met genoeg ampere's. DIt kan je uitrekenen door vermogen radio + vermogen versterker / 12 (volt).

Edit: Als je met accu's gaat werken, neem dan in ieder geval onderhoudsvrije accu's en een goede geregelde lader. Ik denk dat alleen radio met 2x 50W zat is en dat je inderdaad geen versterker nodig hebt.
Een auto geeft ook geen 100% constante spanning dacht ik hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben vroeger zendamateur geweest (je weet wel met 27MC) en daar hoorde je meteen of iemand zijn zendbak had aangesloten aan een pc voeding. Je hebt inderdaad gelijk dat een auto niet precies 12V heeft maar er zit wel een accu achter die een stabiliserende functie heeft. Het zou best kunnen dat een goede autoradio geen last heeft van een PC voeding en het is in ieder geval het proberen waard (voeding heb je vast wel liggen). Als het werkt is het een erg goedkope en simpele oplossing.

Edit: ter illustratie de werking van een computervoeding: http://home.casema.nl/richardbakker/hardware/voeding.htm

Edit2: Stukje gevonden van mensen die dit al eens gedaan hebben:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/23012/last

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 82044 op 02-08-2006 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02
Probeer te weten te komen hoeveel stroom de radio slurpt, dan kan je een adaptor kopen die ervoor geschikt is. Voor koelboxen op sigarettenaansteker bestaan zo'n omvormers, 5A op 12V voor een euro of 25 (zie kampeerwinkels enzo), laatst stond er ook een bij de Lidl erg goedkoop, aan 15€, daarvoor kan je em zelf niet maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:28
Maasluip schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:48:
[...]
En de autovoeding is wel gestabiliseerd? Die varieert van < 12 Volt tot rond de 14 Volt, afhankelijk van of de motor draait of niet.
Ik denk dat een computer PSU dan nog stabieler is, zoek maar eens een paar reviews op. De +12V is vaak te laag, maar is wel binnen 0,2V stabiel.
Het verschil is dat een computervoeding "hoogfrequente storingen" (weet effe geen betere benaming) in de voedingslijn heeft zitten, een versterker zal deze meestal meegeven aan het uitgangssignaal. Ik heb zelf wel eens een 12 v versterker op een pc voeding gezet zonder extra stabilisatoren maar het geluid was verschrikkelijk.
De boordspanning van een auto is dan wel niet constant maar wel stabiel.

Een geschakelde voeding (aka pc voeding) zou ik nooit of te nimmer gebruiken voor een audio versterker!

edit: dubbel dus, had de post van ANT2003 nog niet gelezen..

[ Voor 3% gewijzigd door RobLemmens op 02-08-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik las ook ergens op internet dat je een oude trafo van een caravan of boot kan gebruiken. Deze vorme 220 om naar 12 en zijn mooi stabiel. Misschien is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 15:30

Glabbeek

Dat dus.

Het klinkt misschien als een vreemde plek, maar ik heb ze zien liggen in campingzaken om bijvoorbeeld een 12v koelboxje op het lichtnet aan te sluiten, van het merk Campinggaz.

En zo is het maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
Op http://www.omvormer.net/ hebben ze 230volt --> 12volt gelijkstroom omvormers vanaf € 24,--
Deze voedingen zijn geschikt voor apparatuur met een grote capaciteit, leverbaar van 3 tot aan 52 Amp. Geschikt voor vele toepassingen zoals gebruik van een autoradio, 12 volt koelbox of CB op 230 volt. De zwaardere modellen en dan met name de 30 en 50 Amp uitvoering zijn veel in gebruik in winkels als voeding voor een compleet demorek met autoradio's of navigatie systemen en op auto tuning wedstrijden. Deze apparaten voldoen aan de gestelde veiligheidsnormen en zijn bijzonder veilig in gebruik door de moderne techno-logische kwaliteit. Voorzien van 4 mm banaanuitgangen. De prijzen zijn inclusief btw en twee jaar garantie.
Het ligt natuurlijk te voor de hand om voor een omvormer te zoeken op omvormer.net O-)

[ Voor 6% gewijzigd door mitalp op 02-08-2006 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-06 09:28
ik heb een bmw autoradio in een wijnkist gebouwd en gebruik er een oude 200W pc voeding voor en werkt zeer goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Je kan 2 dingen doen ermee :)

Of je besteld een voeding bij conrad, kijkt rond voor iets anders enzo, of je pakt een PC voeding die voldoende Amperages geeft op de 12V lijn.

Heb vroeger ook met Autoradio's & 27mc's + kacheltjes gewerkt, computervoedingen storen nogal op 27mc Apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Uhm... Hoe moeilijk is het om een beetje krachtige voeding te bestellen bij Conrad en consorten?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.