(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world domination.
Op deze manier heeft je PC dus ook nog gewoon 5Vsb om WOL en de bios enzo te laten werken. Niet dat dat echt veel uit maakt.
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Ik gok het erop dat TS hier de PC volledig wil laten uitschakelen (ook de PC kast zelf uitschakelen). Als je dat wil, dan moet je nog iets extra voorzien om em toch in gang te kunnen krijgen als ie uitgeschakeld is, standaard lukt dit nietmet zo'n master slave.
Dus: TS wil zijn stopcontact zo voorzien dat het bij belasting onder 10W, het na een minuutje uitgeschakeld wordt, en daar wil hij dan zijn PC met alle randapparatuur mee voeden. Er moet een knopje op het stopcontact zitten, zodat ie het toch weer aan kan leggen (en dan de PC automagisch bij opkomen van de spanning laten inschakelen), klopt dit?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Maar je wilt dus een schakeling die de een relais uitschakeld als er minder dan 40mA door loopt...
Hoe wil je je PC dan ooit aanzetten?
U vraagt, wij antwoorden.
-ik zet de stekkerdoos aan met een knop
-ik zet de computer aan
-ik zet de computer uit
-na bijv. 1 min schakelt de stekkerdoos automatisch af
en blijft zo'n master slave stekkerdoos lang genoeg aan om mijn pc aan te zetten?
en hoe kom ik (maak ik) aan een goede relais hiervoor?
[ Voor 29% gewijzigd door master6464 op 02-08-2006 16:58 ]
(\__/)
Je tapt een spanning van je computervoeding af (12 V of 5V) en sluit daar een relais op aan.
Parallel aan dat relais monteer je een drukknop...
Dan moet je die knop ingedrukt houden om je computer aan te zetten. Op het moment dat die aan staat ,schakelt het relais en kan je de drukknop loslaten. Als je je computer dan uitzet valt de spanning weer weg en schakelt het relais uit.
Zoiets toch?
Let wel op: je bent met 230V bezig, zorg dus voor goede isolatie en gekeurde schakelaars... overdimensioneer ook... 10A/16A schakelaar enzo...
edit: schakelaar conrad (aan)/uit 230/6A 701127(zwart) 701129(rood) 701132(rood met lampje) 701134(groen met lampje) 701136(geel met lampje): €2,75 - 3.09
Of een echt zware aluminium 704954: €11,75
Relais: bijvoorbeeld 504201:€3,39 of 503924:€2,30 ... die kunnen 16A hebben en kan je direct aan de 12 V hangen..
Ik bedenk me net dat je zo maar 1 fase schakelt... nou werkt dat ook, maar is niet echt netjes...
Het is missschien beter het met een 2-polige schakelaar te doen en twee van de bovenstaande relais te gebruiken...je hebt wel 2 polige relais, maar die kunnen maar 8A hebben of worden erg duur.
Je kan die relais dan parallel hangen aan de schakelaar die reeds in je stekkerdoos zit.
Dan zet je de stekkerdoos aan, en zorda je computer aan staat, kan je de schakelaar weer uitzetten...
[ Voor 40% gewijzigd door MeMoRy op 02-08-2006 17:42 ]
is een 10A/24Vdc-220Vac 2x wissel (JQX-13F) goed?
of waar moet ik op letten als ik zo'n relais koop?
welke moet ik hebben: http://coditronix.nl/index.php?p=40&g=1994&v=343860
(\__/)
Een relais moet de volgende dingen hebben:
- 2Xom: allebij de fases schakelen
- 12V of 5V: direct aan te sluiten zijn om je compuspanning
- 10A tot 16A: redelijk wat stroom aankunnen
- monostabiel: dus als de spanning wegvalt weer terugschakelen.. zgn. bistabiele relais die blijven in die positie staan en schakelen pas weer als er een nieuwe spanning op gezet worden...(ik weet niet wat coditronix bedoelt met "wissel")
edit: ik zie trouwnes toch dat conrad een 2-polige (aan)/uit schakelaar heeft 701300: €3,85... die kan niet zoveel schakelen, maar vast genoeg...
die haakjes om (aan) betekent dat een schakelaar niet permanent in die stand blijft staan... dus als "drukknop" functioneert...
[ Voor 20% gewijzigd door MeMoRy op 02-08-2006 17:59 ]
figuur weggehaald.
Natuurlijk moet het nog aangepast worden.
Het komt er op neer dat een spoel rond een draad gewikkeld wordt. Als er door deze draad een stroom vloeit dan gaat de spoel een spanning ontwikkelen.
Deze spanning wordt dmv. een comparator vergeleken met een vaste spanning (ik heb hier van een 7802 dus 2V genomen)
De 7812/05 gaat voor de voeding van de comparator zorgen.
De 7802 en de spoel moeten dus op elkaar afgestemd worden.
De transistor moet ook voldoende zwaar zijn, misschien beter een relais of zo nemen. Er moet namelijk 230V xA geschakeld worden.
In plaats van de spoel rond de kabel kan in dit geval een transfo in serie met de PC genomen worden, Dat geeft hetzelfde effect.
De schakelaar verbindt de ingang van de comparator naar de gnd (indien deze open staat)
Dit is een idee, de uitwerking moet nog komen
Namelijk de transistor, die moet af schakelen bij een te lage stroom. En die moet terug opgezet kunnen worden. Dat zou misschien kunnen via een overbrugging's schakelaar.
Dan maar de relais op de 5/12V lijn van de pc
[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 02-08-2006 18:56 ]
edit: Overigens zou ik nooit 230 met een transistor schakelen... vergeet niet dat het wisselspaning is... verder is de weerstand van een transistor niet 0.... de spanning naar je apparaat zal dus inzakken naar mate je meer stroom vraagt... nu kan de compuvoeding dat wel aan, maar de andere randapparatuur niet...
[ Voor 81% gewijzigd door MeMoRy op 02-08-2006 18:03 ]
Het id van memory is gedeeltelijk af, maar gemakkelijk aan te passen naar TS' eisen:
Knopje die het relais overbrugt om te starten, het relais zelf wordt via een diode en condensator gevoed uit de PC.
Bij het opstarten druk je op de knop, relais trekt aan, en de PC en randapparatuur starten op (via de diode wordt het relais gevoed uit de 12V van de PC), en je kan gewoon werken.
Wil je stoppen, dan sluit je de PC af, dan valt de 12V weg. Maar er staat een condensator parallel met de spoel van het relais, door de diode kan die stroom niet terugkeren naar de PC voeding, dus blijft het relais nog even aangetrokken (wat spelen met de capaciteit van de condensator om ongeveer op een minuut te geraken).
[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 02-08-2006 18:15 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik was eigenlijk ook meer aan een thyristor aan het denken, En dan 2 in anti parallel of zo.
Maar een relais is veel beter.
Edit: KISS, KISS?? Zelfde opmerking, zijn we tweakers of niet
[ Voor 10% gewijzigd door kluyze op 02-08-2006 18:16 ]
Jij begrijpt het niet volgens mij.master6464 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:52:
oke nog een keer
-ik zet de stekkerdoos aan met een knop
-ik zet de computer aan
-ik zet de computer uit
-na bijv. 1 min schakelt de stekkerdoos automatisch af
en blijft zo'n master slave stekkerdoos lang genoeg aan om mijn pc aan te zetten?
en hoe kom ik (maak ik) aan een goede relais hiervoor?
De PC gaat in de Master, rest gaat in de Slave
PC aan, alle slave's aan, PC uit, alle slave's (dus rand apparatuur) ook uit.
Waarom moet de randapparatuur 1 min later uit dan?
Ey!! Macarena \o/
Wat jij niet snapt, is dat TS wil dat ook zijn PC zonder spanning komt te staan, zodat er niets van elektriciteit verbruikt wordt.RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:15:
[...]
Jij begrijpt het niet volgens mij.
De PC gaat in de Master, rest gaat in de Slave
PC aan, alle slave's aan, PC uit, alle slave's (dus rand apparatuur) ook uit.
Waarom moet de randapparatuur 1 min later uit dan?
Die 2 thyristoren in antiparallel, WTF is er verkeerd met een Triac?kluyze schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:14:
Jep helemaal gelijk, maar ik had geen goesting meer om een relais te tekenen, ik heb het er in de tekst bijgezet.Nu ja duurder, duurder, zijn we tweakers of nie
Ik was eigenlijk ook meer aan een thyristor aan het denken, En dan 2 in anti parallel of zo.
Maar een relais is veel beter.
Edit: KISS, KISS?? Zelfde opmerking, zijn we tweakers of niet![]()
En dat je tweaker bent, leuk en tof, maar ga jij TS gaan uitleggen waarom er nog een snubber bij moet, waarom er nog een koelvin nodig is, een aparte voeding met sluipstroom die TS zo graag op nul wil krijgen,...
Met de relais oplossing wordt er NIETS van stroom verbruikt als de PC uit is. Dat is wat TS wil. Niet omdat ie tweaker is een sluipverbruiker bij om het sluipverbruik te verminderen. Tweaker ja, TS een slechte oplossing aansmeren nee.
Edit: nog een kleine aanvulling: als het exact volgens TS' wensen moet zijn, wil hij eerst op een knop drukken om een minuut spanning te hebben, en dan zijn PC inschakelen. Dat is op te lossen door een kleine voeding in te schakelen met het knopje, dat de elco (via een andere diode) oplaad met 12V, waardoor ie even lang aanblijft als bij het uitschakelen van de PC.
[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 02-08-2006 18:26 ]
Van een oude stage opdracht. Nu kan je vast verder puzzelen.
Afbeelding1
Afbeelding2
Als je de condensator waarde hoger maakt, dan stijgt de tijd dat de condensator geladen is.
[ Voor 52% gewijzigd door Moffin op 02-08-2006 19:23 ]
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
Nu ja, het relais dan maar.
Verwijderd
Je kunt natuurlijk ook een echte tweaker zijn, er een halve dag aan besteden, en dan iets hebben wat weinig beter is.
mijn technische vraag voor jouw is, dat als je pckast ook afgeschakeld moet zijn, hoe je hem dan weer aan kan zetten als er geen spanning op staat?
met de knop parallel aan de relais en die knop zet ik weer uit zodra mijn pc aanstaatVerwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 19:32:
voor 15 euro en geen moeite heb je een master-slave stekkerdoos, ik sluit de pc af met mijn muis, en als de pc uit gaat(software) dan zorgt de stekkerdoos ervoor dat mijn beeldscherm, geluid, printer en scanner uit gaan(spanning eraf).
Je kunt natuurlijk ook een echte tweaker zijn, er een halve dag aan besteden, en dan iets hebben wat weinig beter is.
mijn technische vraag voor jouw is, dat als je pckast ook afgeschakeld moet zijn, hoe je hem dan weer aan kan zetten als er geen spanning op staat?
(\__/)
Volgens mij heeft de TS die 1 minuut alleen maar verzonnen omdat hij denkt dat zijn computer dan wel klaar zou zijn...naftebakje schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:12:
...dus blijft het relais nog even aangetrokken (wat spelen met de capaciteit van de condensator om ongeveer op een minuut te geraken).
Als de computer uit gaat, mag de spanning er volgens mij direct af.
Maar misschien is het gebruik van een diode helemaal niet zo'n slecht idee... ik weet niet wat de spoel van een relais voor effect zal hebben op het spanningsniveau van je 12V lijn bij in en uitschakelen...ik zou een diode parallel over het relais plaatsen, zodat het zich kan ontladen...
edit:
Je plaatjes werken niet...
[ Voor 24% gewijzigd door MeMoRy op 02-08-2006 21:26 ]
[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]
Lijkt me ook, maar met de huidige post's zal TS dat onderhand wel beseffen en zijn keuze kunnen maken.MeMoRy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:22:
[...]
Volgens mij heeft de TS die 1 minuut alleen maar verzonnen omdat hij denkt dat zijn computer dan wel klaar zou zijn...
Als de computer uit gaat, mag de spanning er volgens mij direct af.
Vrijloopdiode is zo standaard dat ik ze vergeet te vermelden. Met antiparallel word bedoeld dat ze omgekeerd word gezet (het lijkt alsof de diode nooit zal geleiden), want het afschakelen van het relais geeft een negatieve puls (die door de diode weggewerkt wordt).Maar misschien is het gebruik van een diode helemaal niet zo'n slecht idee... ik weet niet wat de spoel van een relais voor effect zal hebben op het spanningsniveau van je 12V lijn bij in en uitschakelen...ik zou een diode antiparallel over het relais plaatsen, zodat het zich kan ontladen...
[...]
Als er met de condensator een vertragingstijd wordt gemaakt, is die vrijloopdiode niet nodig omdat de condensator langzaam leegloopt (kan geen kwaad, het relais schakelt niet zo goed uit maar dan is de stroom ook heel wat lager geworden dan toen de PC nog aan was), en er dan geen tegenEMK wordt gemaakt door de relaisspoel, dan moet de diode in serie gezet worden zodat de stroom van de PC naar de condensator en het relais gaan, en niet kan terugkeren.
Don't worry, ik ook niet. NOFI, maar erg onduidelijk (veel te druk) schema.MeMoRy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:21:
Nu heb ik ze, maar ik word er niets wijs uit...
[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 03-08-2006 00:24 ]
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/68
(\__/)
Hoe komen ze toch aan die getallen? alleen het relais is al duurder! Laat staan de voeding die 8 V levert.Begroting
Deze schakeling kost ongeveer € 2,70.
Das het bedrag dat degene die het schema heeft gepost opgeeft. Die voeding van 8V staat niet in het schema en valt er dus buiten. Idd wel een heel strakke prijs, ws is het relais er niet ingerekend (als in, tis een aanpassing van gewoon relais naar vertraagd relais).MeMoRy schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 11:34:
[...]
Hoe komen ze toch aan die getallen? alleen het relais is al duurder! Laat staan de voeding die 8 V levert.
maar genoeg offtopic ;)[/offtopic]
ziet er goed uit geeft alleen te weinig stroom (1,6A) en als ik er meer van maak zoals ook uitgelegt staat heb ik er extra koeling voor nodig en dat past dan weer niet in dat ding.redguy schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 01:12:
http://www.oostrum.nu/meganerd.net/ac_plug/index.html
let niet op de opmaak... is al heel oud..
maar dat idee om de usb aansluiting te gebruiken is wel goed alleen bij mij geven deze aansluitingen pas stroom als ik bijna bij windows ben (veel te laat)
(\__/)
Verwijderd
Je hebt toch wel even geduld om je waardevolle apparaat zijn werk te laten doen? En één minuut is een hele lange afsluittijd. Doe daar dan iets aan dan allelij relaisschakelingen in je hoofd te nemen?
ik heb weleens dat ik in een keer snel weg moet en dan is dit gewoon veel makkelijker ook omdat ik weleens vergeet de stroom uit te schakelenVerwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 09:37:
Ik snap het niet. Mijn systeem schakeld zich binnen 7 seconden uit en dan kan ik gewoon de hoofdknop omzetten zodra de monitor in stand-by gaat (totaal 11 seconden wachten).
Je hebt toch wel even geduld om je waardevolle apparaat zijn werk te laten doen? En één minuut is een hele lange afsluittijd. Doe daar dan iets aan dan allelij relaisschakelingen in je hoofd te nemen?
(\__/)
waarom is dat niet netjes?MeMoRy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 17:24:
Ik bedenk me net dat je zo maar 1 fase schakelt... nou werkt dat ook, maar is niet echt netjes...
Het is missschien beter het met een 2-polige schakelaar te doen en twee van de bovenstaande relais te gebruiken...je hebt wel 2 polige relais, maar die kunnen maar 8A hebben of worden erg duur.
Je kan die relais dan parallel hangen aan de schakelaar die reeds in je stekkerdoos zit.
Dan zet je de stekkerdoos aan, en zorda je computer aan staat, kan je de schakelaar weer uitzetten...
(\__/)
Aanzetten:
-druk op de relais-overbrug-schakelaar ==> voeding krijgt power ==> computer heeft bios-instelling "altijd aan gaan bij power" ==> 12V komt "up" ==> 12V schakelt het relais ==> 220V loopt door het relais ==> overbrug-schakelaar los ==> alles draait.
Uitzetten: softwarematig.
Voordelen: 1 knop is voldoende om op te starten, uitzetten gaat net als nu, en uit is ook echt uit zonder enige lekstroom.
Thanks guys!
*Edit*: hoewel: ik hoor m'n harddisken altijd net iets eerder uitgaan dan de rest van m'n computer... Oftewel grote kans dat de 12V eerder instort, en het mainboard elke keer bot wordt uitgezet. Geen idee of dat enige invloed heeft, anders voedt ik m'n relais wel via een diode met een dikke condensator parallel aan het relais.
[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 06-08-2006 10:16 ]
Ik verwacht dat topicstarter dat 1 minuut na op de afsluitknop van windows geclickt te hebben de stroom er af gaat. Dit omdat Windows een tijdje nodig heeft om af te sluiten en hij geen zin heeft om te wachten tot de pc " powered down" is.
Lijkt me een lastige om op te lossen trouwen
een ledje of lampje aan je 12v hangen en kijken hoe lang deze aan blijft en anders die relais vertraging gebruiken die ik een stukje terug gepost hadRemcoDelft schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:09:
Ik vind die relais-methode zo mooi aan eenvoud, dat ik hem ook ga bouwen!
Aanzetten:
-druk op de relais-overbrug-schakelaar ==> voeding krijgt power ==> computer heeft bios-instelling "altijd aan gaan bij power" ==> 12V komt "up" ==> 12V schakelt het relais ==> 220V loopt door het relais ==> overbrug-schakelaar los ==> alles draait.
Uitzetten: softwarematig.
Voordelen: 1 knop is voldoende om op te starten, uitzetten gaat net als nu, en uit is ook echt uit zonder enige lekstroom.
Thanks guys!
*Edit*: hoewel: ik hoor m'n harddisken altijd net iets eerder uitgaan dan de rest van m'n computer... Oftewel grote kans dat de 12V eerder instort, en het mainboard elke keer bot wordt uitgezet. Geen idee of dat enige invloed heeft, anders voedt ik m'n relais wel via een diode met een dikke condensator parallel aan het relais.
(\__/)
nee dat die 1 min was als voorbeelddeavatar schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:21:
Is de opzet niet als volgt?
Ik verwacht dat topicstarter dat 1 minuut na op de afsluitknop van windows geclickt te hebben de stroom er af gaat. Dit omdat Windows een tijdje nodig heeft om af te sluiten en hij geen zin heeft om te wachten tot de pc " powered down" is.
Lijkt me een lastige om op te lossen trouwen
de huidige situatie is stroom van de pc af (de 12v lijnen stoppen) en omdat er geen stroom meer op de 12v lijn staat schakelt de relais alle stroom uit
(\__/)
Verwijderd
nee ik heb een brother en die reinigt alleen als ik net moet gaan printenVerwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:34:
Ik hoop niet dat je dit doet met een Canon of een Epson printer, want die hebben als ze 'uit' staan zo nu en dan stroom nodig om de koppen te reinigen, anders drogen ze gegarandeert in...
ik computer elke dag en elke dag staat de stroom er dus op en hij heeft dus tijd genoeg om te reinigen
trouwens verwachten ze bij epson en canon echt dat je je printer 24 uur bij dag stroom krijgt?
[ Voor 21% gewijzigd door master6464 op 06-08-2006 10:44 ]
(\__/)
Indien electuur niet aanwezig, Even de bibilioteek bezoeken of schema/artiekel bestellen
In het kort werkt deze schakeling als volgt, Geen stroom meer op usb-poort is uitschakelen.
Conrad heef nu ook een Netschakelaar met in gebouwde Magneetspoel 700621 12,95 euro.
Je hebt nu nl geen extra relais nodig
Grutte Pier fansels
Heb je toevallig ook een linkje naar het product bij Conrad. Artikel 700621 levert niks op op hun site.hessel schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 10:48:
Loopt naar de kast, Pakt de Electuur Juli/Augustus 2006, bladers deze door, en vind op bladzij 96. Computer-uitschakelaar.
Indien electuur niet aanwezig, Even de bibilioteek bezoeken of schema/artiekel bestellen
In het kort werkt deze schakeling als volgt, Geen stroom meer op usb-poort is uitschakelen.
Conrad heef nu ook een Netschakelaar met in gebouwde Magneetspoel 700621 12,95 euro.
Je hebt nu nl geen extra relais nodig
ik heb deze gevonden:hessel schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:19:
Probeer het eens op de duitse site van conrad
electuur is nl. nogal een duits blad
8a relais
(\__/)
hessel schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:19:
Probeer het eens op de duitse site van conrad
electuur is nl. nogal een duits blad
Hoe kom je daarbij? Elektuur word gemaakt door Segment, en die zit ergens in Brabant. Die uitgeverij is vziw in Nederland begonnen en is later naar de rest van Europa gaan uitbreiden. Elektuur is wat dat betreft nog steeds een mooi Nederlands stukje huisvlijt
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Een master stopcontact, als die stroom vraagt springt de rest ook aan..
ja maar dan blijft er wel stroom op staan en ik wil als mijn computer afstaat helemaal nergens stroom opblup schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 01:43:
Ik heb een stekkerdoos waar dat ingebouwd zit..
Een master stopcontact, als die stroom vraagt springt de rest ook aan..
(\__/)