Toon posts:

dvd kijken via pc en beamer..!

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

ik heb veel gezocht en bekeken op tweakers, maar ben nog niet zo heel bekend met al die uitspraken die beschreven worden bij de uitleg!

wat is mijn vraag, ik wil een beamer die aansluiten aan mijn pc (5 meter) en dan op mijn slaapkamermuur films kijken!

hoe kan ik dit het beste aanpakken, althans waar moet ik naar kijken bij het aanschaffen van een beamer!

alvast hartstikke bedankt,

erik (broertje van ouwerus),

p.s. excusses dat ik er niet veel van af weet!

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Als je googled kom je al een heel eind....

enne excuses zijn niet nodig...ik heb geen verstand van verzekeringen... ;)

http://home.planet.nl/~di...mer/beamer_aansluiten.htm
http://www.adcom.nl/Service/service_aansluitschema.htm

en de laatste link voor vandaag
http://www.kelkoo.nl/b/a/...enten-informatiegids.html

[ Voor 30% gewijzigd door NRGetic op 02-08-2006 14:07 ]

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

Verwijderd

met de links van NRGetic zou je een eind moeten kunnen komen :)
en excuses voor er niet veel vanaf weten? iedereen moet toch ergens beginnen :P

Verwijderd

zo even maar aangemeld is handiger,

ik ben inderdaad een eind gekomen met die links!!
ik wil dus alleen een beamer kopen om dvd's via pc en beamer op mijn muur te kijken,
mijn muur is niet al te groot..! kunnen jullie mij enkele beamer aanraden die geschikt zijn voor het film kijken, dus bijvoorbeeld de resolutie, aantal uren dat het licht meegaat..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 23:05 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 13:20

SeatRider

Hips don't lie

Enkele pointers: ik zou liever geen DLP beamer nemen, vanwege de kleurzwemen die kunnen optreden, als jij ze niet ziet dan misschien je gasten wel, dus beter niet doen. Verder is het misschien handig te kijken naar eentje met native 1280x720 resolutie voor 16:9. Let op voldoende aansluitmogelijkheden, VGA voor naar de computer en component voor naar de DVD speler is het beste.

Hecht niet te veel waarde aan lampduur/prijs. De slechtste lamp gaat altijd nog zo'n 2000 uur mee, zo ook in de mijne, en ik gebruik deze nu al 3 jaar dagelijks enkele uren, en het einde is nog niet in zicht. En als de lamp op is, koop ik een nieuwe beamer, omdat tegen die tijd deze toch verouderd is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

SeatRider schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:23:
Enkele pointers: ik zou liever geen DLP beamer nemen, vanwege de kleurzwemen die kunnen optreden, als jij ze niet ziet dan misschien je gasten wel, dus beter niet doen. De slechtste lamp gaat altijd nog zo'n 2000 uur mee, zo ook in de mijne, en ik gebruik deze nu al 3 jaar dagelijks enkele uren, en het einde is nog niet in zicht. En als de lamp op is, koop ik een nieuwe beamer, omdat tegen die tijd deze toch verouderd is.
Heb jij misschien een alternatief i.p.v. een DLP beamer en en jou lamp gaat al vrij lang mee zeg je, wat voor beamer heb jij dan?

thnx

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Wat is je budget? Dat weten we wat we je kunnen aanbevelen.

Als je de projector alleen maar voor films kijken gaat gebruiken, zou ik zoiezo voor een 16:9 projector kijken. Let op, dat betekent een projector die echt 16:9 is, en dus ook een 16:9 resolutie heeft. 4:3 projectoren hebben ook een 16:9 stand, maar die functie heeft eigenlijk geen zin. Films zijn eigenlijk zonder uitzondering 16:9 of 2:35:1 (of 1.85:1, bijna hetzelfde als 16:9). En als je dat met een 4:3 projector bekijkt verlies je een groot deel van de resolutie en lichtopbrengst van je projector doordat een groot deel van de projector alleen maar zwart weergeeft.

Hier een lijst met goede home theater projectoren met verschillende resolutie.

Een goedkope optie is een 854x480 projector als de Epson TW20 of de Optoma DV10. Maar een betere optie is een 1280x720 LCD projector. Hier zijn er een hele serie van, de meest populaire zijn de Epson TW600, Panasonic PT-AE900, de Sanyo Z4 en de Hitachi pj-tx200. Allemaal te vinden in de pricewatch.
Je zou evt ook een wat oudere 1280x720 projector kunnen kopen als de Pana pt-ae700 of de Hitachi pj-tx100. Die zullen iets goedkoper zijn als je ze nog kan vinden (en qua prestatie redelijk vergelijkbaar).
Voordeel van deze 1280x720 projectoren is dat je ze ook heel goed voor al het desktop werk kan gebruiken. Zoals downloads aanzetten, mail checken, online spelletjes spelen met z'n vijfen op de bank, GoT-en, foto's laten zien aan vrienden, verzin het maar. Voor mij is dat 50% wat ik doe met mijn projector, lekker achterover leunend op de bank met het draadloze keyboard en muis. Werkt echtr heel relaxed kan ik je vertellen :).
Ander groot voordeel is dat je High Definition films en series kan kijken met deze projectors. Ik doe dit nu al heel vaak. Maar dit zal in de toekomst alleen nog maar meer worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Kanaalweg/GoT_1_small.jpg
Mijn eigen setup, projector is inmiddels vervangen

Aansluiten gaat via DVI of VGA. DVI is wat storingsgevoeliger en de kabels zijn wat duurder. Verder maakt het niet zo gek veel uit. Wat wel heel belangrijk is, is dat je de juiste resolutie draait op de pc waar hij aanhangt. Voor een 1280x720 projector is dat 1280x720 en voor een 854x480 projector is dat 854x480. Simpel he? De resolutie moet je eerst aanmaken met powerstrip.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Kanaalweg/Projectie_1.jpg
The Usual Suspects in HD op een Panasonic ae500

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Kanaalweg/Kill_Bill_projectie.jpg
Kill Bill 2 in HD

Mocht je overwegen een 1280x720 projector te kopen, kan ik je evt een tutorial toesturen die ik geschreven heb over het gebruik van nieuwsgroepen en het kijken van High def. Met ook nog een stuk over het aansluiten van een projector op een pc.

Verwijderd

Jag schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:23:
Je zou evt ook een wat oudere 1280x720 projector kunnen kopen als de Pana pt-ae700 of de Hitachi pj-tx100. Die zullen iets goedkoper zijn als je ze nog kan vinden (en qua prestatie redelijk vergelijkbaar).

Mocht je overwegen een 1280x720 projector te kopen, kan ik je evt een tutorial toesturen die ik geschreven heb over het gebruik van nieuwsgroepen en het kijken van High def. Met ook nog een stuk over het aansluiten van een projector op een pc.
Die 1280x720 projector klinkt goed, alleen snap ik niet helemaal wat met die resolutie van de pc zelf en de beamer!

is het mogelijk je email te krijgen en dat we over de mail verder contact houden want zit met nog veel vragen.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als je allemaal te moeilijk vind, ga dan voor simpele 1024x768 LCD beamer met minimaal 1000 ANSI lumen. Dat is algemeen nog wel scherp genoeg omdat je toch op grote afstand naar kijkt.

Beamer heeft VGA aansluting, je kan dus aansluiten alsof het een monitor is.
Er zijn oudere beamers die nog 4000 hr lamplife hebben.
Een kleine aantal kunnen ook 6000 hr lang branden in eco mode.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:55:
[...]

Die 1280x720 projector klinkt goed, alleen snap ik niet helemaal wat met die resolutie van de pc zelf en de beamer!

is het mogelijk je email te krijgen en dat we over de mail verder contact houden want zit met nog veel vragen.
Ja hoor, je mag mijn email adres best krijgen. Het is ook geen staatsgeheim, als je op het linker icoontje drukt dat onder mijn icon staat (dat rode mannetje met het briefje), dan zie je mijn email adres (ik zet het hier niet neer ivm spam). Maar je zou ook evt hier je vragen kunnen zetten, kunnen anderen ook meelezen.

Over de resolutie van pc en beamer: een beamer heeft een hardwarematige resolutie, net als een TFT monitor. Er zit een LCD in met een soort grid van pixels. Bijvoorbeeld een grid van 1280x1024 pixels. Uiteindelijk moet het signaal dat je naar de beamer of TFT stuurt, dus altijd omgezet worden naar die resolutie. Scalen noem je dat.
Als je nou bijvoorbeeld een 1024x768 signaal naar je 1280x1024 monitor stuurt, dan wordt daar een 1280x1024 signaal van gemaakt. En dat ziet er niet mooi uit, want dan gaat hij de pixels soortemet van "uitsmeren" om er 1280x1024 van te maken.
Bij een 16/9 (breedbeeld) projector moet je bovendien ook een breedbeeld resolutie instellen en geen 4:3 resolutie. En dan is de native panel resolutie natuurlijk het beste.

Dus de korte samenvatting van dit verhaal is: altijd de native panel resolutie van de monitor of beamer draaien (geldt ook voor DLP).
Pagina: 1