Wat is je budget? Dat weten we wat we je kunnen aanbevelen.
Als je de projector alleen maar voor films kijken gaat gebruiken, zou ik zoiezo voor een 16:9 projector kijken. Let op, dat betekent een projector die echt 16:9 is, en dus ook een 16:9 resolutie heeft. 4:3 projectoren hebben ook een 16:9 stand, maar die functie heeft eigenlijk geen zin. Films zijn eigenlijk zonder uitzondering 16:9 of 2:35:1 (of 1.85:1, bijna hetzelfde als 16:9). En als je dat met een 4:3 projector bekijkt verlies je een groot deel van de resolutie en lichtopbrengst van je projector doordat een groot deel van de projector alleen maar zwart weergeeft.
Hier een lijst met goede home theater projectoren met verschillende resolutie.
Een goedkope optie is een 854x480 projector als de
Epson TW20 of de
Optoma DV10. Maar een betere optie is een 1280x720 LCD projector. Hier zijn er een hele serie van, de meest populaire zijn de Epson TW600, Panasonic PT-AE900, de Sanyo Z4 en de Hitachi pj-tx200. Allemaal te vinden in de
pricewatch.
Je zou evt ook een wat oudere 1280x720 projector kunnen kopen als de Pana pt-ae700 of de Hitachi pj-tx100. Die zullen iets goedkoper zijn als je ze nog kan vinden (en qua prestatie redelijk vergelijkbaar).
Voordeel van deze 1280x720 projectoren is dat je ze ook heel goed voor al het desktop werk kan gebruiken. Zoals downloads aanzetten, mail checken, online spelletjes spelen met z'n vijfen op de bank, GoT-en, foto's laten zien aan vrienden, verzin het maar. Voor mij is dat 50% wat ik doe met mijn projector, lekker achterover leunend op de bank met het draadloze keyboard en muis. Werkt echtr heel relaxed kan ik je vertellen

.
Ander groot voordeel is dat je High Definition films en series kan kijken met deze projectors. Ik doe dit nu al heel vaak. Maar dit zal in de toekomst alleen nog maar meer worden.
Mijn eigen setup, projector is inmiddels vervangen
Aansluiten gaat via DVI of VGA. DVI is wat storingsgevoeliger en de kabels zijn wat duurder. Verder maakt het niet zo gek veel uit. Wat wel heel belangrijk is, is dat je de juiste resolutie draait op de pc waar hij aanhangt. Voor een 1280x720 projector is dat 1280x720 en voor een 854x480 projector is dat 854x480. Simpel he? De resolutie moet je eerst aanmaken met powerstrip.
The Usual Suspects in HD op een Panasonic ae500
Kill Bill 2 in HD
Mocht je overwegen een 1280x720 projector te kopen, kan ik je evt een tutorial toesturen die ik geschreven heb over het gebruik van nieuwsgroepen en het kijken van High def. Met ook nog een stuk over het aansluiten van een projector op een pc.