Voor een klant wil ik freelance een web-based ordermanagementsysteem gaan bouwen. Dit houdt in:
- de klant kan orders invoeren, printen
- orders worden opgeslagen in een database
- de klant kan artikelen in de database zetten (en prijzen bepalen)
- de klant kan klanten in de database zetten (adres, naam etc)
Aangezien ik alleen PHP machtig ben, wil ik e.e.a. opzetten mbv een Apache/PHP/MySQL-systeem (WAMP).
Mijn afwegingen voor web-based:
Voordelen
- via het netwerk gemakkelijk uitbreidbaar naar meerdere pc's (die hebben alleen IE/FF nodig);
- installatie op 1 pc (WAMP);
- PHP is universeel, voor evt. uitbreidingen kan de klant - mits ik de boel goed documenteer - ieder PHP-scriptkiddie uitbreidingen laten maken;
- misschien dat de klant e.e.a. in de toekomst wil koppelen aan zijn website (webshop), dit is gemakkelijk te realiseren, aangezien alles al via MySQL / PHP verloopt;
Nadelen
- WAMP (Apache+MySQL+PHP) is relatief ingewikkeld te installeren en te configureren, bijv. na een crash;
- de klant heeft voortdurend een server draaien (resources / veiligheid)
- ?
Zouden jullie met me mee willen denken? Mijn vraag is eigenlijk: is dit een handig systeem? Of moet ik gauw Java/Python o.i.d. gaan leren en het daar in doen?
- de klant kan orders invoeren, printen
- orders worden opgeslagen in een database
- de klant kan artikelen in de database zetten (en prijzen bepalen)
- de klant kan klanten in de database zetten (adres, naam etc)
Aangezien ik alleen PHP machtig ben, wil ik e.e.a. opzetten mbv een Apache/PHP/MySQL-systeem (WAMP).
Mijn afwegingen voor web-based:
Voordelen
- via het netwerk gemakkelijk uitbreidbaar naar meerdere pc's (die hebben alleen IE/FF nodig);
- installatie op 1 pc (WAMP);
- PHP is universeel, voor evt. uitbreidingen kan de klant - mits ik de boel goed documenteer - ieder PHP-scriptkiddie uitbreidingen laten maken;
- misschien dat de klant e.e.a. in de toekomst wil koppelen aan zijn website (webshop), dit is gemakkelijk te realiseren, aangezien alles al via MySQL / PHP verloopt;
Nadelen
- WAMP (Apache+MySQL+PHP) is relatief ingewikkeld te installeren en te configureren, bijv. na een crash;
- de klant heeft voortdurend een server draaien (resources / veiligheid)
- ?
Zouden jullie met me mee willen denken? Mijn vraag is eigenlijk: is dit een handig systeem? Of moet ik gauw Java/Python o.i.d. gaan leren en het daar in doen?