Web-based ordermanagementsysteem, goed idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Voor een klant wil ik freelance een web-based ordermanagementsysteem gaan bouwen. Dit houdt in:

- de klant kan orders invoeren, printen
- orders worden opgeslagen in een database
- de klant kan artikelen in de database zetten (en prijzen bepalen)
- de klant kan klanten in de database zetten (adres, naam etc)

Aangezien ik alleen PHP machtig ben, wil ik e.e.a. opzetten mbv een Apache/PHP/MySQL-systeem (WAMP).

Mijn afwegingen voor web-based:

Voordelen
- via het netwerk gemakkelijk uitbreidbaar naar meerdere pc's (die hebben alleen IE/FF nodig);
- installatie op 1 pc (WAMP);
- PHP is universeel, voor evt. uitbreidingen kan de klant - mits ik de boel goed documenteer - ieder PHP-scriptkiddie uitbreidingen laten maken;
- misschien dat de klant e.e.a. in de toekomst wil koppelen aan zijn website (webshop), dit is gemakkelijk te realiseren, aangezien alles al via MySQL / PHP verloopt;

Nadelen
- WAMP (Apache+MySQL+PHP) is relatief ingewikkeld te installeren en te configureren, bijv. na een crash;
- de klant heeft voortdurend een server draaien (resources / veiligheid)
- ?

Zouden jullie met me mee willen denken? Mijn vraag is eigenlijk: is dit een handig systeem? Of moet ik gauw Java/Python o.i.d. gaan leren en het daar in doen?

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
WAMP is daarvoor goed geschikt.

Heb je een bepaalde rede om Windows te gebruiken? Wij draaien php webbased systemen op Linux en Windows en de Linux machines handelen het e.e.a. toch wat sneller af.

Restore is niet moeilijk als je een goede backup heb.

Onder Windows kan je XAMPP gebruiken om het e.e.a. makkelijk te laten installeren. (www.apachefriends.org). Als je dat gebruikt en je hebt een goede backup van je bestanden / databases en je config files (php.ini, httpd.conf e.d.) dan heb je zo een systeem weer in de lucht.

Ubuntu heeft met versie Server 6.06 een speciale installatie optie die meteen een LAMP systeem installeerd.

• Rekcor
De klant heeft Windows, dus het zal wel iets WAMP/XAMPP-achtigs worden.

Mijn vraag was echter meer: is het uberhaupt een goed idee om dit systeem (ordermanagement) web-based te maken?

flamen doe je maar buiten GoT ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BtM909 op 03-08-2006 22:20 ]

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 17:26
ga eens kijken wat de klant wil.

Een webbased systeem is meestal qua gevoel trager dan een echt pakket.

Maar naar wat ik begrijp wil de klant een compleet webbased ERP pakketje.
hier zijn ook standaard oplossingen voor. Want zelf maken is een flinke klus.

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Op het moment dat je het niet-webbased zou doen zal je klant toch een centrale server moeten hebben waar e.e.a. op opgeslagen gaat worden...

Meer algemeen:
Over wat voor 'formaat' klant heb je het, hoeveel orders/mutaties per dag ? Heb je veel ervaring met php ?
Een ordermanagement systeem coden moet je niet te licht aan tillen, maar dat zal je zelf ongetwijfeld ook al bedacht hebben

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:31

Boss

+1 Overgewaardeerd

In mijn opinie kan je een dergelijk systeem echt alleen goed bouwen als je een hele goede kennis hebt van AJAX en CSS achtige technieken. De interface die je in je browser kan maken zal het anders gewoon nooit halen bij wat je in een desktopapplicatie (in Delphi, VB, Access, whatever) maakt.

Dingen als sneltoetsen, record-navigatie, popups, schermopbouw etc. zijn gewoon waardeloos als je met standaard html aan de slag gaat.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Rekcor
- PHP is geen probleem
- AJAX ook niet
- de klant wil niet echt een ERP, meer een soort boekhoudprogramma, maar dan wel specifiek op zijn situatie
- het is een klein bedrijf, dus niet heel veel orders / dag

[ Voor 4% gewijzigd door Rekcor op 02-08-2006 13:55 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat maatwerk hier wel nodig is? Er zijn al verschrikkelijk veel applicaties die soortgelijke functionaliteit aanbieden en die reeds lange ontwikkeltrajecten achter de rug hebben.

En wat betreft die opmerking over AJAX hierboven: dat je alleen met behulp van het XMLHttpRequest object een "goede" interface kan maken voor een web-based ordersysteem is gewoon kortzichtig.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 14:07 ]

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Wat is er zo specifiek aan zijn situatie dat het niet mogelijk is een bestaand pakket aan te passen ?

Verwijderd

TheRookie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:06:
Wat is er zo specifiek aan zijn situatie dat het niet mogelijk is een bestaand pakket aan te passen ?
budget misschien? hij zal wel denken dat een pakket duur is maar weet niet half hoe duur een goede programmeur kost :P

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:03:
En wat betreft die opmerking over AJAX hierboven: dat je alleen met behulp van het XMLHttpRequest object een "goede" interface kan maken voor een web-based ordersysteem is gewoon kortzichtig.
Ik bedoel dat je met AJAX en aanverwante technieken een interface kan maken die fatsoenlijk kan reageren op events zonder de hele pagina te moeten reloaden. Zonder AJAX is dat niet echt mogelijk zonder een enorme hoeveelheid data direct naar de client te brengen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Rekcor
Weet je zeker dat maatwerk hier wel nodig is? Er zijn al verschrikkelijk veel applicaties die soortgelijke functionaliteit aanbieden en die reeds lange ontwikkeltrajecten achter de rug hebben.
Tsja, ik heb al een gedeelte gemaakt en aan de klant voorgelegd. Hij vond het perfect zo. Hij wil namelijk echt iets simpels, en de meeste applicaties bieden teveel functionaliteit.

Het is echt weinig meer dan:

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:15:
[...]
budget misschien? hij zal wel denken dat een pakket duur is maar weet niet half hoe duur een goede programmeur kost :P
Wie heeft het over een te kopen pakket :? Er zijn ongetwijfeld ook OpenSource oplossingen te vinden

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik schat dat een pakketje Davilex dit kan voor een prijs van rond de 600 euro.
Heb je er ook meteen een jaar lang support bij.

Daar kan je toch niet tegenop programmeren?

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Rekcor schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:28:
[...]

Tsja, ik heb al een gedeelte gemaakt en aan de klant voorgelegd. Hij vond het perfect zo. Hij wil namelijk echt iets simpels, en de meeste applicaties bieden teveel functionaliteit.

Het is echt weinig meer dan:
Je moet echt goed opassen met wat klanten zeggen te willen en wat klanten effectief willen. Bij webshopsystemen zijn er enkele dingen waar je rekening mee moet houden waar je klant op dit moment mogelijk niet aan gedacht heeft (maar hij gaat er vast van uit dat dat in 5 minuutjes toegevoegd kan worden aan je ontwikkelde systeem):
  • Kortingen, adhv ordergrootte, klantengroep, bepaalde producten geselecteerd, datum, orders uit het verleden, ...
  • Transportkosten: afhankelijk van locatie, ordergrootte, ...
  • Prijzen: hiervan wil je een historiek bijhouden, aangezien uitgegeven facturen niet meer kunnen veranderen eenmaal opgemaakt, je moet dus op elke datum in het verleden eenvoudig en snel de prijs van dat product op dat moment kunnen ophalen
Dit zijn een paar dingen die veel winkels nodig hebben (of zullen hebben) waar je rekening moet mee houden in je design imho. Zelfs al implementeer je ze niet (bijvoorbeeld op dit moment geen kortingen gebasseerd op klantengroep), je moet rekening houden dat de klant dat op een bepaald moment kan vragen en je dat dus moet kunnen inbouwen zonder je volledige orderafhandelingcode te herschrijven.

If you can't beat them, try harder

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 11:35
Boss schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:18:
[...]

Ik bedoel dat je met AJAX en aanverwante technieken een interface kan maken die fatsoenlijk kan reageren op events zonder de hele pagina te moeten reloaden. Zonder AJAX is dat niet echt mogelijk zonder een enorme hoeveelheid data direct naar de client te brengen.
Gezien de grote van het bedrijf en de gevraagde functionaliteit denk ik dat AJAX zelfs overkill is. Slim programeren en een goede database opbouw geven voldoende mogelijkheden in bovestaande situatie. Bovendien is het op een netwerk vaak nog minder een probleem om enorme hoeveelheden data naar de client te brengen.
Boss schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:15:
Ik schat dat een pakketje Davilex dit kan voor een prijs van rond de 600 euro.
Heb je er ook meteen een jaar lang support bij.

Daar kan je toch niet tegenop programmeren?
Zoals TS al aangeeft, maatwerk is veel geschikter voor zijn klant. En hij is hierin echt niet de enige. In mijn ervaring zijn er nogal wat bedrijfjes die de standaard oplossingen te complex vinden.

Persoonlijk denk ik dat dit vrij goed te doen moet zijn.Spreek wel het e.e.a. goed door met de klant zoals Dingstje ookal zegt.
Denk daarbij ook aan simpele dingen als het gebruik van productcodes en productnummers (hetzelfde geldt voor de klanten) misschien hebben verschillende medewerkers verschillende voorkeuren? Hoe is dat in het huidige systeem geregeld?
Tevens moet je duidelijkheid hebben over het rapportage systeem. Willen ze de informatie gebruiken om rapporten op te stellen of verwachten ze (op een gegeven moment) toch ook wat uitgebreidere rapportage functionaliteit van het ordermanagementsysteem.

[ Voor 20% gewijzigd door Excibular op 02-08-2006 15:37 ]

• Rekcor
Dank voor de reacties! Even leek het erop alsof men hier voor de klant aan het denken was (ipv voor mij).

Kijk de klant betaalt wel wat meer voor maatwerk, maar dan heeft hij ook een product wat precies werkt zoals hij dat wil. Volgens mij verdient zich dat zo terug, al is het alleen maar om gebruikersgemak.

Verwijderd

Rekcor schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:21:
Dank voor de reacties! Even leek het erop alsof men hier voor de klant aan het denken was (ipv voor mij).

Kijk de klant betaalt wel wat meer voor maatwerk, maar dan heeft hij ook een product wat precies werkt zoals hij dat wil. Volgens mij verdient zich dat zo terug, al is het alleen maar om gebruikersgemak.
gebruiksgemak ("ease of use") :) ;)

Verwijderd

TheRookie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:44:
[...]

Wie heeft het over een te kopen pakket :? Er zijn ongetwijfeld ook OpenSource oplossingen te vinden
tja een beetje ERP pakket pluk je niet uit de OS comunity.

maar ik begrijp nu dus dat het vrij simpel is met 2 modules:
-productbeheer
-relatiebeheer

dit is dus vrij simpel en kan dus via een webbrowser, als er veel gebruik van gemaakt gaat worden is een client een betere oplossing, ook is een client vaak een mooiere oplossing. Het straalt vaak een beter gevoel uit richting de klant en heeft hier dan ook meer voor over dan dat hij een "veredelde website" ziet.

nadeel van een client is dat er moeilijker van buitenaf gewerkt kan worden door b.v. account managers.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:35:
tja een beetje ERP pakket pluk je niet uit de OS comunity.
http://www.compiere.org/
http://www.tinyerp.org/
http://www.erp5.org/

En, mijn ervaringen: alle programma's beginnen simpel. Maatwerk wordt onderschat, de angst voor standaardpakketten is vaak overdreven.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Pagina: 1