Ontslagmogelijkheden krantenbezorger BN de Stem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendekeizer
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 21:17

kendekeizer

Ieder probleem = een uitdaging

Topicstarter
Vanaf enkele maanden bezorg ik een krant genaamd De Stem in regio Breda. In het contract wat ik hierbij heb moeten tekenen staat dat ik zelf voor vervanging moet zorgen als ik ziek ben en dat ik een opzegtermijn heb van 4 weken wanneer ik wil stoppen. (nmiddels heb ik een andere baan gevonden en heb ik 12 juli mijn ontslag ingedient waarbij ik er dus vanuit ga 12 aug te kunnen stoppen).

Nu zit ik thuis met een ontsteking in mijn schouder en kan ik volgens doktersadvies (advies, geen verplichting) beter niet bezorgen.

Echter wil mijn baas en verdeelpunt (2 personen) van geen oplossingen weten ik zal en moet bezorgen en anders moet ik maar vervanging regelen. Ze gebruiken de smoes dat het al zo druk is en dat het bezorgen of overnemen van mijn wijk niet meer kan.

Het vervelende eraan is dat mijn vervangers die ik heb gevraagd dit eventueel (standaard door het jaar heen) te doen allen op vakantie zijn, omdat in het contract staat dat ik 4 weken opzeg termijn heb moet ik ook nogeens blijven tot en met 12 aug 06. Terwijl ik in mijn ontslagsbrief al had aangegeven dat ik wegens oververmoeidheid liever z.s.m. wil stoppen, maar oke, 4 weken is 4 weken.

Heeft iemand enig idee hoe ik op een of andere manier onder mijn contract uit kan komen want dit is echt gewoon bruut, iemand te laten bezorgen met een blessure.

een contract is dan wel een contract maar de menselijkheid kennen ze echt niet, wat een ***** bedrijf.

Iemand een oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door kendekeizer op 02-08-2006 12:29 ]

Problemen zijn erom opgelost te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:09

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Bel de baas eens op en vraag of ze misschien mensen weten die zouden willen invallen. Dan toon je meteen even wat goede wil.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Lijkt me heel sterk dat een beding waarin staat dat je zelf voor vervanging moet zorgen bij ziekte, rechtsgeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-05 19:38
Hillie schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:30:
Bel de baas eens op en vraag of ze misschien mensen weten die zouden willen invallen. Dan toon je meteen even wat goede wil.
Hij verteld het alsof de goede wil van de baas al op is :/ Dus ik denk dat die optie al verspeelt is, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

kendekeizer schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:27:
[..]
Heeft iemand enig idee hoe ik op een of andere manier onder mijn contract uit kan komen want dit is echt gewoon bruut, iemand te laten bezorgen met een blessure.
[..]
Sorry hoor, maar dat wist je van te voren, stond in je contract. Verders komt je ondertitel mooi ter sprake ook.

Deze policy geld voor alle krantenbezorgers trouwens, hoe naatje het ook is. Ik heb 1 keer ingevallen voor iemand voor 2 weken, wat een #%#%^&-baan zeg.

Geen broer(s) of zus(sen) of ouder(s) die je wil(len) matsen?

Ik begrijp overigens je frustratie wel hoor.
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:32:
Lijkt me heel sterk dat een beding waarin staat dat je zelf voor vervanging moet zorgen bij ziekte, rechtsgeldig is.
Ja dat is ie. Zo is het altijd al geweest. Vroeger mocht je onder de 15 niet werken, en tekende de ouders altijd. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de TS niet zelf heeft getekend. En dan is het feitelijk niet meer zijn probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door RaZ op 02-08-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

dit soort krantenwijkjes zijn free lance, lees je contract er nog maar eens op na. nix bescherming, ziekteverzuim, flexwet, etc.

nou is dat een zwaar grijs gebied omdat je steeds exact hetzelfde doet voor 1 werkgever (de fiscus zou het niet pikken), maarja, veel plezier met procederen. wegener gaat je keihard tegenwerken (in samenwerking met PCM en die andere honden desnoods), want als een krantenjongen het voor elkaar krijgt dat z'n bijbaantje wordt gezien als reguliere baan breekt de pleuris uit in het wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:36:
[...]

Sorry hoor, maar dat wist je van te voren, stond in je contract. Verders komt je ondertitel mooi ter sprake ook.

Deze policy geld voor alle krantenbezorgers trouwens, hoe naatje het ook is. Ik heb 1 keer ingevallen voor iemand voor 2 weken, wat een #%#%^&-baan zeg.

Geen broer(s) of zus(sen) of ouder(s) die je wil(len) matsen?

Ik begrijp overigens je frustratie wel hoor.
Ik vraag me af of ze dat uberhaupt hard kunnen maken. Vrijheid van contract geldt enkel als het binnen de wet valt, en ik heb hier ernstig mijn twijfels bij. Ziekte is niet iets dat je plant, noch dat je altijd een blik vervangers klaar hebt staan.

Meld je anders ziek, laat de arboarts maar komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14065 op 02-08-2006 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:32:
Ik sluit me hierbij aan.

Een beding als dat zou ik hooguit als een inspanningsverplichting interpreteren, niet als een resultaatverplichting.

Gewoon ziek melden dus. In beginsel kan je bij ziekte niet gedwongen worden te gaan werken.
Ik vraag me overigens af hoe dit soort contracten omgaan met doorbetaling bij ziekte? De hele constructie voelt alsof deze uitermate geschikt is om allerlei bepalingen in ons arbeidsrecht te omzeilen.
RaZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:36:
Ja dat is ie. Zo is het altijd al geweest. Vroeger mocht je onder de 15 niet werken, en tekende de ouders altijd. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de TS niet zelf heeft getekend. En dan is het feitelijk niet meer zijn probleem.
Dat heeft trouwens wel een grappig bij-effect. Het is in Nederland niet toegestaan mensen te betalen onder het minimumloon, ook al wordt er in beginsel per eenheid (krant :P) betaald. Gezien de hoogte van de bezorgvergoeding zou over de gehele periode de betaling wel eens te laag zijn geweest, omdat de overeenkomt betrekking heeft op een volwassene waarvoor een veel hoger minimumloon geldt.
Anoniem: 70162 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:37:
dit soort krantenwijkjes zijn free lance, lees je contract er nog maar eens op na. nix bescherming, ziekteverzuim, flexwet, etc.

nou is dat een zwaar grijs gebied omdat je steeds exact hetzelfde doet voor 1 werkgever (de fiscus zou het niet pikken), maarja, veel plezier met procederen. wegener gaat je keihard tegenwerken (in samenwerking met PCM en die andere honden desnoods), want als een krantenjongen het voor elkaar krijgt dat z'n bijbaantje wordt gezien als reguliere baan breekt de pleuris uit in het wereldje.
De andere kant van deze medaille is dat als je er gewoon mee kapt dat er waarschijnlijk geen enkele reactie volgt behalve dat de laatste betaling ingehouden wordt.

[ Voor 56% gewijzigd door Rukapul op 02-08-2006 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendekeizer

kendekeizer

Topicstarter
Waar ik bang voor ben is dat ze inderdaad met zo'n arboarts komen die altijd de krant gelijk geeft.
Ziekmelden kan eigenlijk al niet dus dan komt er een heel onderzoek en daaruit zal de arboarts dan vinden dat ik moet werken, immers zal hij vinden dat je met 5 vingers en 10 tenen ook kranten kan bezorgen, zo denken ze tegenwoordig in nederland.

Gewoon kappen is geen optie dan zie ik ze in de rechtzaal waarschijnlijk terug, want dan stellen ze mij aansprakelijk. Of krijg ik nog een boete per dag of dergelijke/.....

Daarnaast zijn alle invallers (incl familie) die zouden kunnen invallen op vakantie en geven ze inderdaad zelf geen opties voor invallers die beschibaar zijn.

het is vreemd maar als ik het omreken werk ik inderdaad onder mijn minimum loon vandaar ook dat ik er mee wil kappen per 12 aug aanstaande.

Iemand nog een optie, als iemand mij zwart op wit kan laten zien dat ik zomaar kan stoppen met een of andere reden dan zou ik die graag horen.

Tevens las ik net in mijn contract dat bij slechte bezorging of veel klachten de krant zelf het contract wel kan beeindigen per direct. Dus ook gewoon mijn werk slecht afleveren is nog een optie, al zullen ze daar nu niet meer intrappen.
Tevens heb ik niet alle kansen verspeelt bij mijn baas hoor, ze zijn gewoon zo streng ik heb hiervoor jarenlang diverse bijbanen gehad en nooit ruzie gehad met bazen.

Ik hoor het wel als er nog opties zijn.

ps. ik heb met mijn luie hersens op een maandagochtend wel dat contract getekend (lftijd: 19) omdat ik toen de centen goed hard nodig had 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door kendekeizer op 02-08-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ze gaan echt geen arbo-arts afsturen op een simpele krantenbezorger hoor... net zo min als ze een rechtszaak tegen je gaan aanspannen. Gewoon ziekmelden en die vage lui in de str*nt laten zakken. En ook al sturen ze wel een arbo-arts, als jij zegt dat je arm pijn doet (je bent nota bene bij de dokter geweest ervoor) kan die arts jou echt niet aan het werk dwingen ;)

Het is gewoon de eigen schuld van dat bezorgbedrijf dat ze helemaal geen reservecapaciteit hebben voor bezorgers. Je kunt niet verwachten dat iemand bij ziekte altijd vervanging kan regelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 02-08-2006 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendekeizer

kendekeizer

Topicstarter
ach, ik heb net dit doorgespeeld bij de fiscus (belastingsdienst) dat het een grijsgebied is bij hun en dat ze die werkgever maar eens aan moeten pakken.

tevens heb ik dit net naar concollega sites (fok e.d.) gestuurd om het te publiceren want het verhaal laat precies zien: Nederland en de geweldige "regelstaat" het is natuurlijk een volkomen krom verhaal.

De laatste opmerking dat ik zo kan stoppen begrijp ik, echter kennen mijn ouders het bezorgpunt en zullen ze ten alle tijden hun gelijk geven. (even bellen met ze om het uit te leggen gaat niet ivm de vakantie dus die risico's kan ik ivm de thuissituatie ook niet lopen). :'(

in elk geval, ken je een druk bezochte site en vindt je het verhaal ook vreemd of wil je mensen waarschuwen om nooit dit rare beroep te kiezen: waarschuw ze en post het!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:06

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nou, ik denk dat je het iets te zwart ziet hoor :) Men gaat je heus niet voor die paar kranten voor de rechter slepen. Ik ben het eens met Rukapul wat betreft wat betreft zelf voor vervanging moeten zorgen: de werkgever kan verlangen dat je het probeert, maar gezien het feit dat je niet kunt toveren kunnen er best omstandigheden zijn waarin in redelijkheid niet van je verwacht kan worden dat je succesvol vervanging aanlevert. Als je zelf medisch niet in staat bent om te bezorgen (zorg dat je arts dat schriftelijk vastlegt) heeft hij gewoon pech en moet hij zelf voor vervanging zorgen.

Immers, het is in beginsel de verantwoordelijkheid van de werkgever dat de kranten op het juiste tijdstip bij de juiste mensen in de bus worden gegooid. Hij besteedt dat vervolgens uit aan bezorgers (zoals jij) maar hij moet daarin natuurlijk rekening houden met het feit dat één van die wel eens uit zou kunnen vallen. Het is wat te makkelijk om het probleem dan volledig bij de bezorgers te leggen.

Mijn vrouw had vroeger ook een studentenbaan waarbij ze in geval van ziekte zelf voor vervanging moest zorgen. Dat was ook pure onzin, als je gebruik maakt van je vakantiedagen moet de werkgever ook zelf zorgen dat iemand anders de taken overneemt als die niet kunnen wachten. Een werkgever moet een bepaald verzuimpercentage incalculeren, hij kan niet verwachten dat iedere werknemer gedurende het gehele jaar 100% inzetbaar is. En nogmaals, de verantwoordelijkheid voor het 'vangnet' bij de werknemer leggen kan niet. Zou ook heel raar zijn, stel dat de door jou aangeleverde vervanger een groot aantal fuckups maakt, is dat dan ook jouw schuld?

Freelance is een term die hier valt maar dat heeft er niets mee te maken: je bent freelancer als je voor je eigen rekening en risico bepaalde prestaties levert, of dat nu direct bij een opdrachtgever is of niet. Als bezorger met een contract ben je gewoon een werknemer van de bezorgorganisatie, ongeacht of die werkgever dat nu zo noemt of niet. Met andere woorden, er is een dienstbetrekking. Voor de fiscale en sociale wetgeving ben je al in dienst als de werkgever de werknemer instructies kan geven over hoe de arbeid verricht wordt. Dat lijkt me hier het geval. Daarmee kun je dus ook aanspraak maken op alle rechtsbescherming uit het Burgerlijk Wetboek, ongeacht wat je werkgever voor uitzonderingen in je contract heeft gezet.

Ik zou het overigens waarderen als je verdere spammerige oproepjes achterwege zou willen laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44910

offtopic:
Binnenkort staat iedereen toch een beetje op straat bij BN de Stem? (2007-2008?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geen probleem hoor.. Ik ben zelf rayon-leider bij een krant geweest (ook onderdeel toen van PCM) en ze beginnen geen rechtzaak of iets dergelijks als jij er morgen mee kapt. Heus niet. Want ze hebben geen poot om op te staan. Hoogstens zal de rayon-leider vloeken dat hij snel meer op zoek moet naar een nieuwe bezorger of zelf moet bezorgen :P

(was wel 10 jaar geleden, maar toch).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Zoals Daniel zegt, ga met een briefje van dokter wapperen. Als de dokter opschrijft dat jij een slijmbeursontsteking hebt, kan je rayonleider hoog en laag springen en gaan dreigen met alles wat los en vast zit, maar een doktersverklaring is iets waar geen werkgever omheen kan.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 16:39

Richard

Kuru Kuru Kururin

En waar ligt dit krantenwijkje? Ben de komende weken met vakantie (bij mijn huidige werk), en kan (indien in mijn woonplaats) best die krantjes voor je lopen hoor (tegen de vergoeding die jij er voor krijgt). Hoeveel is dat tegenwoordig eigenlijk?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 13:48
Ik gok een euro of 10 voor 3uur door de regen plempen :)
Maar dit is wel weer een mooi voorbeeld van Tweaker-liefde _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
titel onttagt en iets verduidelijkt
Pagina: 1