[7800 GS] Extreem lage framerates

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marpenoth
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 22:42
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn GeForce 7800 GS van MSI (NX7800GS-TD256). Het probleem is als volgt:

Mijn videokaart presteert niet naar behoren, dus bij games niet en alle andere grafische toepassingen denkbaar.

Echter, het probleem is random, na een reboot kan hij het ook zomaar wel goed doen.

Systeem:

Intel P4 3.0Ghz (Prescott)
Asus P4P800-E deluxe
MSI Geforce 7800 GS
1024MB RAM
Thermaltake 550Watt

Windows XP Pro SP2
DirectX 9.0c

GPU drivers geprobeert:

Forceware 91.31 (met en zonder NGO optimised driver v1.9137)
Forceware 91.33

Mijn vorige videokaart was een Radeon 9800 PRO. Ik heb met een driver-verwijder-tool de oude drivers verwijderd nadat ik de problemen had. Dat hielp niet dus heb ik windows opnieuw geinstalleerd.

Ik heb meerdere driver versies geprobeerd, maar ik blijf het zelfde probleem houden.

Met Everest hou ik de temperatuur van mijn videokaart inde gaten, die zit meestal rond de 42 graden. Ik heb al wel wat gelezen over het slechte presteren van de 7800 GS bij lage core temperaturen. Mij is opgevallen dat de temperatuur van de GPU van mijn videokaart (tijdens load) niet boven de 45 graden uit komt.

Ik heb 1 aanwijzing naar de mogelijke oorzaak van het probleem, maar weet niet hoe ik dit op moet lossen:

Als ik via de Forceware control panel kijk naar de temperatuur van mijn GPU, dan geeft deze bij slechte prestaties altijd een temperatuur van -238 graden aan. Als de prestaties goed zijn dan geeft de control panel een gelijke temperatuur aan als in Everest.

Wie weet wat er aan de hand is? Als iemand meer gegevens nodig heeft dan hoor ik het graag. Alvast bedankt!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je al eens ForceWare drivers uit de 7 of 8 serie geprobeerd? Ben zelf niet zo'n grote fan van de 9x serie..maar heb zelf een Geforce 6.

• Marpenoth
Exorcist schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:58:
Heb je al eens ForceWare drivers uit de 7 of 8 serie geprobeerd? Ben zelf niet zo'n grote fan van de 9x serie..maar heb zelf een Geforce 6.
Ik heb net versie 85.98 geinstalleerd, op het moment nog geen problemen, maar ik verwacht dat het een kwestie van tijd is. maar misschien ook niet. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Verwijderd

Modbreak:Check uw mail :o

[ Voor 98% gewijzigd door Ultraman op 02-08-2006 19:04 ]

Verwijderd

Ik weet niet goed of dit er echt toe doet, maar ik heb wel eens gehoord dat je moet formatten als je van Ati naar Nvidia gaat of omgekeerd. Iemand anders kan dat waarschijnlijk bevestigen of net niet.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 12:06
dat dacht ik ook miss helpt een format wel ?

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 18:14:
Ik weet niet goed of dit er echt toe doet, maar ik heb wel eens gehoord dat je moet formatten als je van Ati naar Nvidia gaat of omgekeerd. Iemand anders kan dat waarschijnlijk bevestigen of net niet.
Het is altijd aan te raden bij een switch van VGA kaart, zelfs al ga je van een Nvidia naar Nvidia en van een Ati naar Ati. Driverrestjes zijn lastig te verwijderen..

• Marpenoth
Het probleem doet zich weer voor (Forceware 85.98), al is de performance loss wel iets minder. Ik vraag me af waarom de temperatuur in de controlpanel telkens naar -238 graden springt :?

En voor de goeie orde, ik heb Windows wel opnieuw geinstalleerd hoor :) het maakte alleen qua prestaties niet veel uit, daar lag het probleem dus ook niet.

EDIT:

Na nog een beetje extra knoeien ben ik er achter dat in de eerste instantie de temperatuur in de Control Panel altijd klopt na het opstarten van de PC. Dat betekent dat iets er voor zorgt dat de temperatuurmeting verspringt naar -238 graden.

Het moment waarop de temperatuur verspringt is dus random, en soms gebeurt het ook niet. Ik snap er niks meer van. Is mijn videokaart kapot? :'(

[ Voor 53% gewijzigd door Marpenoth op 02-08-2006 20:25 ]

Verwijderd

Het eerste waar ik bij een dergelijk probleem altijd aan denk is de voeding. 550 Watt moet natuurlijk voldoende zijn, maar misschien is ie brak aan het worden. Als je over de mogelijkheid beschikt moet je even naar voltages kijken en beoordelen of deze stabiel genoeg zijn.
Heb je de powerconnector uberhaupt wel (goed) aangesloten?

• Marpenoth
Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:22:
Het eerste waar ik bij een dergelijk probleem altijd aan denk is de voeding. 550 Watt moet natuurlijk voldoende zijn, maar misschien is ie brak aan het worden. Als je over de mogelijkheid beschikt moet je even naar voltages kijken en beoordelen of deze stabiel genoeg zijn.
Heb je de powerconnector uberhaupt wel (goed) aangesloten?
De voeding (500Watt 8)7 my bad) is net nieuw: Pricewatch pagina

Van voltages heb ik geen verstand, maar in Everest ziet het er als volgt uit:
CPU core: 1.39
+3.3 V: 3.39
+5 V: 5.13
+12 V: 12.46
+5 V standby: 5.20

En allemaal redelijk stabiel. (verschilt hooguit af en toe 0.03 ofzo)

Ik zal het de molex nog ff goed aanduwen :)

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
toch wel mooi gecooled van je, die -238 graden :D.

maar voltages zijn wel ok lijkt me? De voeding is het probleem niet lijkt me zo. Ik denk idd drivers van ATI die er nog (gedeeltelijk) op staan.

• Marpenoth
leonpwner1 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:42:

maar voltages zijn wel ok lijkt me? De voeding is het probleem niet lijkt me zo. Ik denk idd drivers van ATI die er nog (gedeeltelijk) op staan.
En dat met een stock cooler :P

Hoe kan dat als in mn hele harde schijf geformateerd heb? Waar moeten die restjes dan vandaan komen?

[ Voor 4% gewijzigd door Marpenoth op 02-08-2006 20:58 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 22:51
leonpwner1 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 20:42:

Ik denk idd drivers van ATI die er nog (gedeeltelijk) op staan.
Vreemd, ik zou na een reinstall van windows verwachten dat de drivers van ATI volledig verdwenen zouden zijn.

• Marpenoth
Wat zijn normale temperaturen voor een 7800 GS met stock cooler (en een goeie airflow) eigenlijk? Ik zit tijdens het gamen niet boven de 45 graden (als de prestaties eens een keer goed zijn) en idle op 41~42 graden.

Ik heb nog een email naar Nvidia gestuurd om te vragen op zij weten wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar heb nog geen reactie.

Heeft iemand nog een idee wat er mis zou kunnen zijn?

Het probleem is dus dat de Control Panel van mijn videokaart driver op random momenten na het rebooten bij de temperatuur weergave naar -238 graden springt, wat vervolgens de prestaties van mijn videokaart vergelijkbaar maakt aan dat van een kaart van 4 jaar oud.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

• Marpenoth
Nee, werkt niet. Verder zie ik dat deze driver gereleased zijn op 04/06/2005... toen bestond de 7800 GS nog niet, vandaar dat ik de bijgeleverderde CD van MSI moest gebruiken voordat deze driver uberhaupt zijn werk kon doen.

Hoe dan ook, bij de tempertatuur meter staat inmiddels de vertrouwde -238 graden :|

• Marpenoth
Nog een feit, de fan van de videokaart begint op het moment dat de -238 aangegeven staat als een gek te draaien (80% volgens Everest). Het is verder een beetje een kip - ei verhaal, want ik weet niet wat er eerst gebeurt, of het blazen van de fan, of de tempertatuur verspringing.

Ik begin nu toch een beetje uit te sluiten dat er een softwarematig probleem is, aangezien ik al zo veel verschillende versies van (gemodde) drivers heb gebruikt en ze allemaal het zelfde resultaat opleveren.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 22:51
Marpenoth schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 19:29:
Wat zijn normale temperaturen voor een 7800 GS met stock cooler (en een goeie airflow) eigenlijk? Ik zit tijdens het gamen niet boven de 45 graden (als de prestaties eens een keer goed zijn) en idle op 41~42 graden.
Mijn 7800GS (Club3D) heeft ongeveer dezelfde temperaturen namelijk 39°C idle en maximaal 45°C onder het spelen van NFS MW.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-07 07:36

Griffin

Is mythical

ik zou dat ding gewoon RMA'en. Ik ga er vanuit dat je gewoon de bon nog hebt??

misschien is ie wel brak je weet maar nooit

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Probeer eens met rivatuner/coolbits de clockspeeds van je videokaart te bekijken, miss gooit ie hem door een bug weer terug naar 2D clockspeeds?

:-) probeer dan dus ook even de 2d en 3d clockspeeds allebij even hoog te zetten zodat het daar niet aan kan liggen (dit lijkt me btw niet ideal om mee door te werken, maar gewoon voor het testen)

~ Mijn prog blog!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-07 16:26
De 7800GS heeft een "Bug" dat als hij onder een bepaalde tempratuur komt hij zichzelf terugklokt.
Waarschijnlijk is tempratuur diode op je videokaart niet helemaal lekker waardoor hij zichzelf dus terugklokt. Ben bang dat je hem moet RMA'en

Verwijderd

ik heb zelf een 7800 GT (beetje offtopic misschien) maar ik had in het begin ook zoiets van.. is dit de 7800GT :? maar je moet egt 8 serie forceware pakken, en zorgen dat je zo veel mogelijk op applicatie controlled hebt, dit zorgt ervoor dat de ingestelde waardes, en die van de game niet gaan stoeien, en je een veel betere framerate hebt. dat werkte bij mij ook in ieder geval. En ook het feit dat de VGA niet altijd het probleem is, de CPU is heeel vaak de bottleneck. Tenzij de game of applicatie niet de mogelijkheid tot deze opties. (UT2K4 heeft bijv. geen AA instellingen)
Daarom heb ik toen ik overstapte van de 9800PRO naar een 7800GT ook mijn 3200+ moeten vervangen (nu 3800+ X2). Hopelijk kom je hier verder mee.

• Marpenoth
Bedankt voor alle hulp. Ik heb al jullie suggesties geprobeerd maar niets hielp... Tot ik uiteindelijk zelf de oplossing vond.

Everest (versie 2.80.534) veroorzaakte de problemen. Hoe en waarom weet ik niet, maar nu ik het niet meer boot met windows is het probleem verholpen.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Oh heb je dat OSD aan staan bij everest? Die lijkt wel iets te doen met overlay wat heel slecht werkt met andere full screen applicaties zoals games.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

nAFutro schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 20:06:
Oh heb je dat OSD aan staan bij everest? Die lijkt wel iets te doen met overlay wat heel slecht werkt met andere full screen applicaties zoals games.
Wat ook kan is dat die optie gewoon erg veel cpu time/ performance vraagt en hierdoor krijg je veel slechtere prestaties. (Er zijn erg veel simpele programmaatjes die dit doen, vooral die met hardware aansturing/monitoring te maken hebben... het simpele programmaatje van Corsair voor je memory dashboard doet het ook).

En ik kan de TS toch wel garanderen dat de CPU een bottleneck is.

Toen ik mijn XFX 7800GS Xtreme Edition nog had ben ik meer dan 1000 punten vooruit gegaan in 3Dmark05 door mijn processor (P4 Northwood) van 2,66 GHz naar 3,20 GHz over te clocken.

Ik heb nu een Gainward Bliss 7800GS+ Golden Sample, 512 MB DDR3 en die is een stukje krachtiger dus kom ik nu zonder enige moeite over de 7000 punten heen maar de CPU bottleneck zit er nog steeds.
(Ik heb nu een veel krachtigere processor namelijk de Pentium Mobile 760 @ 2 GHz en 2MB CACHE... maar door problemen met mijn converter boardje kan ik hem nog niet overclocken ook al heb ik dmv ics programmering mijn proc al een keer op 2400 MHz gehad maar dit komt allemaal wel goed :)).

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 06-08-2006 00:58 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57
Marpenoth schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:12:
Bedankt voor alle hulp. Ik heb al jullie suggesties geprobeerd maar niets hielp... Tot ik uiteindelijk zelf de oplossing vond.

Everest (versie 2.80.534) veroorzaakte de problemen. Hoe en waarom weet ik niet, maar nu ik het niet meer boot met windows is het probleem verholpen.
Ik zelf heb een XFX Geforce 7800 GS Extreem, en heb ook problemen met de aanduiding van sommige dingen. Zo zegt everest bijv dat ik maar een kloksnelheid hebt van 325 en 650 effectief, terwijl dit moet zijn 650/1300. Ik ga er dan maar vanuit dat het probleem bij Everest ligt, want qua prestaties merk ik niet echt dat er wat met de kaart is. Kan jij kijken wat Everest bij jou aangeeft bij het onderdeel Scherm --> GPU. Ik gebruik trouwens Everest 3.01.652.

System | Racing is in my Blood

• Marpenoth
Barfman schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 01:21:
[...]

Ik zelf heb een XFX Geforce 7800 GS Extreem, en heb ook problemen met de aanduiding van sommige dingen. Zo zegt everest bijv dat ik maar een kloksnelheid hebt van 325 en 650 effectief, terwijl dit moet zijn 650/1300. Ik ga er dan maar vanuit dat het probleem bij Everest ligt, want qua prestaties merk ik niet echt dat er wat met de kaart is. Kan jij kijken wat Everest bij jou aangeeft bij het onderdeel Scherm --> GPU. Ik gebruik trouwens Everest 3.01.652.
Mhhm, lijkt redelijk te kloppen, maar daarna valt ie automatisch terug naar lagere waarden. (enkele seconden na het nemen van de 1e screenshot) :

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v305/rad_phalanx/GPUsettings.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v305/rad_phalanx/GPUsettings2.jpg

510/1440 Is volgens mij niet slecht, ik ben benieuwd hoe ver ik kan gaan zonder artifacts.

@ DJ_The_SP: Hehe, dat was ik dus ook van plan, even m'n CPU overclocken naar 3,6GHz ofzo, maar dat trekt mn cheap-ass geheugen weer niet. *zucht* Ik kom tot nu toe op 6600 punten in 3dmark 2005 met mn CPU op 3,2 GHz, maar met fatsoenlijk geheugen en vervolgens een hogere FSB moet de 7k toch makkelijk te behalen zijn lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door Marpenoth op 06-08-2006 02:30 ]

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:57
Marpenoth schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 02:23:
[...]

Mhhm, lijkt redelijk te kloppen, maar daarna valt ie automatisch terug naar lagere waarden. (enkele seconden na het nemen van de 1e screenshot) :

[afbeelding]

[afbeelding]

510/1440 Is volgens mij niet slecht, ik ben benieuwd hoe ver ik kan gaan zonder artifacts.

@ DJ_The_SP: Hehe, dat was ik dus ook van plan, even m'n CPU overclocken naar 3,6GHz ofzo, maar dat trekt mn cheap-ass geheugen weer niet. *zucht* Ik kom tot nu toe op 6600 punten in 3dmark 2005 met mn CPU op 3,2 GHz, maar met fatsoenlijk geheugen en vervolgens een hogere FSB moet de 7k toch makkelijk te behalen zijn lijkt me.
Iik zie dat het bij jou dus ook niet klopt, je werkelijke kloksnelheid = 360 Mhz wat 720 moet zijn, en je effectieve kloksnelheid is 720 Mhz wat dus 1440 Mhz moet zijn. Ik denk dat Everest en andere tools nog niet goed kunnen omgaan met de 7800 GS kaarten, want de waardes kloppen niet.
Ook zou jou bandbreedte 38.6 GB/s moeten zijn inplaats van 22.5 GB/s. Ik heb hier al een bericht op het forum van everest over geplaatst, want bij mij geeft hij ook verkeerde waardes aan waardoor ik eerst dacht dat mijn kaart niet goed was. Overigens ben ik wel benieuwd welke Core jij op je MSI kaart heb, ik heb namelijk de G71 inplaats van de G70 waardoor ik lagere spanning op mijn kaart heb 1.1V in 3D mode en mijn temperatuur dus erg laag blijft. Misschien dat daardoor ook sommige tools niet kunnen omgaan met deze kaart, omdat er dus een andere core in zit dan de standaard G70.

[ Voor 10% gewijzigd door Barfman op 06-08-2006 02:40 ]

System | Racing is in my Blood

• Marpenoth
Als je kijkt bij GPU codename dan zie je G70GSAGP, dus er zal wel een G70 chip in zitten. Het moge duidelijk zijn dat Everest en de 7800 GS nog geen vriendjes van elkaar zijn. :P

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Marpenoth schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 02:23:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Je geheugen hoeft niet veel meer te trekken als je op de juiste manier met je RAM snelheid / RAM Divider speelt.

Stel je dwingt in je BIOS je geheugen op 266 MHz te lopen en daarna over te clocken kun je gewoon kijken hoe ver je komt totdat je geheugen aan de 400 MHz zit. ;)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Trouwens, dat hij terug naar lagere waardes valt is omdat de nvidia kaarten (waar ik het van weet) hebben een 2D snelheid, en een 3D snelheid. Dus als je uit de game gaat en in windows zit gaan de kloksnelheden omlaag, automatisch. En dat meet Everest dan ook. ;) :)
Pagina: 1