Toon posts:

draadloos netwerk - 4 huizen tussenin

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb momenteel een internet-kabelabbo (telenet - belgie)
mijn buurmeisje van 5 huizen verdere is geinteresseerd om het abbo met mij te delen, op voorwaarde dat dat technisch gezien gaat natuurlijk

bedoeling is dus internet draadloos te delen tussen 2 pc's die in 2 huizen staan, met 4 huizen ertussen in
dus: HUIS A (abbo komt hier binnen) - HUIS 1 - HUIS 2 - HUIS 3 - HUIS 4 - HUIS B (hier moet het internet ontvangen worden)
de huizen hebben een breedte van 5 tot 5,5 meter; tussen elk huis staat een dubbele (bakstenen) muur
achteraan zijn de huizen wel open: we hebben grote tuinen, gescheiden door een enkele muur

is het mogelijk internet te delen tussen huis A en huis B ? en welk materiaal koop ik best, (het mag best wat kosten, als het maar goed werkt)

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:54
Kan je geen draad door de dakgoot leggen? dat kost je maar 4 bloemetjes en een draad. Dat werkt stukken betrouwbaarder dan een draadloze verbinding, en is nog eens goedkoper ook.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Bij jou een accesspoint die je buiten op kunt hangen, bij haar een repeater en vervolgens pakt ze binnen het signaal op (ook draadloos). Ik denk dat het zonder repeater te zwak zal zijn.
Echter, je zult wel spul moeten halen wat je buiten kunt hangen 365 dagen per jaar, in wind, regen, sneeuw en brandende zon. Dit kost behoorlijk wat meer. Je zou misschien iets met plexiglas ofzo kunnen doen, een bak bouwen die wind en waterdicht is, maar of een linksys achtig apparaat dan goed kan werken dat weet ik niet.

Hier kon uw advertentie staan

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-03 16:10
Draadloos zal dit helaas niet zo goed werken. Door de vele muren waar het doorheen moet. En ik ben het eens met de persoon twee omhoog... Leg gewoon een kabel over de dakgoot.

[ Voor 4% gewijzigd door Jokuh op 02-08-2006 12:06 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 21:42

DarkSide

theres no place like ::1

Draadloos kan best mogelijk zijn (als je geluk hebt), maar waarschijnlijk erg traag.
Dan moet je het signaal gaan verterken en met richtantennes gaan werken. Niet een ideale oplossing en nogal prijzig. Beter is idd wat Big Daddy zeg. Gewoon UTP in de dakgoot oid leggen. Wel goed afschermen tegen het weer bv in een pvc pijp.
Wat je wel kan doen in binnen de huizen zelf draadloos werken, mocht geen zin hebben om ook nog kabels te gaan leggen inhuis.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Big Daddy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:01:
Kan je geen draad door de dakgoot leggen? dat kost je maar 4 bloemetjes en een draad. Dat werkt stukken betrouwbaarder dan een draadloze verbinding, en is nog eens goedkoper ook.
neen, dat is geen optie
er is namelijk één tussenbuur die dat niet aanvaardt (een oude, ietwat gekke man)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 12:06 ]

Verwijderd

Of als je een klein beetje handig bent dit eens proberen:
http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html

De kosten zijn laag en het kan denk ik ook wel goed tegen allerlei weersinvloeden.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:20

lier

MikroTik nerd

Plaats een antenne buiten die je aansluit op jouw WiFi AccessPoint.

Vervolgens installeer je een repeater aan haar kant (eventueel ook met antenne buiten indien noodzakelijk) en zij kan prima internetten.

Let wel even op beveiliging, zou zonde zijn als de (tussenliggende) buren ook mee doen (tenzij dit gewenst is).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:09:
Plaats een antenne buiten die je aansluit op jouw WiFi AccessPoint.

Vervolgens installeer je een repeater aan haar kant (eventueel ook met antenne buiten indien noodzakelijk) en zij kan prima internetten.

Let wel even op beveiliging, zou zonde zijn als de (tussenliggende) buren ook mee doen (tenzij dit gewenst is).
kan je dit wat meer uitleggen?
wat is een wifi accesspoint? en wat is een repeater?

ik moet toch in ieder geval een draadloze router kopen he? waarop moet ik hierbij letten (snelheid, kwaliteit,...)?
kun je ook een prijsindicatie van dit alles geven?

• lier
  • Laatst online: 15:20

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:14:
[...]

ik moet toch in ieder geval een draadloze router kopen he? waarop moet ik hierbij letten (snelheid, kwaliteit,...)?
Ja, maar ik stel voor dat je op basis van mijn reactie eerst zelf wat onderzoek gaat doen...
Zie google, wiki, whatever...

Prijsindicatie, zie pricewatch

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Met mijn draadloze internet kaart ontvang ik vanaf zolder ongeveer 6 acess points / modem van buren en omgeving. Heel misschien toch maar gewoon twee goede wifi insteekkaarten kopen en een een wifi router-modem? Zorgen dat je alle bonnen hebt en houd, voorzichtig testen en terug brengen als het niet werkt. De andere tips zullen het signaal alleen maar beter maken.

"That was left handed..." - JJH

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Men neme een fatsoenlijke router die jij gewoon thuis hebt, bij voorkeur niet draadloos..

Daar sluit je een Linksys WAP54G op aan die je op een gunstige plek neerhangt, aan de andere kant ook een WAP54G, maar dan in Bridge modus (die zet het draadloze signaal om naar een ethernet signaal), dan test je het met je laptopje even en dan kunnen je buren hun pc;s erop aansluiten via een switch (NOOIT!!! met meer dan 1 router achter elkaar gaan werken, of je moet al kennis van zaken hebben)

Eventueel laad je Hyperwap firmware die op deze pagina genoemd wordt in je AP zodat je het vermogen wat op kunt voeren...
De originele hyperwap is voor v2 modellen van de wap54g, jij zou waarschijnlijk een v3 krijgen die nogal anders is

[ Voor 7% gewijzigd door Romke op 03-08-2006 00:21 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Anti-XP schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:20:
Men neme een fatsoenlijke router die jij gewoon thuis hebt, bij voorkeur niet draadloos..

Daar sluit je een Linksys WAP54G op aan die je op een gunstige plek neerhangt, aan de andere kant ook een WAP54G, maar dan in Bridge modus (die zet het draadloze signaal om naar een ethernet signaal), dan test je het met je laptopje even en dan kunnen je buren hun pc;s erop aansluiten via een switch (NOOIT!!! met meer dan 1 router achter elkaar gaan werken, of je moet al kennis van zaken hebben)

Eventueel laad je Hyperwap firmware die op deze pagina genoemd wordt in je AP zodat je het vermogen wat op kunt voeren...
De originele hyperwap is voor v2 modellen van de wap54g, jij zou waarschijnlijk een v3 krijgen die nogal anders is
zal dat perfect werken op deze manier?
hoe sluit ik die WAP54G aan op mijn router; met kabel of draadloos?
en communiceren de WAP54G's draadloos met elkaar?
moet mijn buurmeisje een switch gebruiken - zij heeft maar 1 pc ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:03:
RJ45 in de WAP54G, de andere kant in je switch/router/whatever.
Nee ze versturen postduiven.
Crosskabel in de WAP54G en in haar netwerkaansluiting van haar computer.
Anti-XP schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:20:
(NOOIT!!! met meer dan 1 router achter elkaar gaan werken, of je moet al kennis van zaken hebben)
Nouja, 2 of 20 routers achter elkaar is echt niet moeilijk ofzo, kwestie van een klein beetje logisch nadenken. Richt het eerste apparaat in, zorg dat je daar internet hebt en alles werkt. Steek nou de 2e er in, zeg in de wizzard dat je een internetverbinding hebt met een vast ipadres. Zorg er wel even voor dat hij in een ander subnet hangt (erg belangrijk), dus bijvoorbeeld achter de 1e router heb je 192.168.0.0/24 en achter de 2e router krijg je dan 192.168.1.0/24.

Ik kan hier thuis dmv mijn Asus WL500g Deluxe (met zendsterkte op 30) door een huis of 3 heen komen, de zendsterkte kan ik tot 80 (ofzo) verhogen, dus dat is wel voldoende. Mocht de WAP54G onvoldoende zijn dan kan je altijd nog een simpele richtantenne bouwen (pringels buis + stukje koper + beetje meten, 30 minuten werk).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2006 14:23 ]

• Tom_G
  • Laatst online: 15:13
Zou het niet gewoon goedkoper zijn als die gewoon zèlf internet nam? :+
Voor al de apparatuur die je ervoor moet aanschaffen (kabel zou inderdaad het goedkoopste zijn) kan je al wat maanden surfen.

Even rekenen:

standaard non-wireless router: €40
2x wap54g: €150 euro

Onder/door verhuren is voor zover ik tenandere weet ook verboden (toch voor een consumentenverbinding) als ik me niet vergis (zou je in het contract moeten terug vinden).

Verwijderd

Tom_G: Het buurmeisje heeft maar 1 pc, heeft dus geen router nodig. In dit geval is het voldoende als ze bv 2x WAP54G nemen a 60 euro per stuk.

Mocht de TS nog geen router hebben, neem dan een Asus WL500G (Deluxe) (of soortgelijk apparaat) en een WAP54G.

En over het delen van internetverbindingen: Dat kunnen ze niet zien hoor ;) .
offtopic:
Hier in Nederland mocht je binnenshuis ook niet delen (vroeger), tegenwoordig leveren ze standaard routers er bij. Echter je buren is nogsteeds verboden, maar dat kunnen ze NIET zien. Het is gewoon een PC in jou huis, ze kunnen niet zien dat het naar de buren gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2006 16:56 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:54:
Tom_G: Het buurmeisje heeft maar 1 pc, heeft dus geen router nodig. In dit geval is het voldoende als ze bv 2x WAP54G nemen a 60 euro per stuk.

Mocht de TS nog geen router hebben, neem dan een Asus WL500G (Deluxe) (of soortgelijk apparaat) en een WAP54G.

offtopic:
Hier in Nederland mocht je binnenshuis ook niet delen (vroeger), tegenwoordig leveren ze standaard routers er bij. Echter je buren is nogsteeds verboden, maar dat kunnen ze NIET zien. Het is gewoon een PC in jou huis, ze kunnen niet zien dat het naar de buren gaat.
Met die WAP54G voor naar het buurmeisje kan de TS zelf ook al internetten, dus daarom koos ik voor de wired router op de locatie van de TS....

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:05:
[...]
neen, dat is geen optie
er is namelijk één tussenbuur die dat niet aanvaardt (een oude, ietwat gekke man)
[HK-modus]Omkopen met een bak bier?
Of 's nachts de kabel leggen, geen kat gaat de merken.[/HK-modus]

2 richtantenne's , pigtails en nodige bekabeling halen. Dan ervoor zorgen dat er line-of-sight tussen de antenne's is, dus de antenne's zodanig hoog monteren dat ze elkaar direct kunnen zien zonder dat er een muur ertussen zit.

• Tom_G
  • Laatst online: 15:13
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:54:

offtopic:
De router is voor de topicstarter bedoeld.

Ik wou dus gewoon aantonen dat een router voor de ts (die zijn verbinding wenst te delen) + 2x WAP54G om tot bij het buurmeisje te geraken je toch al snel €200 kost.

En dan hebben we het hier niet over richtantennes of andere doe-het-zelf antenne kits.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:46

Croga

The Unreasonable Man

Mensen mensen.... Richtantennes? Zijn echt niet nodig over zo'n afstand....

De Linksys WAP54G heeft verwisselbare antennes. Je hangt zo'n ding in je huis op en boort een gat in de muur naar buiten. Vervolgens haal je beide antennes er van af en sluit op één van de antenne aansluitingen een kabel aan. Die leg je naar buiten alwaar je midden in je tuin (probeer de kabel niet te lang te maken, een meter of 2 van je huis af is ruim voldoende) een buiten-antenne plaatst (omni-antenne is goed genoeg, flatpanel antenne gericht naar de juist buur kan beter zijn).

Bij het buurmeisje doe je ongeveer hetzelfde; WAP54G binnen in bridge modus met dezelfde constructie, en buurmeisje sluit de PC aan op de ethernet aansluiting van de WAP54G.

Als er niet een hele stapel bomen in de tuinen er tussen staan heb je voor weinig geld een perfecte verbinding. Beveilig hem wel goed, want de rest van de straat kan de verbinding nu waarschijnlijk ook gebruiken :D

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Je lijkt wel heel veel moeite te willen doen voor je buurmeisje. Als de verbinding dadelijk niet goed werkt en betaalt jouw er wel zal ze niet blij worden. Is dat gezeur je wel waard?

Als je het echt wil doen, dan zal je iets met richtantennes moeten uitproberen.

Ik zou zeggen laat haar zelf een abo nemen en als ze echt leuk is mag ze gewoon bij jouw langs komen :P

• Romke

Romke

Dieselhead

Niks richtantennes, 2 WAP54G's tegenover elkaar halen een afstand van 500 meter ;)

Ik heb zelfs zonder line of sight, met bomen en huizen ertussen, mijn accesspoint binnen een verbinding gehad met een wifi netwerk wat een dikke 200 meter verderop staat.

[ Voor 51% gewijzigd door Romke op 06-08-2006 12:23 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:52
een ouwe buurman die moeilijk gaat doen??

ach man kabeltje gewoon lekker s nachts door de dakgoot leggen, geen kip die het ziet

kabetje leg je in een half uur

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-03 13:03
Big Daddy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:01:
en dan kan er later nog een wireless acces point erbij

• Romke

Romke

Dieselhead

Een antenne aan een draadloos netwerkkaartje en een accesspoint kan trouwens ook voldoende zijn.

Is een stuk goedkoper denk ik, en anders is het wel makkelijker in te stellen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Romke op 06-08-2006 21:27 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04 14:13

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:14:
[...]

Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:03:
[...]

zal dat perfect werken op deze manier?
-barbara-,

Je zou ondertussen moeten weten dat je best wel wat eigen inzet mag laten zien. Het is niet de eerste keer dat je hierop gewezen wordt. Ik raad je aan om je eens in te lezen in de materie voordat je ermee gaan knutselen.

Zie verder de gegeven oplossingen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.