The_MAN schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:49:
Ik heb onlangs een auto gekocht en een bevriende garagehouder heeft mij geholpen met uitzoeken, we kwamen ook auto's tegen van rond de 8-10 jaar oud met weinig km's, de kans dat hij dan een tijd stil gestaan heeft is erg groot en slecht voor de motor. Mij werd aangeraden niet zo'n auto te kopen. 4500km per jaar is erg weinig!
Het aantal kilometers is minder van belang dan welke afstanden ermee gedaan zijn. Onze auto kwam 12 jaar lang maar 1 keer per 14 dagen buiten, en de motor werd altijd kalm behandeld (totaal zo'n 4000km/jaar). De laatste 2 jaar heb ik die véél frequenter gebruikt (zeker wekelijks werd ermee gereden), en dan véél minder voorzichtig met de motor (ik schakelde nooit voor ik in het rood zat).
Dat heeft die motor 2 jaar lang zonder problemen overleefd, en nu pas is de motor door de garagist bekeken om de waarde van onze auto in te schatten (klein accidentje gehad, de achterkant is weg maar aan de voorkant mankeert er niets

), en de motor heeft zelfs nog geen slijtage zitten, dus of stilstaan slecht is voor de motor betwijfel ik.
Als je vb 2 keer per jaar in de grote vakantie naar het zuiden van frankrijk gaat en keert, zit je aan dezelfde kilometers, maar dat zou véél schadelijker zijn voor de auto. Je staat namelijk héél lange tijd stil dan, en dat is slecht voor je wiellagers (en ook andere onderdelen) die gaan vervormen. Als je er nog om de 2 weken mee rijdt, heb je daar véél minder last van. Niet dat je dat moet tegenhouden om die auto te kopen, lagers voor je wielen kosten amper iets...