RAID0 - zomaar de poorten wisselen op controller?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-02 21:25
Ik heb nu 2*250gig draaien op m'n aus P5LD2 mamaplankje met een ICH7R chipset.
2keer aangesloten via sata (connectors 1 en 2).

Nu wil ik door geluidsoverlast (zie topic erover) ga ik m'n schijven vervangen. :Y)

Aangezien het een cleane install is van een week geleden en net alles staat zoals ik het wil :9 , dacht ik met norton ghost ofzo, de data over te zetten.

Kan ik zomaar een 2e RAID 0 maken (op sata connectors 3 en 4), alles overzetten (incl mbr), en dan de nieuwe schijven hangen op connectors 1 en 2?
Of ga ik beter toch voor de reïnstall? (en dus eerst alles backuppen >:) )

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ik zou ze, voor de installatie, er af halen. Dus dan maar gelijk de nieuwe schijven aan poortje 1 & 2. Later die oude schijven effe aan poortje 3 & 4 hangen en ik denk dat je controller die Array wel weer herkent. (Moet je dan effe opnieuw laten herkennen... Kom je vast wel uit).

Maar die schijven niet tegelijk eraan, tijdens de installatie. Anders gaat je nieuwe verse install die oude Windows installatie waarschijnlijk in je Boot.ini erbij zetten... En dat wil je niet. :7

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Mijn raidarray werkt niet meer omdat sata poort 2 kapot is. Waar 1 van de 2 Raid schijven aanvast zat. Nu verbind ik ze met de overige sata poorten en blijkt dat niet te werken, op geen enkele manier.

Nu praat ik hier wel over een moederbord raid, maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen en alles backuppen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Op de meeste meoderborden beschikt de RAID-controller toch maar over 2 poorten, en zijn de optionele andere 2 SATA-poorten vaak non-RAID aansluitingen?

Volgens mij is je enige mogelijkheid een image van je schijven naar enkele DVDtjes te maken, en die weer naar je nieuwe RAOD0 array te kopieeren.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Wat je zou kunnen doen is:

* 2 nieuwe harde schijven er zonder raid inhangen
* 2 oude harde schijven wegschrijven naar de nieuwe
* de 4 schijven van poort veranderen zodat de nieuwe de raid optie kunnen gebruiken (nog niet instellen dus!)
* de oude harde schijven als individuele schijven installeren
* de data wegschrijven op de oude harde schijven en de nieuwe harde schijven als RAID maken.

Maar dit is het natuurlijk alleen waard als het veel data betreft, want zelfs 300GB zou ik niet backuppen op DVDs.

Natuurlijk is dit een puur theoretische oplossing, ik heb het nog nooit hoeven te testen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

frickY schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:16:
Op de meeste meoderborden beschikt de RAID-controller toch maar over 2 poorten, en zijn de optionele andere 2 SATA-poorten vaak non-RAID aansluitingen?

Volgens mij is je enige mogelijkheid een image van je schijven naar enkele DVDtjes te maken, en die weer naar je nieuwe RAOD0 array te kopieeren.
Dat is natuurlijk onzin dat de meeste moederborden, maar twee S-ATA poorten voor een RAID config. kunnen gebruiken. Neem als voorbeeld een van de meest gebruikte chipsets, de Nforce4, deze ondersteund RAID5 waar je minimaal 3 schijven voor nodig bent.

Je zou inderdaad een tweede RAID0 aan kunnen maken met twee extra schijven en met ghost een copy maken, maar je kunt tegenwoordig (volgens mij) met Ghost ook image's direct naar DVD weg schrijven. Ik weet alleen niet hoeveel DVD-tjes je nodig zal zijn. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Laat ik je wel even een waarschuwing geven: boot NOOIT met maar één van je raid 0 schijven verbonden.

Ik dacht een keer slim te zijn, was aan het "troubleshooten" 8)7 en toen was dus alles zeg maar, eeeeeh.... weg.

Probeer iig een backup te maken zou ik zeggen, en succes!
Pagina: 1