Toon posts:

oude geluidskaart in recente pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik wil een oude sb 64 bit soundcard in een tamelijk recente (3 jaar oude) pc plaatsen.

hoe zit dat met de kabels?

er zat een audigy 2 soundcard in. daar gingen 2 kabels naartoe: 1 grote witte plug met 10 abeltjes en 1 zwarte plug met 5 kabeltjes.

nu heeft de oude sb soundcard een zwarte ingang met 4 pluggen geloof ik.

hoe moet ik dit oplossen, waar zijn die kabels voor?
bestaat er een kabel van 5 naar 4 ?

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Je hebt het waarschijnlijk over een Creative SoundBlaster 64 (of AWE 64 ?), maakt verder ook niet uit. :)
Deze kan je alleen stereo aansluiten met een enkele 3,5 mm jack, standaard aansluiting van een speakerset ;)

Als het goed is kan je naast de ingangen kleine symbolen lezen, wat de diverse ingangen aanduiden.

[ Voor 19% gewijzigd door pSycho-Y2K op 01-08-2006 23:53 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Cyphax

Moderator LNX
De enige kabel die je in je geluidskaart stopt normaalgesproken (hoewel tegenwoordig niet meer nodig) is een redbook kabeltje. Die zit tussen je CDROM en je geluidskaart om audio door te geven. Ik weet niet wat er in je Audigy 2 ging maar ik denk niet dat je SB64 dezelfde aansluitingen heeft.
Als het gaat om de aansluitingen achterin de kaart.. ik gok dan op een stereo uitgang, line in, mic in en een line out, veel meer zal het niet zijn. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 01-08-2006 23:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Misschien is het handig om te vertellen welke ingangen je nu bedoeld :)
Ik beschreef de externe ingangen, en Cyphax de interne ingangen.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:54:
De enige kabel die je in je geluidskaart stopt normaalgesproken (hoewel tegenwoordig niet meer nodig) is een redbook kabeltje. Die zit tussen je CDROM en je geluidskaart om audio door te geven. Ik weet niet wat er in je Audigy 2 ging maar ik denk niet dat je SB64 dezelfde aansluitingen heeft.
Als het gaat om de aansluitingen achterin de kaart.. ik gok dan op een stereo uitgang, line in, mic in en een line out, veel meer zal het niet zijn. :)
Witte plug met 10 kabeltjes kan ik maar 2 dingen bij bedenken: los Digital I/O bord met optical aansluitingen of een Live! drive ding in een 5,25" bay.

Verwijderd

hallo,
ik wil een oude sb 64 bit soundcard in een tamelijk recente (3 jaar oude) pc plaatsen.

Moet kunnen.

hoe zit dat met de kabels?

Welke kabels, die naar de luidsprekerset gaan of.....

er zat een audigy 2 soundcard in. daar gingen 2 kabels naartoe: 1 grote witte plug met 10 abeltjes en 1 zwarte plug met 5 kabeltjes.

waar gaan die kabels naar toe?

nu heeft de oude sb soundcard een zwarte ingang met 4 pluggen geloof ik.

Het zou fijn zijn als je het zeker weet en wat voor een kaart is het?

hoe moet ik dit oplossen, waar zijn die kabels voor?

Wat wil je oplossen, als de kabels niet aangesloten zijn ondervindt je dan problemen?

bestaat er een kabel van 5 naar 4 ?

Een kabel die van vijf kabels naar vier pluggen gaat???? Vast wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een beetje onvolledig geweest: het gaat dus om de kabels IN de pc.
ik heb nu een creative slix pc met een creative audigy 2 card die verkocht is en ik vraag me dus de functie af van de kabels binnen de pc. wat gebeurt er als ik die creative soundblaster 64 erin ga pluggen zonder enige kabel in de pc aan te sluiten? en als dat wel van belang is, kan ik dan een kabeltje kopen dat van mijn 5polige moederboard plug naar de 4 polige sb card gaat?
de sb ontvang ik pas over 2 dagen, vandaar dat ik deze vraag nu stel, ter voorbereiding :)

( zo iets duidelijker? )

edit: de twee pluggen binnen in de pc zitten inderdaad op een los boardje !

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 00:05 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar welke 5 polige mobo plug bedoel je dan? en welke 4 polige connector op de SB (standaard CD/TAD/AUX connector of iets anders?)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 00:04:
Maar welke 5 polige mobo plug bedoel je dan? en welke 4 polige connector op de SB (standaard CD/TAD/AUX connector of iets anders?)
/me is een leek als het hier om gaat.

mijn digitale camera is stuk anders had ik het even gefotografeerd.
ik denk dat ik gewoon geluid heb als ik mijn soundblaster 64 ga aansluiten zonder enig kabeltje aan te sluiten. maar ik weet dat ik in mijn vorige pc een kabeltje had dat van de cd player naar de soundcard ging.

stel dat ik nu dus geen enkele kabel aansluit en alleen dus die sb64 inplug: kan ik dan ook nog cd's rippen en heb ik geluid als ik een dvd afspeel? mis ik niks als er geen kabeltjes aangesloten worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 00:10 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 00:09:

stel dat ik nu dus geen enkele kabel aansluit en alleen dus die sb64 inplug: kan ik dan ook nog cd's rippen en heb ik geluid als ik een dvd afspeel? mis ik niks als er geen kabeltjes aangesloten worden?
Ja, ieder modern OS support namelijk digitale audio (vaak meot je het wel even aangeven in devicemanager, soms ook niet) en dan kun je gewoon DVDs en cds afspelen, het geluid loopt dan via de IDE kabel, niet via een los audio kabeltje.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je moet aansluiten hangt een beetje van de mogelijkheden van je OS af - Windows XP en recente Linux installs kunnen prima digital audio rippen (dus over de IDE/SCSIkabel), maar Windows 9x en oude Linux installs kunnen dat niet, dus heb je zo'n interne kabel nodig.

* dion_b heeft meerdere SB64's voorbij zien komen

Zoals ik ze herinner hebben ze drie vierpins aansluitingen, handigerwijs groen, rood en blauw gekleurd. Wat jij hier beschrijft is wel degelijk anders. Ga om te beginnen eens exact na welke kaart je hebt - het kan ook een SB AWE64 zijn of nog iets exotischer. Gelukkig is dat vrij simpel te doen:

Kijk bovenaan de kaart. Daar staat ergens in kleine witte (of soms gouden) letters CTxxxx of SBExxx waarbij die x-jes dus getallen zijn.

Een Soundblaster PCI 64 zou doorgaans SBE370 zijn, een Soundblaster AWE64 Gold zou een CT4540 kunnen zijn. Post die getal eens. Sterker nog, zoek dat soort basic info voortaan op voor je een topic opent :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
het is een creative audio pci kaart model CT5807
Maar zoals ik het dus goed begrijp regelt windows XP SP2 dat het geluid via de IDE komt. De PC gaat naar pa/ma en er hoeft alleen maar geluid uit te komen als ze een cdtje erin doen of een dvdtje. Als ik alles hier lees zit dat wel snor en zijn de kabels min of meer overbodig. Dank voor iedereens reactie!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Is die 10-polige stekker niet toevallig de front-audio connector? Zitten er voor op je PC aansluitingen voor een koptelefoon en microfoon? Zo ja, dan zou die 10-polige stekker daar voor kunnen zijn. Als je die niet aansluit, werken de aansluitingen op de voorkant van je PC niet meer. Zover ik weet, kun je die op oudere geluidskaarten inderdaad niet aansluiten. Overigens werken de aansluitingen aan de achterkant (die rechtstreeks op de kaart zitten) natuurlijk wel gewoon.

Waar die 5-polige stekker voor zou kunnen zijn zou ik echt niet weten. Voor 4-polig kan ik wel een aantal toepassingen bedenken, maar voor 5-polig echt niet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CT5807?

Deze kaart dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.vfxweb.com/product_images/320x240/2169.jpg

Als ik naar die pic kijk zie ik niet minder dan vier standaard vierpins aansluitingen voor interne audiokabels (de zwarte, witte, groene en blauwe connectoren). Bovendien staat boven iedere connector geschreven waar het voor dient. Een van die gevallen heet "CD", dan ligt het imho behoorlijk voor de hand om daar een kabel in te steken.

* dion_b kan zich moelijk voorstellen wat hier moeilijk/"anders" aan zou zijn - dit zijn dezelfde connectoren die ook op een Audigy te vinden zijn 8)7

Maar goed, als je WinXP gaat draaien is er geen enkele noodzaak voor dit soort kabels, het gaat gewoon via DAO :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Is het zo een kaart?

Afbeeldingslocatie: http://www.osta.ee/i/upload/y06/w19/1527927.jpg

Dan is het wat beter de zien over welke stekker je het hebt. Ik heb geen idee waarvoor de witte connector dient (dus de witte aan de bovenkant van de kaart net rechts van de groene line-out. Maar voor audio cd's of dvd's heb je toch geen speciale interne connectoren nodig. Gewoon insteken en zien of het werkt. Zorg er wel voor dat je de creative als voorkeursapparaat instelt, maar dat zal windows normaal wel automatisch doen.

edit:
moet minder treuzelen en rapper op verzenden duwen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 11:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Witte connector linksboven is vrijwel zeker voor een MIDI/Gameport op een losse backplate. Dit is de low-profile versie van de SB PCI 64, vandaar dat dat ding niet standaard boven de externe audiopoorten zit :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
DJMarcel schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 09:44:
Is die 10-polige stekker niet toevallig de front-audio connector? Zitten er voor op je PC aansluitingen voor een koptelefoon en microfoon? Zo ja, dan zou die 10-polige stekker daar voor kunnen zijn. Als je die niet aansluit, werken de aansluitingen op de voorkant van je PC niet meer. Zover ik weet, kun je die op oudere geluidskaarten inderdaad niet aansluiten. Overigens werken de aansluitingen aan de achterkant (die rechtstreeks op de kaart zitten) natuurlijk wel gewoon.

Waar die 5-polige stekker voor zou kunnen zijn zou ik echt niet weten. Voor 4-polig kan ik wel een aantal toepassingen bedenken, maar voor 5-polig echt niet.
Het is inderdaad daarvoor. Er zit namelijk in mijn pc achter het frontje een klein kaartje waar dit naartoe gaat!

en dion_b, nonkel, het is inderdaad dat kaartje wat ik erin ga pluggen. Maar zoals gezegd ik ben eruit. Ik ga geen kabels aansluiten want het geluid gaat goed via de PCI poort/SB card en geluid uit de CD/DVD loopt via de IDE kabel. Nogmaals dank!

p.s. dit is de audigy 2 card waar de 10 polige stekker in ging. links boven dus in dat witte plugje, dat lijkt verdraaid veel op het witte plugje van de sb64 die ik nog niet in mijn handen heb maar boven getoond is op de foto's.
Afbeeldingslocatie: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2004/0310/creative.jpg
Die 5 polige plug ontbreekt op deze foto en die zit rechts in het midden, die loopt van dat deel naar dat front-busje. Op mijn audigy 2 card zit die connector/plugje onder de tekst AUDIGY 2, net onder dat ronde dikkere zwarte weerstandje dat daar staat. Op bovenstaande foto zie je die gele pinnetjes omhoog staan. Die hele rits met 40 pinnetjes daaronder is bij mij leeg. Dus er gaat een kabeltje naar feitelijk die kleine rits gele pinnetjes die je helemaal rechts ziet zitten, 10 pinnetjes = een 5 kabel plug. Is misschien iets voor de infrared dingen of zo die vooraan de Creative Slix PC zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe soundcard is binnen. hoefde alleen in te pluggen, verder niks te down. zelfs de drivers waren automatisch al geinstalleerd. netjes, windows xp!
Pagina: 1