half systeem | am2 alleskunner voor max. 750

Pagina: 1
Acties:

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Topicstarter
he hallo allemaal!

deze week wil ik een nieuw systeem kopen (leef nu nog in stenentijdperk met 500mhz celeron). heb zelf al redelijk wat rondgeneusd en post vooral om te weten of het allemaal bijelkaar past en omdat ik een paar kleine vraagjes heb.

doel: internet, muziek, office, en zware computersimulaties draaien. heb geen zware grafische eisen want aan games raak ik alleen maar verslaafd (serieus). wil graag dual core, omdat nog relaxed dingen tijdens draaien van simulaties te kunnen uitvoeren

wil een am2 dual core proc en veel geheugen. Ik wil de pc zelf bouwen en gaan overklokken (maar niet extreem), want dat lijkt me wel grappige bezigheid. ik repareer ook al mn fietsen zelf als dat een vergelijking is :)

het volgende heb ik samengesteld:
AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2,0 GHz, 2x1MB, Boxed) € 166,65
of
AMD Athlon 64 X2 4400+ (AM2, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed) € 201,80
afhankelijk van beschikbaarheid bij webwinkels want dat valt tegen bij de 1mb cache versies

ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 85,77
512MB x 2 (1GB) PC6400 DDR, CL4 (OCZ, OCZ2P8001GK) € 107,44
Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 76,71

Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 96,49
Asus GeForce 7300GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EN7300GS/HTD/256M € 57,-
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart) € 11,17
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash) € 34,49

totaal is nu: 640 a 700 afhankelijk van keuze proc (mn budget is max 800, maar liever voor 700)

diskette, boxen, beeldscherm, toetsenbord en muis heb ik nog liggen. weet nog niet precies waar ik het ga bestellen, maar dat loopt wel los.

nu heb ik 3 vragen:

1) past dit bij elkaar? met name als ik wil gaan overklokken
2) is die grafische kaart geen overkill voor het draaien van simpele dingen? en kan ik daarop bezuinigen door een mobo met vga erop nemen? wil ook wel films etc op pc kijken maar heb werkelijk geen idee of dat met normaal mobo vga kan.
3) als ik ga overklokken is dit geheugen geschikt? als ik toch meer geld in geheugen steek kan ik dan beter 4*512 doen of 2*1024?

andere opmerkingen en suggesties stel ik zeer op prijs. Jornt

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01-2025

Paitor

rages doen :P

Topicstarter
post start was niet van paitor maar van mij, paitor was niet goed uitgelogd denk ik. groet Jornt

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Paitor schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:59:

1) past dit bij elkaar? met name als ik wil gaan overklokken
2) is die grafische kaart geen overkill voor het draaien van simpele dingen? en kan ik daarop bezuinigen door een mobo met vga erop nemen? wil ook wel films etc op pc kijken maar heb werkelijk geen idee of dat met normaal mobo vga kan.
3) als ik ga overklokken is dit geheugen geschikt? als ik toch meer geld in geheugen steek kan ik dan beter 4*512 doen of 2*1024?
1. nee, je moet DDR2 geheugen hebben.
2. Die videokaart lijkt me eerder een beetje karig ;)
3. Beter 2*1024

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Je neemt waarschijnlijk die videokaart omdat je toch geen spellen speelt, maar zijn die 'zware computersimulaties' niet ook videokaart afhankelijk? Zo ja, dan zou je misschien toch een wat snellere videokaart willen.

The devil is in the details.

Verwijderd

meer geheugen en ander ;-) geheugen dus

maar is videokaart een verbetering tov een vga-ding op een mobo?

zo snelle reacties, nu trouwens wel goed ingelogd :)

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-01 14:51

SiGNe

Ook hoi!

Waarom overklokken?
Je gaat van een een antiek systeem naar een hypermodern systeem, denk je dat je die paar mhz'jes meer dan nog merkt?

Niet?
[Specs]

Verwijderd

als je gaat overclocken kan je misschien best een andere koeler op je proc zette?

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je geheugen voldoet gewoon.
Dit is immers PC6400 en DDR2.

(ik gok dat je bij 4launch.nl bestelt, daar zul je zien dat bij jouw geheugen er gewoon DDR2 bijstaat)

[ Voor 3% gewijzigd door geenstijl op 02-08-2006 01:16 ]

Verwijderd

geen stijl heeft gelijk, waarschijnlijk gewoon een typfout, pc6400 bestaat wel voor DDR maar dat krijg je nooit voor zo'n prijs mee, want dat is peperduur.

past dus allemaal prima, pc6400 is wel handig met overclocken, omdat anders je ram waarschijnlijk mee weigert te gaan.

videokaart lijkt me prima, je zou ook een x1300 van ati kunnen nemen, omdat die geloof ik iets beter video decoden dan de nvidia 7 serie
dacht dat purevideo nogal eens problemen geven.

en 2 gig is wel een must voor dit systeem...

verder zou ik voor een X2 4200+ gaan, zit er mooi tussenin en dat cache geeft weinig meer performance.

en @ SIGNe: hij zegt toch dat het hem leuk lijkt, en daarbij merk je dat nog steeds, ik typ dit op een celeron 466, maar als ik op een laptop met een P-M 1.6 Ghz werk, krijg ik die ook meteen aan de max met wat ik doe, meer snelheid merk je bijna altijd, want tenzij je werkelijk alleen words gebruikt ofzo, red je altijd wel een paar x de max van je CPU(in mij geval continue 8)7 )
Pagina: 1