Toon posts:

Idee voor uitleg begrippen in nieuwsartikels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als tweaker en ervaren pc-gebruiker heb ik het eerlijk gezegd soms nog moeilijk om bepaalde artikels volledig te begrijpen...
niet in de aard dat ik te dom ben om ze te begrijpen, maar omdat ik bepaalde woorden gewoon niet ken (en dan vooral afkortingen)

(bvb uit http://tweakers.be/nieuws/43754 )
woorden als HDMI, 1080i, HDCP zijn bvb voor mij nog net verstaanbaar, maar ik wéét dat dit voor velen chinees is... Dit is dan nog maar een klein voorbeeldje uit een relatief simpel artikel. Maar ik denk wel dat jullie zo toch enkele bezoekers kunnen afschrikken, zelfs ervaren pc-gebruikers of zelfs tweakers, omdat vele mensen nu eenmaal niet altijd de laatste nieuwe termen kunnen kennen...

mijn voorstel zou zijn om een soort wikipedia-achtig onderdeel te geven met korte beschrijvingen van afkortingen en "moeilijke termen" die idereen kan aanvullen/wijzigen...

en dat je dan bij een nieuwsbericht deze woorden onderlijnd ziet, en je gewoon mouse-over moet doen en de beschrijving verschijnt in een tijdelijk pop-upje (zoals een afbeelding notie)
of de woorden die worden herkend in de tweakers-Wiki, worden kort uiteengezet onderaan het artikel (bij degene die dit wensen)

't is maar een ideetje om de site nòg beter te maken en misschien ook nog toegankelijker

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb je topic afgesplitst, omdat jouw idee helemaal anders is dan Idee voor nieuwslinks. Hier dus gaarne de discussie over dit onderwerp :) .

Verwijderd

Ik vind het een goed idee, zolang het voor "gevorderde" Tweakers ook uitgezet kan worden om niet de hele tijd afgeleid te worden door onderstreepte woorden en mouse-overs als je toch wel weet waar het overgaat.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-02 10:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Klinkt goed. Hoewel ik denk dat je er ook prima uit kan komen met de mouse-over zoals die nu soms gebruikt wordt voor afkortingen. Zo'n wiki is ook weer een hoop onderhoud werk he.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:26

Nik

Als je niet weet wat een bepaald iets betekend, is Google je eerste redmiddel. Even simpel "HDMI" intoetsen en je weet het... Echter snap ik wat je bedoelt en kan me ook best het nut van een dergelijke feature voorstellen, maar toch vraag ik me af of dit niet te veel werk gaat worden voor de nieuwsposters?

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 07:25

Inge Janse

post-l33t

Veel cms-systemen kunnen toch automagisch termen herkennen en een specifieke link er om heen stoppen die - in dit geval - verwijst naar het lemma op het eigen Tweakipedia*? De enige moeite zou dan zijn om die database te vullen, maar nadat er een basis met termen is opgebouwd, hoeft er slechts sporadisch nieuwe info toegevoegd te worden.

Ik vind het wel een leuk idee!

* hierbij gepatenteerd \o/

ingejanse.nl: dingen die ik doe

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-12-2025
proller schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:45:
Als je niet weet wat een bepaald iets betekend, is Google je eerste redmiddel. Even simpel "HDMI" intoetsen en je weet het... Echter snap ik wat je bedoelt en kan me ook best het nut van een dergelijke feature voorstellen, maar toch vraag ik me af of dit niet te veel werk gaat worden voor de nieuwsposters?
Dat kan toch gemakkelijk gewoon automatisch gaan, net zoals het parsen van UBB-code enzo, dat lijkt me niet echt een probleem :)

Edit: één minuut te traag ;(

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
RS_Jelle schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:44:
[...]

Dat kan toch gemakkelijk gewoon automatisch gaan, net zoals het parsen van UBB-code enzo, dat lijkt me niet echt een probleem :)

Edit: één minuut te traag ;(
alleen gebeurt het parsen van ubb code door een server, en het invoegen van dit soort spul moet door nieuwsposters gedaan worden ;).
Die kunnen hun kostbare tijd denk ik wel beter inzetten.

Maar ik denk dat een beetje tweaker wel wat zelfredzaamheid ten toon kan spreiden en dus de term even in google gooien. Dan heb je het in bijna ieder geval direct.

Verwijderd

proller schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:45:

Soms
Vaak is het bij afkortingen al afdoende om te weten waar de afkorting voor staat. Iedere keer ff naar google om dat op te zoeken is nou niet bepaald een uitnodigend vooruitzicht om fijn een interessant stukkie tekst te gaan lezen. Een simpel mouse-over frutsel maakt dat je toch ff snel de tekst kunt lezen en ook nog eens snappen waar het over gaat.

En volgens mij heb ik die gestippeld onderlijnde dingen toch wel eens gezien op de FP :? 8)7

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:52:
[...]

Soms
Vaak is het bij afkortingen al afdoende om te weten waar de afkorting voor staat. Iedere keer ff naar google om dat op te zoeken is nou niet bepaald een uitnodigend vooruitzicht om fijn een interessant stukkie tekst te gaan lezen. Een simpel mouse-over frutsel maakt dat je toch ff snel de tekst kunt lezen en ook nog eens snappen waar het over gaat.

En volgens mij heb ik die gestippeld onderlijnde dingen toch wel eens gezien op de FP :? 8)7
Maar dat gaat dus over de afkortingen, niet over andere termen die langskomen. Afkortingen worden inderdaad wel vaker gegeven op de FP

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Het zou wel fijn zijn als wanneer zoiets komt het wel doormiddel van nieuwe vensters/ popups gaat die je krijgt wanneer je ook daadwerkelijk klikt op zo'n (onbekend) woord. Ik heb zo'n hekel aan van die gigantische tooltips wanneer je per ongeluk over een onderlijnd woordje gaat :P

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben blij dat ik niet alleen ben die er zo over denkt...! ik had dus ook een niet-storende/uitzetbare feature in gedachte die kort in een duidelijke vorm de begrippen uiteenzet...

om over de google-kwestie verder in te gaan; dit is te tijdrovend voor ons-tweakers, vaak doe ik het hoor, maar op de duur begint dat ook tegen te vallen, soms vergeet je ook dingen die je reeds hebt opgezocht

... een algemeen tweakers.net verklarende woordenlijst zou al wonderen kunnen doen niet? (en dan automatisch laten herkennen in de nieuwsposts als dat mogelijk is uiteraard :))

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Er is al eerder een discussie geweest over een aparte tweaks wiki. Daaruit volgde, dat er wel opnieuw naar zou worden gekeken na de merge, omdat er anders straks 3 db's moeten worden gemerged.

Ik kan best begrijpen, dat alle woorden niet voor iedereen duidelijk zijn. Maar er wordt wel een bepaald niveau verwacht hier. De woorden die jij als voorbeeld geeft zouden toch bij iedere tweaker duidelijk moeten zijn, hier hoeft geen extra uitleg bij. Voor de echte n00bs bestaat er inderdaad ook nog google (in ff een kwestie van ctrl+t, tab, "define:*term*", enter).

Natuurlijk hoef niet alle afkortingen te kennen, maar bij de minder gebruikte begrippen, is wel altijd uitleg.

Verwijderd

Topicstarter
Devotion, noem jij me een noob omdat ik HDMI niet direct kan verklaren (ken de afkorting niet)??
dit is precies mijn punt.. je kan onmogelijk van alles ALLES kennen! sommige mensen zijn namelijk niet dagdagelijks 24/7 bezig met tweaken, pc, technologie...

ik geef toe dat dit niet meteen de moeilijkste woorden zijn die ik aanhaal, maar het was dan ook als voorbeeld bedoeld...
misschien nog wat voorbeelden van verwarrende woorden/afkortingen
--> videokaarten (GT, GS, XT, XXT, XTX, XXX, XL, PRO, TD, PE ...? wie daar nog aanuitkan? dan moet je toch al érg veel met videokaarten bezigzijn imo, stel je bent een crack op gebied van programmeren, dan kan dit toch haast chinees worden hé) en dan nog met die sli en onboard met turocache of hypermemory, IGC...
om nog niet te beginnen over shader 3, pipelines unlocken multicore GPU's, PPU of dergelijke, DirectX 10 features waarvoor je 2 nieuwsberichten moet gelezen hebben...
--> het CD medium (CD, CDR, CDRW, DVD-, DVD+, DVD-r, DVD+r, DVD-RW, DVD+RW, DVD-RAM en ik hou men hart al vast voor BR en HD-DVD varianten)
--> Codecs h.264, xvid, divx, wma, wmv, ogg, ...
--> HDMI, LCD, TFT, LED, oLED,720i, 720p, progressive scan, interline, vsync,,... beamer, Projectiescherm, oprolbaar scherm, pff wie weet wat voor schermen --> xga wxga uwxga svga,...
--> al die linux distro's die je als niet-linuxgebruiker niet kent
--> geheugentypes zoals XDR DDR (I, II en III) SDRAM, shared, onboard,... en al die toestanden
--> Processoren en servertypes, Conroe, Core2, quadcore, Quad Father, dualcore, how the fuck kan je nu nog weten welke processoren de snelste/zuinigste zijn?? waar staan de eigenlijke specificaties?
--> termen zoals OEM RC1, RC2... Beta alpha, CTM RTM

geef toe dat het op den duur niet meer te doen is als je een half jaartje mist hé er komen haast wekelijks nieuwe woorden die voor het eerst het daglicht zien

daarom dat ik denk dat het een goed idee is om eens orde op zaken te stellen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 01:48 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Qwerty-273

Meukposter

Tja, maar is Tweakers hier wel de plek voor, inderdaad een compleet kloppend overzicht van de gehele computer technologie met allerlei protocollen en standaarden is leuk. Ook met vergelijkingen tussen alles en met elkaar. Maar past dat nog wel op een nieuwssite?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Maar past dat nog wel op een nieuwssite?
Tweakers volgens jou alleen maar een Nieuwssite?

Het idee van de Tweakipedia* staat mij wel heel erg aan. Een soort van FAQ voor de nieuwsitems. Kan nog best wel eens een hele mooie knowledge base worden!

* Copyright Inge Janse

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Qwerty-273

Meukposter

Boss schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 09:25:
Tweakers volgens jou alleen maar een Nieuwssite?
Nee niet alleen een nieuwssite, ook een site met een zeer grote community, en daarbij nog verschillende dingen, zoals pricewatch,shopsurvey, enz.
Maar als je een totaal kloppend overzicht wil maken van alle computer gerelateerde technieken ben je daar veel te lang mee bezig. Er wordt zoveel ontwikkeld op elk gebied dat je daar onmogelijk alles van kan benoemen met de juiste informatie. Ok een afkorting opzoeken waar die voorstaat kan heel makkelijk met Google, echter er zijn vele afkortingen die verschillende zaken betekenen (in verschillende gebieden). Bijvoorbeeld sfx dat kan staan voor 'Special Effects' of 'self-extracting archive' al wordt dat natuurlijk wel duidelijk in de context van het bericht.
Een Tweakipedia kan een goed idee zijn, alleen wie gaat de content daarvan controleren? Dat zullen ook weer mensen moeten zijn met de nodige kennis op tal van gebieden. Wat een hoop werk opleverd. Wel misschien een goed plan als community project.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RIKZ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 09:58:
Een Tweakipedia kan een goed idee zijn, alleen wie gaat de content daarvan controleren? Dat zullen ook weer mensen moeten zijn met de nodige kennis op tal van gebieden. Wat een hoop werk opleverd. Wel misschien een goed plan als community project.
Een wiki is per definitie een communityproject, anders hoef je geen wiki op te zetten omdat een vaststaande FAQ ook wel goed is. Dus ja, dat is inderdaad iets wat je door de community kan laten controleren. Vanzelf zullen daar een paar goede wiki-onderhouders uit naar boven komen die je daar beheersrechten kan geven en dan loopt het wel :) . Wij dragen zorg voor een leuke integratie in onze software en dan hebben we er weer een site-onderdeel bij.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is opzich een leuk idee, maar toch krijg ik er een beetje een Computer Idee! gevoel bij. :X

🌞🍃

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-02 16:07

4VAlien

Intarweb!

Waarom zouden mensen een artikel gaan lezen als ze geen enkele term snappen? Blijkbaar interesseert het onderwerp ze dan niet echt. Dan moet je accepteren dat je het artikel alleen globaal leest en anders even wat dingen moet opzoeken. Meestal is het ook een goed idee om de bron te lezen aangezien ze daar meestal meer pagina's uittrekken dan bij de post op Tweakers zodat er wel ruimte is voor enige inleiding/uitleg. Zelf ben ik echt wel goed op de hoogte, maar als ik een videokaart ga kopen ben ik gewoon een paar uur kwijt om even de architecturen en prijzen met elkaar te vergelijken, dat kost gewoon moeite en daar doe je verder weinig aan behalve er zelf tijd insteken.

De termenlijsten zoals die genoemd zijn door musback lijken behoorlijk overdonderend, maar dat zijn ze dus niet. Er zit een hoop evolutie in, zoals de opeenvolging van DDR varianten en eerst de CD varianten waarna DVD in beeld is gekomen. Dit is allemaal in een termijn van jaren gegaan, en voor iemand die een halfjaar weg is zou het dus zeker niet meer dan 5 artikels per onderwerp (GPU's) moeten kosten om weer een beetje grip op de zaak te krijgen.

Om nog even een probleem aan te halen van musback:
--> Processoren en servertypes, Conroe, Core2, quadcore, Quad Father, dualcore, how the fuck kan je nu nog weten welke processoren de snelste/zuinigste zijn?? waar staan de eigenlijke specificaties?
Dit is een probleem wat jij hebt, maar dat is tegelijkertijd ook niet op te lossen door even wat extra info aan elke nieuwspost te plakken.
--> al die linux distro's die je als niet-linuxgebruiker niet kent
Hoe denk je dat tweakers je kennis gaat laten maken met alle linux distro's die je nog niet kent? Toevallig ligt er wel een informatief topic in NOS: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 6 Als je het echt zou willen weten was je er dus achter gekomen. En ja dat kost allemaal tijd en als je dat er niet voor over hebt omdat je liever gaat sporten dan is dat een eigen keus maar moet je ook niet verwachten dat je alles precies bij kan houden, zo werkt deze wereld nou eenmaal.

edit: Technische optie: Lijst van termen maken die automatisch naar wikipedia gelinkt worden is een stuk eenvoudiger en bereikt in principe hetzelfde doel als een eigen systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door 4VAlien op 02-08-2006 14:07 ]

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik zie meteen alweer een extra link tussen de fromtpage en het forum. Bij de Tweakipedia artikelen komen natuurlijk vanzelf wat search results met aanverwante onderwerpen van het forum :)

Verwijderd

Topicstarter
4VAlien
je moet toch toegeven dat het soms moeilijk is... oké processoren interesseren me niet zo hard als videokaarten, maar daar zit zo'n snelle evolutie is en zo'n verspreide evolutie... vroeger was alles gebaseerd op MHZ om de snelheid te bepalen/weten nu is het een echte puinhoop imo
ik zeg gewoon dat het handig is voor de mensen die wel graag artikels lezen over bvb processoren maar er niet genoeg van afweten omdat ze er niet bedrijvig in zijn... dat kan toch? Stel ik ben audiofiel en tweak boxen en versterkers en audiosoftware/hardwaren, dan is dat toch perfect mogelijk dat ik minder weet over processoren?
tis ook zo dat je een achterstand moeilijk kan ophalen als je niet zo veel tijd hebt om alles op te zoeken
Pagina: 1